پارس ناز پورتال

تبخال و از بین بردن آن با این روش ها

تبخال و از بین بردن آن با این روش ها

تبخال و از بین بردن آن با این روش ها 

تبخال وقتی روی لب مـا نمایان میشود بـه قول مشهور حال آدم را میگیرد و چند روزی روی لب مـا مهمان اسـت.اما چگونه تبخال را از بین ببریم؟ تبخال در اطراف دهان و طبق معمول روی لب ها خودرا نشان می‌دهد ، اما اگر ویروس هاي بوجود آورنده ي این مشکل توسط رشته هاي عصبی بدن پخش شوند ، تبخال را در دیگر نواحی نیز مشاهده خواهید کرد.

 

بنابر این تبخال یک بیماری مسری محسوب می‌شود و حتی ممکن اسـت با درد ، خارش و سوزش همراه باشد . علاوه بر این قبل از بروز تبخال ، شـما ممکن اسـت احساسی شبیه بـه مور مور شدن در ناحیه ي تحت تکامل آن ، تجربه کنید. این احساس طبق معمول یک یا دو روز قبل از مشاهده ي تبخال پدید می‌آید.

 

دلیل بروز تبخال طبق معمول شامل مواردی مثل استرس زیاد ، قرار گرفتن طولانی مدت در دسترس اشعه ي UV ، قاعدگی ، تب ، خستگی زیاد و غیره میشود.ویروس بـه وجود آورنده ي تبخال بسیار شایع بوده و تعداد زیادی از همان دوران بچگی ، با بوسیده شدن از طرف فردی مبتلا ، بـه آن دچار می‌شوند .

 

راه هاي خلاص شدن از تبخال

تبخال طبق معمول بعد از پدید آمدن حدود ۷ تا ۱۰ روز باقی خواهد ماند. اما شـما میتوانید با بهره بردن از راه کار هایي کـه دراین قسمت ارائه میدهیم ، عمر تبخال را کاهش داده و از تبعات ناخوشایند آن نیز پیشگیري نمایید.استفاده از یخ روی ناحیه اي از پوست کـه دچار تبخال شده یکی از محبوب ترین درمان هاي خانگی برای این مشکل بشمار میرود.

 

می‌توانید یک تکه یخ را برای چند دقیقه روی تبخال حرکت دهید و اینکار را چند بار در روز تکرار نمایید.استفاده از روغن درخت چای یکیدیگر از روشهای مرسوم برای از بین بردن تبخال اسـت. باید از این روغن روزی سه بار روی ناحیه اي از پوست کـه دچار تبخال شده بزنید. اگر پوست حساسی دارید ، می‌توانید روغن رابا بـه همان میزان آب رقیق نمایید.

 

چند قطره از عصاره ي خالص وانیل را روی تبخال ، سه یا چهار بار در روز بزنید . اینکار بـه از بین رفتن تبخال با سرعت زیاد کمک میکند. وانیل هم چنین درد و التهاب ناشی از این مشکل را از بین میبرد.شیرین بیان را می‌توان بـه صورت خوراکی و یا موضعی مورد استفاده قرار داد. زیرا این گیاه خواص ضد ویروس و ضد التهاب دارد.

 

برای مصرف موضعی ، یک قاشق غذاخوری ریشه ي خشک شیرین بیان رابا نصف قاشق چایخوری آب ترکیب کنید. این ترکیب را برای چند ساعت و یا در طول شب روی پوست تبخال زده قرار دهید .

 

نکاتی برای جلوگیري از تبخال

سیستم ایمنی ضعیف احتمال بروز تبخال را دو چندان می‌کند. پس بهتر اسـت سیستم ایمنی بدن خودرا تقویت نمایید.از استفاده ي مشترک از لولزم شخصی مثل حوله ، رژ لب و غیره بپرهیزید .استرس یکی از مهم‌ترین عوامل بروز تبخال بشمار می‌رود . سعی کنید سطح استرس در بدن خودرا در حد متعادلی نگه دارید . از تکنیک هایي مثل تنفس عمیق برای کاهش استرس خود استفاده کنید.

 

خودرا در دسترس تابش بیش از حد آفتاب قرار ندهید ودر صورت ماندن زیر آفتاب از ضد آفتاب لب و یا رژ لب هایي کـه حاوی ضد آفتاب هستند استفاده کنید.