پارس ناز پورتال

تندرستی همیشگی با دویدن ملایم در طول روز

تندرستی همیشگی با دویدن ملایم در طول روز

تندرستی همیشگی با دویدن ملایم در طول روز 

دویدن همۀ وقت} برای انسان خوب واقع می‌گردد، راه پیش گیری از تمامی مریضی هاي مزمن در دوران سالمندی ورزش هرروز هست. فواید جسمی و فیزیکی دویدن کاملا واضح هست، اما دویدن ملایم هرروز برای سلامت روح و روان نیز خوب هست. کافیست هرروز چند دقیقه بدوید تا مغزتان از فواید این ورزش فیزیکی بهره گیری کند.دویدن باعث بهبود حافظه شده و شرایط روحی را بهبود میدهد. در ادامه به فواید دویدن اکثر اشاره میکنیم.

 

پیشگیری از انقباض و کوچک شدن مغز

کاهش بافت مغز یکی از تغییرات فیزیکی هست که با گذشت زمان و پیر شدن اتفاق میوفتد. این مسئله نیز مشکلات زیادی را برای افراد سالمند بخصوص فراموشکاری، مشکلات حافظه و زوال عقل کامل را بوجود می آورد.

 

نتایج پژوهشی که در سال 2011 انجام شده حاکی از آن هست که بهبود جریان خون در ناحیه پاها که در نتیجه دویدن ایجاد میشود باعث ارسال اکسیژن و کلوگز اکثر به بافت هاي مغزی میشود. در واقع همین تاثیر باعث می‌شود که حجم بافت مغزی به جای کوچک و منقبض شدن به میزان 2 درصد افزایش پیدا کند. پیشنهاد می‌شود برای مقابله با مشکلات مغزی در سالمندی از دوران جوانی شروع به دویدن هرروز کنید.

 

بهبود کارکردهای اجرایی مغز

کارکردهای اجرایی مغز آلبوم اي از کارها مثل سازماندهی، برنامه ریزی، تصمیم گیری و غیره را در بر می‌گیرد که در قسمت جلویی مغز انجام می‌گیرند. پژوهش ها اثبات کرده اند که ورزش هایي که باعث گردش خون بهتر می‌شوند، بخصوص ورزش هاي هوازی مثل دویدن باعث بهبود فوری کارکرد اجرایی مغز میشود. بنابراین پیشنهاد می‌شود در مواردی که نیاز به تصمیم گیری مشکل و برنامه ریزی هاي سخت دارید گذشته از هر کاری بدوید.

 

ایجاد آرامش روحی

با افزایش سرعت زندگی و استرس هاي روزمره ، از این پس مصرف داروهایی مثل داروهای ضدافسردگی و ضداسترس روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد. این داروها با افزایش میزان سروتونین و نورآدرنالین در مغز عمل می‌کنند.محققان به این نتیجه رسیده اند که دویدن دقیقا تاثیر همین این داروها را دارد و باعث افزایش ساخت ناقل هاي عصبی مثل سروتونین می‌شود.

 

دویدن هرروز و منظم باعث کاهش استرس و افزایش آرامش روحی می‌شود و در این شرایط نیز سلامت روح و جسم به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند.

 

افزایش اعتماد به نفس

دونده ها اقرار میکنند که سطح استقامت بدنی شان در شرایط گوناگون به طور قابل توجهی بهبود یافته هست. دویدن، بدن دونده ها را سالم تر کرده و آرامش آن ها را اکثر می‌کند. این افراد به خوبی می‌توانند روابط اجتماعی بهتری برقرار کنند و در محیط کاری احساس راحتی بیشتری دارند، چون دویدن باعث کاهش استرس و اضطراب شده و شرایطی را فراهم می آورد تا بهتر بتوانند به وظایف خود عمل کنند و در جمع راحت تر وارد مراوده شوند.

 

دانشمندان درمورد مدت دویدن هرروز چه میگویند؟

به عقیده دانشمندان هرروز 5 دقیقه دویدن کافیست. نتایج پژوهشی که در Journal of the American College of Cardiology به چاپ رسیده حاکی از آن هست که هرروز فقط 5 دقیقه دویدن فواید طولانی مدتی در بدن ایجاد می‌کند و سلامتی را به طور چشمگیری بهبود می‌دهد.

 

به عقیده دانشمندان دویدن هرروز 5 دقیقه معادل یکبار دویدن به مدت 150 دقیقه در هفته هست. نتایج این پژوهش نشان میدهد که دوی کوتاه، اما تند هرروز خطر مریضی هاي قلبی عروقی را به مدت 45 درصد کاهش می‌دهد و به این ترتیب نیز خطر مرگ و میر زودهنگام به میزان 30 درصد کاهش پیدا می‌کند. به گفته متخصصان دویدن هرروز به همراه بهبود رژیم خوراکی و تغییر در عادت هاي غلط هرروز به افزایش طول عمر کمک زیادی میکند.

 

باید اراده داشته باشید

 به گزارش پارس ناز در نگاه اول به نظر می‌رسد که دویدن هرروز به مدت 5 دقیقه خیلی ساده هست، اما گنجاندن این مدت ورزش در برنامه هرروز نیاز به انجام بعضی تغییرات و همین طور احساس مسئولیت و اراده دارد. خریدن کفش ورزشی مناسب، گزینش محلی مناسب برای دویدن و خالی کردن زمان مشخص برای اینکار نیاز به اراده و پشتکار دارد.

 

اگر برایتان سخت هست، با هفته اي یک مرتبه شروع کنید. با خودتان عهد کنید که هر هفته یکبار بدوید. به تدریج اینکار را چند روز یکبار و در نهایت به طور هرروز انجام دهید. اگر به تدریج و گرچه با اراده شروع کنید خیلی زود تبدیل به عادت هرروز تان میشود.

 

ایجاد تغییر در عادت هاي هرروز به معنای ایجاد تغییرات بزرگ و دست نیافتنی نیست. کافیست ابتدا تغییرات جزئی ایجاد کرده و تاثیر آن را در زندگی تان دنبال نمایید. حتی اگر دو یا سه روز پشت سر هم به مدت 5دقیقه بدوید، تاثیر آن را در زندگی روزمره تان دیدن کرده و آن را تبدیل به عادت هرروز خواهید کرد.