پارس ناز پورتال

رفتن کنار دریا و عکاسی کردن

رفتن کنار دریا و عکاسی کردن

رفتن کنار دریا و عکاسی کردن 

وقتی کنار دریا می رویم و روی ماسه ها و شن ها قدم می گذاریم حتما دست به دوربین می بریم و شروع می کنیم به عکاسی کردن از مناظر و زیبایی های دریا. 

 

مراقبت از دوربین

آب، گرما و گرد و غبار دشمنان شماره یک دوربین‌ به ویژه برای باتری و قطعات الکترونیک آن به شمار می‌آیند. برای حفظ دوربین از خیس و در نتیجه خراب شدن در اثر نفوذ آب بهتر است از محفظه‌ها و پوشش‌های ضد آب استفاده کنید.

 

البته می‌توان هنگام باریدن باران، دوربین را زیر لباس یا پارچه‌ای پیچید تا آب درون آن نفوذ نکند. اما اگر این اتفاق رخ داد، آن را باز کنید و لنزهایش را درون دستمال بدون پرز بپیچید. در ضمن، یادتان باشد به هیچ وجه آن را روشن نکنید.

 

شن و ماسه‌های کنار دریا به راحتی روی دوربین می‌نشینند و درون بدنه آن هم نفوذ می‌کنند. این مساله ممکن است به آینه دوربین صدمه بزند و حسگرهای دیجیتال آن را دچار مشکل کند. راحت‌ترین راه برای مقابله با چنین مشکلاتی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یا کیف‌ است.  هرگز دوربین را در معرض تابش مستقیم اشعه خورشید رها نکنید.

 

اگر سایه‌ای وجود ندارد، حتما حوله یا پارچه‌ای را که ترجیحا رنگ روشن داشته باشد روی آن قرار دهید تا گرمای کمتری جذب کند. به خاطر داشته باشید که با تغییر شرایط جوی به یک‌باره دوربین را از کیف محافظش خارج نکنید زیرا احتمال به خطر افتادن آن بسیار است. اجازه دهید دستگاه به تدریج با دمای هوا تطبیق پیدا کند. 

 

ثبت اتفاقات

وقتی با خانواده به ساحل دریا می‌روید اتفاقات جالبی رخ می‌دهند که می‌توانید از آنها عکس بگیرید. برای مثال، می‌توان از ساخت قلعه شنی، کندن گودال، دویدن روی شن‌ها و … عکاسی کرد. یکی از روش‌های خوب برای عکاسی بهتر در این موقعیت‌ها، قرار دادن دوربین در ارتفاع چشم فردی است كه از او عكس می‌گیرید.  

 

رنگ‌ها را گرم‌تر كنید

برای عکاسی از دریا در یک روز آفتابی خوب است تنظیمات بالانس نور سفید دوربین را از حالت خودکار به ابری تغییر دهید. این موضوع باعث گرم‌تر شدن فضای عکس و عمیق‌تر شدن رنگ‌های زرد و قرمز می‌شود. این تنظیم مثل استفاده از فیلتر رنگ‌های گرم برای دوربین است و عکس‌ها را از حالت سرد و بی‌روح خارج می‌کند.

 

انتخاب بهترین زاویه دید

این که بدانید دوربین باید در چه زاویه‌ای نسبت به سوژه قرار بگیرد، به ثبت عکس‌های زیبا و ماندگار بسیار کمک می‌کند. جابه‌جایی عکاس، به ویژه کنار دریا، نمای بهتر و پس‌زمینه زیباتری به عکس می‌بخشد. در عکاسی از شخص همیشه سعی کنید در زاویه‌ روبه‌روی او باشید و دوربین هم‌سطح چشم‌هایش قرار داشته باشد.

 

این کار باعث می‌شود سوژه چاق‌تر، لاغرتر، کوچک‌تر و یا بزرگ‌تر به نظر نرسد. حتما توجه داشته باشید که هنگام عکاسی در طبیعت، با تغییر زاویه دید دوربین، اثر تابش آفتاب هم بر سوژه تغییر می‌كند.

 

عکاسی از طلوع و غروب خورشید

طلوع و غروب خورشید جزو زیباترین مناظر طبیعت هستند؛ به خصوص در کنار دریا!  برای ثبت این لحظه‌های زیبا به بهترین وجه ممکن، خوب است چند نکته را در نظر بگیرید.  نخست این که خط افق را در مركز تصویر نگذارید. یک‌سوم پایین تصویر را به آن اختصاص و اجازه دهید آسمان نیز در تصویر خودنمایی كند. 

 

از آنجا که خورشید نور زیادی دارد، از سایبان، دست یا سایبان خودِ دوربین استفاده کنید تا تصویر سیاه و تیره نشود. بعضی دوربین‌ها گزینه Sunset دارند.

 

آن را فعال یا WB دوربین را روی رنگ‌های گرم‌تر تنظیم کنید. توجه داشته باشید که ذرات گرد و غبار، اثر دست و انگشتان و یا هر ذره خارجی می‌تواند موجب انحراف نور و مات شدن تصویر طلوع و غروب خورشید شود. بنابراین سعی کنید همیشه لنز دوربین  را تمیز نگه دارید.

 

عکاسی زیر آب

اگر دوربین ضد آب دارید، باید بدانید عکاسی زیر آب یکی از کارهای جالبی است که می‌توان با آن انجام داد. البته شاید این کار در دریا کمی مشکل به نظر برسد زیرا آب آن چندان زلال نیست.

 

برای این کار می‌توانید از بیرون آب عکس‌برداری کنید یا آ‌ن‌قدر به سوژه نزدیک شوید که شن و کثیفی‌های آب مانع وضوح تصویر نشوند. برای عکاسی زیر آب می‌توانید از دوربین‌های یک‌بار مصرف و ضد آب نیز استفاده کنید. دوربین‌های حرفه‌ای هم قاب‌های محافظ دارند که آنها را تا عمق مشخصی در آب محافظت می‌کنند. 

 

گنجاندن دریا در عکس

برای داشتن عکس‌های زیبا و ماندگار خوب است از زیبایی و ابهت دریا نیز در آنها استفاده کنید. می‌توانید سوژه را در گوشه کادر قرار دهید و باقی تصویر را با زیبایی دریا پر کنید.

 

حتی می‌توانید با رعایت قانون یک‌سوم – دوسوم آسمان را در بالا و دریا را در پایین کادر جای دهید و به ثبت عکس‌های زیبا بپردازید. گنجاندن دریا در عکس آرامش و حس خوبی به آن می‌بخشد. اگر شما در آب شناور باشید، نمی‌توانید دوربین را ثابت نگه دارید پس تا زمانی که حرکتتان را متوقف نکرده‌اید، عکس نگیرید.

 

خلاقیت به خرج دهید

یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین کادربندی‌ها از دریا را می‌توان درون آب انجام داد. کافی است سطح آب را وسط لنز تنظیم کنید و نیمی از عکس، سطح روی آب و نیمی دیگر درون آن باشد. با این کار نمای زیبا و البته متفاوتی از دریا را به تصویر می‌کشید. هم‌چنین می‌توانید از سنگ‌ها، اشیا، قایق، گیاهان و یا حتی حیوانات موجود در ساحل نیز برای گرفتن عکس‌های جالب استفاده کنید.