پارس ناز پورتال

معرفی برترین تست های عزت نفس

معرفی برترین تست های عزت نفس

اگرچه نمی توان تعریف دقیق و واحدی از عزت نفس ارائه داد اما می توان نمای کلی آن را در ذهن تصویر پردازی کرد. زیرا عزت نفس مانند دیگر مفاهیم حوزه علوم انسانی یک مفهوم گسترده و غیر قابل تعریف می باشد. به طور کلی می توان گفت احساسی که فرد به خود، ارزش ها و توانایی هایش دارد در برگیرنده عزت نفس وی می باشد.

 

این احساس می تواند حاکی از عزت نفس بالا، متوسط، پایین یا بسیار ضعیف باشد. اگر افراد با خودشان روراست باشند با استفاده از تست عزت نفس به راحتی می توانند میزان عزت نفس خود را بسنجند. ما قصد داریم در این مطلب تست های عزت نفس که توسط برترین روان شناسان دنیا طراحی شده اند را  را به شما معرفی کنیم.

معرفی برترین تست های عزت نفس

نمود بیرونی عزت نفس

عزت نفس احساس درونی مثبت نسبت به خود، باور به خود و دوست داشتن خود با تمام ضعف ها، می باشد. چنینی حسی نه تنها باعث توانمندی فرد در فائق آمدن بر چالش های مختلف زندگی شده، بلکه پیشرفت و تعالی فرد را تضمین خواهد کرد. دوستی با خود و رسیدن به صلح و آرامش درونی قطعا نمود بیرونی هم خواهد داشت.

 

زندگی ما در تمام زمینه ها تحت تاثیر احساس درونی مان نسبت به خودمان قرار دارد. این مسأله در محیط کار، خانواده، جمع دوستان و تمام روابط و مناسبت های ما خود را نشان می دهد.  با توجه به اهمیت و جایگاه عزت نفس در زندگی، لازم است ذهن و رفتارمان را از لحاظ علائم کمبود عزت نفس و نشانه های بالا بودن آن بررسی کنیم و در صورت ملاحضه ی مشکل در این زمینه باید حتما در پی برطرف کردن آن باشیم.

 

چرا تست عزت نفس نیاز دارید؟

همانطور که گفته شد عزت نفس در تمام شکست ها و موفقیت های انسان جایگاه برجسته و تعیین کننده ایی دارد. در نتیجه، اگر فرد به میزان عزت نفس اش پی ببرد می تواند، در جلوگیری از شکست ها و کسب موفقیت های بیشتر توانمندتر باشد.

 

می دانیم که آزمون های روان شناسی در تمام زمینه ها باعث شناخت هرچه بیشتر انسان از خودش می شوند، آزمون های عزت نفس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این تست ها را می توانیم هم برای خودمان و هم برای اطرافیانمان به کار ببریم و در صورت مشاهده ی علائم کمبود عزت نفس چه در خودمان و چه در اطرافیانمان، راهکارهای افزایش عزت نفس را برای داشتن زندگی هرچه بهتر به کار بندیم.

معرفی برترین تست های عزت نفس

تست روزنبرگ

این تست توسط مارشال روزنبرگ، روانشناس برجسته ی آمریکایی طراحی شده است. این روان شناس در پرسشنامه ی خود ده سوال بسیار ساده را مطرح می کند. پنج سوال اول مثبت و پنج سوال دوم منفی هستند. از معایب این تست آن است که در سوال های مثبت هیچ نسبیتی در نظر گرفته نشده است، اما در دو مورد از پنج سوال منفی، نسبیت لحاظ شده است. به علاوه این پرسشنامه عاری از سوالات کنترل می باشد و فرد در انجام آن می تواند به راحتی احساس واقعی خود را پنهان کند.

 

تست کوپر اسمیت

استنلی کوپر اسمیت یکی از مطرح ترین روان شناسان اهل ایالات متحده امریکا می باشد. آزمون عزت نفس او از تمام تست ها در این زمینه پر آوازه تر می باشد. بیشتر مقالات و پژوهش های حوزه های مختلف علوم انسانی برای سنجش متغیر عزت نفس از این تست بهره می برند. تست کوپر اسمیت شامل 58 پرسش ملموس می باشد. از نقاط قوت این پرسش نامه این است که به موقعیت های مختلفی که فرد در آنها قرار می گیرد توجه کرده و به علاوه هشت سوال کنترل در آن گنجانده شده است. این تست ویژگی های روحی و روانی دیگری مانند پرخاشگری، میزان صمیمت و … را نیز اندازه گیری می کند.

 

تست سورنسون

هلمت سورنسون دانمارکی از دیگر دانشمندان مطرح حوزه روان شناسی است که به طراحی آزمون عزت نفس پرداخته است. این آزمون شامل 50 سوال می باشد. تمام سوالات این تست منفی بوده و هرچه پاسخ های مثبت شما بیشتر باشد از عزت نفس پایین تری برخوردار هستید. تست سورنسون مانند تست روزنبرگ فاقد سوالات کنترل یا دروغ سنج می باشد.

معرفی برترین تست های عزت نفس

تست آیزنک

هانس آیزنک روان شناس اهل آلمان می باشد که به طراحی تستی با 30 سوال پرداخته است. سوال های تست آیزنک با آیا شروع می شوند و از فرد تست شونده انتظار می رود جواب بله یا خیر به تست بدهد. به برخی سوالات نمره مثبت و به برخی نمره منفی تعلق می گیرد. هرچه پاسخ خیر در این پرسشنامه بیشتر باشد عزت نفس فرد بیشتر می باشد.

 

سخن پایانی

معمولا انسان تا از ضعف ها و کاستی های درونش بی خبر باشد برای رفع آنها نیز تلاشی نخواهد کرد. تست های ذکر شده به ما کمک می کنند تا اگر در زمینه ی عزت نفس با کمبود و ضعف روبرو هستیم آن را شناسایی کنیم، به دنبال ریشه های آن بگردیم و در جهت درمان عزت نفس پایین خود بکوشیم.