پارس ناز پورتال

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنی

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنی

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنی 

دو نوع آب فروشی در فروشگاه ها یافت می شود، آب معدنی و آب آشامیدنی که هردو بین مردم بسیار پرمصرف میباشند و سود زیادی را نصیب شرکت ها می کنند. گاهی اوقات هیچ چیز به گوارایی یک لیوان آب خنک نیست؛ آبی که تعداد زیادی از افراد نوع معدنی آن را ترجیح میدهند. در این پست حقایقی شوکه‌کننده و باورنکردنی در مورد محصول تجاریِ آب معدنی را برای شما تهیه کرده‌ایم.

 

سالانه مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در جهان صرف خرید بطری‌هاي کوچک و بزرگ آب معدنی میشود. شاید فکر کنید که صرف چنین هزینه‌اي نشان‌دهنده ارزش یک محصول هست، اما این باوری غلط هست. برای بیشتر ساکنین ایالات امریکا، آب درون بطری‌ها از نظر سلامت تفاوتی با آب لوله‌کشی نداشته و املاح یکسانی دارد.

 

حتی در بعضی موارد، آب لوله‌کشی از آب معدنی بهتر هست چون آزمایش‌هاي بیشتری برای حصول اطمینان از سلامت آن انجام می شود. گرچه آب چاه‌هاي خصوصی در ایالات امریکا به اندازه‌ي آب لوله‌کشی آزمایش نمی شود و احتمال آلودگی آن‌ کم نیست؛ اما همچنان دلایل زیادی برای توقف مصرف آب معدنی وجود دارد.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنینخستین مورد ثبت‌شده از فروش آب در بطری، مربوط به دهه ۶۰ قرن ۱۸ میلادی هست که شرکتی به نام چشمه معدنی جکسون «Jackson’s Spa» در بوستون کشور آمریکا، آب معدنی را برای بهره گیری‌هاي درمانی به فروش رساند. کمپانی‌هاي دیگری نیز در ایالت نیویورک دست به اقداماتی نمونه زدند.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیدر سراسر جهان مصرف آب‌هاي بسته‌بندی شده نرخ رشدی ۱۰ درصدی دارد. گرچه رشد مصرف مردم کشور آمریکا بیشتر از سایر کشورهاست.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیآب معدنی در کشور آمریکا از شیر هم پرمصرف‌تر هست؛ ۱۲.۸ میلیارد گالن، معادل ۱۴۸ لیتر به ازای هر نفر.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیمایکل سی بلاز «Michael C. Bellas» مدیرعامل و رئیس کمپانی بازاریابی آشامیدنی «.Beverage Marketing Co»، به‌تازگی در بیانیه‌اي اظهار کرد:آب معدنی بازار نوشیدنی‌ها را به‌کلی دگرگون کرده هست.سال قبل نخستین سالی بود که مصرف آب معدنی در ایالات امریکا، از مصرف نوشابه بیشتر بود.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیآب معدنی قیمت نسبتا بالایی دارد. با در نظر گرفتن قیمت متوسط 1.22 دلار به ازای هر گالن، این محصولات 300 برابر گران‌تر از آب لوله‌کشی هست.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیکمپانی‌هاي نوشابه‌سازی مثل پپسی و کوکاکولا به علت منفعت بالای این تجارت، در حال سرمایه‌گذاری بر روی عرضه آب بسته‌بندی شده میباشند؛ به تازگی شرکت پپسی، تبلیغی 30 ثانیه‌اي را در مسابقه پربیننده سوپربال «Super Bowl» برای معرفی محصول اخیر خود “LIFEWTR” اکران کرد. تبلیغات در مسابقه سوپربال جزو گرانقیمت‌ترین تبلیغات تلویزیونی در سراسر جهان هست.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیاما محققان معتقدند که محصولی که در ایالات امریکا با نام آب معدنی به فروش میرسد، تفاوت چندانی با آب لوله‌کشی ندارد. بعضی از گزارش‌ها نشان می دهند که تقریبا نیمی از آبی که در داخل بطری‌ها به فروش میرسد، همان آب لوله‌کشی هست؛ در سال ۲۰۰۷ هم برندهایی مثل “Aquafina” «وابسته به کمپانی پپسی» و “Pure Life” «وابسته به کمپانی Nestle» ملزم شدند که بر روی برچسب محصولاتشان به این موضوع اشاره کنند.