پارس ناز پورتال

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

راهنمای خرید عطر مردانه + تشخیص عطر اصلی از تقلبی

 

امروز یک راهنمای جامع خرید عطر مردانه را برای شـما آقایان گرامی جمع آوری کرده ایم، همچنین امروز روشهای تشخیص عطر تقلبی را نیز بشما خواهیم گفت تا با اطلاعات بیشتری برای خرید عطرتان راهی فروشگاه ها شوید. عطر بعنوان عنصر خوشبو کننده نقش مهمی در روابط شـما دارد، چـه در خیابان باشید، چـه مترو، چـه محل کار و چـه در میهمانی، عطر شـما حرف هاي زیادی را از جانب شـما می‌گوید!

 

چرا عطر می‌زنیم؟

وقتی کـه یک رایحه‌ي مناسب با فصل، موقعیت شغلی و اجتماعی‌تان، شخصیت و روحیات و البته نوع پوست‌تان انتخاب می کنید نه‌تنها فردی جذاب جلوه میکنید بلکه از نگاه خانم‌ها هم، نمره‌ي قبولی میگیرید. طبق تحقیقی کـه سال‌هاي پیش در سطح اروپا انجام شد، معیار اصلی آقایان برای انتخاب خانم‌ها در نگاه اول ویژگی‌هاي ظاهری خانم‌ها بود، در حالی کـه بو و رایحه‌ي خوش بـه‌طور ناخودآگاه مهمترین فاکتور انتخاب یک مرد از سوی خانم‌ها اعلام شد.

 

تا آن‌جا کـه در اروپا این اصطلاح بر سر زبانهاست کـه «خانم‌ها با بو کشیدن و از طریق بینی عاشق می شوند علت این امر شاید آن باشد کـه طبق معمول بینی خانم‌ها به دلایل هورمونی بیشتر از آقایان نسبت به بو حساس اسـت و بـه‌عبارت دیگر زنان نسبت بـه مردان حس بویایی قویتری دارند. با این تفاسیر اهمیت انتخاب یک عطر مناسب و خوشبو برای مردان دوچندان می شود.

 

وقتی از عطر حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

«عطر» یا «پرفیوم» ترکیبی پیچیده از اسانس‌ها، تثبیت کننده‌ها، حلال‌ها و ترکیبات خوشبو اسـت کـه یا از منابع طبیعی استخراج میشوند یا بصورت شیمیایی ومصنوعی تولید می شوند. با این که از زمان تمدن‌هاي اولین از برخی مواد خوشبوی طبیعی بـه‌عنوان عطر استفاده می‌شده اسـت، اما عطرسازی بـه‌صورتی کـه هم‌اکنون مرسوم اسـت از اواخر قرن نوزدهم میلادی آغاز شد.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

بد نیست بدانید «عطر» نسبت بـه «ادکلن» دوام بیشتری دارد و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ترکیب آنرا عصاره‌هاي روغنی تشکیل میدهد. با این‌همه ی در حال حاضر اکثر آقایان ترجیح می دهند از ادکلن استفاده کنند کـه هم حاوی مقدار کمتری عصاره‌هاي روغنی اسـت ودر نتیجه رایحه ملایم‌تری دارد و هم از نظر قیمت نسبت بـه عطرها مقرون‌بـه‌صرفه‌تر هستند.

 

ادوپرفیوم

اگر بـه‌خاطر مشکلاتی مثل آلرژی و میگرن رابطه‌ي خوبی با «پرفیوم‌ها» یا همان «عطرها» ندارید پیشنهاد مـا بشما استفاده از «ادوپرفیوم» اسـت. ادوپرفیوم‌ها بـه‌خاطر میزان کمتر عصاره‌هاي روغنی «بین ۱۵ تا ۲۰ درصد» نسبت به عطرها سبک‌تر و ملایم‌تر هستند و هم تا حدود زیادی ماندگاری و دوام عطرها را دارند. اگر ازآن‌دسته افرادی هستید که دوست دارند در تمام طول روز بوی عطر بدهند پرفیوم و ادوپرفیوم مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای شـما هستند.

