پارس ناز پورتال

رابطه بین حس بویایی و عشق و عاشقی

رابطه بین حس بویایی و عشق و عاشقی

رابطه بین حس بویایی و عشق و عاشقی 

حس بویایی انسان ها با عاشق شدن آنان ارتباط مستقیم دارد،فرض کنید فرد مورد علاقه شما از عطر خاص و خوشبو بهره گیری می کند،مطمئنا شما با حس کردن رایحه آن عطر مدهوش می‌شوید. دانشگاه که می‌رفتم، عاشق پسری شده بودم که به نظرم عطری فوق‌العاده داشت. بوی او، که ترکیبی از بوی بدنش با عطر و ادوکلنش بود،

 

باعث می‌شد احساس کنم که انگار از قوی‌ترین ماده روان‌گردان بهره گیری کرده‌ام، طوری که سرم گیج می‌رفت و قلبم به تپش می‌افتاد و همۀ چیز دور و برم شدیداً روشن می‌شد.

 

عطر چیز بسیار قدرتمندی هست.

دیدنی اینجاست، بعد از این که دیگر عاشقش نبودم، بوی عطرش کاملاً متفاوت شده بود.آن بوی دلپذیر که عاشق آن بودم با چیز دیگری جایگزین شده بود. چیزی که به جرات می توانم بگویم حتی بد بود.آیا بوی او واقعاً نشان دهنده احساس من به او بود؟ یا به طور اتفاقی آن هفته ادوکلنش را عوض کرده بود؟

 

دو سال پیش، تیم داولینگ «Tim Dowling» نویسنده گاردین، از تجربه خود در یک آزمایشگاه ژنتیک نوشته بود که در آنجا آزمایشاتی بر روی DNA خودش و همسرش انجام داده بود تا ببیند با هم مطابق میباشند یا خیر.وقتی میخواست درست یا غلط بودن باور قدیمی که دو طرف بوی یکسان دارند را اثبات کند، کنجکاوی‌اش تحریک شد.

 

ظاهراً انسان‌ها میتوانند قسمت‌هاي خاصی از DNA معشوقشان که تشکیل‌دهنده سیستم ایمنی آنهاست و ژن‌هاي سازگاری بافتی ماژور «MHC» نامیده می شوند را بو بکشند تا بفمند با چه کسی سازگاری دارند.ما به سمت کسانی کشیده میشویم که ترکیبات MHC انها با ما متفاوت هست طوریکه سیستم‌ایمنی فرزندمان بتواند دربرابر تعداد مریضی‌هاي بیشتری از او محافظت کند.

 

این تصور که بوی ما به تمایلمان به جذب شدن به سمت افراد خاص با ترکیبات MHC خاص مرتبط هست بر مبنای یک تحقیق بسیار مشهور هست که نشان می دهد زنان بوی تی‌شرت‌هایي که توسط مردانی که MHC متفاوت با انها داشته‌اند پوشیده شده را ترجیح می‌داده‌اند و به نظرشان می‌رسیده که بوی تی‌شرت‌هایي که توسط مردانی با MHC نمونه با خودشان پوشیده شده، نامطبوع بوده هست.

 

مشخص میشود که داولینگ و همسرش کاملاً با هم سازگار بودند: ترکیبات MHC انها تفاوت‌هاي زیاد‌اي با هم داشت.به نظر میرسد که آن ها خیلی مفید همدیگر را بو کشیده و پیدا کرده‌اند.تجربه داولینگ انعکاسی از این هست که چطور بو می تواند به ما کمک کند شریک زندگی‌مان را پیدا کنیم.و بااینکه این تنها راه پیدا کردن نیمه گمشده‌مان در زندگی نیست، اما یکی از آن عواملی هست که اتفاقاً خیلی‌ها نادیده میگیرند.

