پارس ناز پورتال

سالادهایی که می توانند وعده غذایی هم باشند

مجموعه : آموزش آشپزی
سالادهایی که می توانند وعده غذایی هم باشند

سالادهایی که می توانند وعده غذایی هم باشند 

سالادها انواع و اقسام مختلفی دارند,بگذریم از اینکه ما همان سالاد معروف گوجه و خیار خودمان را به همه آن ها ترجیح می دهیم.برخی از سالادها را می توان به عنوان یک غذای سبک نیز مصرف کرد. تا همین چند سال پیش اغلب ما فکر می کردیم سالاد دو نوع است؛

 

یکی سالاد فصل، دیگری سالاد گوجه و خیار یا همان سالاد شیرازی خودمان که یا آن را با غذا می خوردیم یا آنکه اگر می خواستیم خیلی کلاس بگذاریم اول سالاد می خوردیم بعد غذا.غافل از اینکه اگر اغراق نکنیم سالاد هزار و یک مدل دارد که خیلی آنها را به عنوان غذا می خورند. سالاد های پیشنهادی این شماره ما اغلب همین ویژگی را دارند.

 

سالاد مرغ و بادام زمینی تایلندی

مواد لازم:
مواد لازم برای 3 تا 4 نفر
450 گرم سینه مرغ چرخ شده
2 /1 پیاز خرد شده
1 عدد فلفل دلمه‌ای قرمز
1 عدد فلفل دلمه‌ای زرد
4 /1 پیمانه كره بادام زمینی
3 /1 پیمانه سس سویا
2 ق س سركه سیب
2ق س روغن زیتون
1 ق س آب
2 حبه سیر له شده
2 عدد پیازچه خرد شده
2 /1 پیمانه بادام زمینی خرد شده
2 ق س گشنیز خرد شده
به میزان لازم نمك و فلفل
به میزان لازم روغن مایع
تعدادی برگ كاهو

سالادهایی که می توانند وعده غذایی هم باشندروش تهیه:

1. در یك تابه مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، سپس پیاز خرد شده را داخل آن تفت دهید. بعد از اینكه پیاز نرم و طلایی شد، مرغ چرخ شده را همراه با مقداری نمك و فلفل داخل تابه بریزید و به تفت دادن ادامه دهید.

 

2. فلفل دلمه‌ای‌ها را كه نگینی خرد كرده‌اید، بعد از حدود 5 دقیقه به مرغ اضافه كرده و تفت دهید. حرارت را كم كرده و صبر كنید تا تكه‌های مرغ بپزند و فلفل‌ها نرم شوند.

 

3. در این فاصله در یك كاسه سس سویا، كره‌ بادام زمینی، سركه سیب، روغن زیتون، سیر له شده، آب و مقداری نمك و فلفل را با هم مخلوط كنید تا سس نرم و یكدستی حاصل شود.

 

4. بعد از اینكه مرغ و فلفل‌ها سرخ شدند، سس را داخل تابه بریزید و خوب هم بزنید تا سس به خورد مواد برود. در انتها پیازچه و سیر را هم اضافه كرده و تفت دهید، سپس تابه را از روی حرارت بردارید و صبر كنید تا مواد خنك شوند.

 

5. در یك ظرف مناسب یك با دو برگ كاهو بگذارید. حالا مخلوط مرغ را روی آن بریزید. بادام زمینی و گشنیز خرد شده را هم روی آن‌ها بریزید. حالا می‌توانید سالاد را سرو كنید.

 

سالاد پاستا به سبك آمریكایی

مواد لازم:
300 گرم پاستا
1 پیمانه ذرت پخته
1 پیمانه لوبیا قرمز
2 /1 و 1 پیمانه گوجه‌فرنگی گیلاسی
1 عدد پیازچه
به میزان لازم نمك
مواد لازم برای سس
4 /3 پیمانه سس ماست
4 /3 پیمانه سس سالسا
2 /1 ق چ نمك
2 /1 ق چ فلفل سیاه

سالادهایی که می توانند وعده غذایی هم باشندروش تهیه:

1. لوبیا‌ها را بشویید و از چند ساعت قبل آنها را خیس كنید سپس همراه با مقداری آب بگذارید بپزد. بعد از اینكه لوبیاها پخت، آنها را در یك كاسه مناسب بریزید و كنار بگذارید.

 

2. در قابلمه مقداری آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید، سپس پاستا را همراه با مقداری نمك داخل قابلمه بریزید. صبر كنید تا پاستا كاملا نرم شده و بپزد، سپس آن را در سبد بریزید تا آب اضافی‌اش گرفته شود.

 

3. حالاسس سالاد را آماده كنید. در یك كاسه سس ماست، سس سالسا، نمك و فلفل را بریزید و با هم مخلوط كنید، سپس آن را داخل یخچال قرار دهید تا كاملا خنك شود.