 

ادوتویلت

«آب خوشبو» یا «ادوتویلت» بـه‌خاطر درصد بالاتر الکل و میزان کمتر اسانس‌هاي روغنی کـه در ترکیب انها استفاده شده حتی نسبت بـه ادوپرفیوم‌ها هم سبک‌ترند و بوی ملایم‌تری دارند.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

از نظر تخصصی ادوتویلت‌ها از ادکلن‌ها غلیظ‌تر هستند و از میان نت‌هاي سه‌گانه‌ي عطرها، در ساخت ادوتویلت‌ها روی نت ابتدایی تکیه شده اسـت و بهمین خاطر نسبت بـه عطرها دوام بسیار کمتری دارند «حدود سه تا چهار ساعت».

 

ادکلن

برخلاف تصور عموم کـه عطر «Perfume» را متعلق بـه خانم‌ها و ادکلن «Eau de cologne» را متعلق بـه آقایان می دانند حقیقت این اسـت کـه ادکلن‌ها بـه‌خاطر میزان اسانس بـه‌کار رفته در آن ها «حدود ۲ تا ۵ درصد» و مقدار بیشتر الکل، بسیار سبک و کم دوام‌اند. بنابر این اگر بـه‌دنبال یک رایحه‌ي قوی و ماندگار هستید بـه‌هنگام خرید حتماً بـه برچسب روی شیشه‌ي عطر دقت کنید.

 

اوفرش

درکنار ادکلن‌ها، «اوفرش»ها هم بـه‌خاطر غلظت کم، میزان بسیار کمتر اسانس و روغن «حدود سه درصد» و درصد بالای الکل برای استفاده‌ي روزانه بسیار محبوب هستند.

 

عطر دیزاینری و آرتیزان بخریم یا عطر نیش؟

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

اگر اهل استفاده از عطر و ادکلن باشید حتماً تا بحال اصطلاحاتی مثل عطرهای «دیزاینری»، «آرتیزان» و «نیش» را شنیده‌اید. اما فرق میان این سه نوع عطر را هم میدانید؟ اصلا عطرهای دیزاینری و آرتیزان با عطرهای نیش چـه تفاوتی دارند؟

 

عطر دیزاینری

اگر اهل خرید از برندهای لوکس و معروفی مثل «بربری»، «کریستین دیور»، «تام فورد»، «شنل» و … هستید شـما یک خریدار عطرهای «دیزاینری» هستید. طراحان عطرهای دیزاینری با توجه بـه سلیقه‌ي عموم و نیاز بازار عطرهای برند خودرا طراحی و تولید میکنند.

 

عطر نیش

در بین نام‌هاي اسم و رسم‌دار عطر و ادکلن شاید اصطلاح عطرهای «نیش» کمتر بـه گوش‌تان خورده باشد و البته حق هم دارید. واژه‌ي فرانسوی «نیش» کـه بـه معنای تولید و توزیع محدود یک کالاست بـه عطرهای لوکس و گران‌قیمتی گفته می شود کـه توسط طراحان زبده‌ي عطر کـه الزاماً صاحبان برندهای لوکس و گران‌قیمت نیستند و عمدتا برای اشخاص خاص یا بـه‌ صورت سفارشی بـه تعداد محدود تولید میشوند.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

عطرهای «نیش» در حقیقت نه یک کالای تجاری بلکه آثاری هنری هستند. بد نیست بدانید درسال‌هاي اخیر تولید‌کنندگان آن ها درکنار بوهای خوش «مشک»، «وانیل» و میوه‌هاي مختلف عطرهایی با بوهای عجیب‌و‌غریب از بوی «بدن نوزاد» تا «بوی کاغذ» و حتی بوی «خون» و «عرق» را هم بـه لیست عطرهای نیش اضافه کرده‌اند. از مشهور ترین برندهای تولیدکننده‌ي عطر نیش برند محبوب «Guerlain» اسـت.

