پارس ناز پورتال

خونریزی های مکرر بینی نشانه چیست؟

خونریزی های مکرر بینی نشانه چیست؟

خونریزی های مکرر بینی نشانه چیست؟ 

خونریزی از بینی برای همه ما گاهی اوقت پیش می آید اما در صورتیکه خونریزی بطور مکرر تکرار شود باید به آن توجه کرد. خونریزی از رگ های بینی یک عارضه شایع است و مهمترین علت آن خشکی پوشش داخلی بینی و دست‌کاری بینی است. علل دیگر کمتر شایع خونریزی بینی شامل ضربه‌ خوردن بینی، سرماخوردگی و آلرژی است.

 

تقریبا تمام انواع خونریزی بینی در داخل خانه قابل توقف است. در غیر این صورت باید با پزشک تان در تماس باشید بخصوص اگر مقادیر زیادی خون از دست داده اید و احساس ضعف یا سرگیجه می کنید. اگر آسپرین مصرف می کنید، آن را حتما به اطلاع پزشک تان برسانید.

 

علل خونریزی بینی

علل خونریزی بینی را در اغلب موارد نمی توان تعیین کرد. با این حال بچه ها ممکن است اشیای کوچکی را به داخل بینی خود فرو ببرند و این کار باعث خونریزی بینی شود.

 

خونریزی بینی در افراد مسن تر ممکن است به علت تصلب شریان، عفونت، فشار خون بالا و اختلال در لخته شدن خون باشد، یا ممکن است داروهایی مانند آسپیرین، وارفارین، مصرف کنند که مانع لخته شدن خون می‌ شود. در این صورت حتی یک صدمه کوچک به بینی باعث خونریزی قابل توجهی می شود.

 

ماندن در هوای گرم و خشک خانه نیز منجر به تغییراتی در بینی شده و آن را مستعد ابتلا به خونریزی می کند. با این حال خون ریزی از بینی در هوای رم و خشک و با رطوبت کم نیز شایع است.

 

عوامل خطر زیر افراد را بیشتر مستعد خونریزی بینی می کند:

عفونت

تروما بخصوص در کودکان

آلرژی و رینیت غیر آلرژیک

فشار خون بالا

استفاده از داروهای رقیق کننده خون

سوء مصرف الکل

علل کمتر شایع عبارتند از: تومورها و تغییرات هورمونی در دوران بارداری

 

چطور می توان خونریزی بینی را متوقف کرد؟

در بسیاری از افراد خونریزی بینی می تواند بدون نیاز به درمان توسط یک پزشک برطرف شود. توصیه های اولیه به افراد دچار خونریزی بینی از این قرار است:

 

وضعیت نشستن نقش مهمی در متوقف کردن خون دماغ ایفا می کند. اولین چیزی که در این موقع باید انجام دهید این است که با آرامش بنشینید. سرتان را به عقب نگه ندارید زیرا خون به حلقتان وارد می شود. با دهان نفس بکشید.

 

دو طرف بینی را با انگشتان شست و اشاره به مدت 10 دقیقه محکم نگه دارید. این کار باعث می شود خونریزی در منطقه آسیب دیده کم شود. از فشار بیش از حد به طوری که باعث ناراحتی شود اجتناب کنید. پس از 10 دقیقه دستتان را بردارید تا ببینید وضعیت خونریزی به چه صورت است. اگر خونریزی همچنان ادامه دارد، همان کار را به مدت 10 دقیقه دیگر انجام دهید.

 

یخ می تواند بهترین راه در کنترل خون باشد. یخ رگ های خونی را منقبض می کند و التهاب آنها را کم می کند. یک کمپرس سرد با چند یخ خرد شده در یک کیسه پلاستیکی آماده کنید و دور آن را یک حوله قرار دهید. شما می توانید این کمپرس را روی لبه های بینی خود قرار دهید و آنقدر نگه دارید تا خونریزی متوقف شود.

 

یکی دیگر از درمان های خانگی استفاده از سرکه است، به این صورت که یک تکه پنبه را با سرکه سفید آغشته کنید و در محل سوراخ بینی به مدت ده دقیقه قرار دهید. ماده اسیدی در سرکه کمک می کند تا عروق خونی منقبض شود و در نتیجه خونریزی متوقف شود.

 

جلوگیری از خونریزی دوباره

برای جلوگیری از تجربه دوباره خونریزی از بینی این راهکارها را امتحان کنید:

از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.

سعی کنید سر خود را بالاتر از سطح قلب نگه دارید.

سیگار نکشید.

یک رژیم غذایی نرم و سرد داشته باشید.از مصرف غذاهای داغ برای 24 ساعت پرهیز کنید.

آسپرین، ایبوپروفن، کلوپیدوگرل، اکسید گوگرد یا پلاویکس و وارفارین مصرف نکنید.

 

استفاده از اسپری های بینی ضد احتقان مانند نئوسینفرین ممکن است مفید باشد. این نوع از اسپری ها باعث انقباض عروق خونی می شوند. البته باید استفاده از آنها در کوتاه مدت باشد و اگر دچار فشار خون بالا هستید، استفاده از آنها توصیه نمی شود.اگر خونریزی با انجام مراحل بالا همچنان ادامه داشت، با اورژانس یا پزشک تان حتما در تماس باشید.

 

در صورت خونریزی های مکرر چه باید کرد؟

اگر خونریزی از بینی عود 4 بار یا بیشتر در هفته داشت، علت آن توسط پزشک باید بررسی شود. عوامل بسیاری ممکن است باعث خونریزی مکرر شود از جمله رطوبت کم محیط، آلرژی مزمن، مشکلات جسمی که لخته شدن طبیعی خون را تحت تاثیر قرار می دهند،

 

وجود یک مشکل ساختاری در بینی، عروق خونی غیر طبیعی در بینی، پولیپ یا تومور در بینی یا سینوس ها، استفاده از داروهای مکمل یا جایگزین مانند ویتامینEکه ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

 

در این صورت پزشک شما ممکن است برای توقف خونریزی از کوتر رگ خونی و یا داروی موضعی به نام ترومبین استفاده کند. آزمایش خون برای بررسی برخی اختلالات خونی ممکن است تجویز شود. در موارد نادر نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا جراحی است.

 

چه زمانی نیاز به تماس با اورژانس است؟

با پزشک یا مراقبان اورژانس و کمک های اولیه تماس بگیرید اگر:

خونریزی نمی تواند متوقف شود.

خونریزی سریع است، و حجم زیادی خون از دست رفته است.

احساس ضعف می کنید.

خونریزی منجر به از دست دادن هشیاری یا تاری دید شده است.

خونریزی با تب یا سردرد همراه است.