پارس ناز پورتال

زنی که تمام لحظات زندگی اش را به یاد می آورد

زنی که تمام لحظات زندگی اش را به یاد می آورد

زنی که تمام لحظات زندگی اش را به یاد می آورد 

زنی که همۀ لحظات زندگی حتی دوران نوزادی اش را به یاد می آورد و میتواند جزئیات زندگی اش را دقیقا لحظه به لحظه تعریف کند. آیا تاکنون به روزهای اول تولد خود فکر کرده اید؟ میتوانید هیچ خاطره اي را به یاد بیاورید؟ بدون شک پاسخ شما منفی هست. تقریبا هیچ کدام از مردم جهان قادر به یادآوری روزهای ابتدایی زندگی خود نیستند. اما تعداد محدودی از انسان ها که شمار آنها به یکصد نفر در کل جهان نمی‌رسد، این توانایی را دارند.

 

«ربه کا شروک»، دختر 27 ساله اي هست که از موهبت «حافظه خودزندگی‌نامه‌اي بسیار بینظیر» «HSAM» برخوردار هست. به موجب این پدیده، فرد حافظه سرگذشتی بسیار دقیقی دارد و به‌ طور غیرطبیعی موارد بسیار زیادی از تجربیات زندگی خود را به یاد می آورد.

 

همین طور بد نیست بدانید، حافظه خودزندگی‌ نامه‌اي نوعی ساختار حافظه‌ اي هست که از ترکیب اپیزودهای به یاد مانده از تجربیات فردی و دانش کلی در مورد وقایع و جهان اطراف تشکیل شده هست. فقط ۶۰ تا ۸۰ نفر در سراسر جهان از چنین حافظه اي برخوردار میباشند.

 

ربه کا یکی از این افراد هست که به طور شگفت آوری از روز دوازدهم تولد خود، همۀ رویدادها را با ریزترین جزئیات به دلیل می آورد. مثلا یادش هست که وقتی ۱۲ روزش بوده، پدر و مادرش به توصیه پدر، او راکه یک نوزاد کوچک بوده روی صندلی اتومبیل گذاشته و از وی تصویر گرفته اند.

 

یا حتی باید اشاره کنیم که وی آلبوم داستانی هری پاتر را به طور کامل حفظ هست. ربه کار در حال حاضر مشغول نوشتن کتاب زندگی عجیب و تجربیاتش هست. عنوانی که برای کتابش در نظر گرفته، «زندگی من یک پازل هست» هست.وی در ارتباط با این موهبت الهی بیان داشته: «در اواسط سال ۲۰۱۴ مشغول مطالعه روزنامه بودم

 

که در یکی از مطلب هایش نوشته شده بود انسان ها قادر نیستند خاطرات خود پیش از سن ۴ سالگی را به دلیل بیاورند. همان جا بود که روزنامه را کنار گذاشتم و با خودم فکر کردم چه مطلب بی مفهوم و بی پایه اساسی. من در حال حاضر مشغول نگارش کتاب خود هستم و خاطرات پیش از ۴ سالگی ام اکثر از بقیه بخش هاي زندگی ام هست.»

زنی که تمام لحظات زندگی اش را به یاد می آورد

خاطرات روزهای ابتدایی زندگی من به بودن در گهواره، نگاه کردن به پنکه سقفی و اسباب بازی هایي بود که در اطرافم چیده شده بودند. در جشن تولد یک سالگی ام نمی دانستم این کارها برای چیست، فقط یادم هست که مادرم یک لباس زبر و خارش آور تنم کرد و من نیز گریه میکردم. در آن روز افراد زیادی برای مشاهده من آمده بودند.

 

اما من توان درک آن را نداشتم و همچنان از زبر بودن لباسم گریه می‌کردم. در آن روز، والدینم یک اسباب بازی مینی ماوس به من هدیه دادند که صورت آن موجب وحشتم می شد. تنهای کاری که از دستم بر می آمد این بود که آن را از خودم دور کنم.

زنی که تمام لحظات زندگی اش را به یاد می آورد

من از ۱۸ ماهگی خواب می‌دیدم. در آن سن فکر میکردم هر شب بیرون هستم و به همین دلیل مادرم را کنارم می‌خواستم. درست پس از تولد دو سالگی من، خواهرم جسیکا به جهان آمد. من آن موقع درک درستی از داشتن یک خواهر در کنار خود نداشتم و اکثر برایم دیدنی بود تا با قطار اسباب بازی خود بازی کنم. اما خیلی زود متوجه شدم

 

که من دیگر تنها فرزند خانواده نیستم و باید از این پس، همۀ وسایلم را با خواهرم شریک شوم. حتی لباس ها و اسباب بازی هایم را در اختیار او بگذارم.

زنی که تمام لحظات زندگی اش را به یاد می آورد

من یکی از ۶۰ انسان زنده روی کره خاکی هستم که از چنین حافظه اي برخوردار هست. HSAM باعث شده تا من تمامی خاطره هاي زندگی خود را با کوچک ترین جزئیات به دلیل بیاورم.این سوال همه ي وقت وجود دارد که آیا انسان ها به واقع خاطره هاي خود را فراموش میکنند؟ در مراحل نخست، افرادی که به آلزایمر یا زوال عقل مبتلا میباشند

 

میتوانند خاطره هاي بسیار قدیمی که برای زمان هاي بسیار دور هست را به یاد بیاورند؛ یعنی خاطره هایي که تصور می شد به طور کلی از ذهن انسان پاک شده اند.

زنی که تمام لحظات زندگی اش را به یاد می آورد

ابتدا حافظه کوتاه مدت ضعیف می‌شود اما حافظه بلند مدت آنها کم کم قوی تر می‌شود. سپس، وقتی آسیب به لایه هاي عمیق تری از مغز میرسد، تمامی خاطره ها به طور کلی از بین می‌روند. اگر افرادی که دچار زوال عقل شده اند را دیده باشید، حتما متوجه شده اید که آنها شاید قبل نزدیک خود را به یاد نیاورند، اما دوران کودکی شان را به خوبی به دلیل دارند.

زنی که تمام لحظات زندگی اش را به یاد می آورد

مطالعات و تحقیقات زیادی در ارتباط با مغز انسان باید صورت بگیرد تا بتوان عملکرد دقیق حافظه را کشف کرد.

زنی که تمام لحظات زندگی اش را به یاد می آورد

 به گزارش پارس ناز در وهله اول، مغز مرکز بازرسی تمامی فعالیت هاي انسان محسوب می‌شود و پس از آن، حافظه هست که یادگیری ما را شکل میدهد. حافظه مدلهای گوناگونی دارد و افرادی که HSAM دارند فقط قادر میباشند خاطره هاي خود زیست‌نامه‌اي را با جزئیات کامل یه یاد بیاورند. این خاطره ها آلبوم اي از رویدادها و تجربه هاي شخصی فرد به شمار می‌روند.