پارس ناز پورتال

تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ 

مطمئنا هر دوره اي شاهد ساخته شده خودروهاي برتر بوده هست که نامش تا امروز نیز سر زبان ها هست و بعنوان خودروهای کلاسیک گرانقیمت نگه داری می‌شوند. خودروی عضلانی یا ماسل کار، اصطلاحی آمریکایی هست که برای اشاره به گروهی از ماشین هاي کوپه با پیشرانه هاي حجیم 8 سیلندر، محور محرک عقب، قیمت متوسط و عملکرد بالا به کار می‌رود.

 

عضلانی ها را میتوان پلی میان کوپه هاي اقتصادی و جی تی هاي گرانقیمت دانست؛ محصولاتی که از لحاظ برچسب قیمتی برای جوانان و عموم مردم قابل دسترس میباشند و از طرفی در مقابل سوپر اسپرت هاي گرانقیمت نیز حرفی برای گفتن دارند. در این مقاله به معرفی 10 خودروی عضلانی برتر و تاثیرگذار تاریخ میپردازیم.

 

فورد ماستنگ باس 429 مدل 1969

تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

فورد در 1969 تصمیم به توسعه یک پیشرانه قدرتمند همی «موتور دارای محفظه احترام نیم کره اي» برای شکست کرایسلر در نسکار گرفت. قوانین نسکار فورد را ملزم به فروش 500 خودروی خیابانی با پیشرانه فوق به منظور اجازه ورود آن به رقابت ها می‌کرد. ماستنگ مدلی بود که برای این امر گزینش شد.

 

پیشرانه غول آسای باس 429 با سرسیلندر آلومینیومی و کاربراتور چهار دهانه هولی، در ترکیب با گیربگس 4 سرعته دستی به راحتی بیش از 500 اسب بخار خروجی ساخت کرده و به چرخ ها می فرستد. البته فورد برای فرار از مالیات بسیار سنگین، قدرت ساخت آن را 375 اسب بخار اعلام کرد. باس 429 از کمیاب ترین گونه هاي ماستنگ و یکی از ارزشمندترین خودروهای عضلانی هست. هیولایی که تصاحب آن یک چک صد هزار دلاری را می طلبد.

 

پونتیاک GTO «67-1964»
تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

جی تی او، نخستین تلاش پونتیاک به منظور عرضه کوپه اي خیابانی با عملکرد بالا و یکی از طراحی هاي ماندگار و زیبای دهه 60 بود. این طرح در قالب پکیجی تقویتی برای مدل تمپست در نسخه هاي هاردتاپ، کوپه و کانورتیبل به بازار عرضه شد و در 1966 به مدلی مستقل بدل شد. مشخصات فنی جی تی او لیستی بسیار بلندبالا

 

و گیج کننده را شامل می شد؛ طوری که کمتر اتومبیلی با نمونه دیگر نمونه باشد. مدل پایه با پیشرانه 389 اینچ مکعبی کاربراتور چهار دهانه کارتر، گیربکس سه سرعته دستی با شیفتر هرست، اگزوزهای دوبل کرومی و آرم هاي بدنه با نشانه GTO می شد. گیربکس دو سرعته اتوماتیک 300،

 

دیفرانسیل کلاچدار و آپشن بسیار خاص Tri-Power نیز قابل دسترس بودند. Tri-Power آلبوم اي متشکل از 3 کاربراتور دو دهانه روچستر بود که خروجی پیشرانه را تا 348 اسب بخار ارتقا می داد.

