پارس ناز پورتال

آموزش نگهداری و تکثیر گیاه آپارتمانی آگلونما

آموزش نگهداری و تکثیر گیاه آپارتمانی آگلونما

آموزش نگهداری و تکثیر گیاه آپارتمانی آگلونما 

آگلونما یکی از گیاهان پراستفاده از آپارتمان ها هست و زیبایی خاص و نگه داری آسان از آن باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. حضور گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون منزل انرژی مضاعفی به همراه دارد و می‌تواند شادابی را به فضا وارد کند. تعدادی از گیاهان میباشند که جایگاه ویژه و شناخته شده تری در میان ما ایرانی ها دارند و در منازل بیشتری دیده می‌شوند. در این مقاله گیاه آگلونما را برایتان معرفی می‌کنیم:

 

نام گیاه: آگلونما

نام انگلیسی: Chinese Evergreen

نام علمی: Aglaonema Commutatum

خانواده: Araceae شیپوری

منشا: جنگلهای انبوه گرمسیری و مرداب هاي جنوب شرقی آسیا

 

گل آگلونما

گذشته از هر توضیحی باید بدانید که نام بردن گل آگلونما بعنوان گیاه اصلی اشتباه هست؛ چرا که گل مفهوم متفاوتی دارد و اسم گیاه مناسب هست. اغلب گیاهان آپارتمانی از دسته گیاهان همه ي وقت سبز میباشند و آگلونما هم در این دسته قرار می‌گیرد. گیاه آگلونما راکه مشاهده نمایید به ظاهر مدیترانه اي آن کاملا پی می‌برید. آگلونما در برابر سایه و کم آبی مقاوم هست و ارتفاعی نسبتا کوتاه دارد. 

 

آگلونما قرمز

برگ هاي ابلق آگلونما ساقه هاي کوتاهی دارد که از سطح خاک بیرون زده اند. برگ ها حدود ۲۰ سانتیمتر طول و ۱۰ سانتیمتر پهنا دارند، نیزه اي شکل بوده و به سمت پایین خم شده هست. در بعضی گونه ها رگه هاي قرمز هم درون برگ ها دیده می‌شود.

آموزش نگهداری و تکثیر گیاه آپارتمانی آگلونما

درون برگ هاي آگلونما قرمز رگه هاي قرمز هم درون برگ ها دیده می‌شود

 

نور و دمای مورد نیاز برای آگلونما

در شرایط ایده آل نور غیرمستقیم و متوسط رشد مناسب و سلامت آگلونما را تضمین میکند. ولی باید بدانید که آفتاب مستقیم مورد پسند آگلونما نیست. پنجره رو به شمال برای آگلونما گزینش بهینه محسوب میشود. آگلونما به علت منطقه بومی خود یعنی مناطق گرمسیری، نمیتواند دمای پایین زمستانی را تحمل کند و حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۰-۱۵ درجه سانتیگراد هست. آگلونما را در مکان هاي تاریک و در کنار شوفاژ یا وسایل گرمایشی نگه داری نکنید.

آموزش نگهداری و تکثیر گیاه آپارتمانی آگلونما

در شرایط ایده آل نور غیرمستقیم و متوسط رشد مناسب و سلامت آگلونما را تضمین می‌کند

 

آبیاری برای آگلونما

برای آبیاری آگلونما باید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود. در فصل سرد یعنی پاییز و زمستان، میزان آبیاری کمتر می‌شود و رشد آگلونما هم کندتر هست. آگلونما به علت منشا خود نیاز به هوای مرطوب دارد، بنابراین بهتر هست اسپری برگی را هر روز انجام دهید.

 

خاک مناسب گیاه

خاک مناسب برای آگلونما مخلوط خاک گلدانی: خاکبرگ، ماسه، پیت و خاک باغچه هست. خاک غنی از نمواد آلی مثل خاکبرگ برای این گیاه خبر خوبی هست.

 

تغذیه و کوددهی

در فصل رویش یعنی بهار و تابستان که رشد آگلونما اکثر هست می‌توانید هر دو هفته یک‌بار از کود مایع رقیق برای تغذیه گیاه بهره گیری کنید. کود مورد نیاز به اندازه ۲ گرم در لیتر کافی هست.

 

نکاتی برای نگه داری از گیاه

زمانی که حس کردید حجم زیادی از گلدان را ریشه آگلونما پر کرده، وقت آن رسیده که گلدان را تعویض کنید. معمولا هر سه سال یک‌بار برای تعویض گلدان آگلونما مناسب هست.ممکن هست با رشد چندان آگلونما برگ ها اکثر از حد معمول آویزان شوند. در این صورت آن ها را به چند دسته تقسیم کرده و دور روزنامه بپیچید تا به حالت نخست بازگردند.

 

برای تمیز کردن گیاه میتوانید با بهره گیری از اسفنج و آب ولرم برگها را پاک کنید. بهره گیری از هرگونه مواد شیمیمایی باعث گرفتن روزنه هاي برگی میشود و تنفس گیاه را مختل میکند.شیره گیاه آگلونما مقداری سمی هست و بهتر هست در حین دست زدن به آن احتیاط کنید.

آموزش نگهداری و تکثیر گیاه آپارتمانی آگلونما

تنوع برگی آگلونما

 

گیاه پزشکی و درمان مریضی

اگر برگ آگلونما پژمرده هست و یا نوک برگ قهوه اي شده بدانید که رطوبت گلدان به اندازه کافی فراهم سازی نمیشود.اگر برگ ها پیچیده هست یا لبه هاي آن موجدار شده، دمای هوای محیط سرد هست.اگر میبینید که روی برگ هاي آگلونما لکه هاي سفیدی وجود دارد یا رنگ و روی زردی پیدا کرده، علت آن کنه، شته، حشرات ریز و بطور کلی آفت میباشند. سم مالاتیون را از فروشگاه کشاورزی تهیه کنید و به اندازه ۲ گرم در لیتر آن را در آب رقیق کنید.

 

غبارپاشی سم رقیق شده را هفته اي یک بار ادامه دهید تا کنه ها از بین بروند.این نکته را هم بدانید که یکی از عوامل زردی برگ ها آبیاری بیش از اندازه هست.

آموزش نگهداری و تکثیر گیاه آپارتمانی آگلونما

اگر برگ هاي آگلونما پیچیده هست یا لبه هاي آن موجدار شده، دمای هوای محیط سرد هست

 

تکثیر آگلونما

برای تکثیر آگلونما بهتر هست که در فصل بهار یا تابستان دست به کار شوید. تکثیر آن از طریق قلمه انجام می‌شود و کار بسیار ساده اس هست. هم می‌توانید ساقه بدون برگ را درون بستر سبکی مثل ماسه بادی قرار دهید و هم قلمه ساقه برگدار را درون بستر اخیر بکارید

 

گاهی جوانه هاي اخیر از سطح خاک خارج میشود که میتوانید از آن ها برای تکثیر بهره گیری کنید. اگر می‌خواهید این جوانه ها را به گلدان جدیدی منتقل کنید مراقب باشید ریشه ها هوا نخورند و خاک فشرده باشد.کاشت بذر هم یکی از روشهای تکثیر آگلونما هست و در این صورت کاشت بذر باید در بهار صورت گیرد.برای تکثیر آگلونما می‌توانید تقسیم ریشه هم انجام دهید، این روش در فصل بهار انجام میشود.