پارس ناز پورتال

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

روش های درمان حساسیت فصلی 

در اینبخش با روشهای درمان حساسیت فصلی آشنا می‌شویم. حساسیت فصلی در فصول گرم سال بـه اوج خود می رسد و برخی ترجیح می دهند از طبیعت و فضای آزاد تا حد امکان دوری کنند. از نشانه هاي آلرژی فصلی می توان بـه: آب ریزش بینی و چشم، خارش دست، چشم و گردن و همچنین گرفتگی صدا اشاره کرد. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید تا روشهای درمان خانگی آلرژی فصلی را مرور کنیم.

 

حساسیت فصلی از کجا می‌آید؟

حساسیت در زمانی بروز می کند کـه سیستم بدن بـه‌طور اشتباه در برابر ماده‌اي کـه بنام آلرژن شناخته میشود و چندان خطرناک هم نیست، از خود دفاع می کند. در حالت طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس دست بکار میشود.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

در مواردی کـه آلرژی ایجاد میشود، هر زمان کـه ماده حساسیت‌زا ظاهر شود، سیستم بدن شروع بکار و جنگ می کند. در برخی موارد این ماده حساسیت‌زا می تواند دانه گرده و قارچ باشد. درست در همین نقطه اسـت کـه درمان سرفه آلرژیک، درمان آلرژی بینی و بـه‌طور کلی درمان کیپ شدن بینی و دیگر علائم بـه یک دغدغه تبدیل می گردد.

 

هیستامین چیست؟

عده اي از سلول‌هاي ایمنی بدن، زمانی کـه در تماس با آلرژن ها قرار می گیرند، هیستامین ترشح میکنند. در قسمتی ازبدن کـه هیستامین آزاد میشود، علائم التهابی ظاهر می گردند و موجب تورم، قرمزی؛ خارش و خلط میشود.

 

استفاده از آنتی هیستامین مانند قرص سیتریزین برای درمان حساسیت فصلی

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

اگر برای درمان آلرژی و رهایی از این روزهای آزاردهنده بـه دکتر مراجعه کنید، نخستین مرحله درمان را آغاز کرده اید. قرص سیتریزین، لوراتادین، آنتی هیستامین دکونژستانت و انواع دیگر قرص آنتی هیستامین کـه بنام‌هاي مختلف در داروخانه‌ها عرضه می‌ شوند، از مشهور‌ترین نجات‌دهنده‌هاي شیمیایی حساسیت فصلی هستند.

 

درمان سریع آبریزش بینی و عطسه چیست؟

باید صادقانه گفت کـه آسان‌ترین و سریع‌ترین روش درمان حساسیت فصلی استفاده از داروهای ضد حساسیت اسـت.

 

عادات غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

مسلماً دکتر برای رفع مشکل حاد شـما استفاده از دارو را پیشنهاد میکند، ولی میتوانید بعد از آنکه کمی از شرایط اضطراری خارج شدید، توجه بیشتری بـه تغذیه خود داشته باشید. یکی از روش‌هاي درمان حساسیت فصلی مصرف مواد خوراکی و میوه‌هایي اسـت کـه برای کاهش حساسیت فصلی اثرگذار هستند. یک رژیم غذایی سالم علائم حساسیتی را کمتر می کند.

 

بیشتر امگا ۳ بخورید

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

امگا ۳ یک اسید چرب اسـت ودر مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گردو، روغن آفتابگردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد و فندق وجوددارد. امگا ۳ بـه اندازه‌اي مفید اسـت کـه مصرف آن در هر سنی پیشنهاد میشود و از آنجایی کـه دارای خصوصیات ضدالتهابی نیز هست، برای افراد دارای آلرژی فصلی باید بطور جدی‌تری مصرف شود. می توانید قرص روغن ماهی را هم بصورت آزاد ولی بـه میزان مشخص مصرف کنید.

