پارس ناز پورتال

درمان گیاهی نقرس از منظر طب سنتی

درمان گیاهی نقرس از منظر طب سنتی

نقرس چیست؟

نقرس یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل می باشد که میتواند موجب بروز علائمی مثل درد در مفاصل شود. نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می آید. یکی از عوامل افزایش دهنده ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی “پورین” و مصرف زیاد غذاهای پر پروتئین بخصوص گوشت است.

 

اسید اوریک در واقع پسماند متابولیسم و سوختن پروتئین در بدن است. گاهی اوقات بر اثر تولید زیاد این ماده در بدن و یا ناتوانی کلیه در دفع آن این ماده بطرز غیر طبیعی در مایعات بدن جمع شده و به شکل کریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می گردد رسوب بلورهای اسید اوریک در بدن موجب تحریک سلول های ایمنی شده و بدنبال آن موجب التهاب و درد مفصل میشود.

 

درمان خانگی نقرس

 

* نوشیدن آب فراوان

هنگامی که فردی مبتلا به نقرس است، ممکن است تورم و التهاب قابل توجهی را تجربه کند. یکی از راه های کاهش تورم، نوشیدن آب بیشتر است.افزایش مصرف مایعات می تواند کلیه های فرد را برای ترشح مایعات اضافی تحریک کند که می تواند تورم را در فرد مبتلا به نقرس کاهش دهد.

 

آب بهترین نوشیدنی است، اما مایعات شفاف دیگر مانند آبگوشت و دمنوش های گیاهی نیز گزینه های خوبی هستند. افراد باید از مصرف الکل و نوشابه های گازدار که سرشار از پورین هستند خودداری کنند.

 

* مالیدن یخ به مفاصل آسیب دیده

استفاده از کیسه یخ پوشیده از پارچه روی مفصل می تواند به کاهش التهاب مرتبط با نقرس کمک کند.سعی کنید از یک کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله نازک به مدت 10 تا 15 دقیقه هر بار برای کمک به تسکین درد استفاده کنید.اگر نقرس پاها را تحت تأثیر قرار دهد، فرد می تواند از یک بسته سبزیجات منجمد پوشانده شده با یک پارچه شستشو نیز استفاده کند، زیرا ممکن است راحت تر روی پاها نفوذ کند.

 

* کاهش استرس

استرس شدید می تواند علائم نقرس را در فرد بدتر کند. در حالی که همیشه نمی توان همه منابع استرس را از بین برد، نکات زیر ممکن است به شما کمک کند:

 

اگر درد حرکات را محدود نمی کند، ورزش کنید، مانند پیاده روی کوتاه

درخواست مرخصی از کار

خواندن کتاب مورد علاقه

گوش دادن به موسیقی

مدیتیشن

استراحت کافی نیز می تواند به فرد کمک کند استرس کمتری داشته باشد.نقرس می تواند باعث درد و تورم به خصوص در پاها، دست ها، زانوها و مچ پا شود. یکی از راه های کاهش تورم بالا بردن مفاصل آسیب دیده است. این کار خون و مایعات را تشویق می کند تا از مفصل دور شده و به سمت قلب برگردند.

 

درمان های گیاهی نقرس

 

عرق گزنه داروی نقرس در طب سنتی

گیاه گزنه به‌عنوان یک گیاه دیورتیک یعنی ادرارآور شناخته می‌شود. گیاهان ادرار آور این قابلیت را دارند که مواد زائد و سمی را از طریق ادرار دفع کنند. برای درمان بیماری نقرس هم کافیست اسید اوریک اضافی موجود در خون با ادرار دفع شود تا درد و ورم مفاصل بهبود یابد. روشهای درمان نقرس در طب سنتی را میتوانید با مراجعه به دکتر طب سنتی دنبال کنید.

 

عرق خارخاسک داروی نقرس در طب سنتی

خارخارسک یک گیاه معجزه‌گر است که می‌تواند بیش از ده‌ها بیماری را درمان کند. این گیاه حاوی ترکیبات ارزشمند از آلکالوئید‌ها، فلانوئیدها و گلیکوزیدها است، حجم ادرار را افزایش می‌دهد و با رقیق‌کردن میزان اسید اوریک در خون عوارض ناشی از آن را کاهش می‌دهد و به‌عنوان درمان گیاهی نقرس شست پا شناخته می‌شود.