 

4. گوجه‌فرنگی‌ها را بعد از شست وشو از وسط نصف كنید و داخل یك ظرف مناسب بریزید. پیازچه را هم بعد از شست و شو ریز خرد كنید. حالا لوبیا و پاستای پخته را به مواد اضافه كنید. مواد را به آرامی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

 

5. حالا سس را روی مواد بریزید و به آرامی هم بزنید تا سس به خورد مواد برود. مقداری از سالاد را بچشید و در صورت نیاز نمك و فلفل بیشتری اضافه كنید. سالاد را تا موقع سرو داخل یخچال بگذارید.

 

ساندویچ سالاد با تن ماهی

مواد لازم:
2 قوطی کنسرو تن ماهی
2 /1 پیمانه برگ ریحان
2 پیمانه کاهوی خرد شده
2 /1 پیمانه برگ نعنا
4 عدد هویج
1 عدد فلفل دلمه ای قرمز
1 عدد خیار
1 عدد انبه
به تعداد لازم کاغذ روغنی

سالادهایی که می توانند وعده غذایی هم باشندروش تهیه:

1. کنسروها را داخل یک قابلمه حاوی آب بریزید؛ طوری که آب روی آنها قرار گیرد سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. بیست دقیقه صبر کنید، بعد کنسروها را از داخل قابلمه درآورده و با آب سرد بشویید تا خنک شوند. حالا درِ کنسرو ها را باز کرده و تن ماهی را داخل یک کاسه بریزید.

 

2. در این میان سبزیجات را آماده کنید. هویج ها را بشویید و پوست بگیرید، سپس آنها را رنده کنید. فلفل دلمه ای را بشویید و سپس آن را به صورت نواری خرد کنید. خیار را هم بعد از شست و شو مانند فلفل دلمه ای خرد کنید. انبه را از وسط نصف کرده و هسته اش را جدا کنید، سپس آن را هم خرد کنید.

 

3. کاغذها ی روغنی را به صورت مربع های 10 سانتی متری برش بزنید. مقداری از برگ های ریحان را وسط مربع ها قرار دهید؛ طوری که تا لبه کاغذها برسند. بقیه سبزی ها را هم به صورت لایه لایه روی هم قرار دهید. درانتها تن ماهی را روی مواد قرار دهید.

 

4. قسمت پایین کاغذ را روی مواد بیاورید تا دولبه به هم برسند. دو طرف دیگر کاغذ را هم روی هم بیاورید، سپس کاغذ را محکم دور مواد بپیچید. ساندویچ ها را تا موقع سرو داخل یخچال قرار دهید.

 

سالاد نخود فلفلی

مواد لازم:
450 گرم نخود
1 تا 2 ق س روغن زیتون
1ق چ پودر زیره
2 /1 ق چ فلفل پاپریكا
2 /1 ق چ زردچوبه
2 /1 ق چ پودر دارچین
4 /1 ق چ پودر زنجبیل
مقداری نمك و فلفل
1 پیمانه كاهوی خرد شده
4 /3پیمانه جعفری
2 /1 پیمانه برگ كلم خرد شده
10 عدد گوجه‌فرنگی گیلاسی
4 /1 پیمانه پیاز خرد شده
مواد لازم برای سس
2 /1 پیمانه ماست
2 /1 پیمانه سس مایونز
3 حبه سیر له شده
2 ق س آب‌لیمو
به میزان لازم نمك و فلفل

سالادهایی که می توانند وعده غذایی هم باشندروش تهیه:

1. نخودها را از شب قبل خیس كرده، سپس آنها را آبکشی کنید. فر را با دمای 200 درجه سانتی‌گراد روشن كنید. نخودها را داخل یك كاسه بریزید. روغن زیتون، زیره، فلفل پاپریكا، پودر زنجبیل و مقداری نمك، پودر دارچین، زردچوبه و فلفل هم اضافه كرده و هم بزنید تا مواد به خورد نخودها برود.

 

2. سینی فر را با كاغذ روغنی بپوشانید، سپس نخودها را روی آن بریزید. سینی را به مدت 25-20 دقیقه داخل فر قرار دهید تا نخودها برشته شوند، سپس آنها را داخل ظرفی بریزید.

 

3. در یك ظرف مناسب كاهوی خرد شده، جعفری، برگ كلم خرد شده و پیاز خرد شده را بریزید. گوجه‌ها را از وسط نصف كنید. آنها را هم داخل ظرف بریزید. در انتها نخودهای برشته شده را به مواد داخل ظرف اضافه کنید.

 

4. در یك كاسه مواد لازم برای تهیه سس را بریزید و با هم مخلوط كنید، سپس سس را روی سالاد بریزید و سرو كنید.

 

آشپزی مثبت