پارس ناز پورتال

خیانت زن و شوهرها در اینترنت

خیانت زن و شوهرها در اینترنت

خیانت زن و شوهرها در اینترنت 

خیانت یعنی فرد کاری را مرتکب شود که اگر شریک زندگیش جلو وی حضور داشت آن کار را انجام نمی داد. خیانت واژه بسیار راحت و قابل درکی است. رضایت زناشویی مهم‌ترین رکن سلامت روانی خانواده محسوب می‌شود؛ از این‌رو توجه به آن، از سوی پژوهشگران در حوزه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی؛ به عنوان یکی از موارد حفظ بنیان خانواده، ضروری و مهم است.

 

رضایت زناشویی را می‌توان وجود یک رابطه دوستانه همراه با حس تفاهم و درک یکدیگر، و نیز وجود یک تعادل منطقی بین نیازهای مادی و معنوی زوجین، تعریف کرد.رضایت زناشویی در واقع برقراری انطباق بین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار زوجین از ازدواج‌شان است. باید توجه داشت که عوامل متعددی

 

با سطح رضایت زناشویی افراد در ارتباط است؛ از جمله این عوامل سن ازدواج، مدت زمان ازدواج، فرزندان، تحصیلات، همکاری میان زوجین، درک و تفاهم همسر، مسائل مالی و اقتصادی، مسائل جنسی، اقوام و آشنایان، اعتقادات مذهبی، مراحل چرخه زندگی، تقسیم کارها و نیز اشتغال، موضوعات شخصی، ارتباط زناشویی، حل تعارض، اوقات فراغت، روابط جنسی است.

 

عدم وجود رضایت زناشویی در روابط بین همسران منجر به کاهش سلامت روانی، کاهش رضایت از زندگی و بروز مشکل در تعاملات اجتماعی زن و شوهر منجر می‌گردد. از جمله عواقبی که عدم رضایت زناشویی در پی دارد، خیانت است؛ این روزها تب تند استفاده از اینترنت و سایر وسایل ارتباط جمعی منجر به به شیوع مسئله‌ای به نام خیانت اینترنتی شده است.

 

خیانت اینترنتی شامل خیانت جنسی و عاطفی است

محمدرضا عبدی؛ پژوهشگر حوزه مشاوره خانواده در گفتگو با سایت مهرخانه، درخصوص خیانت اینترنتی چنین گفت: معمولاً خیانت می‌تواند جنسی و یا عاطفی و یا ترکیبی از هر دو باشد، اما در بحث از خیانت اینترنتی باید توجه داشت که خیانت اینترنتی در تعریف شامل هر دو جزء خیانت واقعی؛ یعنی جنسی و عاطفی، می‌شود.

 

حد و مرز خیانت کجاست؟
وی در ادامه در مورد حدومرزهای خیانت گفت: معمولاً نمی‌توان از خیانت؛ چه از نوع واقعی و چه از نوع اینترنتی، تعریف دقیقی ارائه داد.؛ چراکه توافقات و حدومرزهايي که زوجین در مورد رابطه‌ خویش با يكديگر مشخص می‌کنند، از زوجي به زوج ديگر متفاوت است.

 

عبدی ادامه داد: بنابراين پديده‌ خيانت از نظر هر يك از زوجين تعريف خاصي به خود می‌گيرد و مي‌تواند حيطه‌ بسيار گسترده‌اي از تعاريف را شامل شود. به عنوان مثال مي‌توان آن را بر اساس فاكتورهاي متعددي نظير داشتن يا نداشتن مقاربت جنسي، پنهاني بودن رابطه و يا ميزان صميميت عاطفي طرفين تعريف كرد.

 

در گذشته، رایج‌ترین تعریفی که که از خیانت وجود داشت، منحصر به برقراری ارتباط جنسی به یک رابطه متعهدانه‌ دیگر بود.این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده درخصوص تعریف خیانت گفت: اما تعریفی که در حال حاضر از خیانت وجود دارد، علاوه بر رابطه‌ جنسی با شخصی خارج از رابطه‌ زناشویی،

 

دربرگیرنده حیطه‌ بسیار گسترده‌ای از رفتارها است. از این‌رو، درمان‌گران نسبت به تعریف واحدی از مفهوم خیانت اینترنتی، اشتراک نظر ندارند، اما یکی از جنبه‌های مشترک در همه این تعاریف، پنهانی بودن یا مخفیانه بودن چنین روابطی در میان زوجین است.