 

درمان نقرس با روغن‌های گیاهی

بیماری نقرس باعث ایجاد درد و التهاب در مفاصل دست و پای مبتلایان می‌شود. شایع‌ترین مفصل درگیر مفصل انگشت شست پا است که گاهی تورم آن به قدری زیاد می‌شود که فرد نمی‌تواند کفش بپوشد، حتی در حالت عادی هم مفاصل درد دارد.روغن‌های مورد استفاده در طب سنتی برای کاهش درد مفاصل شامل موارد زیر است.

 

روغن زیتون

روغن بابونه

روغن گل محمدی

مطابق توصیه‌ی متخصصان باید  چند قطره از روغن‌ها را روی مفصل دردناک بریزید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.

 

درمان خانگی نقرس با سیب

سرکه سیب یک داروی گیاهی موثر در درمان نقرس است. سرکه سیب می‌تواند درد و التهاب مفاصل را کم کند و رسوبات اسید اوریک در بدن را تجزیه کند و از بدن دفع کند. برای استفاده از اثرات درمانی سرکه سیب در کاهش علائم نقرس باید روزانه یک فنجان سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و بنوشید.

 

سیب درختی زرد حاوی اسید مالیک است و این ترکیب می‌تواند اسیداوریک را در خود حل کند و دفع نماید. استفاده از سیب در میان وعده‌ها هم وزن را کم می‌کند و هم خاصیت درمانی نقرس دارد.

یک روش دیگر برای استفاده از سیب تهیه‌ی چای سیب است. برای درست کردن چای سیب باید دو عدد سیب را خرد کنید و داخل قوری محتوی آب جوش بریزید و به آن چوب دارچین اضافه کنید. بعد از نیم ساعت این چای دم می‌کشد و آماده‌ی استفاده است.

 

درمان نقرس با سورنجان

سورنجان یک گیاه معطر و دارویی است که با داشتن ماده‌ای به نام کلشی‌سین به‌عنوان درمان قطعی نقرس شناخته شده است. سورنجان را می‌توان به صورت ادویه در غذاها یا ترکیب با چای استفاده کرد.

 

کپسول و قرص سورنجان دردکیور هم از فرآورده های گیاه سورنجان می باشد که یک محصول پاکستانی در بازار است.جهت تهیه قرص سورنجان میتوانید به سایت عطاری مشکستان به آدرس www.Moshkestan.com سر بزنید.

 

مصرف مسکن های بدون نسخه

 

در حالی که داروهای ضد التهابی بدون نسخه، مانند ایبوپروفن (ادویل) و ناپروکسن سدیم، ممکن است “طبیعی” نباشند، آنها گزینه های عالی برای درمان درد و ناراحتی ناشی از نقرس هستند. ریلایف هم جزء مسکن های پر طرفدار هست که میتوانید از عطاری مشکستان تهیه کنید.

درمان گیاهی نقرس از منظر طب سنتی

* نوشیدن قهوه

برخی از مردم فکر می کنند نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به نقرس را کاهش دهد.یک بررسی و متاآنالیز در سال 2016 نشان داد کسانی که قهوه بیشتری می نوشیدند کمتر در معرض ابتلا به نقرس بودند. این ممکن است به این دلیل باشد که قهوه می تواند سطح اسید اوریک را کاهش دهد.

 

* خوردن گیلاس بیشتر

گیلاس حاوی مقادیر زیادی آنتوسیانین است که ترکیبات ضد التهابی هستند. محققان دریافتند که برای کسانی که گیلاس کامل یا آب آلبالو مصرف می کنند و همچنین افرادی که مکمل های عصاره گیلاس مصرف می کنند، مزایای کاهش علائم وجود دارد.آنها همچنین دریافتند که زمانی که فرد علاوه بر مصرف داروهای نقرس، گیلاس مصرف می کند، خطر حملات نقرس را تا 75 درصد کاهش می دهد.

 

* نوشیدن آب لیمو

نویسندگان یک مطالعه در سال 2015 دریافتند که افزودن آب دو لیموترش تازه به 2 لیتر آب در روز باعث کاهش اسید اوریک در افراد مبتلا به نقرس می شود.
محققان به این نتیجه رسیدند که آب لیمو به خنثی کردن اسید اوریک در بدن کمک می کند و در نتیجه به کاهش سطح آن کمک می کند.

