پارس ناز پورتال

راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل | نیک آوازه

راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل | نیک آوازه

چکیده : پیشرفت و توسعه در زمینه فناوری‌های نو، باعث شده تا مجموعه وسیعی از راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل طراحی و ارائه شود. این فناوری‌ها به صورت دستگاه‌های ردیاب و یا نرم افزارهای مدیریت ناوگان حمل و نقل طراحی شده و می‌توانند هر چیز و یا موجود متحرک از قبیل افراد وسائل نقلیه، حیوانات و …

راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل | نیک آوازه

پیشرفت و توسعه در زمینه فناوری‌های نو، باعث شده تا مجموعه وسیعی از راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل طراحی و ارائه شود. این فناوری‌ها به صورت دستگاه‌های ردیاب و یا نرم افزارهای مدیریت ناوگان حمل و نقل طراحی شده و می‌توانند هر چیز و یا موجود متحرک از قبیل افراد وسائل نقلیه، حیوانات و … را تحت پیگیری دقیق خود قرار دهند. دستیابی به مجموعه راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل برای سازمان‌ها و افرادی که با صنعت حمل و نقل در ارتباط هستند، ضرورت اساسی دارد.

 

چراکه از طریق این راهکارها می توانند خودروها و وسایل نقلیه ناوگان خود را به بهترین شکل ممکن تحت نظارت در آورده و آن‌ها را مدیریت کنند. از سوی دیگر به کارگیری این راه حل‌ها باعث می‌شود تا هزینه‌های بسیاری را کاهش دهند.

 

از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های سوخت و منابع انسانی اشاره کرد.در این مقاله قصد داریم به برخی از راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل اشاره کنیم.

 

کنترل و مدیریت محدوده تردد ناوگان

 

مدیران ناوگان‌های حمل و نقل می‌توانند از طریق استفاده از سیستم‌های ردیاب و یا نرم افزارهای مدیریت ناوگان حمل و نقل به مدیریت و کنترل هرچه بهتر خودروها و وسایل نقلیه در محدوده‌ای که در نظر دارند اقدام کنند.

 

اگر از جمله سازمان‌ها و یا شرکت‌هایی هستید که تمایل به مدیریت وسایل نقلیه سازمانی خود دارید، می‌توانید از این امکانات بهره برداری نموده و محدوده‌ای را در نظر بگیرید و مطابق با محدوده تعیین و ترسیم شده، خودروهای مجموعه را تحت کنترل و مدیریت دقیق قرار دهید تا از محدوده مورد نظرتان خارج نشوند.

 

با استفاده از این امکانات، قادر به دریافت گزارش‌های مختلفی نیز خواهید بود که در فرآیند مدیریت محدوده تردد به شما کمک خواهند کرد.

 

کنترل و مدیریت مصرف سوخت

 

یکی از مهمترین مزایای راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل، کنترل و نظارت بر مصرف سوخت است. از آنجایی که سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط با صنعت حمل و نقل و یا سازمان‌هایی که دارای خودروهای شرکتی هستند، هزینه‌های بسیار زیادی را برای خرید سوخت خودروها و وسایل نقلیه خود پرداخت می‌نمایند، بنابراین توجه به این موضوع و استفاده از راهکارهایی که به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کنند، برای آنان اهمیت و ضرورت اساسی دارد.

 

برای دستیابی به این هدف برخی از ردیاب‌ها طراحی شده‌ که از امکانات قابل توجهی برخوردارند. برای نمونه قابلیت اتصال سنسور سوخت دارند و یا از یک بخش ادومتر مجازی برخوردار شده‌اند. با استفاده از چنین امکاناتی می‌توانید به راحتی میزان مصرف سوخت خودروهای مجموعه خود را تحت نظارت در آورده و از میزان مصرف سوخت بیشتر پیشگیری کنید.

 

کنترل سرویس‌های دوره‌ای وسایل نقلیه

 

همان‌طور که می‌دانید در ناوگان حمل و نقل بررسی شرایط یک خودرو اهمیت بسیار بالایی دارد. برای این منظور لازم است وسایل نقلیه و خودروهای موجود در ناوگان حمل و نقل به صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی مشخص سرویس شوند تا مطمئن شویم که شرایط مناسبی دارند.