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیکیفیت و سلامت آب لوله‌کشی به دفعات بیشتری نسبت به آب‌هاي تجاری تست می شود. تست‌هایي که سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور آمریکا «EPA» مسئول اجرای آن‌هاست.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیکیفیت آب لوله‌کشی در کشور آمریکا بسته به منطقه موردنظر، متفاوت هست. بر زمینه یکی از قوانین EPA، ساکنین مناطق گوناگون می توانند هر سال در ابتدای ماه جولای، به گزارشی از کیفیت آب آشامیدنی منطقه خود دسترسی داشته باشند که منبع آب لوله‌کشی و محتویات آن را اعلام می کند.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیگرچه آب آشامیدنی ۱۵ میلیون خانوار آمریکایی «اکثرا ساکنین مناطق روستایی» که از چاه‌هاي خصوصی فراهم سازی میشود، توسط EPA مورد بازرسی قرار نمی گیرد؛ در وبسایت EPA با اشاره به این موضوع گفته شده که مسئولیت کیفیت‌ و سلامت آب مصرفی این خانوارها به عهده خودشان هست.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیدانشمندان معتقدند که آب موجود در تعداد زیادی از این چاه‌هاي خصوصی آلوده هست. در سال 2011 گزارشی نشان دارد که 13 درصد از چاه‌هایي که توسط زمین شناسان مورد آزمایش قرار گرفته، حداقل حاوی مقادیری از یکی از عناصر آلوده‌کننده مثل آرسنیک یا اورانیوم، به اندازه‌اي که برای سلامتی زیان آور باشد، بوده هست.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیسوددهی روزافزون تجارت آب آشامیدنی بی‌رابطه با نگرانی‌هاي مردم از آلودگی آبی که در دسترس آن‌هاست، نیست. در یکی از نظرسنجی‌هاي اخیر موسسه تحقیقاتی Gallup، نتایج نشان داد که 63 درصد از مردم کشور آمریکا بسیار نگران کیفیت و سلامت آب آشامیدنی‌شان میباشند. این میزان ابراز نگرانی، از سال 2001 تاکنون بی‌سابقه هست.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیمزه آب معدنی هم با آب‌هاي معمولی عمده متفاوت نیست. در تحقیق جدیدی که توسط دانشجویان دانشگاه بوستون کشور آمریکا صورت گرفت، تنها یک سوم از افراد شرکت کرده در تحقیق قادر به تشخیص طعم آب لوله‌کشی از سایر آب‌هاي بودند.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیپروسه تهیه، آماده‌سازی و عرضه آب معدنی از آن چه که به نظر می رسد، وقت‌گیرتر و پرهزینه‌تر هست. مطلب‌اي در ژورنالی مرتبط با مباحث زیست‌محیطی به چاپ رسیده هست که نشان میدهد چیزی در حدود 32 تا 54 میلیون بشکه نفت در تهیه آب معدنی مصرفی ایالات امریکا در سال 2007 مورداستفاده قرار گرفته هست.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنیهمین طور مقدار آبی که در فرایند تهیه و آماده‌سازی آب معدنی، به شکل‌هاي گوناگون مصرف میشود از آبی که درون بطری قرار می گیرد، بیشتر هست. یافته‌هاي تحقیقی که توسط انجمن بین‌المللی آب معدنی «IBWA» انجام شد، ادعا کرد که کمپانی‌هاي آمریکای شمالی، برای تهیه یک لیتر آب معدنی 1.39 لیتر آب مصرف میکنند.

حقایق جالب و خواندنی درباره مصرف آب معدنی به گزارش پارس ناز شاید تصور بازیافت بطری‌هاي پلاستیکی چنین محصولاتی، خرید آن‌ها را کمی راحت‌تر کند، اما به گزارش نشنال جئوگرافیک «National Geographic»، تنها یک بطری از شش بطری آب معدنی مصرفی در ایالات امریکا وارد چرخه بازیافت می شود؛ با وجود پیشرفت‌هاي تکنولوژی و جنبش‌هاي طرفداران محیط‌زیست و بازیافت، چنین گزارشی شوکه کننده هست.

 

اطلاعات آماده‌شده در این پست مربوط به کشور توسعه‌یافته آمریکاست که کیفیت آب لوله‌کشی آن بسیار بالاتر از کیفیت آب مصرفیِ بعضی کشورهای فقیر و جهان‌سومی هست؛ اما دانستن این امر که محصولی که بعنوان آب معدنی فوق سالم و حاوی املاح معدنی به فروش می رسد آن‌قدرها هم با آب لوله‌کشی متفاوت نیست، میتواند نظر شما را در مورد صرف چنین هزینه‌هایي تغییر دهد.