 

از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

ماست و برخی دیگر از مواد خوراکی دارای باکتری پروبیوتیک هستند کـه موجب حفاظت از میکروبیوم روده میشود. این ماده ضد التهاب اسـت و می تواند برای درمان حساسیت فصلی تأثیر مثبتی داشته باشد.

 

از خوردن میوه‌ های آلرژی‌ زا اجتناب کنید

مصرف برخی میوه و مواد غذایی میتواند آلرژی‌زا بوده و علائم حساسیتی را تشدید کند. مصرف این خوراکی‌ها موجب خارش گلو و علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی میشود. حساسیت بـه مواد خوراکی بـه این دلیل حاصل میشود کـه پروتئین موجود در آن ها مشابه پروتئین موجود در دانه گرده اسـت.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

افراد حساس بـه گرده افشانی گیاهان، ممکن اسـت بـه خوراکی‌هایي مانند هویج، مغز آجیل، کرفس و هلو هم علائم نشان بدهند. کسانی کـه بـه سبزه و چمن حساسیت نشان می دهند، بعد از مصرف گوجه فرنگی، خربزه و طالبی، پرتقال و موز دچار علائم آلرژی میشوند.

 

بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید

بـه غیر از موارد بروز حساسیت بـه مواد خوراکی کـه در نکته قبل اشاره شد، خوردن میوه و سبزی یکی از روش‌هاي درمان حساسیت فصلی بـه شمار می رود و آن هم بدلیل آنتی اکسیدان و ویتامین سی موجود در آن ها اسـت. ویتامین سی در واقع یک آنتی هیستامین طبیعی اسـت کـه بـه بدن در مبارزه با آلرژن‌ها کمک می کند و از بروز علائم بیماری و حساسیت فصلی دور می‌دارد.

 

عسل بخورید

عسلی برای بدن مفید اسـت کـه کاملاً طبیعی باشد. در همین عسل طبیعی هم بدلیل حضور زنبور در فرآیند آماده‌سازی، میزان کمی گرده درون آن وجوددارد کـه تا حدی موجب مقاومت بیشتر بدن بـه دانه گرده میشود.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

البته گرده‌اي کـه در عسل طبیعی دیده میشود، از گل حاصل شده و با انواع دانه‌هاي گرده موجود در درختان و سبزه‌زار کـه بیشتر افراد بـه انها حساسیت نشان می دهد، متفاوت اسـت. برای مصرف بیشتر عسل مطمئن شوید کـه بـه همان دز پایین از گرده هم حساسیت نشان نمیدهید.

 

روش‌ هایی برای مبارزه با آلرژی قبل از شروع

بـه مرور زمان و با گذشت سالها از داشتن حساسیت فصلی، خود فرد متوجه میشود کـه در چـه ماه یا فصلی از سال حساسیتش آغاز می شود. درست اسـت کـه نمی توان زمان را برای نرسیدن فصل حساسیت متوقف کرد، ولی می توان با رعایت برخی راهکارها از بروز حساسیت پیشگیري کرد و یا میزان آنرا تخفیف داد.

 

زمان مناسب خروج از منزل را پیدا کنید

اخبار را پیگیری کنید و میزان گرده‌هاي موجود در هوا را در ذهن داشته باشید. در روزهای آلوده از خانه بیرون نروید. با دنبال کردن اخبار روز از غلظت مواد آلاینده موجود در هوا آگاهی پیدا کرده ودر وضعیت ناسالم بـه هیچ عنوان از خانه خارج نشود.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

ترجیحاً از ساعت ۵ تا ۱۰ صبح بیرون نروید و اگر برایتان مقدور اسـت، کارهای بیرون از خانه رابه بعدازظهر یعنی زمانی کـه سطح دانه‌هاي گرده پایین می آید، موکول کنید. بعد از بارش باران، بهترین زمان برای بیرون رفتن افراد حساس اسـت.

