پارس ناز پورتال

ترفندهای برطرف کردن ارورهای رایج ویندوز 10

ترفندهای برطرف کردن ارورهای رایج ویندوز 10

ترفندهای برطرف کردن ارورهای متعارف ویندوز 10 

ویندوز 10 با ساختاری کاملا متفاوت هاي نسخه هاي قبلی به بازار آمد و در این میان این سیستم عامل ارورهای خاص خود را نیز دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی 5 ارور متداول در ویندوز 10 و راه حل انها بپردازیم. بیشتر کاربران ویندوزی بارها با این ارورهای گوناگون مواجه شده‌اند.

 

مایکروسافت سیستم عامل ویندوز 10 خود را با امکانات اخیر معرفی کرد تا کاربران بتوانند در نسخه‌اي مدرن و اخیر از این سیستم عامل امور گوناگون خود را بدون مشکل پیگیری کنند. اما طبق معمول با معرفی هر ورژن اخیر از ویندوز، ارورهای جدیدی نیز در صفحه نمایش کاربران ظاهر میشوند. در بیشتر مواقع هر ارور مرتبط با نسخه خاصی از ویندوز هست بعضی از این موارد را میتوان در چندین ورژن گوناگون از این سیستم عامل دیدن کرد.

 

در این جا نگاهی به 5 ارور متداول در ویندوز 10 و راهکار حل آن ها داریم تا بتوانید بدون نیاز به اینترنت و یا بخش پشتیبانی مایکروسافت انها را حل کنید.

 

قبل از هر کاری : ریستارت سیستم!

ترفندهای برطرف کردن ارورهای رایج ویندوز 10

بخش Troubleshooting در ویندوز گاهی اوقات به خوبی مشکل کاربران را برطرف می کند، اما مدت زمان پیگیری این پروسه برای بعضی ارورهای رایانه بسیار طولانی هست. قبل از متوسل شدن به بخش مذکور، بهتر هست یکبار سیستم خود را ریستارت کنید. یک ریبوت ساده معمولا می تواند راهکار حل تعداد زیادی از مشکلات باشد

 

و ارور مربوطه تنها در عرض یک دقیقه برطرف خواهد شد. معمولا بیشتر مشکلات کاربران پس از ریستارت رایانه حل می شود، به خصوص اگر رایانه مدت زیادی روشن بوده باشد. توصیه میکنیم سیستم خود را حداقل هر هفته یک‌بار خاموش کنید تا از بروز آن گونه مشکلات پیشگیري شود.

 

5 ارور متداول در ویندوز : ارور 0x80070057 «بخش آپدیت»

ترفندهای برطرف کردن ارورهای رایج ویندوز 10

گاهی اوقات کد مربوط به یک ارور خاص نمیتواند کمکی به کاربران کند؛ بعنوان مثال بعضی ارورهای خاص هر زمان با کد جدیدی نمایش داده میشوند و پیدا کردن مشکل اصلی کار سختی خواهد بود. اما یکی از این کدهای ارور را کمتر کسی در سیستم عامل ویندوز ندیده هست. این ارور متداول در ویندوز با کد 0x80070057 شناخته می شود.

 

نخستین بار با این ارور در ویندوز XP مواجه شدیم و زمانی پدیدار میشود که بخش آپدیت ویندوز با مشکل مواجه شده باشد.اما این ارور متداول ویندوز معمولا به چه علت نمایش داده میشود؟ هرگاه ویندوز در عملیات تهیه بکاپ و نصب فایل‌هاي آپدیت دچار مشکل شود با این ارور مواجه میشویم. ممکن هست علت بروز این اتفاق عدم نصب فایل‌هاي آپدیت

 

توسط بخش مربوطه باشد. از جمله راهکارهای حل این ارور میتوان به تغییر نام پوشه SoftwareDistribution، ویرایش بعضی ورودی‌هاي بخش رجیستری ویندوز و یا جایگزین کردن فایل‌هاي مشکل‌ساز به صورت دستی اشاره کرد.بخش آپدیت ویندوز بسیار کاربردی و قدرتمند هست، گرچه فقط زمانی که درست کار میکند! حل ارورهای مربوط به این بخش تا حدی مشکل هست و ارور 0x80070057 بیشتر از همه ي گریبان‌گیر کاربران میشود.

