پارس ناز پورتال

در چه شرایطی بلیط هواپیما ارزان می شود؟ آشنایی با 5 عامل تاثیرگذار

در چه شرایطی بلیط هواپیما ارزان می شود؟ آشنایی با 5 عامل تاثیرگذار

سفر با هواپیما، سریع ترین و راحت ترین روش سفر بوده که بسیاری از افراد حداقل یک مرتبه آن را تجربه کرده اند. اما برخی دیگر به دلیل قیمت بالای بلیط هواپیما قید سفر با هواپیما را می زنند و ترجیح می دهند با اتوبوس و یا قطار به سفر بروند.

 

در این میان افرادی وجود دارند که به دلیل شرایط شغلی خود مجبورند که سفرهای متعددی را با هواپیما انجام دهند. مسافرانی که تعدد سفر آن ها بالاست سعی می کنند با روش هایی بلیط هواپیما ارزان را خریداری کنند. در ادامه روش هایی ذکر می کنیم تا بتوانید بلیط ارزان خریداری کنید.

 

بطور کلی عوامل متعددی بر قیمت بلیط هواپیما در مسیری مشخص تاثیرگذار است. لازم به ذکر است که ایرلاین ها نمی توانند از قیمت مصوب سازمان هواپیمایی تجاوز کنند، اما تحت شرایطی قیمت بلیط از مقدار مصوب ارزان تر فروخته می شود. از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما ارزان می توان به زمان سفر، نوع بلیط، نوع ایرلاین، نحوه خرید بلیط، کلاس پروازی و سن مسافران اشاره کرد.

 

بلیط هواپیما را حضوری بخریم یا اینترنتی؟

شاید تعجب کنید اما با وجود سایت های متعدد فروش اینترنتی بلیط هواپیما، بسیاری از افراد ترجیح می دهند زمان زیادی را صرف کنند و به مراکز فروش حضوری رفته و بلیط هواپیما ارزان را با چانه زنی خریداری کنند.

 

برخی افراد هنوز به فضای اینترنت اعتماد ندارند و حتما باید نسخه کاغذی بلیط را لمس کنند تا خیالشان از خرید بلیط راحت شود. اگر شما جزء این افراد هستید، باید بگوییم که شما مبلغ بیشتری را برای خرید بلیط پرداخت کرده اید.

 

معمولا در خرید حضوری باید علاوه بر پرداخت مبلغ به عنوان کارمزد، مبلغ بیشتری را نیز باید برای روکشی دفاتر فروش حضوری پرداخت کنید. اما در خرید اینترنتی بلیط هواپیما، خبری از کارمزد نیست و حتی کمترین میزان روکشی قیمت را می توان در برخی سایت ها مشاهده کرد که روش بهتری برای خرید بلیط ارزان هواپیما می باشد. علاوه بر این سایت های فروش بلیط باید گواهی ها و مجوزهای لازم را از سازمان های دولتی دریافت کنند که در قسمت پایینی صفحات سایت قرار می دهند.  

 

بلیط هواپیما ارزان را چارتری بخریم یا سیستمی؟

شاید تاکنون واژه بلیط چارتر را از اطرافیان خود شنیده اید و آن را به عنوان بلیط هواپیما ارزان می شناسید. اما همیشه اینگونه نیست. بطور کلی بلیط های هواپیما در دو نوع سیستمی و چارتری به فروش می رسد. تفاوت این بلیط ها در نحوه قیمت گذاری و متولیان فروش آن هاست.

 

بلیط های سیستمی همان بلیط های معمولی بوده که توسط ایرلاین ها برای مسافران ارائه می شود. قیمت این بلیط ها تابع نرخ مصوب بوده و نوسان قیمت اندکی در طول سال دارد. این نوع بلیط دارای مزایایی می باشد که در برخی مواقع خرید آن را به صرفه می سازد. امکان استرداد بلیط و دریافت بخشی از مبلغ بلیط و همچنین تفاوت قیمت برای کودکان و بزرگسالان از مهم ترین مزیت های آن است.

در چه شرایطی بلیط هواپیما ارزان می شود؟ آشنایی با 5 عامل تاثیرگذار

بلیط چارتری نوع دیگر بلیط بوده که شرکت های چارترکننده در تعداد بالا از ایرلاین ها خریداری کرده و با قیمتی متفاوت در اختیار مسافران قرار می دهند. قیمت بلیط چارتر هواپیما کاملا به میزان تقاضا و بازه زمانی تعطیلات بستگی دارد.

 

این بلیط ها در برخی ایام سال که شلوغ می باشد با قیمتی بیشتر از بلیط سیستمی به فروش می رسد. پس برای خرید بلیط هواپیما نمی توان همیشه به بلیط چارتری تکیه کرد.

