پارس ناز پورتال

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

مجموعه : اخبار سینما
قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید 

جدید ترین اثر کریستوفر نولان دانکرک اسم دارد که خودش این فیلم را برترین اثر خود قلمداد می کند. اما قبل از اینکه دانکرک را مشاهده نمایید پیشنهاد می کنیم فیلمهای زیر را مشاهده نمایید. چند هفته‌اي هست که دانکرک «Dunkirk» فیلم اخیر کریستوفر نولان در ایالات متحده ایالات امریکا آغاز به توزیع کرده و مورد دقت و تمجید منتقدان قرار گرفته هست.

 

در عین حال بررسی فیلم‌هاي پرفروش باکس‌آفیس در هفته‌هاي قبل هم نشان میدهد که آخرین فیلم نولان برای دو هفته متوالی پس از شروع توزیع در صدر جدول فیلم‌هاي پرفروش قرار داشت و این هفته هم «هفته سوم» دومین فیلم پرفروش سینماهای ایالات امریکا بود

 

در این مطلب ۱۰ فیلم سینمایی مهم را بررسی کرده‌ایم که تماشای آن‌ها برای بهتر مشاهده و پی بردن فیلم دانکرک الزامی به نظر میرسند. بعضی از این فیلم‌ها مستقیما مورد دقت نولان بوده و این کارگردان از تاثیر این فیلم‌ها بر دانکرک سخن گفته هست. شمار دیگری از فیلم‌هاي این فهرست از شاهکارهای تاریخ سینما در حوزه فیلم‌هاي جنگی به حساب می آیند و قطعا باید پیش از مشاهده فیلم نولان، آن‌ها را هم دیده باشید.

 

۱- در جبهه غرب خبری نیست

فیلم سینمایی تحسین‌شده و اسکارگرفته‌ي «در جبهه غرب خبری نیست» «All Quiet on the Western Front» در سال ۱۹۳۰ ساخته شد. این ساخته لوییس مایلستون کارگردان مولداویایی تبار زاده کشور آمریکا یکی از فیلم‌هاي کلیدی تاریخ سینما در حوزه توصیف جنگ هست. کریستوفر نولان معتقد هست شدت و وحشت موجود در جنگ جایی بهتر از فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» به نمایش در نیامده هست.

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

«در جبهه غرب خبری نیست» روایتگر سرنوشت تعدادی نوجوان آلمانی هست که معلم‌شان آن‌‎ها را قانع کرده برای شرکت در جنگ جهانی اول ثبت اسم کنند. فیلم در طول بسط این روایت، تجربه این نوجوانان را از حضور در میدان نبرد نشان میدهد.این فیلم که به طرز فوق‌العاده‌اي کارگردانی شده و از آثار شاخص سینمای ایالات امریکا در دهه ۳۰ میلادی هست برای درک جنگ و دشواری‌هاي آن ضروری به نظر می رسد.

 

۲- نبرد الجزیره

«نبرد الجزیره» « The Battle of Algiers» فیلمی جنگی محصول سال ۱۹۶۶ هست که توسط کارگردان ایتالیایی جیلو پونته‌کوروو ساخته شده. فیلم که محصول مشترک کشورهای ایتالیا و الجزایر هست روایتگر جنگ مردم الجزایر با نیروهای دولت فرانسه در دهه پنجاه میلادی هست؛

 

نبردهایی که برای رهایی از استعمار و سلطه فرانسه در شمال آفریقا رخداد افتاد. در سال ۲۰۱۲ و پس از رای‌گیری مجله سایت اند ساوند از کارگردانان و منتقدان مطرح سینمایی، این فیلم بعنوان ۴۸ مین فیلم در بین ۲۵۰ فیلم برتر تمام تاریخ سینما انتخاب شد. نمایش این فیلم که در دوران خود بسیار غوغایی بود تا ۵ سال پس از فرآوری آن در کشور فرانسه ممنوع بود.

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

نبرد الجزیره، برنده شیر طلایی جشنواره ونیز از نظر نولان فیلمی هست که تاریخ مصرف ندارد و روایت واقع‌گرایانه آن بر مخاطب کارساز هست. این فیلم که بعنوان یکی از برترین فیلم‌هاي تاریخ سینما در بین فیلم‌هاي جنگی مطرح شده هست و عموم تماشاگران را طی دهه‌ها با خود همراه کرده، یکی از فیلم‌هایي هست که حتماً باید پیش از مشاهده آخرین فیلم کریستوفر نولان دیده باشید.