 

5 ارور متداول در ویندوز 10 : ارورهای DLL

فایل‌هاي اشتراکی DLL «مخفف عبارت Dynamic Link Library» توسط برنامه‌هاي گوناگون ویندوز جهت اجرای امور گوناگون مورد بهره گیری قرار می گیرند. این فایل‌ها به صورت پیش‌فرض با سیستم عامل ویندوز همراه میباشند و توسعه‌دهندگان آن ها را برای هر برنامه به صورت مجزا طراحی نمی کنند. بعنوان مثال مهم نیست جهت پرینت گرفتن از چه برنامه‌اي بهره گیری کنیم؛

 

در همه ي این برنامه‌ها پس از انتخاب انتخاب Print Test Page، راهکار پیش‌فرض ویندوز جهت اجرای عملیات، مورد بهره گیری قرار میگیرد.گاهی اوقات بعضی از برنامه‌ها در ویندوز اجرا نمیشوند و کاربر با این ارور متداول در ویندوز مواجه می شود: The program can’t start because XYZ.dll is missing from your computer. دقت داشته باشید

 

که سه حرف X، Y و Z در این عبارت متغیر میباشند و ممکن هست هر زمان تغییر کنند. در چنین مواقعی، راهکار نخست بیشتر کاربران دانلود فایل DLL مربوطه از اینترنت و جایگزین کردن آن هست. با این حال توصیه می کنیم چنین کاری انجام ندهید.معمولا کارشناسان گوناگون، جست و جوی دستی برای پیدا کردن آپدیت درایورها را به جای نصب ابزارهای

 

به‌روزرسانی خودکار درایور به کاربران توصیه میکنند. چرا که دانلود شدن و نصب بعضی فایل‌هاي مخرب ممکن هست به سیستم شما آسیب وارد کند. دانلود و جایگزین کردن دستی فایل‌هاي DLL نیز میتواند به سادگی به سیستم شما لطمه وارد کند. شاید سایت‌هاي DLL به جای جدید ترین نسخه از این فایل‌ها، نسخه‌اي مخرب و مخصوص جاسوسی را به سیستم وارد کنند.

 

حتی گاهی اوقات، ارورهای مربوط به DLL تنها با جایگزین کردن یک فایل حل نشده و برنامه مربوطه در ارورهای بعدی خود، به فایل‌هاي دیگری اشاره میکند. بنابراین بهتر هست در این اساس به دنبال راهکارهای اساسی همچون نصب دوباره برنامه مربوطه در ویندوز باشید.

 

اما راهکار حل ارورهای DLL چیست؟

ابتدا باید برنامه مربوطه را حذف و دوباره نصب کنید؛‌ معمولا پس از اینکار، ارور فایل DLL از بین میرود. اگر برنامه مشکل‌ساز کم‌حجم باشد، حل مشکل مربوطه در عرض 2 الی 3 دقیقه امکان پذیر خواهد بود. اما اگر برنامه مد نظر شما حجم زیادی دارد و یا پس از نصب دوباره، باید مراحل زیادی جهت شخصی‌سازی آن طی کنید، فعلا از پاک کردن آن چشم‌پوشی کرده و به ادامه آموزش دقت کنید.

 

مطمئن شوید که فایل DLL مربوطه را خودتان به صورت دستی پاک نکرده باشید. ابتدا سطل بازیافت ویندوز را جهت بررسی فایل‌هایي که اخیرا پاک کرده‌اید، مورد بررسی قرار دهید و یا از ابزارهای ریکاوری فایل نظیر Recuva بهره گیرید. اگر مطمئن هستید هیچ فایلی توسط شما پاک نشده هست و پس از ریکاوری چیزی پیدا نکردید،

 

حالا باید به دنبال فایل‌هاي مخرب باشید. گاهی اوقات بعضی ویروس‌ها می توانند این فایل‌ها را حذف کرده و یا خود را در جای آن ها قرار دهند و بدین ترتیب ارور خاصی نمایش داده میشود. از نسخه رایگان برنامه مشهور Malwarebytes جهت پیدا کردن این فایل‌هاي مخرب بهره گیری کنید.