 

کدام ایرلاین ها بلیط هواپیما ارزان تر می فروشند؟

در بررسی راهنمای خرید بلیط هواپیمای ارزان، تاثیر نوع ایرلاین را نیز می توان مشاهده کرد. تعداد ایرلاین های داخلی ایران در طول سال های اخیر افزایش داشته است که هر کدام از آن ها به مرکزیت شهر خاصی تاسیس شده اند.

 

یکی از روش های خرید بلیط ارزان هواپیما برای شهر موردنظر، استفاده از ایرلاینی می باشد که در آن شهر دفتر مرکزی دارد. بطور مثال دفتر مرکزی ایرلاین کیش ایر در کیش و ایرلاین ایران ایرتور در مشهد می باشد، و اگر می خواهید بلیط مشهد و یا کیش را خریداری کنید، بهتر است از ایرلاین های مرکزی همان شهر استفاده کنید.

 

همچنین برخی ایرلاین ها دارای ناوگان هوایی متنوع و با کیفیت تری نسبت به برخی دیگر هستند و خدمات بهتری در طول پرواز برای مسافران ارائه می دهند. همین تفاوت خدمات باعث تفاوت در قیمت بلیط می شود. سعی کنید برای خرید بلیط هواپیما ارزان به سراغ ایرلاین هایی مانند پارس ایر، وارش، ایران ایر و فلای پرشیا بروید.

 

زمان رزرو بلیط چگونه بر قیمت نهایی آن تاثیرگذار است؟

شاید مهم ترین علت تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما، زمان خرید آن باشد. البته زمان خرید برای مقاصد و شهرهای مختلف متفاوت است. بطور مثال اوج سفرها به جزیره کیش در فصل های سرد سال است که تقاضا برای بلیط هواپیما به مقصد کیش افزایش می یابد.

 

در این زمان شرکت های چارترکننده با خرید بیشتر بلیط های سیستمی، بلیط ها را با قیمت بیشتری به فروش می رسانند. اما در فصل های گرم و به ویژه تابستان، مسافران تمایل کمی برای سفر به کیش دارند که باعث کاهش شدید قیمت بلیط هواپیما در این مسیر می شود در نتیجه تقاضا برای سفر کاهش می یابد که شرکت های چارترکننده بلیط ها را با قیمت پایین تری ارائه می دهند که زمان مناسبی برای خرید بلیط هواپیما ارزان است.

در چه شرایطی بلیط هواپیما ارزان می شود؟ آشنایی با 5 عامل تاثیرگذار

این مسئله برای شهرهای دیگر نیز وجود دارد و بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما نسبت به زمان اوج سفر به آن شهر اطلاعات کافی به دست آورید. بهتر است برای خرید بلیط هواپیما کمی صبر کرده و یک الی دو روز قبل از سفر، بلیط را خریداری کنید تا شرکت های چارتر کننده کاهش قیمت را اعمال کنند.

 

چگونه برای کودک خود بلیط هواپیما ارزان بخریم؟

یکی از موارد دیگر که می توان برای خرید بلیط هواپیما با قیمت پایین تر روی آن حساب کرد، خرید بلیط برای کودکان است. این مورد به ویژه برای سفرهای خانوادگی بسیار مناسب است. قوانین متفاوتی در مورد نحوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما برای کودکان وجود دارد. این قوانین با توجه به نوع ایرلاین، نوع بلیط و سن کودک متفاوت است.

در چه شرایطی بلیط هواپیما ارزان می شود؟ آشنایی با 5 عامل تاثیرگذار

مهم ترین عامل تاثیرگذار در قیمت بلیط هواپیما برای کودک، نوع بلیط است. اگر بلیط سیستمی بخرید، بهایی که برای بلیط هواپیمای کودک خود پرداخت می کنید، از 20 الی 80 درصد بهای بزرگسالان متغیر است.

 

اما در بلیط های چارتری اینگونه نیست و بهای بلیط کودکان بالای دو سال و بزرگسالان یکسان می باشد. البته در بلیط های چارتری، از کودکان زیر دو سال بهایی دریافت نمی شد، در صورتی که با خرید بلیط سیستمی برای نوزاد، باید حدود 10 درصد مبلغ بزرگسال را پرداخت کنید.

 

علاوه بر این ایرلاین ها مختلف، قوانین متفاوتی برای بلیط کودکان و نوزادان مشخص کرده اند. ایرلاین های مختلف حدود 10 درصد بهای بلیط بزرگسال را برای نوزادن و 20 الی 80 درصد را برای کودکان 2 الی 12 سال دریافت می کند. البته در ایرلاین ایران ایر، بلیط هواپیمای کودکان را می توانید رایگان تهیه کنید.