 

حس بویایی ما اضافه بر این که کمکمان می کند شریک زندگی‌ مناسب خود ما را پیدا کنیم، کمکمان میکند بتوانیم ارتباطمان را با آن فرد حفظ کنیم.تحقیق دیگری نشان میدهد که وقتی زنی عاشق نباشد، خیلی فوق العاده می تواند بوی نامزد، دوستان معمولی پسر و دوستان دخترش را از هم تشخیص دهد. اما وقتی عاشق هست، توانایی او برای تشخیص بوهای دوستان با جنس مخالف خودش کمتر میشود.

 

هرچه احساس وابستگی بیشتری به شریک‌زندگی‌اش بکند، کمتر میتواند بوی مردان را تشخیص دهد، مردان دیگری که اگر ارتباط او با معشوق کنونی‌اش بر هم خورد، انها هم میتوانند شریک‌هاي خوبی برای زندگی او باشند.حس بویایی ما برای محافظت از ارتباط کنونی‌مان، جلو ما را برای بو کشیدن معشوق‌هاي دیگر می گیرد.

 

حتی ما را همچنان به شریک‌هاي قبلی‌مان در زندگی اگر هنوز بعد از بر هم خوردن ارتباط‌مان عاشقشان باشیم هم وصل میکند. بنابراین تا وقتی که کاملاً عشق آن ها را فراموش نکرده‌ایم، نمی توانیم بوی کسی را حس کرده و به سمت او کشیده شویم.

 

جدا از بوی طبیعی انسان‌ها، عطرها و ادوکلن‌ها هم پیچیدگی بیشتری به این احساسات میدهند. عطر ارتباط قوی با حافظه دارد. مثلاً اگر اسپری بدن Axe را به تازگی بو کرده باشید، شاید شما را به سال‌ها گذشته و دوران مدرسه‌تان ببرد.محققان با بهره گیری از دستگاه پلتیسموگراف، ابزاری که تغییرات حجم قسمت‌هاي گوناگون بدن را می‌سنجد، از مردان مختلفی خواستند که ۳۰ عطر گوناگون را بو کنند.

 

انها دریافتند که هر کدام از این عطرها باعث بالا رفتن جریان خون در افراد شرکت‌کننده می شود. به عبارت دیگر، هر کدام از این عطر به طریقی آن ها را تحریک می کرد.اما محققان می گویند، این «تحریک» لزوماً مفهوم عاشقانه یا جنسی نداشته هست. می‌توانسته این باشد که یک بوی خاص مثلاً باعث ریلکس شدن فرد شده یا وی را یاد مادرش می‌انداخته هست.

 

برخی رایحه‌ها به ما حس لذت «یا ناخوشی» میدهند چون ما را به یاد یک زمان یا افراد خاص در زندگی‌مان می اندازند، مانند پدربزرگ یا مادربزرگ، بشقاب شیرینی‌هاي خانگی تازه یا کسی که قلبمان را شکسته بود.اما دانشمندان اعتقاد دارند که بویی که بیش از همۀ حس جنسی ما را تحریک می کند، همانی هست که حالمان را مفید میکند.

 

 به گزارش پارس ناز بنابراین شاید کسی که ترکیب MHC متفاوت با شما دارد، اتفاقاً عطری میزند که حالتان را مفید می کند و او همان نیمه گمشده‌تان هست.عطرها و ادوکلن‌ها روی پوست هر فرد رایحه‌اي متفاوت ایجاد میکنند. بنابراین دمای بدن و ترکیب بیولوژیکی بدن شما مشخص می کند که عطری روی بدن شما چه رایحه‌اي پراکنده کند.

 

این یعنی شاید همان ترکیب خاص یک عطر و بوی طبیعی بدن هست که باعث میشود بوی کسی شما را به سمتش جذب کند.و شاید کسی که من دوستش داشتم، عطر خود را تغییر داده بود و آن عطر اخیر واکنش متفاوتی روی پوست او داشته و باعث عوض شدن بوی او شده و همه ي این‌ها در نهایت باعث شد جذبه او برای من کمتر و کمتر شود.