 

عامل اصلی حساسیت را بشناسید

دانه گرده‌اي کـه این بلا را سرتان آورده، شناسایی کنید و تا حد ممکن بـه فضایی کـه این درخت یا گیاه در آن زندگی می کند، نروید. تا حد ممکن در آن فصل بـه خصوص، بـه طبیعت و سبزه‌زار نروید و اگر چاره‌اي جز رفتن ندارید، حتما از ماسک استفاده کنید.

 

به نظافت خانه اهمیت بدهید

تمیز کردن خانه رابه‌طور مرتب انجام دهید. وجود گرد و غبار هوا روی وسایل و سطح زمین می تواند علائم آلرژی را تشدید کند. برای خشک شدن لباس‌هاي شسته شده، آن ها را در هوای آزاد پهن نکنید.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

درون خانه از دستگاه تهویه کننده هوا استفاده کنید تا انچه تنفس میکنید، پاکیزه باشد. اگر استعداد حساسیتی بالایی دارید، ملحفه و روتختی‌هاي خودرا هفته‌اي یکبار بشویید. از فرش‌هایي کـه پرز زیادی دارند، پرهیز کنید. در طول فصل حساسیت پنجره‌هاي خانه و خودرو را بسته نگه دارید.

 

برنامه دارویی را جدی بگیرید

دوهفته پیش از شروع موعد مشخص، توصیه‌هاي پیشگیری یا مصرف دارو را آغاز کنید. تزریق برخی داروها برای یک فصل کامل شـما را از داشتن علائم آزاردهنده خلاص میکند داروهای ضد حساسیت در تعداد زیادی از مواقع خواب آور هستند. اگر نمیخواهید دچار رخوت و خواب‌آلودگی شوید، حتما در زمان خرید دارو از داروساز عوارض آنرا جویا شوید.

 

بهداشت فردی را رعایت کنید

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

در حین حساسیت فصلی از لنز چشمی استفاده نکنید. اگر دانه گرده در زیر لنز بـه دام بیفتد، مشکلات بیشتری خواهید داشت. دانه‌هاي گرده فقط بـه لباس نمی‌چسبند بلکه روی مو و پوست بدن هم مینشینند. مشکل این اسـت کـه این دانه‌ها، ذرات بسیار ریزی هستند کـه با چشم دیده نمیشود. بعد از بازگشت بـه خانه و صبح بعد از بیدار شدن، دوش بگیرید و لباس‌هایتان را عوض کنید.

 

رطوبت محیط را کم کنید

قارچ در شرایطی کـه رطوبت و دمای محیط بالا باشد، رشد بهتری دارد. از آنجایی کـه قارچ یکی از عوامل حساسیت‌زا اسـت، موجب افزایش مشکلات آلرژیک می شود. در روزهای بارانی کـه رطوبت هوا بیشتر میشود، ذرات قارچ ظهور پیدا می کنند. پس سطح رطوبتی محل زندگی را پایین نگه دارید.

 

از استرس جلوگیری کنید

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد کـه استرس حتی در بروز علائم حساسیت فصلی هم شـما را رها نمی کند. مدیتیشن و انجام فعالیت‌هایي کـه سطح استرستان را کم میکند، اگرهم باعث کاهش حساسیت فصلی نشود، حداقل سلامت بدن‌تان را حفظ می کند.

 

از لوازم غیرضروری و معطر استفاده نکنید

استفاده از عطر یا هر چـه رایحه اضافی را در خانه پخش می کند مانند شمع و عود، میتواند برای حساسیت فصلی مضر باشد. حداقل در طول زمانی کـه حساسیت فصلی بـه سراغتان می آید، از این مواد خوشبوکننده در خانه دوری کنید.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

عروسک‌هاي پشمالو بامزه هستند و البته محبوب همه ی! ولی باید بدانید کـه آن ها منبع اصلی جذب گرد و غبار و مواد حساسیت‌زایی مانند دانه گرده بـه شمار میروند. حداقل در فصل حساسیت این عروسک‌ها را از جلوی چشم دور کرده یا بـه خیریه‌ها اهدا کنید.