 

در حال حاضر بسیاری از فعالان حوزه و صنعت هستند و یا سازمان‌هایی که خودروهای شرکتی دارند به طور منظم به بررسی شرایط اتومبیل‌های خود اقدام می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا پیش از بروز خرابی‌های بسیار جدی و یا به وجود آمدن نقص‌های فنی بسیار شدید و فراوان، خودروی مورد نظر سرویس شده و شرایط مطلوب و مساعدی به دست آورد.

 

همان‌طور که می‌دانید نقص فنی شدید یک خودرو و یا خرابی‌های جدی آن هزینه‌های بسیار زیادی به ناوگان حمل و نقل و یا حتی مالکین خودروهای شخصی تحمیل خواهند کرد. پس با استفاده از راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل از پرداخت هزینه‌ها و خسارت‌های بسیار بالا پیشگیری به عمل خواهید آورد.

 

سیستم‌ها و تجهیزات هوشمند ناوگان حمل و نقل کمک می‌کنند تا میزان مسافت طی شده توسط یک وسیله نقلیه محاسبه گردد و سپس متوسط زمان نیاز به سرویس دوره‌ای آن مشخص شود. برای نمونه با استفاده از این تجهیزات قادر به تشخیص زمان مناسب برای تعویض روغن خودروی خود خواهید بود و یا می دانید که در چه زمانی باید فیلتر هوا و یا لاستیک و … را تعویض کنید.

 

کنترل و مدیریت سرعت وسایل نقلیه ناوگان

 

تصادفات به دنبال خود ضرر و زیان‌های مالی و یا حتی جانی دارند و یکی از مهمترین پارامترهایی که برای پیشگیری از این اتفاقات وجود دارد، کنترل کردن سرعت است. به منظور کنترل سرعت وسائل نقلیه، راهکارها و راه حل‌های فراوانی اندیشیده شده است.

 

برای نمونه بسیاری از خیابان‌ها دارای دوربین بوده تا وسایل نقلیه و خودروها از سرعت مجاز خود فراتر نروند. با این وجود در بسیاری از خیابان‌ها و یا اتوبان‌ها و یا در تمامی طول یک مسیر، دوربین به چشم نمی‌خورد.

 

این موضوع سبب می‌شود تا بسیاری از رانندگان از سرعت مجاز فراتر روند. بسیاری از صاحبان مشاغل و فعالان حاضر در صنعت حمل و نقل به دنبال دستیابی به راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل هستند تا از طریق آن‌ها به کنترل سرعت وسایل نقلیه موجود در ناوگان خود سطح بزنند.

 

این افراد می‌توانند از سیستم‌های ردیاب استفاده کنند. با بکارگیری این تجهیزات، مدیران ناوگان قادر به کنترل سرعت این وسایل نقلیه در تمامی طول یک مسیر خواهند بود. شما می توانید از امکان تعریف حداکثر سرعت مجاز برای وسایل نقلیه مورد نظر خود استفاده کنید.

 

در این صورت و پس از اینکه یکی از رانندگان از سرعت مجاز و تعیین شده فراتر رفت بلافاصله آگاهی پیدا کرده و هشدارهای لازم را به وی ابلاغ خواهید کرد.

 

کنترل و مدیریت شیوه صحیح رانندگی

 

در یک ناوگان حمل و نقل، شیوه صحیح رانندگی رانندگان موضوع بسیار مهمی است. چرا که این عامل بر روی دیگر بخش‌ها نیز اثرگذار خواهد بود. برای نمونه از طریق یک رانندگی نادرست، میزان مصرف سوخت وسایل نقلیه هم با افزایش مواجه شده و از سوی دیگر میزان عمر و دوام آن کاهش پیدا می‌کند.

 

اگر رانندگان ناوگان شما به درستی رانندگی نکنند امکان بروز تصادفات نیز بیشتر خواهد شد. پس لازم است برای کنترل و مدیریت هر چه بهتر رانندگی رانندگان مجموعه و ناوگان خود، از راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل استفاده کنید و از این طریق بسیاری از هزینه‌های خود را کاهش دهید.

 

برای این منظور نیز بسیاری از سیستم‌های ردیاب طراحی شده‌اند که امکان رانندگی با مصرف پایین سوخت و یا رانندگی سبز را برای شما فراهم می‌کنند. این ابزارها با قابلیت‌ها و امکانات مفید و متنوعی در اختیار شما قرار می‌گیرند و لذا یکی از مناسب­ترین راهکارهای مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل به شمار می‌روند.

 

منبع: نیک آوازه