 

شلبی GT 350 «1965»

تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

نام کارول شلبی همواره با فورد گره خورده هست. جی تی 350 تلاش فورد برای شکست شورولت کوروت در مسابقات بود؛ برنامه اي که در صورت موفقیت می توانست فروش ماستنگ را نیز دچار تحول کند. آلبوم کارول شلبی با کمال میل انجام این وظیفه را بر عهده گرفت. این خودروها با رنگ سفید ویمبلدون،

 

گیربکس 4 سرعته دستی، دیفرانسیل کلاچدار و پیشرانه 289 اینچ مکعبی 271 اسبی به شلبی سپرده می شد تا تغییراتی در سیستم تعلیق، ترمزها و افزایش خروجی تا 306 اسب در آن ایجاد شود. در نسخه قوی تر R، این میزان تا رقم 370 افزایش یافته بود. در جلسه نام گذاری محصول اخیر در دفتر مرکزی شلبی آمریکن، کارول شلبی از حاضران پرسید

 

که فاصله آنجا تا نزدیک ترین تعمیرگاه چقدر هست؟ جواب 350 فوت بود و بدین ترتیب نخستین ماستنگ ساخت شلبی، جی تی 350 نام گرفت!

 

شورولت کامارو ینکو «69-1967»
تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

کامارو پاسخ مستقیم جنرال موتورز برای کسب سهمی از بازار پررونق فورد ماستنگ به شمار می رفت. برخلاف ماستنگ، فرزند کوچک شورولت فاقد هرگونه پیشرانه بالای 400 اینچ مکعب بود. نمایندگی فروش ینکو در پنسیلوانیا با سفارش مستقیم خریدار، کامارو را با پیشرانه 427 کوروت به حجم 7.2 لیتر و 450 اسب بخار تجهیز میکرد.

 

این کاماروها در کنار شول ها، بیسکین ها و کوروت هاي ینکو ، با خط کشی مخصوص از دیگر همتایان خود متمایز می شدند. سفارش دادن این آلبوم، مبلغی به اندازه خرید یک کاماروی دیگر برای خریدار آب می‌خورد! از این رو سوپر کاماروهای دل ینکو، امروزه بسیار ارزشمند میباشند.

 

شورولت شول 1970

تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

شول پکیجی تقویتی برای مدل مالیبو بود که از 1964 روی خط ساخت قرار گرفت. شول 1970 که دارای وجه اشتراکات زیادی با بیوک جی اس ایکس اسکای لارک هست، در فرم هاي گوناگون کوپه، سدان، کانورتیبل و وانت «ال کامینو» معرفی شد. تمامی این اتاق ها به جز مدل سدان با پیشرانه اخیر 454 اینچ مکعبی قابل خرید بودند.

 

میزان خروجی استاندارد این بلوک آلومینیومی غول پیکر 360 اسب بخار اعلام شد که در نسخه سفارشی ls6 مجهز به سیستم COWI INDUCTION تا بیش از 500 اسب بخار نیز ارتقا یافته بود. این برای نخستین بار بود که محصولی رده متوسط از شورولت پیشرانه اي قوی تر از کورت، برگ برنده جنرال موتورز در بازار خودروهای اسپرت داشت.

 

داج چارجر «1969»

چارجر با چراغ هاي مخفی و بدنه تنومند خود از افسانه اي ترین خودروهای عضلانی ساخت شده هست. نسل دوم آن در قالب پلت فرم مشترک با مدل کرنت «سری B کرایسلر» با بازه اي متنوع از پیشرانه ها که از 225 اینچ مکعبی 6 سیلندر مخصوص مصارف شهری آغاز شده و تا 426 اینچ مکعبی همی با 425 اسب بخار ادامه دارد،

 

هر علاقه مندی را به وجد می آورد. افتخارات آن تنها به دوئل هاي خیابانی محدود نمیشود؛ در سال 1969 با معرفی نسخه آیرودینامیک دایتونا، که به منظور شرکت در رقابت هاي نسکار دچار تغییراتی اساسی در دماغه و اضافه شدن یک بال عقب شده بود، توانست از مرز حداکثر 330 کیلومتر بر ساعت عبور کند.
تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

بیوک جی اس 455 «1970»

تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

بیوک بعنوان یکی از زیرمجموعه هاي لوکس جنرال موتورز، فعالیت چندانی در بازار مسال کارها نداشت و از همین رو نسخه هاي قدرتمند مدلهای گوناگون را با پسوند گرن اسپرت یا جی اس به بازار معرفی میکرد. جی اس 1970 بر پایه کوپه اسکای لارک با پیشرانه 455 اینچ مکعبی 350 اسب بخاری عرضه می شد.