 

خیانت اینترنتی چیست؟
وی درخصوص ویژگی‌های خیانت اینترنتی تصریح کرد: به‌طور کلی، یک ارتباط اینترنتی به عنوان رابطه‌‌ای جنسی و عاشقانه تعریف می‌شود که از طریق تماس آنلاین در اینترنت آغاز شده و به‌واسطه مکالمات الکترونیکی از طریق ایمیل، اجتماعات مجازی؛ نظیر اتاق‌های چت، بازی‌های تعاملی و یا گروه‌های خبری ادامه می‌یابد. این ارتباط می‌تواند به صورت روابط پایدار با یک فرد خاص یا با افراد مختلف در اینترنت صورت گیرد.

 

 به گزارش پارس ناز عبدی افزود: این رابطه، زمانی به عنوان خیانت تلقی می‌شود که فرد علی‌رغم تعهد به یک رابطه‌ عاطفی و جنسی در دنیای واقعی، هم‌زمان، به طور پنهانی و دور از آگاهی شریک زندگی خویش با یک شریک اینترنتی نیز رابطه عاشقانه یا جنسی برقرار کند.

 

این پژوهشگر با اشاره به پژوهش خود در زمینه خیانت اینترنتی گفت: مصادیقی که در این مطالعه تحت عنوان خیانت تعریف شده‌اند اعم از فعاليت‌هاي دوستانه، فعاليت‌هاي عاطفي و فعاليت‌هاي جنسي از طریق اینترنت بوده‌اند.

 

مصادیق خیانت اینترنتی را بشناسیم

وی ادامه داد: مهم‌ترین این مصادیق عبارت بودند از داشتن روابط سطحی (نظیر فرستادن ایمیل و گفتگوهای سطحی اینترنتی)؛ داشتن روابط صمیمانه (نظیر داشتن رابطه جنسی مجازی و همچنین خودافشایی عاشقانه با شريك اينترنتي)؛ تماشای موضوعات جنسی (نظیر تماشاکردن و دسترسی به سایت‌های پورنو)؛

 

جستجو جهت کسب راهنمایی؛ و جستجو جهت برقراری ارتباط یا دیگران (نظیر گذاشتن اطلاعات شخصی خود بر روی سایت‌ها).

 

تنها افرادی با سطح رضایت زناشویی پایین به خیانت گرایش ندارند
عبدی درخصوص نتایج حاصله از تحقیق خود گفت: نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که بین سطح رضایت زناشویی افراد با احتمال برقراری روابط فرازناشویی اینترنتی در آنها رابطه‌ای وجود ندارد. اكثريت شركت‌کنندگان در اين مطالعه داراي سطح رضايت زناشویي متوسطی بودند و برخلاف تصور ما

 

مبني بر اين‌كه صرفاً افراد داراي سطح رضايت زناشویي پايين اقدام به برقراري چنين روابطي مي‌كنند، اما نتايج مطالعه نشان داد كه حتي افراد داراي سطح رضايت زناشویي متوسط نيز ممكن است درگير چنين روابطي شوند.

 

در خیانت نقش عوامل درون‌فردی بسیار پررنگ‌تر از عوامل برون‌فردی است
وی افزود: بر این اساس مي‌توان چنين استنباط كرد كه رضايت زناشویي به عنوان يك مؤلفه بين‌فردي، ارتباط چنداني با برقراري چنين روابطي در ميان افراد متأهل ندارد، بلكه عوامل درون‌فردي، تأثير بيشتري در اين زمينه دارند. این امر البته در مطالعات پیشین هم اثبات شده ‌است.

 

حل تعارض و اوقات فراغت با خیانت رابطه عکس دارند
این پژوهشگر تصریح کرد: از سوی دیگر از میان مؤلفه‌های نه‌گانه‌ي رضایت زناشویی؛ مؤلفه‌های حل تعارض و اوقات فراغت با خیانت اینترنتی، همبستگی منفی و معناداری داشتند. در واقع، افرادی که در این دو مؤلفه، نمرات پایین‌تر یا بالاتری کسب می‌کنند، به ترتیب درگیری بیشتر و کمتری در روابط فرازناشویی اینترنتی دارند.