 

از دانلود دستی فایل‌هاي DLL جهت رفع این ارور متداول در ویندوز 10 خودداری کنید!

اگر کماکان مشکل پابرجا بود، توصیه می کنیم سیستم خود را ریستور کنید؛ بدین منظور در ویندوز 10 از طریق منوی استارت وارد بخش تنظیمات «Settings» شده و عبارت create a restore point را در نوار جست‌و‌جو قرار دهید. بر روی نتیجه مربوطه کلیک کرده، درایو مورد نظر را جهت ریستور «بازگردانی» به قبل انتخاب کنید.

 

معمولا مشکل بیشتر کاربران، مربوط به درایو ویندوز «درایو C» هست. پس از انتخاب درایو مربوطه، به ترتیب گزینش Configure > Turn on system protection را انتخاب کنید. بدین ترتیب سیستم بازگردانی ویندوز 10 فعال می شود. گزینش Ok را انتخاب کرده و در پنجره اخیر بر روی Create کلیک کنید.

 

با اینکار، تنظیمات و کانفیگ سیستم شما به چند روز قبل برمی‌گردد. بهتر هست جهت بازگردانی، تاریخی را انتخاب کنید که در آن زمان با ارور DLL روبرو نبوده‌اید.اگر کماکان مشکل مربوطه پابرجا بود، مطمئنا با یک ایراد بسیار جدی روبرو هستیم. درایورهای مربوط به برنامه مشکل‌ساز را آپدیت کنید، بعنوان مثال پرینتر یا گرافیک.

 

5 ارور متداول در ویندوز 10 : گواهی امنیتی «Security Certificate»

بدون گواهی‌هاي امنیتی، امکان اتصال امن و مطمئن کاربران به سایت‌ها وجود ندارد. مالکان سایت‌هاي اینترنتی که از اتصال امن HTTPS بهره گیری میکنند، باید به سرویس‌هاي جانبی نظیر GoDaddy یا نورتون هزینه‌اي پرداخت کنند تا یک گواهی امنیتی معتبر دریافت کنند.

 

مرورگر اینترنتی شما لیستی از این گواهی‌هاي معتبر را نگه‌داری می کند. هنگامی که وارد یکی از این سایت‌هاي امن میشوید که گواهی امنیتی آن با مرورگر مطابقت دارد، تمامی کارها به خوبی و روان پیش می روند. اما در غیر این صورت، با ارور مربوط به امن نبودن سرویس مربوطه مواجه می شوید.

 

گاهی اوقات این ارورها معتبر و واقعی میباشند. شاید مالک سایت گواهی امنیتی خود را تمدید نکرده باشد و تاریخ انقضای آن، مرورگر شما را حساس کرده باشد. گاهی اوقات اگر یک هکر به داخل سایتی نفوذ کند، گواهی امنیتی آن با مشکلاتی مواجه میشود و بدین ترتیب در مرورگر خود با این ارور متداول در ویندوز مواجه می شوید.

 

در این مواقع باید با احتیاط عمل کنید، مگر این که به سرویس و سایت مربوطه اطمینان کامل داشته باشید. اما اگر هر زمان با باز کردن یک سایت با ارور مربوط به گواهی امنیتی مواجه می شوید، بهتر هست دنبال راهکاری برای حل آن باشیم.

 

حل مشکل ارور گواهی امنیتی

بزرگ ترین علت رخ دادن این اتفاق، عقب یا جلو بودن تاریخ و ساعت سیستم شماست. چرا که این گواهی‌هاي امنیتی تاریخ شروع و پایان مشخصی دارند. اگر تاریخ رایانه شما 2005 باشد، قطعا هیچ گواهی امنیتی در آن واقعی و معتبر شناسایی نمیشود. با راست کلیک بر روی ساعت در نوار وظیفه ویندوز، گزینش Adjust Date/time را انتخاب کنید. بهتر هست از ویندوز بخواهید تاریخ و ساعت را به صورت خودکار تنظیم کند.