 

عطرهای آرتیزانی

در دنیای پر زرق‌و‌برق عطر و ادکلن، عطرهای «آرتیزانی» نسخه‌ي کوچک‌تر و محصول شرکت‌هایي کوچک هستند کـه بیشتر روی فروش آنلاین و محلی تکیه دارند و عطار و صاحب برند طبق معمول یک نفر با تعداد کارکنانی بـه‌اندازه‌ي انگشتان دست اسـت.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

عطرهایی با اسانس مواد طبیعی محصول عمده‌ي این عطاری‌ها هستند ودر نتیجه می توان گفت کـه نسخه‌ي کوچک‌تر عطرهای «نیش» هستند.

 

در مورد رایحه‌ ها یا نت‌ های بویایی عطر بیشتر بدانید

رایحه یا نت اولیه: رایحه‌ي اولیه در حقیقت بویی اسـت کـه بلافاصله بعد از اسپری کردن عطر یا ادکلن بـه مشام‌تان میرسد. نت اولیه‌ي عطر کـه طبق معمول تند و تازه اسـت بـه‌ سرعت تبخیر می شود و اتفاقا اکثر افراد مرتکب اشتباه می شوند و عطر را بلافاصله بعد از استشمام نت اولیه‌ي آن انتخاب میکنند. نت اولیه‌ي عطر طبق معمول بوی میوه‌هایي مثل پرتقال و لیمو و گیاهانی مثل اسطوخدوس و شکوفه‌هاي پرتقال و لیموست.

 

رایحه یا نت میانی یا ثانویه:

نت میانی عطر بلافاصله بعد از رایحه‌ي اولیه بـه مشام میرسد و حدود ۱۰ دقیقه یا بیشتر ماندگار اسـت. رایحه‌ي میانی طبق معمول بوی گل‌هایي مثل «رز» و «یاسمین»، «علف و برگ درختان»، میوه‌هایي مثل انواع «توت»، «هلو» و «گلابی» و ادویه‌هاي مثل «جوز»، «میخک»، «دارچین» و انواع «فلفل» اسـت.

 

رایحه یا نت پایانی:

رایحه‌ي اصلی و ماندگار عطر نت پایانی آن اسـت کـه حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد تا بـه مشام برسد ودر واقع همان رایحه‌اي اسـت کـه تا پایان هم با شـما می ماند. نت سوم طبق معمول رایحه چوب‌هایي مثل «چوب درخت سدر»، «خزه»، «دود»، «چرم»، «مشک» و ادویه‌هایي مثل «وانیل» و «دانه لوبیا تونکا» اسـت.

 

نوع پوست و انتخاب عطر مناسب

توجه بـه نوع پوست نقش مهمی در انتخاب صحیح عطر و ادکلن دارد. پوست چرب و مرطوب: اگر پوست بدن تان چرب و مرطوب اسـت چربیِ روی پوست‌تان می تواند رایحه‌ي اصلی عطر را تغییر بدهد. در حقیقت چربی و رطوبت پوست طی یک سری فعل‌ و‌ انفعالات شیمیایی با عطر ترکیب شده و ضمن این کـه دوام عطر را بیشتر می کند بوی آنرا هم تغییر می دهد. بهترین انتخاب برای پوست‌هاي چرب عطرهای گلی-میوه‌اي و ملایم اسـت.

 

پوست خشک: افرادی با پوست‌خشک و کم‌آب لذت چندانی از رایحه‌ي عطر و ادکلن‌شان نمی برند زیرا هم پوست‌شان در اثر الکل موجود دراین خوشبوکننده‌ها خشک‌تر میشود و هم نوع پوست‌شان بـه گونه‌اي اسـت کـه بوی عطر سریع از بین میرود. مشکل اینجاست کـه استفاده از عطر و ادکلن‌هاي قویتر برای پوست‌هاي خشک سبب کهیر و آلرژی می شود و انتخاب مناسبی نیست.