 

۳- نجات سرباز رایان

«نجات سرباز رایان» «Saving Private Ryan» یکی از برترین فیلم‌هاي استیون اسپیلبرگ، ماجرای ۸ سرباز آمریکایی هست که قصد دارند یک سرباز چترباز را نجات دهند. یکی از صحنه‌هاي براق فیلم، صحنه مشهور به Omaha Beach هست. این صحنه بعنوان یکی از واقع‌گرایانه‌ترین صحنه‌هاي جنگی در تاریخ سینما شناخته می شود

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

به یقین بعضی از کارشناسان این صحنه ۲۴ دقیقه‌اي شاید بزرگ ترین دستاورد هنری اسپیلبرگ هست. این فیلم که برنده ۵ پاداش اسکار شده از آلبوم فیلم‌هاي جنگی هست که بعنوان یک سینمادوست به هیچ عنوان نباید از دستش بدهید.

 

۴- غلاف تمام‌فلزی

«غلاف تمام‌فلزی» «Full Metal Jacket» یکی از آخرین فیلم‌هاي استنلی کوبریک درمورد یک گروه از سربازان آمریکایی هست که برای شرکت در جنگ ویتنام حاضر می شوند و در روند ترقی قصه با تجربه وحشتناک این نظامیان هنگام حضور در این جنگ آشنا میشویم.

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

این فیلم یک سال پس از فیلم پیروز «جوخه» «Platoon» ساخته الیور استون روی پرده آمد و در آغاز تا حدی زیر سایه این فیلم قرار داشت اما در گذر زمان خود را بعنوان چنان فیلم موثری معرفی کرد که در حال حاضر در سنجش با فیلم جوخه از شهرت بیشتری برخوردار هست. بعضی از کارشناسان معتقدند استنلی کوبریک از جمله کارگردانانی هست که بر شیوه‌هاي کاری کریستوفر نولان در سینما اثر گذار بوده هست.

 

۵- مزد ترس

یکی از بخش‌هاي مهم سینمای نولان تعلیقی هست که این کارگردان در اغلب فیلم‌هاي خود از آن بهره می برد. در واقع تعلیق در آثار نولان صرفا بعنوان بخشی از یک ژانر سینمایی به کار گرفته نمیشود بلکه از طریق آن واکنش‌هاي تماشاگران هم بازرسی می شود.

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

«مزد ترس» «The Wages of Fear» فیلمی هست خاص در تاریخ سینما. فیلمی که نخل طلای کن و خرس طلای جشنواره فیلم برلین را ازان خود کرد.فیلم درمورد چهار مرد هست که قصد دارند یک محموله نیتروگلیسرین را به یک میدان نفتی در جنگل‌هاي جنوبی کشور آمریکا برسانند.

 

در طول فیلم با بالا گرفتن تضاد میان شخصیت‌ها، تنش و احساس اینکه مرگ به شدت نزدیک هست بر فضای فیلم غالب می شود. مزد ترس اثر آنری-ژرژ کلوزو یک همانند فوق‌العاده از فیلم‌هاي پرتعلیق در تاریخ سینما هست.

 

۶- طمع

«طمع» «Greed»، شاهکار اریش فن اشتروهم کارگردان آمریکایی- اتریشی هست. فیلمی صامت از اعماق تاریخ سینما «ساخته سال ۱۹۲۴» که نسخه اصلی‌اش ۷ ساعت و ۴۲ دقیقه بود اما نهایتا در قالب یک فیلم ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه‌اي به نمایش درآمد.

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

فیلمی که یکی از همانند‌هاي براق و آغاز تاریخ سینما در حکایت‌گویی از طریق عکس هست. نولان معتقد هست فیلم طمع از همانند‌هایي هست که امکانات یک حکایت‌گویی ناب بصری را جستجو و کشف میکند. مسیری که او پس از سال‌ها ترقی سینما، در دانکرک دنبال کرده هست.

 

در فیلم طمع حکایت یک دندان‌دکتر و همسرش را دنبال می کنیم که پس از دوره‌اي از زندگی و تبدیل شدن به افرادی بی‌نهایت طمع‌کار زندگی‌شان را ویران می کنند.

 

۷- خبرنگار خارجی

نولان از این فیلم آلفرد هیچکاک یاد کرده و گفته هست در دانکرک از صحنه غرق شدن هواپیمای فیلم خبرنگار خارجی «Foreign Correspondent» الهام گرفته هست. نولان در یک گفت و گو با موسسه فیلم بریتانیا گفته هست هیچ تلاشی برای خلق تعلیق سینمایی و قصه‌گویی تصویری بدون وجود هیچکاک کامل نمی‌بود.