 

این ارور متداول در ویندوز معمولا با تصحیح تاریخ و ساعت سیستم حل میشود

پس از تصحیح زمان، سیستم خود را ریستارت کنید. اگر هنوز هم ساعت سیستم غلط هست، احتمالا باتری CMOS در مادربرد رایانه خراب شده هست. این باتری کوچک، امکان جلو رفتن تاریخ و ساعت سیستم، هنگام خاموشی را مهیا میکند. قیمت این باتری‌ها آنچنان چندان نیست، اما بسته به مدل رایانه، پیدا کردن بعضی از آن ها در بازار دشوار هست. در گوگل نام دقیق رایانه خود را جست و جو کنید تا شاید یک جایگزین مناسب پیدا شود.

 

اگر از سلامت این باتری و همین طور صحیح بودن تاریخ و ساعت رایانه خود مطمئن شدید و هنوز مشکل پابرجا بود، بهتر هست آخرین نسخه از مرورگر اینترنتی را دانلود و نصب نمایید. اسکن رایانه و پیدا کردن فایل‌هاي مخرب نیز می تواند راهکار مناسبی جهت حل مشکل باشد.

 

5 ارور متداول در ویندوز 10 : صفحه آبی توقف

صفحات ارور آبی رنگ از جمله مشهور‌ترین ارورهای سیستم‌ عامل ویندوز به شمار می روند و کاربران زیادی از آن ها هراس دارند. این صفحات زمانی ظاهر میشوند که سیستم با مشکلی مواجه شود و در حل آن ناتوان باشد. بدین ترتیب جهت جلوگیري از به وجود آمدن هرگونه مشکل و آسیب‌هاي احتمالی به سیستم، صفحه مربوطه ظاهر می شود. این صفحه آبی حتی در ویندوز 10 نیز بارها گریبان‌گیر کاربران بوده هست.

 

بر خلاف قبل، مایکروسافت این صفحات آبی رنگ را در ویندوز 8 به بالا، ساده‌تر از قبل طراحی کرده هست و خبری از ده‌ها خط کد در آن ها نیست. حالا در این صفحه عبارت Your PC ran into a problem را دیدن می کنیم و در کنار آن یک کد ارور قرار می گیرد.

 

علل نمایش این ارور متداول در ویندوز 10 مایکروسافت آن قدر چندان میباشند که نمیتوان همه ي آن ها را آنالیز کرد. گرچه شایان ذکر هست تنها یکبار نمایش صفحه آبی رنگ نمی تواند نشانه وجود مشکل خاصی در سیستم باشد. گاهی اوقات این مشکل ممکن هست دیگر تا ماه‌ها اتفاق نیوفتد. اگر این صفحات آبی رنگ مدام در صفحه ظاهر می شوند، باید به دنبال پیدا کردن و حل مشکل مربوطه باشیم.

 

کدهای متداول صفحه آبی

بعضی از کدهای خاص، بیشتر از سایر موارد در صفحه آبی رنگ ارور توقف قرار می گیرند. اگر در ادامه به کد مربوطه در ویندوز شما اشاره نشده هست، یک جست‌وجوی ساده در گوگل میتواند راه‌گشا باشد. به کمک ابزار اختصاصی ارور صفحه آبی می توانید مشکل مربوط به سیستم خود را به سادگی شناسایی نمایید.

 

کد DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL : این ارور بیشتر مربوط به درایورهای رایانه هست. اگر اخیرا برای سخت‌افزار خاصی فایل درایور نصب کرده‌اید، از سلامت فایل مربوطه اطمینان حاصل کرده و یا درایور آن را آپدیت نمایید.

 

کد PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA : معمولا پس از اضافه کردن قطعه سخت‌افزاری اخیر به سیستم، ممکن هست با این ارور مواجه شوید. سخت‌افزاری که اخیرا مورد بهره گیری قرار داده‌اید را بررسی کرده و فایل‌هاي درایور آن را دوباره نصب کنید. از جمله دیگر دلایل بروز این ارور متداول ویندوز می توان به حافظه رم، سرویس‌هاي سیستمی مشکل‌دار و باگ آنتی‌ویروس اشاره کرد.

