پارس ناز پورتال

دستورالعمل نگهداری فضای سبز

دستورالعمل نگهداری فضای سبز

نگهداری از فضای سبز، سبب تقویت حس زیبایی شناسی چه در محیط های خصوصی و چه در محیط های عمومی می شود. طراحی و اجرای فضای سبز، یکی از بخش های مهم در طراحی ویلا و محوطه سازی باغاست.

 

همچنین در سال های اخیر، اجرای فضای سبز و محوطه سازی در مجتمع های مسکونی، مجموعه های آپارتمانی و برج های چند طبقه، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. اما اگر دوست دارید مراقبت از گل ها، درختان و گیاهان باغ را خودتان بر عهده بگیرید، بایستی مهم ترین نکات و دستورالعمل ها را در این خصوص فرا بگیرید.

دستورالعمل نگهداری فضای سبز

بنابراین اگر مایلید تا طراحی فضای سبز شما همیشه مثل روز اولش زیبا و دل انگیز باشد، باید در مراقبت و نگهداری از آن اهتمام ورزید و دستورالعمل های زیر را برای نگهداری از فضای سبزتان، اجرا کنید. باید این نکته را یادآور شوم که یکسری شرکت های محوطه سازی و طراحی فضای سبز نظیر https://irgiardino.com/landscape-designer/نگهداری فضای سبز را برعهده می گیرند.

 

اهمیت فضای سبز در زندگی شهری

 

فضاهای سبز کیفیت هوا را بهبود می بخشند، صدا را کاهش می دهند و تنوع زیستی را افزایش می دهند. ضمن اینکه وجود گیاهان و درختان، دمای هوا را در طول روزهای گرم فصل تابستان معتدل می کنند و مناطق خنک و سایه دار را برای استراحت و گذران اوقات فراغت افراد فراهم می نماید.

 

امروزه بهره گیری از فضاهای سبز در طراحی باغ ویلا و محوطه سازی منازل جزئی از فرهنگ و سبک زندگی مردم شده است. اجرای چنین فضاهایی نه تنها به زیباسازی محیط کمک می کند، بلکه در تامین منافع بهداشتی و تضمین سلامتی جسمی و روحی مردم نیز نقش دارند.

 

سازمان جهانی بهداشت مکان یابی فضاهای سبز را در مناطق شهری توصیه می کند، زیرا این فضاها کیفیت زندگی در شهرها را بهبود می بخشد و فواید جسمی و روحی را برای مردم به همراه دارد. تماس با طبیعت در وسط شهر باعث آرامش افراد می شود، استرس را کاهش می دهد و اکسیژن تنفسی را بهبود می بخشد.

دستورالعمل نگهداری فضای سبز

جنگل ‌ها، باغ ‌ها و پارک ‌ها مناطق سبزی هستند که در شهر قرار دارند و نیاز به مراقبت خاصی دارند که از زوال آن ها در طول زمان جلوگیری می ‌کند. بنابراین، حفظ و نگهداری مناسب از این مناطق برای حفاظت از زیبایی آن ها مهم است. در بخش بعدی، چند نکته مفید برای نگهداری از مناطق سبز آورده شده است. در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

 

نکات مهم در نگهداری از فضای سبز

 

در این بخش از مطلب، مهم ترین نکات و دستورالعمل های نگهداری از فضای سبز را برای شما جمع آوری کرده ایم. این نکات شامل موارد زیر است:لالل

 

1. هرس مداوم

اگر در باغ یا ویلای خود اقدام به کاشت چمن کرده اید، باید آن ها را مرتبا هرس کنید. حتی الامکان این کار را هر 15 روز یکبار انجام دهید.

 

2. نگهداری صحیح از گیاهان زینتی

نگهداری از گیاهان زینتی بسته به نوع و شرایط زندگی شان متفاوت است. بنابراین باید هنگام خرید هر گیاه، اطلاعات کافی راجع به شرایط نگهداری آن از فروشنده دریافت نمایید. بر همین اساس، سوالاتی مانند نیاز آن ها به آبیاری، کود یا خاک مورد نیاز، سایه دوست یا آفتاب دوست بودن و غیره باید پرسیده شود. همچنین اگر تابستان است، آبیاری گیاهان در شب و اگر زمستان است، مناسب ترین زمان برای آبیاری آن ها در روز است.

دستورالعمل نگهداری فضای سبز

3. هرس و سمپاشی

هرس کردن و سمپاشی درختان میوه، از دیگر نکاتی است که باید به آن ها عمل نماییم. زمان مناسب برای هرس و سمپاشی و همچنین نحوه صحیح انجام آن را باید بلد باشید. رشد درختان باید کنترل شود، به خصوص زمانی که درختان و گیاهان دیگری در اطراف آن وجود دارند و ممکن است شاخه های اضافی، مانع رسیدن نور به آن ها شود.

 

4. تمیز کردن فضاها

برگ‌ ها، شاخه ‌ها، علف‌ های هرز و خشک را جمع کنید تا منظره بیرونی باغتان همیشه زیبا باشد.

 

5. حذف علف های هرز

وجود علف هرز در باغ، سلامت گیاهان دیگر را تهدید می کند. بنابراین از یک باغبان بخواهید تا علف های هرز را از قسمت ریشه، از خاک جدا کند تا مشکلی برای گیاهان دیگر به وجود نیاید.

 

6. جداسازی فضای سبز از مسیرهای دسترسی

مسیرهای دسترسی باید از فضای سبز جدا باشد تا برای رسیدن به عمارت اصلی، مجبور به عبور از داخل فضای سبز نباشید.

 

7. کاشت گیاهان جدید

کاشت گیاهان جدید را در پروژه اجرای فضای سبز خود بگنجانید، این نه تنها تصویر باغ ویلای شما را بهبود می بخشد، بلکه به سلامت جسمی و روحی ساکنین نیز کمک می کند.

 

9. وجود آفات را کنترل کنید

اگر یک درخت یا گیاه شما آفت زده باشد، کل باغ را آفت می برد! پس مطمئن شوید که درختان و گیاهان شما سالم بوده و آفت زده نیستند.

 

سخن پایانی

همانطور که می بینید، مراقبت و نگهداری از فضاهای سبز کار دشواری نیست، اما نیاز به صرف زمان و حوصله دارد. اگر وقت ندارید، یک تیم متخصص در این زمینه استخدام کنید و همه چیز را به دست آن ها بسپارید.