 

آپشن گرانقیمت استیج وان با تعویض سرسیلندرها، میل سوپاپ و بهره گیری از کاربراتور چهار دهانه کوادراجت، خروجی را به 360 اسب بخار و رقم گشتاور دیوانه کننده 691 نیوتن متر میرساند. این میزان گشتاور بالاترین مقدار در بین خودروهای عضلانی کلاسیک هست که جی اس را در برابر محصولات همی کرایسلر نیز شکست ناپذیر می‌کرد!

 

پلیموث همی کودا «1971»

تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

باراکودا، نام گونه اي از ماهی هاي اقیانوسی و همین طور کوپه اي اسپرت بود که در فاصله سال هاي 1964 تا 1974 روی پلت فرم هاي A و E کرایسلر ساخت شدند. نسل اخیر آن در 1970 به صورت همزمان با تاج چلنجر در 3 نسخه اقتصادی، لوکس و اسپرت عرضه شد که نمونه هاي اسپرت با نام کوتاه شده کودا شناخته می‌شوند.

 

برخلاف چلنجر، تقاضا برای باراکودا بسیار پایین بود و امروزه بعضی نسخه هاي آن بسیار کلکسیونی محسوب شده و ارزش چند میلیون دلاری دارند. در سال 1971 تنها 13 دستگاه کودا کانورتیبل مجهز به پیشرانه 426 همی خط ساخت را ترک کردند که یکی از آن ها در سال 2014 به قیمت باور نکردنی 3.5 میلیون دلار به فروش رسید.

 

بیوک جی ان ایکس «1987»
تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

دهه 80 میلادی مصادف بود با بحبوحه بحران سوختی و دوران افول خودروهای آمریکایی؛ با کاهش تعداد سیلندر و حجم پیشرانه ها و ابعاد کوچک تر ورق کاملا برگشت. بیوک در سال 1987 مدل گرندنشنال ایکس را معرفی کرد. تغییرات انجام شده در این کوپه 6 سیلندر شامل اضافه شدن یک عدد توربوشارژر T3 گرت،

 

سیستم اگزوز اخیر با مافلرهای دوبل، گیربکس 200 هایدراماتیک بودند. خروجی پیشرانه با تغییرات انجام شده به 276 اسب بخار و گشتاور 360 نیوتن متر رسیده بود که جی ان ایکس 30 هزار دلاری را قادر می ساخت تا در مسافت یک چهارم مایلی از پورشه 930 و فراری اف 40 نیز پیشی بگیرد! تمامی 547 جی ان ایکس هاي ساخت شده با ترکیب رنگ بدنه مشکی و تودوزی فیلی رنگ کارخانه را ترک گفتند.

 

کرایسلر 300 سی «1957»
تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ

 به گزارش پارس ناز سری 300 کرایسلر و در رأس آن ها مدل سی، آلبوم اي از کوپه هاي لوکس و شکیل با پیشرانه هاي حجیم، بدنه جذاب و مملو از اجزای کرومی بودند. البته بنیانگذاران سبک خودروهای عضلانی، محصولاتی مثل الدزمبیل راکت 88 یا هادسون هورنت کوپه بودند، بسیاری 300 سی 1957 با پیشرانه همی 392 سری فایرپاور با 375 اسب بخار خروجی را نخستین عضلانی

 

حقیقی میدانند. قدرت این کرایسلر در آپشنی بسیار ویژه با افزودن سیستم انژکتور بندیکس، به رقم 390 هم می‌رسید. نیروی ساخت شده در این مدل توسط گیربکس سه سرعته اتوماتیک تورکفلایت به محور عقب منتقل می‌شود.

تاثیرگذارترین خودروهای ساخته شده در تاریخ