 

راهنمای خرید عطر مناسب برای آقایان براساس تیپ شخصیتی

بگذارید خیال‌تان را آسان کنیم، شـما خودتان بهترین کسی هستید کـه می توانید تشخیص بدهید با توجه بـه تیپ شخصیتی، موقعیت شغلی، شرایط آب‌و‌هوایی محل زندگی و نوع پوست‌تان کدام رایحه برای‌تان مناسب اسـت و کدام رایحه بـه دردتان نمیخورد. اجازه ندهید کسی بـه‌جز افرادی کـه برای‌تان مهم هستند مثل همسر یا نزدیک‌ترین دوست، برای انتخاب عطر نظرش رابه شـما تحمیل کند.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

تجربه نشان میدهد عطر و ادکلن‌هایي کـه برای دوست و فامیل بـه‌عنوان هدیه می خریم طبق معمول بلا‌استفاده باقی میمانند. بهترین راهنما برای انتخاب عطر مناسب بوی بدن و نوع پوست‌تان اسـت. بـه عقیده‌ي کارشناسان اولین موردی کـه در هنگام انتخاب عطر مردانه باید بـه آن توجه کنید شخصیت‌تان اسـت. اگر فردی جدی و تودار هستید بهتر اسـت سراغ عطرهای گلی-میوه‌اي و وانیلی نروید.

 

بهترین انتخاب برای شـما عطری بر پایه مشک و عنبر اسـت. مردان اهل ورزش و جنب‌وجوش باید سراغ عطرهای «سبز» بروند. منظور از عطرهای سبز عطرهایی اسـت کـه در ترکیب آن ها از عصاره‌ي گیاهان سبز مثل چمن و خیار و مرکباتی مثل لیمو و پرتقال ماندارین استفاده شده اسـت. مردان جذاب و عاشق‌پیشه بهتر اسـت سراغ عطرهای گلی-میوه‌اي بروند.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

اگر رئیس یک شرکت یا مؤسسه‌ي بزرگ هستید و دل تان می خواهد همیشه فردی سرسخت و جدی در کار جلوه کنید بهتر اسـت عطرهایی با بوی چرم راکه طبق معمول رایحه‌ي عسل و توتون هم در خود دارند انتخاب کنید. اگر در شهری مرطوب و گرم زندگی میکنید سراغ عطرهای سنگین نروید برای این آب‌وهوا بهترین انتخاب عطرهای سبک و خنک هستند. مردان اهل شب‌نشینی و مهمانی بهتر اسـت:

 

عطرهای لایه‌لایه کـه بـه مرور نت‌هایشان رابه نمایش می گذراند انتخاب کنند.اگر کارمند هستید و با همکاران‌تان دریک اتاق کار میکنید بـه هیچ‌وجه عطرهای سنگین با بوی مشک و عود را انتخاب نکنید، بهترین گزینه برای کارمندها «ادوتویلت‌ها» هستند. عطر مناسب زمستان هم عطرهای گرم و شیرین با رایحه‌هاي وانیل، عنبر و هل اسـت. برای روزهای بهاری عطرهایی با رایحه‌ي چوب و چرم، فلفل صورتی و گل و میوه انتخاب‌هاي خوبی هستند.

 

برای خرید عطر وقت بگذارید

برای خرید عطر عجله نکنید، همیشه اولین انتخاب بهترین انتخاب نیست. بعد از این کـه چند عطر را بو کردید مقداری «دانه‌ي قهوه» کـه همیشه در عطر فروشی‌ها بهمین منظور موجود اسـت بو کنید تا قسمت بویایی مغزتان تمرکز پیدا کند و بهتر بتوانید برای انتخاب عطر تصمیم بگیرید. برای بهترین انتخاب مراحل زیر را انجام دهید. ابتدا کمی عطر روی مچ دست نزدیک بـه نبض‌تان اسپری کنید.

