پارس ناز پورتال

خواص چای زردچوبه برای سلامتی و جلوگیری از بیماری ها

خواص چای زردچوبه برای سلامتی و جلوگیری از بیماری ها

خواص چای زردچوبه برای سلامتی و جلوگیری از بیماری ها 

چای زردچوبه برای پیشگیری از مریضی ها خوب هست و هم‌چنین مواد مغذی بسیاری را در خود دارد و مثل یک داروی معجزه آسا عمل می کند. زردچوبه ادویه‌ي مشهوری هست که از ساقه یا ریشه‌ي گیاه کورکوما لونگا به دست می آید. زردچوبه، بومی جنوب شرقی آسیاست و از خانواده‌ي زنجبیل به حساب می آید.

 

هزاران سال هست که در طب چینی و آیورودای هندی زردچوبه کاربرد درمانی دارد. هندوستان، 78 درصد از زردچوبه‌ي دنیا را فراهم سازی می کند. در این پست، نگاهی داریم به فواید بالقوه‌ي زردچوبه برای سلامتی.عامل فعال زردچوبه، کورکومین هست. کورکومین باعث رنگ زردچوبه بوده و اثبات شده که خصوصیت‌هاي ضد التهابی داشته و تقویت کننده‌ي سیستم ایمنی هست.

 

چای زردچوبه چیست؟
کورکومین دسترسی زیستی کمی دارد، یعنی بدن به سختی می تواند به این ترکیب دسترسی پیدا کرده و آن را جذب کند. به همین علت، مکمل زردچوبه که تضمین می کند مقدار زیادی کورکومین دارد، متداول هست. چتی زردچوبه، که دم کرده‌ي ریشه‌ي آسیاب شده‌ي زرچوبه یا پودر زردچوبه هست، یکی از موثرترین راههای مصرف این گیاه خوب هست.

 

هیچ مقدار پیشنهاد‌ شده‌ي خاصی برای زردچوبه وجود ندارد. بر زمینه تحقیقات انجام شده، میزان مصرف هرروز‌ي زردچوبه، تا حدود زیادی بستگی به هدف و مریضی دارد که مدنظر شماست. اکثر تحقیقات صورت گرفته روی بزرگسالان نشان داده که مصرف 400 تا 600 میلی گرم پودر زردچوبه، سه بار در روز، یا 1 تا 3 گرم ریشه‌ي آسیاب شده‌ي زردچوبه‌ي خشک، بی‌خطر هست. اگر خودتان زردچوبه را آسیاب کنید، از خالص بودن این محصول میتوانید کاملا مطمئن باشید.

 

۱. کاهش علائم آرتروز
کورکومین به علت این که یک ضد التهاب قوی هست میتواند اکثر علائم ناخوشایند آرتروز یا ورم مفاصل را تسکین بدهد. مطالعه‌اي در سال 2017 روی 206 آمریکایی بزرگسال که به قول‌ي خودشان آرتریت روماتوئید داشتند انجام شد. 63 درصد این افراد از مکمل‌هاي غیر ویتامینی برای بازرسی علائم خود بهره گیری کردند و زردچوبه، مشهور‌ترین و پرکاربردترین محصولی بود که مصرف شد.

 

۲. تقویت سیستم ایمنی
کورکومین می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند زیرا خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و آنتی باکتریال دارد. هم‌چنین کورکومین بعنوان یک تعدیل کننده‌ي ایمنی عمل کرده و به تنظیم و تعدیل سلول‌هاي ایمنی در مبارزه با سرطان کمک می کند.

 

۳. کاهش عوارض قلبی و عروقی
مطالعات مختلفی نشان داده که کورکومین، بعنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب برای سلامت قلب خوب هست. مطالعه‌اي در سال 2012 دریافت مصرف هرروز 4 گرم کورکومین، ۳ روز گذشته و 5 روز بعد از عمل پیوند بای پس عروق کرونری، ریسک آنفارکتوس میوکاردیال یا حمله‌ي قلبی را تا 17 درصد کاهش داده بود.

 

۴. کمک به پیشگیری و درمان سرطان
یکی از ریشه‌دارترین خواص درمانی کورکومین، فعالیت آن در مبارزه با سرطان هست. کورکومین بعنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب، ریسک صدمه سلول‌ها در بدن را کاهش داده و از احتمال جهش‌هاي سلولی و سرطان می‌کاهد.طبق مروری پزشکی در سال 2014، بیش از 2000 مطلب با کلمات کلیدی

 

«کروکومین» و «سرطان» منتشر شده هست. بهره گیری از کورکومین بعنوان درمانی برای سرطان، در کنار شیمی درمانی و پرتو درمانی، الان مورد پژوهش و بررسی هست.