 

کد NTFS_FILE_SYSTEM : اگر این کد را در صفحه آبی رنگ دیدن کردید، مشکل از هارد درایو رایانه شماست. کابل‌هاي اتصال رایانه به هارد را مورد بررسی قرار دهید. همین طور با راست کلیک بر روی دکمه استارت و انتخاب انتخاب Command Prompt Admin و تایپ عبارت chkdsk /r /f ، فرمان بررسی دیسک هارد را اجرا کنید. بهتر هست ابتدا سیستم را ریستارت کنید تا این اسکن در استارت‌آپ ویندوز اجرا گردد.

ترفندهای برطرف کردن ارورهای رایج ویندوز 10
کد DATA_BUS_ERROR : این ارور معمولا به دلیل مشکلات RAM رخ میدهد. از سازگاری مناسب رم با مادربرد در رایانه خود مطمئن شوید.

 

کد MACHINE_CHECK_EXCEPTION : این مشکل معمولا به دلیل ایراد پردازنده یا منبع انرژی «پاور» رخ می دهد.

 

کد INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE : این ارور زمانی پدیدار میشود که ویندوز قادر به خواندن دستگاهی که سیستم شما از طریق آن بوت میشود، نیست. همین طور بعضی فایل‌هاي ویروسی منجر به نمایش این کد در صفحه آبی می شوند.

 

کد HAL_INITIALIZATION_FAILED : این ارور به دلیل مشکلات عمومی سخت‌افزار یا درایورها گریبان‌گیر کاربران می شود.

 

5 ارور متداول در ویندوز 10 : ارور Access Denied

کمتر کاربری در سیستم عامل ویندوز با این ارور مواجه نشده هست. تمامی خطاها در محیط ویندوز کدگذاری شده نیستند؛ گاهی اوقات پس از کلیک بر روی یک پوشه، ویندوز در پیغامی صراحتا اعلام میکند که شما اجازه دسترسی به آن بخش را ندارید. اگر شما صاحب اصلی ویندوز هستید،

 

به راحتی و در چند مرحله میتوانید این موضوع را به اطلاع بخش امنیتی ویندوز برسانید. اگر از یک اکانت استاندارد در ویندوز بهره گیری می کنید، امکان دسترسی به فایل‌هاي سایر کاربران برای شما فراهم نخواهد بود. با صاحب اصلی و ادمین سیستم صحبت کنید و یا با اکانت ادمین وارد شوید.

 

هرگاه با پیغام Access Denied برای هر پوشه‌اي مواجه شدید، در اکسپلورر ویندوز بر روی آن پوشه راست کلیک کرده و به بخش Properties بروید. به تب Security رفته و دکمه Advanced را انتخاب کنید. به دنبال بخشی با عنوان Owner «به معنای مالک» بگردید. احتمالا در بخش نام عبارت Unable to display current owner قرار گرفته هست. بر روی عبارت آبی رنگ Change در کنار آن کلیک کرده و نام مالک آن را تغییر دهید.

 

در این جا می توانید نام صاحب اصلی این پوشه را مشخص کرده و یا دسترسی به آن را برای گروهی از کاربران فعال کنید. مطابق عکس زیر بر روی باکس پایینی عبارت Enter the object name to select کلیک کرده و عبارت Administrator یا نام کاربری خود را وارد کنید. حالا بر روی انتخاب Check Names در کنار باکس کلیک کنید تا از صحیح بودن عبارت وارد شده مطمئن شوید. همین طور عبارت Administrators به صورت خودکار به PCNAMEAdministrators تغییر پیدا میکند که کاملا عادی هست.

ترفندهای برطرف کردن ارورهای رایج ویندوز 10

حالا بر روی انتخاب OK کلیک کرده و به پنجره تنظیمات پیشرفته «Advanced Settings» برگردید. مطمئن شوید تیک گزینش Replace owner on subcontainers and objects در پایین بخش Owner قرار گرفته باشد تا این تنظیمات برای تمامی پوشه‌هاي زیرمجموعه نیز اعمال شود. یکبار دیگر انتخاب OK را انتخاب کنید تا مشکل به کلی حل شود.

 

در نهایت باید بگوییم هر ارور متداول در ویندوز که موجب کلافگی کاربران می شود، راهکاری جهت از بین رفتن دارد و کافیست در این جا به دنبال راه حل درست و اساسی بگردیم. امیدواریم فهرست 5 گانه این مطلب از خطاهای متداول در ویندوز مشکل شما را حل کرده باشد.