 

دقت کنید کـه پوست مچ دست‌تان خشک باشد. مچ دست‌تان را نمالید، با اینکار رایحه‌ي عطر رابه اصطلاح می‌کُشید! عطر را روی لباس‌تان اسپری نکنید. با اینکار اجازه نمی دهید کـه عطر با روغن‌هایي کـه بـه‌طور طبیعی روی پوست‌تان اسـت درگیر شود و تمام نتهایش رابه مشام شـما برساند. عطر را قطره‌قطره روی لباس‌تان نریزید. با اینکار هم لباس‌تان لک می شود و هم رایحه‌ي واقعی عطر بـه مشام‌تان نمی رسد.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

عطر را روی پوست پشت زانو، پشت گوش، مچ دست و روی گردن اسپری کنید. طبق معمول در مغازه‌هاي عطرفروشی نوارهای معطری آغشته بـه بوی برخی عطر و ادکلن‌ها بشما میدهند تا نظر شـما را در مورد آن رایحه بدانند. توصیه‌ي مـا بشما این اسـت کـه با بو کردن این نوارها در مورد خرید یک عطر تصمیم نگیرید. وقتی این نوارهای خوشبو را بو می کنید فقط نت‌هاي اولیه عطر بـه مشام‌تان میرسد کـه گذرا هستند.

 

بوی اصلی عطر در نت پایانی آن نهفته اسـت کـه حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از اسپری کردن بـه مشام‌تان می رسد، این یک آزمایش تجربی شیمی اسـت. سعی کنید تمام نت‌هاي عطر را بو کنید، این امر مترصد این اسـت کـه برای خرید عطر حداقل ۴۵ دقیقه وقت بگذارید تا نت سوم کـه بوی اصلی عطر اسـت هم بـه مشام‌تان برسد. فراموش نکنید کـه عطر خریدن یک فرایند زمان‌بر اسـت نه یک کار الله‌ بختکی!

 


 

و در ادامه روش‌ های تشخیص عطر تقلبی از عطر اصلی

خریدن عطر باوجود لذت‌بخش بودنش،‌ کار چندان سهولت نیست، فروشندگانی هستند کـه ممکن اسـت عطرهای تقلبی عرضه کنند.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

متأسفانه اکثر مردم نکات مربوط بـه تشخیص عطر تقلبی از عطر واقعی و اصل را نمیدانند و بـه دام این فروشندگان متقلب می‌افتند. باید بدانید کـه تشخیص عطر تقلبی غیرممکن هم نیست.

 

بسته‌ بندی صحیح

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

سلفون استفاده‌شده در بستبندی عطرهای واقعی ضخیم هستند، بـه‌خوبی تا شده و کاملا بـه جعبه چسبیده‌اند. اگر جعبه عطری را دیدید کـه سلفون آن بـه‌درستی روی جعبه قرار ندارد، بدانید کـه این عطر تقلبی اسـت.

 

درز و لبه‌ هاي بی‌ نقص

وقتی بسته‌ بندی پلاستیکی جعبه‌ي عطر بـه‌طور ناخوشایند و با ظاهری نه‌چندان دل‌چسب آماده شده «مثلاً درز و لبه‌هاي موجود در قسمت تاخورده‌ي جعبه، بیش از ۵ میلی‌ متر پهنا دارد یا روی آن، چسب اضافی نشت کرده اسـت».

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

عطر داخل آن بی شک تقلبی اسـت. درز و لبه‌هاي تاخورده‌ي بستبندی‌ عطرهای واقعی طبق معمول بدون نقص و بسیار مرتب هستند.

