پارس ناز پورتال

جنجال استفاده از گازوئیل در نوشابه ها

مجموعه : مجله خبری روز
جنجال استفاده از گازوئیل در نوشابه ها

جنجال استفاده از گازوئیل در نوشابه ها 

خبری تازه که از نوشابه سازی ها به گوش میرسد، بهره گیری از گازوئیل هست که بسیار غوغایی شده هست. اما گازوئیل در این میان چه نقشی دارد. نوشابه یکی از نوشیدنی هاي صنعتی هست که آمار مصرف بالایی در دنیا دارد حال آنکه همین نوشیدنی پر طرفدار بخش هایي از بدن را از بین می‌برد که ما در طول عمرمان به آن ها خیلی نیاز داریم.

 

به گفته رئیس انجمن صنایع خوراکی ایران، برای گازدار کردن نوشابه ها از سوخت هاي فسیلی بهره گیری می‌شود که یکی از انها گازوئیل هست. دود حاصل از سوزاندن گازوییل حاوی گازکربنیک و بعضی مواد دیگر هست که با جدسازی انها، در نهایت گاز کربنیک به صورت بی بو، بیرنگ و تحت فشار معین وارد نوشابه میشود.

 

انواع نوشابه هاي گازدار، از نظر میزان آب، شکر، اسید، اسانس، گاز و مواد نگهدارنده تقریبا نمونه یکدیگرند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد، اما از نظر مواد رنگی به کار رفته تفاوت هایي دارند. رئیس انجمن صنایع خوراکی ایران در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد شفافیت نوشابه هاي سفید از مواد شیمیایی یا افزودنی خاصی بهره گیری میشود

 

یا خیر گفت:عامل شفافیت و زلالی نوشابه هاي سفید، تصفیه چندباره آب مورد بهره گیری برای تهیه آن هست که اضافه بر نوشابه هاي سفید، نوشابه هاي سیاه و نارنجی هم شفافیت داشته و کدورت و رسوب ندارند، اما چون حاوی مواد رنگی اند این موضوع از نظر مصرف کننده قابل تشخیص نیست. بنابراین، در بین نوشابه هایي که به واسطه رنگ هاي

 

مصنوعی رنگی میشوند، نوشابه هاي نارنجی و در مقایسه با نوشابه هاي رنگی سیاه و نارنجی، نوشابه هاي سفید در اولویت مصرف قرار دارند.

 

نوشابه گازدار

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مورد صحت و سقم اعتیاد آور بودن نوشابه هاي سیاه اظهار کرد:در نوشابه هاي سیاه غیر الکلی از پودر دانه هاي گیاهی به نام کولا بهره گیری می‌شود که این پودر اضافه بر طعم دهندگی، رنگ قرمز قهوه اي دارد و حاوی کافئین، تئوبرومین و درصدی تانن هست. کافئین اثرات محرک داشته و شبیه به چای و قهوه باعث رفع خستگی می‌شود اما چون مقدار آن در نوشابه هاي سیاه بسیار اندک هست اعتیاد آوری ضعیفی دارد.

 

به گفته این متخصص علوم و صنایع خوراکی، کافئین یک لیوان نوشابه سیاه تقریبا معادل همین میزان چای غلیظ و کمتر از قهوه هست. ایشان در پاسخ به این ادعا که گفته میشود گاز نوشابه را از گازوئیل تهیه میکنند گفت:گاز کربنیک نوشابه را از هر سوخت فسیلی می‌توان تهیه کرد. یکی از راه هاي تهیه این گاز از طریق سوزاندن گازوییل هست.

 

دود حاصل از سوزاندن گازوییل حاوی گازکربنیک و مواد و گازهای زاید هست. بنابراین، دود ناخالص را درون محلول هاي تصفیه کننده مختلفی هدایت میکنند تا آلاینده ها و مواد زاید آن از گاز کربنیک جدا شود و در نهایت گاز کربنیک به صورت بی بو و بی رنگ و تحت فشار معینی وارد کپسول شده، روانه کارخانه هاي نوشابه می‌شود.