 

با کلر بجنگید

هوا گرم شده اسـت و تب شنا کردن و استخر روز بـه روز داغ‌تر میشود. ولی نکته منفی در مورد استخر وجود کلر آب اسـت. این ماده هم برای آلرژی مضر اسـت و می تواند اوضاع را ناگوار‌تر کند. گاز کلر تأثیری مانند دود دارد. استخرهای سرپوشیده شرایط بدتری نسبت بـه استخرهای روباز دارند چرا کـه گاز کلر در فضای کوچکی محبوس می شود.

 

از کالای خواب غیرطبیعی استفاده نکنید

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

در مورد مواد پر شده درون بالش، لحاف و تشک تحقیق کنید. عده اي از آن ها از پر طبیعی پرندگان ساخته شده اسـت، دراین حالت شکستن پرهای درون رخت خواب و خرد شدن آن باعث بروز حساسیت می شود. برای افراد حساس، بهتر اسـت از الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر استفاده شود.

 


 

حقایقی درباره آلرژی های فصلی

در ۲۰۱۹، محققان نتایج یک مطالعه جالب را منتشر کردند. این نتایج، آن‌ها را نیز متعجب کرده بود. این پروژه، ۴۰۰۰۰ فرد را در ایالات متحده مورد مطالعه قرار داد. آزمایش‌ها و پرسش‌نامه‌ها نشان داد کـه از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر بـه یک یا چند آلرژی غذایی دچار اسـت. حدود ۱۹ درصد فکر می کردند آلرژی دارند در حالیکه نداشتند. این طبق معمول نتیجه خود- تشخیصی بعد از مصرف یک غذای خاص بود.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

بـه هر حال، مطالعه نشان داد کـه این افراد احتمالا تحمل غذایی نداشتند و آلرژیک نبودند. عدم تحمل، در اصل، عدم توانایی در گوارش نوعی غذای خاص بوده و خطرناک نیست. یک واکنش آلرژی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد کـه سیستم ایمنی، یک چیز رابه اشتباه بعنوان یک تهدید درنظر می گیرد و بـه شدت پاسخ میدهد کـه خطرناک اسـت.

 

افسانه گربه هایپوآلرژنیک

زندگی برای عاشقان گربه کـه بخاطر داشتن آلرژی بـه گربه مجبورند از این حیوان خانگی دوری کنند، سخت میشود. ملاقات با دوستانی کـه گربه دارند میتواند باعث عطسه، آبرزیش بینی و خارش چشم شود بـه گونه‌اي کـه انگار فردایی را نخواهید دید. بر اساس این باور کـه موی گربه‌ها دلیل اصلی مشکل اسـت، نژادهای مانند کورنیش رکس کـه مو هاي فر و کوتاهی دارد، حیوان خانگی بدون آلرژی محسوب می شدند.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

بـه هر حال، گربه هایپوآلرژنیک وجود ندارد – البته تا زمانی کـه محققان بتوانند کاری درمورد بزاق گربه کنند. مشکل در موی آن‌ها نیست بلکه از آب دهان‌شان اسـت. گربه‌ها تنها حیواناتی در دنیا هستند کـه پروتئینی بنام Fel d 1 دارند. وقتی کسی می گوید بـه گربه آلرژی دارد درواقع بـه این پروتئین آلرژی دارد. خاص بودن Fel d1 باعث میشود کـه افراد بـه حیوانات دیگر، واکنش‌هاي آلرژیک شدید نشان ‌ندهند.