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

این تریلر جاسوسی ماجرای یک خبرنگار آمریکایی را روایت می کند که از نیویورک به اروپا فرستاده می شود. این خبرنگار قصد دارد ماجرای یک توافق پنهان میان دو کشور اروپایی را کشف کند اما شرایط از روند طبیعی خود خارج شده و این خبرنگار به همراه یک زن تلاش میکنند گروهی از جاسوس‌ها را شناسایی کنند.

 

هیچکاک در خبرنگار خارجی آلبوم‌اي از ژانر‌ها را در خدمت گرفته و با آن‌ها بازی می کند. فیلمی با دیالوگ‌هاي هوشمندانه و کاملا سرگرم‌کننده.

 

۸- خط باریک سرخ

در سال ۲۰۱۱ بود که اسم ترنس مالیک کاگردان فیلم «خط باریک سرخ» «The Thin Red Line» سر زبان‌ها افتاد. او در آن سال پیروز شد بخاطر فیلم دیگرش «درخت زندگی» «The Tree of Life» نخل طلای جشنواره کن را بدست آورد. با این وجود مالیک کارگردان بزرگی هست که در چند دهه قبل فعالیت‌هاي گزینشی و محدودی داشته.

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

مالیک خط باریک سرخ را در سال ۱۹۹۸ و پس از ۲۰ سال دوری از سینما فرآوری. فیلم که از نظر تاریخی داستانی مرتبط با جنگ جهانی دوم و ماجرای مبارزه سربازان آمریکایی با سربازان ژاپنی برای در هم شکستن آخرین مقاوت‌هاي ارتش ژاپن هست.فیلم بیش از آنکه درمورد جنگ باشد درمورد احساسات پیچیده رزمندگان هست و همین هم اثر را به همانند‌اي متفاوت و به‌یادماندنی در سینمای جنگی بدل کرده هست.

 

شمار زیادی از منتقدان اعتقاد دارند که خط باریک سرخ بی تردید یکی از برترین فیلم‌هاي جنگی تمام دوران‌ها و یکی از برترین آثار ترنس مالیک هست. مشاهده این همانند‌هاي ناب از سینمای جنگ قطعا پیش از مشاهده اثر پایان نولان ضروری به نظر میرسد.

 

۹- اینک آخرالزمان

«اینک آخرالزمان» «Apocalypse Now» از نگاه بعضی از منتقدین شاهکار فرانسیس فورد کاپولا و از نظر بعضی دیگر، اثری هست که نتوانست به اندازه «پدرخوانده» بدرخشد. این فیلم پر سر و صدا، ماجرای سروان بنجامین ویلارد را دنبال میکند که باید در طول جنگ ویتنام برای انجام ماموریتی به جنگل‌هاي کامبوج برود و سرهنگ کرتز راکه می گویند دیوانه شده بکشد.

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

کاپولا این اثر را در سال ۱۹۷۹ و با اقتباس از کتاب دل تاريکي اثر جوزف کنراد تولید. همان سال اینک پایان الزمان پیروز شد در کنار فیلم «طبل حلبی» نخل طلای جشنواره کن را به دست آورد.به هر حال این همانند که از نظر بعضی از منتقدان شاهکاری در هماهنگی صدا، عکس و بازی بازیگران به حساب می آید فیلمی هست که باید قبل از مشاهده فیلم‌هاي جنگی این روزها مانند دانکرک، دیده شود.

 

۱۰- بیا و ببین

«بیا و ببین» «Come and See» ساخته الم کلیموف کارگردان روس در نگاه شمار زیادی از منتقدان بعنوان برترین فیلمی شناخته می شود که در طول تاریخ سینما درمورد جنگ ساخته شده. فیلم که فضای رعب‌آور، یاس‌برانگیز و تلخ جنگ جهانی دوم را نشان ‌میدهد تلاش می کند مخاطب را با وجوهی پیشتر ناشناخته از این جنگ آشنا کند.

قبل از دیدن شاهکار دانکرک این فیلم ها را ببینید

 به گزارش پارس ناز بیا و ببین روایتگر ماجرای پسری نوجوان هست که بعد از پیدا کردن یک اسلحه به نیروهای شوروی می‌پیوندد و علیه کشور آلمان‌ها می‌جنگد. فیلم با ترکیب صدا و عکسهای خلاقانه و ناب تلاش می کند تجربه‌اي لزرش‌دهنده را برای مخاطب رقم بزند و همان طور که اسم آن نشان می دهد، دست تماشاگر را بگیرد تا «بیاید» و رنج‌هاي عظیمی که در آن تاریخ و آن جنگ بر مردم رفته هست را «ببیند».