 

۵. کمک به بازرسی سندرم روده‌ي تحریک پذیر یا IBS
کورکومین سال های مدیدی هست که در طب سنتی بعنوان درمانی برای شمار زیادی از مریضی‌هاي گوارشی کاربرد دارد. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که کورکومین می تواند به کاهش درد ناشی از سندرم روده‌ي تحریک پذیر کمک کرده و کیفیت زندگی مبتلایان به این مریضی را بهتر کند. مطالعه‌اي در سال 2012 روی موش‌ها دریافت کورکومین به کاهش زمانی که طول میکشد غذا از معده تخلیه شده و وارد روده‌ي کوچک شود می‌کاهد.

 

۶. پیشگیری و درمان آلزایمر
مطالعات نشان داده کورکومین به کاهش احتمال شمار زیادی از مریضی‌هاي ویرانگر اعصاب کمک می کند. قدرت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کورکومین، میتواند از صدمه سلولی، التهاب و رسوب آمیلوئید یا پلاک که ناشی از این مریضی‌ها میباشند بکاهد.کورکومین هم‌چنین می تواند از تغییرات پروتئینی مرتبط با سالخوردگی که منجر به ویرانی اعصاب میشوند پیشگیری کرده یا از سرعت فرایند آن کم کنند.

 

۷. محافظت در مقابل صدمه کبد، سنگ کیسه صفرا و بازرسی مریضی‌هاي کبد
مطالعات مختلفی نشان داده که کورکومین می تواند از کبدتان در مقابل صدمه محافظت کند. فوایدی که کبد و کیسه صفرای شما از کورکومین میبرد شامل افزایش ساخت زرداب و محافظت از سلول‌هاي کبد در مقابل صدمه ناشی از مواد شیمیایی مربوط به زرداب میشود.

 

۸. پیشگیری و بازرسی دیابت
هزاران سال هست که طب سنتی از زردچوبه برای دیابت بهره گیری می کند. مطالعات مختلفی با بهره گیری از مدل‌هاي انسانی و حیوانی، نشان داده‌اند که مکمل کورکومین میتواند خواص ضد دیابت داشته باشد.

 

۹. کمک به درمان و بازرسی مریضی‌هاي ریه
محققان حدس دارند که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کورکومین بتواند به کاهش علائم مریضی‌هاي مزمن ریه کمک کند. مروری پزشکی در سال 2017 نتیجه گرفت که هر چند شواهد بالینی محدود میباشند، اما کورکومین ممکن هست بتواند به درمان آسم، فیبروز سیستیک، سرطان ریه، صدمه ریه و مریضی مزمن انسدادی ریه «COPD» کمک کند.

 

چگونه چای زردچوبه درست کنیم؟
چای زردچوبه را میتوانید هم با پودر خالص زردچوبه و هم با زردچوبه‌ي آسیاب شده تهیه کنید. چهار فنجان آب را به جوش بیاورید، یک تا دو قاشق چایخوری زردچوبه‌ي پودر شده را به آن اضافه کنید، اجازه دهید این ترکیب به مدت 10 دقیقه دم بکشد. بعد از خنک شدن بنوشید.

 

خیلی از افراد، مواد دیگری نیز به چای زردچوبه اضافه میکنند تا مزه بهتری به آن داده و به جذب بهترش نیز کمک کنند. می توانید از عسل برای شیرین کردن چای و اضافه کردن بر خواص ضد میکروبی آن بهره گیری کنید. شیر، خامه، سیر بادام، شیر نارگیل و یا یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل هم به جذب بهتر کورکومین کمک می کند، چون کورکومین برای کاملا حل شدن به چربی‌هاي تندرست نیاز دارد.

 

فلفل سیاه حاوی پیپرین هست؛ پیپرین ماده‌اي هست که به جذب اکثر کورکومین کمک می کند و می تواند مزه دهنده‌ي مناسبی برای چای زردچوبه باشد.لیموترش و زنجبیل هم خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دمنوش‌تان را اکثر کرده و آن را خوش مزه‌تر می کنند.