 

مقوای جعبۀ عطر

جعبه‌ي بسته ‌بندی‌ عطرهای واقعی از مقواهای با کیفیت ساخته میشوند و طراحی آن ها بـه‌گونه‌اي اسـت کـه عطر را از آسيب دیدن محفوظ نگه‌ می‌دارند.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

بـه‌همین‌دلیل، ساختار درون جعبه‌ي عطر هم طوری ساخته میشود کـه بطری عطر را در جای خود و بدون حرکت نگه‌ دارد. مقواهای این جعبه‌ها هم طبق معمول سفید هستند، نه متمایل بـه خاکستری.

 

برچسب‌ها و نوشته‌ ها

بـه دایره‌ي طلایی جعبۀ این عطر در سمت چپ تصویر نگاه کنید. پیکانی کـه بـه سمت راست نشانه رفته اسـت، همیشه تیره‌تر از پیکانی اسـت کـه در جهت چپ قرار گرفته اسـت. اما اگر رنگ پیکان‌ها مانند جعبه‌ ي سمت راست تصویر- برعکس بود، عطر درون آن تقلبی اسـت.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

هنگام خرید عطر بـه وب‌سایت کارخانه‌ي سازنده نگاهی بیندازید و بررسی کنید کـه آیا اطلاعات موجود در سایت با اطلاعات روی بسته‌ بندی جعبه یکسان اسـت یا خیر. حتی کوچکترین اختلاف، نشان از تقلبی بودن عطر دارد.

 

طراحی بطری عطر

گاهی‌اوقات هنگام مشاهده‌ي قفسه‌هاي فروشگاه‌هاي عطر، عطرهایی می بینید کـه بطری و بوی آن ها بـه‌شکل عجیبی شبیه عطرهایی‌ هستند کـه از بهترین و با کیفیت‌ترین طراحی‌ها برخوردارند.

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

این ترفند ساده بـه سازندگان عطرهای تقلبی کمک می کند تا بـه‌اسانی شناخته نشوند و از دعوی حقوقی فرار کنند. هنگام خرید عطر، حتماً بطری آنرا بادقت بررسی کنید.

 

رنگ عطر

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

طبق معمول برندهای مشهور عطر در عطرهای خود از رنگ زیاد استفاده نمی کنند و رنگ عطرهای واقعی و اصل، طبق معمول کم‌رنگ اسـت. رنگ شیمیایی تیره‌ي عطر، علامت تقلبی بودن اسـت.

 

در بطری

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

یکیدیگر از روش‌هاي تشخیص عطر تقلبی توجه بـه در بطری عطر اسـت. درِ بطری عطرهای واقعی و اصل، کاملا متقارن اسـت. اگر چنین نبود، بدون تردید عطر تقلبی اسـت.

 

شمارۀ سریال عطر

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

عدد‌ي سریال عطر باید دربخش پایینی بطری حک شده باشد و نباید آن رابا چسب چسبانده باشند. عدد‌ي سریال هم باید با عدد‌ ي موجود روی بطری، یکی باشد. درضمن عدد‌ي سریال باید ته جعبه نقش بسته یا با جوهر چاپ شده باشد.

 

بطری عطر

راهنمای جامع خرید عطر مردانه + روش های تشخیص عطر تقلبی

جنس بطری عطرهای واقعی بسیار با کیفیت و صاف هستند. بطری عطرهای تقلبی طبق معمول کمی زمخت و ناهموارند.

 

دیگر روشهای تشخیص عطر تقلبی

اگر قیمت عطر بطرز باورناپذیری خوب بود، احتمالا تقلبی اسـت.اگر در وب‌ سایت فروش اجناس دیدید کـه فروشنده‌ اي مدعی اسـت، عطری را هدیه گرفته اما آنرا لازم ندارد، مراقب باشید.این فروشندگان طبق معمول بـه‌دنبال فردی میگردند کـه عطرهای اصلی را نمی‌‌شناسد و بـه‌اسانی گول می خورد؛ بـه این امید کـه بتوانند یک عطر تقلبی رابه او بفروشند.