 

عبدی توضیح داد: بدین‌معنا که افراد درگير چنين روابطي، زماني كه در زندگي واقعي خود با همسرشان در برخي زمينه‌ها دچار تعارض مي‌شوند، به جاي حل منطقي تعارض ايجادشده و به منظور پركردن خلأ موجود، سعي مي‌كنند به شيوه‌هاي غيرمنطقي نظير روآوردن به عنصر سومي خارج از رابطه زناشویي، متوسل شوند.

 

در مثلث‌سازی، افراد فرآیند صحیح حل اختلافاتشان را محدود می‌کنند

وی در ادامه به مثلث‌‌سازی در خیانت اشاره کرد و گفت: در واقع، زوجین با این کار باعث ایجاد نوعی مثلث‌سازی شده و فرآیند صحیح حل اختلافاتشان را محدود می‌کنند. باید توجه داشت که مفهوم مثلث‌سازی زماني رخ مي‌دهد كه شخص يا عنصر سومي وارد يك رابطه زوجي شده

 

و اين كار معمولاً جهت كاهش اضطراب به‌وجودآمده، صورت مي‌گيرد. در این شرایط، افراد در موقعيت‌هاي اضطراب‌زا از مكانيسم‌هاي دفاعي ناپخته‌‌تري جهت رفع اضطراب استفاده مي‌كنند. به همین سبب احتمال بیشتری دارد که به هنگام بروز تعارضات زناشویی به جای حل منطقی این اختلافات، درگیر عنصر سومی خارج از رابطه زناشویی شوند.

 

عبدی درخصوص مؤلفه اوقات فراغت گفت: مؤلفه‌ اوقات فراغت با خیانت اینترنتی، همبستگی منفی و معناداری دارد. به عبارت دیگر، مي‌توان چنين استنباط کرد كه زوجين به دليل نداشتن برنامه‌ رضايتىبخشي در زمينه اوقات فراغت در زندگی زناشویی خويش، ممكن است از اينترنت و روابط اينترنتي به منظور پركردن چنين لحظاتي استفاده كنند و آگاهانه يا ناآگاهانه درگير چنين روابطي شوند.

 

تفاوت خیانت اینترنتی با خیانت چهره به چهره در چیست؟
وی درخصوص تفاوت خیانت اینترنتی با خیانت چهره به چهره گفت: باید توجه داشته باشیم که خیانت اینترنتی از لحاظ کیفی و رفتاری با خیانت چهره به چهره متفاوت است، اما عناصر پنهانی‌بودن و نادرست بودن در هر دو نوع خیانت مشترک بوده و پیامدهای ناشی از آن در هر دو نوع، یکسان است.

 

برخلاف خیانت واقعی، در خیانت اینترنتی، فرد می‌تواند با صرف کمترین هزینه و از هر کجا و هر زمان و با هر هویت ساختگی، چنین روابطی را دنبال کند.این پژوهشگر ادامه داد: مخفی نگه‌داشتن خیانت اینترنتی نسبت به خیانت واقعی، بسیار آسان‌تر بوده و همچنین احتمال برملاشدن آن نسبت به خیانت واقعی نیز کمتر است.

 

همچنین اثر فعالیت‌های اینترنتی به اندازه‌ای است که همانند فعالیت‌های دنیای واقعی، رضایت لازم را در افراد ایجاد می‌کند. همچنین روابط اینترنتی زمینه لازم برای فرافکنی را در افراد فراهم می‌کند. چنین روابطی ممکن است باعث ایجاد نوعی احساس اطمینان کاذب در توانایی برای انتقال عواطف و احساسات در فرد شود.

 

عبدی در پیان خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده‌اند که تفاوت جنسیتی در نوع نگرش نسبت به خیانت اینترنتی وجود دارد. مردان، معمولاً در جستجوی روابط جنسی؛ و زنان، در جستجوی روابط عاطفی و دوستانه، با شخصی خارج از رابطه زناشویی هستند. در هر صورت، خیانت از هر نوعی که باشد

 

موجب سلب اعتماد میان زوجین می‌شود؛ به خصوص در رابطه با خیانت اینترنتی این حالت نمود بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه رفتار خیانت‌آمیز معمولاً در منزل و در کنار همسر و دور از چشم او و توسط وسیله‌ای صورت می‌گیرد که دارای مصارف مثبت دیگری است.