 

* محدود کردن مصرف الکل

به گفته محققین، نوشیدن بیش از دو نوشیدنی مشروب یا آبجو در روز خطر ابتلا به نقرس را در افراد افزایش می دهد.آبجو سرشار از پورین است، بنابراین پرهیز از آن می تواند برای افراد مبتلا به نقرس مفید باشد.

 

* اجتناب از مصرف گوشت با پورین بالا

برخی از گوشت ها نیز حاوی مقادیر بالایی پورین هستند. اجتناب از گوشت هایی که حاوی سطوح بالایی از پورین هستند ممکن است به کاهش علائم نقرس در فرد کمک کند. گوشت ها و ماهی هایی که دارای پورین بالایی هستند عبارتند از:

 

بیکن

بوقلمون

گوشت گوساله

گوشت گوزن

گوشت اعضای بدن، مانند جگر

آنچوی (یک نوع ماهی ریز و کوچک متعلق به آب های شور)

ساردین

صدف ها

شاه ماهی

ماهی هادوک

ماهی قزل آلا

گوش ماهی
 

چه غذاهایی باعث تشدید نقرس می شوند؟

غذاهایی که می خورید و نمی خورید می توانند با افزایش یا کاهش سطح اسید اوریک خون بر نقرس شما تأثیر بگذارند. همچنین در صورت داشتن هر یک از شرایطی که معمولاً در افراد مبتلا به نقرس دیده می شود، از جمله چربی خون، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و اختلال تحمل گلوکز، باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

 

هدف اصلی رژیم غذایی برای نقرس، محدود کردن مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالای پورین است. در حالت ایده آل، غذاهایی که حاوی پورین بالایی هستند، کم یا اصلاً نباید مصرف کنید و بهتر است فقط مقدار کمی از غذاهایی که دارای مقادیر متوسط پورین هستند، مصرف کنید.

 

غذاهایی که پورین بالایی دارند عبارتند از:

برخی از ماهی ها، غذاهای دریایی و صدف ها، از جمله آنچوی، ساردین، گوش ماهی، شاه ماهی، ماهی کاد، قزل آلا و هادوک

 

برخی از گوشت ها مانند بیکن، بوقلمون، گوشت گوساله، گوشت گوزن، جگر، مغز و …

 

نوشیدنی های الکلی: از آنجایی که الکل در توانایی بدن برای حذف اسید اوریک اختلال ایجاد می کند، افراد مبتلا به نقرس باید از نوشیدن الکل خودداری کنند.

 

غذاهایی که محتوای پورین متوسطی دارند عبارتند از:

 

گوشت هایی مانند گوشت گاو، گوساله، مرغ، خوک و بره

 

خرچنگ، صدف و میگو

 

سبزیجاتی مانند مارچوبه، اسفناج، نخود سبز، قارچ و گل کلم

 

لوبیا قرمز، عدس و لوبیا

 

اهداف دیگر شما برای کاهش و پیشگیری از نقرس این خواهد بود:

 

اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید: مطمئن شوید که این کار را به آرامی انجام دهید زیرا کاهش وزن سریع در واقع سطح اسید اوریک خون را افزایش می دهد.

 

مایعات زیاد بنوشید: این می تواند به حذف اسید اوریک از خون شما کمک کند. مطمئن شوید که مایعات حاوی کافئین و یا کالری بالا را محدود کنید. نوشیدن آب بهترین انتخاب است.

 

مصرف لبنیات کم چرب خود را افزایش دهید: تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد کسانی که شیر کم چرب می نوشند یا ماست کم چرب مصرف می کنند، سطح اسید اوریک کمتری نسبت به کسانی دارند که مصرف نمی کنند.

 

مصرف میوه و سبزیجات خود را حفظ کنید: ممکن است با مصرف میوه هایی مانند گیلاس و سبزیجات (آنهایی که منبع پورین نیستند) به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود سطح اسید اوریک خود را کاهش دهید.

 

هنوز هم داشتن یک رژیم غذایی متعادل مهم است. اگر برای انجام این کار با این توصیه ها مشکل دارید، توصیه می کنم با یک متخصص تغذیه برای طراحی برنامه ای متناسب با ترجیحات و سبک زندگی خود کار کنید.