 

آلرژی گوشتی ناشی از کنه تک ستاره

کنه تک ستاره در ایالات متحده بـه ویژه در سواحل شرقی وجوددارد. زمانی کـه این حشره، انسانی را نیش میزند، عده اي از این افراد دیگر از خوردن استیک لذت نمیبرند. این مشکل با چیزی بنام «آلفا – گال» شروع می شود. این قند بعد از مکیدن خون، وارد شکم کنه تک ستاره میشود. گفته می شود کنه، آلفا-گال را وارد جریان خون فرد میکند و پس ازآن سیستم ایمنی علیه آن پادتن تولید میکند.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

این مسئله بـه خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند. بـه هر حال، حالا سیستم ایمنی، آلفا-گال را در لیست دشمنان خود دارد و گوشت قرمز نیز حاوی این قند اسـت. افرادی کـه هرگز با کنه تک ستاره مواجه نشده‌اند بـه اسانی می توانند یک برگر بخورند اما افرادی کـه دچار نیش این حشره شده‌اند، در عرض ۶-۴ ساعت با علائم روبه‌رو میشوند.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

متاسفانه این یک وضعیت نادر نیست و واکنش آلرژیک آن‌قدر شدید اسـت کـه تقریباً با آلرژی خطرناک بادام زمینی برابری میکند. در حال حاضر، راهی برای متوقف کردن یک واکنش وجود ندارد کـه می تواند شامل کهیر، مشکلات تنفسی و شوک آنافیلاکسی شود. افراد دچار بـه آلرژی آلفا-گال باید داروی اپی‌پن را همراه خود داشته باشند تا در شرایط اضطراری تزریق کنند.

 

آلرژی ورزش

افرادی کـه تمام مدت پای تلویزیون نشسته‌اند در خطر این مورد قرار ندارند. بـه هر حال، افرادی کـه عاشق ورزشند یا بـه آن نیاز دارند با این خطر غیرطبیعی مواجه میشوند. حدود ۲ درصد مردم بـه واکنش آلرژیک بـه ورزش دچارند. بنابر برخی دلایل، فعالیت جسمی، سیستم ایمنی آن‌ها را تحریک میکند. سیستم ایمنی، پادتن آزاد میکند کـه بـه ایجاد علائم خفیف تا شدید منجر میشود.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

افرادی کـه درجه پایین‌تری از این حساسیت دارند دچار کهیر، آبریزش بینی و مشکلات گوارشی می شوند. زمانی کـه خطرناک‌تر میشود، ممکن اسـت گلو منقبض شده و فشار خون تا درجه اختلال گردش خون افت کند. این وضعیت کـه بـه آن آنافیلاکسی ناشی از ورزش «EIA» می گویند می تواند بدلیل شدت ورزش بـه وجود بیاید.

 

وای فای

برخی افراد ادعا می کنند کـه حساسیت الکترومغناطیسی «EHS» دارند. در ۲۰۱۵، یک دختر ۱۵ ساله خودش را کشت. پس ازآن، خانواده او در دادگاه توضیح دادند کـه سیگنال‌هاي وای فای مدرسه وی را مریض کردند، در توانایی تمرکز او اختلال ایجاد کردند و باعث بروز سردردهای بسیار شدید در او شدند.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

والدین یک پسر ۱۲ ساله اصرار داشتند کـه وای فای کـه اخیرا در موسسه نصب شده بود، مضر اسـت. علائم او شامل سرگیجه، تحریکات پوستی و خون دماغ میشد. دریک مورد دیگر، یک زن فرانسوی، در پرونده پرداخت ناتوانی و از کارافتادگی برنده شد و اگر چـه دادگاه، پذیرفت کـه این علائم، زندگی وی را مختل کرده بود اما این بطور کامل نشان دهنده EHS نبود.

 

همچنین سازمان بهداشت جهانی «WHO» اعلام می کند کـه این یک «مشکل دکتری» نیست. علائم EHS می تواند نشانه هر چیزی باشد. افراد مبتلا، علائم کلی مانند سردرد، سرگیجه، راش و تهوع را گزارش می کنند. با اینکه افراد مبتلا اصرار می کنند کـه فاصله گرفتن از سیگنال‌هاي الکترومغناطیسی حال آن‌ها را بهتر میکند اما محققان دراین زمینه بسیار محتاطند.

