پارس ناز پورتال

روش های تربیتی جلوگیری از لوس شدن کودکان

روش های تربیتی جلوگیری از لوس شدن کودکان

روش های تربیتی جلوگیری از لوس شدن کودکان 

کودکان لوس به طور مداوم به دلیل هر مسئله اي بهانه گیری می کنند و در صورت برآورده نشدن خواسته هایشان فورا گریه سر می‌دهند. خود را دنیایی از عشق و محبت میدانید و دوست دارید تمام آن را به طفل خردسالتان هدیه کنید اما یک ترس بزرگ باطنی هم دارید. از خود می‌پرسید; امکان دارد طفل برداشت بدی از موج محبتم کرده و به تدریج به کودکی لوس تبدیل شود؟

 

یک نکته مهم را همۀ وقت} به دلیل داشته باشید; ابراز عشق کردن, محدودیت ندارد! در واقع شما نباید از این که به طفل خود محبت می‎‌کنید واهمه‌اي داشته باشید. اگر آرزویتان این هست که طفل یا کودکانی خوش رفتار تریبت کنید, باید انها را از عشق و علاقه‌اي که دارید سیراب کنید اما برخی قوانین کلی را نیز باید مطلوب قرار دهید تا بروز هر گونه علامت‌اي از رفتار ناپسند درکودک در همان ابتدای شکل گیری از بین برود.

 

محدودیت ساده و روشنی را تعیین کنید
به این نکته مفید فکر کنید; اگر شرایطی را فراهم کنید که در آن طفل نتواند هر برداشتی که دوست دارد از گفتار شما داشته باشد, در واقع خیالتان را از آینده آسان کرده اید زیرا او دیگر به میل و سلیقه خود رفتار نکرده و با دقت به محدودیت‌هایي که شما وضع کرده اید رفتار می کند. مثلاً به این جمله دقت کنید; “بسیار مفید, میتوانی

 

یک کلوچه برداری” این بدان معنی هست که احتمالا جای امیدی وجود داشته باشد که بتوان کلوچه دومی را نیز برداشت. اما به این جمله هم دقت کنید; “می توانی یک کلوچه برداری ولی درمورد کلوچه بیشتر گفتگو نکن!” این جمله به طور کاملا واضح و گرچه در بحبوحه سادگی تشریح می کند که طفل تنها حق برداشتن یک کلوچه را دارد و نباید والدین خود را برای کلوچه‌هاي بیشتر تحت فشار قرار دهد.

 

به قوانینی که وضع میکنید پایبند باشید
یک همه ي وقت یک خواهد بود, نه کمتر و نه بیشتر. اما برای شمار زیادی از والدین این رخداد روی داده که در ابتدا اعلام میکنند “تو فقط می توان یک کلوچه برداری” اما طولی نمی کشد که قوانین وضع شده مانند آب خوردن تغییر کرده و کلوچه هاي دوم و حتی سوم نیز توسط طفل برداشته می شود. کاری که در این مواقع باید انجام داد

 

این هست که همه ي وقت نگاهی طولانی مدت به آن چه که وضع می کنیم داشته باشیم و مهمتر از آن این که نسبت به حرفی که زده‌ایم پایبند باشیم. احتمالاً در ظاهر فرمایش آن گونه باشد که با برداشته شدن کلوچه دوم در این مرتبه رخداد مهمی روی نداده باشد اما آیا به طفل این حق را نمیدهید که در دفعات بعدی دست کم شانس خود را برای داشتن کلوچه دوم با به زبان آوردن خواسته اضافه‌اش آزمون کند؟ بی تردید او همۀ وقت} اینکار را تکرار خواهد کرد.

 

به التماس‌هاي طفل توجهی نکنید
یک اصل ساده دیگر و آن این که اگر یکبار به خواسته التماس گونه طفل گوش داده و به آن عمل کنید, در واقع راه را به او نشان داده‌اید تا او بتواند در دفعات بعدی نیز با متوسل شدن به همین استراتژی به خواسته‌هایش برسد. به یاد داشته باشید که التماس کردن شیوه هوشمندانه‌اي هست که کودکان برای رسیدن

 

به خواسته‌هاي فراتر از محدودیت‌هاي موجود از آن بهره می گیرند و از آنجاکه شمار زیادی از والدین حال و حوصله و همین طور وقت کافی برای سر و کله زدن با کودکشان را ندارند معمولاً در مقابل این شیوه هوشمندانه تسلیم شده و قوانینی که خود آن ها را وضع کرده‌اند را به راحتی زیر پا می گذراند.

 

کاری کنید طفل اقدام مناسبی انجام دهد
اگر طفل تمایل به انجام کاری دارد که شما بعنوان والدین او نظر مشخصی دربار آن ندارید و مطمئن نیستید که بپذیرید یا نه, از او بخواهید که علت قانع کننده‌اي برایتان ارایه کند تا مجاب شوید خواسته‌اش را قبول کنید. بعنوان مثال احتمالا طفل خواسته باشد که برنامه مورد علاقه‌اش را در تلوزیون تماشا کند.

 

اگر او توضیح دهد که برای اینکار ابتدا تمام عروسک‌هایش را در گوشه اي از اتاق خوابش مرتب کرده و یا ابتدا چرت نیم روزی را زده و سپس حاضر تماشای تلوزیون می شود, این بدان معناست که تلاشی برای متقاعد کردن شما انجام داده و در این حالت شما با گفتن کلمه “بله” مشکلی با خواسته او نخواهید داشت.

 

از این که طفل ناامید شد نترسید
تقریباً کمتر والدینی پیدا می شود که از شکست خوردن و ناتوانی فرزندشان از انجام کاری غمگین نشود. این ناراحتی در شمار زیادی از موارد به ترس و پریشانی نیز تبدیل می شود. اما یادتان باشد هیچ وقت نمی توان انتظار داشت که ایده آل مورد نظرتان محقق شود. کوشش کنید به طفل یاد دهید که احساس ناامیدی در هر حالتی روی می دهد اما باید از آن برای به دست آوردن پیروزهای بزرگ در مراحل بعدی زندگی بهره گیری کرد.

 

طفل را برای به دست آوردن چیزی که می خواهد به جنبش وادارید
بیشتر روانشناسان طفل معتقدند زمانی که طفل تلاش زیادی برای به دست آوردن چیزی نمی کند و در ساده ترین شرایط ممکن به خواسته‌اش میرسد این بدان معناست که وی را ناخواسته لوس و آسان طلب تربیت میکنیم. همواره تلاش کنید طفل برای به دست آوردن انچه که دوست دارد تلاش زیادی به هزینه داده

 

و حتی دست به ابتکارعمل هم بزند. مثلاً اگر او اسباب بازی تازه‌اي دوست دارد, سیستم اعطای پاداش برایش در نظر بگیرید تا در صورتی که رفتار خوبی از خود بروز دهد اسباب بازی تازه را برایش خریداری میکنید.