 

بیماری پس از ارگاسم

در ۲۰۰۲، یک وضعیت خاص تشخیص داده شد. این مشکل کـه سندرم بیماری پس از ارگاسم «POIS» نام دارد، ریشه در آلرژی منی دارد. دانشمندان از دلیل این مشکل مطمئن نیستند زیرا یک مورد نسبتا جدید اسـت، مطالعات کمی دراین رابطه وجوددارد و مردان زیادی نیز برای آن اقدام نکرده‌اند. محققان فکر میکنند کـه افراد مبتلا بـه این مشکل بـه منی خودشان آلرژی دارند.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

POIS با انزال تحریک میشود و علائمی مانند علائم آنفولانزا «خستگی و ضعف شدید» بـه دنبال آن می آید. علائم در عرض چند ثانیه یا چند ساعت ظاهر می شوند و گاهی وقت‌ها تا یک هفته ادامه پیدا میکنند. عده اي از آن‌ها مانند اختلال در حافظه و زدن حرف‌هاي بی‌ربط می توانند وحشتناک باشند. مسئله بدتر این اسـت کـه این مشکل، مزمن اسـت.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

چون فقط ۵۰ مورد شناخته شده‌اند، ابین اختلال یک اختلال نادر محسوب می شود. ممکن اسـت مردان بیشتری بـه آن دچار باشند اما احتمالا از وجود آن آگاهی ندارند یا مشکل‌شان بـه درستی تشخیص داده نشده اسـت. بـه هر حال بنظر می رسد کـه همین ماده میتواند درمان این مشکل باشد. یک مطالعه دریافت کـه دو داوطلب پس از تزریق منی غلظت یافته خود، کاهش علائم را تجربه کردند.

 

آلرژی‌ها می‌توانند اهدا شوند

زمانی کـه یک بیمار عمل پیوند انجام می دهد، یک اندام جدید گرفته و شانس جدیدی دریافت میکند. بـه هر حال، برخی افراد چیزی بیشتر از چیزی کـه خواسته‌اند دریافت میکنند – آلرژی‌هاي غذایی اهدا کننده. در ۲۰۱۸، یک زن این مسئله را پس از یک دوران سخت متوجه شد. در تمام طول زندگی، او بدون هیچ مشکلی از مغزها مصرف کرده بود. پس از ۶۸ سال، یک ریه جدید دریافت کرد تا آمفیزم خودرا درمان کند.

روش های درمان حساسیت فصلی | آلرژی فصلی چیست؟

پس از عمل دوست داشت ساندویچ کره بادام زمینی و ژله بخورد. خوشبختانه او هنوز دوره نقاهت بعد از عمل پیوند را در بیمارستان می‌گذراند و زمانی کـه دچار نخستین شوک بادام زمینی شد، پزشکان در معرض بودند. این اتفاق، شدید بود اما او زنده ماند. زمانی کـه پزشکان، سابقه فرد اهدا کننده را بررسی کردند، متوجه شدند کـه او بـه مغزها آلرژی داشته اسـت.

 

این آلرژی‌هاي اهدا شده نادر هستند اما اتفاق می‌افتند. حدود 4 یا 5 مورد دیگر نیز وجود دارند کـه در آن پیوند ریه، واکنش منفی اهداکننده بـه مغزها رابه دریافت کننده منتقل کرده اسـت. ریه تنها اندامی نیست کـه میتواند آلرژی‌هاي غذایی رابه یک فرد جدید منتقل کند. مواردی از اهدای مغز استخوان، کلیه و قلب نیز مشاهده شده‌ اسـت اما بنا بـه دلایلی، پیوند کبد ریسک بالاتری دارند.