پارس ناز پورتال

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

مجموعه : اخبار سینما
سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید 

برخی از فیلم های هالیوودی در گیشه و فروش رکورد زده اند در حالی‌که برای تولید آنها نیز خرج هاي زیادی شده بود. فیلم سازی یک کسب و کار پررونق و بزرگ هست که گردش مالی غیرقابل باوری در طول سال داشته و آن را باید یکی از بزرگترین صنعت ها در دنیای امروزی دانست.

 

اگر چه برخی از فیلمهای پرهزینه و به اصطلاح «بلاک باستر» خرج هاي سرسام آور خود را با فروش مفید در گیشه جبران می‌کنند اما برخی دیگر چنان مورد بی مهری قرار میگیرند که خرج هاي خود را نیز جبران نخواهند کرد. در ادامه می‌خواهیم شما را پرهزینه ترین فیلمهای تاریخ سینما آشنا کنیم.

 

فرانچایزهای شناخته شده و فیلمهای ابرقهرمانی بخش زیادی از این لیست را به خود اختصاص داده اند اما فیلمهای یک قسمتی بزرگی نیز در بین آنها دیده میشود که با خرج هاي سنگین ساخته شده اند.

 

۱-دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته- خرج تولید: 403 میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

خرج فرآوری فیلم «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته» «Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides» در سال ۲۰۱۱ روی هم ۳۷۸٫۵ میلیون دلار برآورد شد اما وقتی تورم را نیز حساب کنید متوجه می‌شوید که این فیلم با خرج ي تولید ۴۱۰ میلیون دلاری اش پرهزینه ترین فیلم تاریخ به تعداد می‌آید.

 

صحنه هاي این فیلم در لوکیشن هاي گوناگونی در هاوایی، پروتوریکو، کالیفرنیا و بریتانیا فیلمبرداری شد. ۱۰ شرکت گوناگون در حاضر سازی جلوه هاي ویژه فیلم با هم مشارکت داشتند و در طول فیلمبرداری از دوربین هاي سه بعدی که در فیلم «آواتار» به کار گرفته شده بود بهره گیری شد.

 

این فیلم در نهایت توانست در سطح دنیا به فروشی بیش از ۱ میلیارد دلار دست یابد و رکورد رسیدن به فروش ۵۰۰،۶۰۰ و۷۰۰ میلیون دلاری در کمترین زمان ممکن را از آنِ خود کرد. «سوار بر امواج ناشناخته» دومین قسمت پیروز از لحاظ فروش در بین دنباله هاي «دزدان دریایی کارائیب» شناخته میشود.

 

۲- دزدان دریایی کارائیب: اتمام دنیا- خرج تولید: ۳۴۷ میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

فیلم «دزدان دریایی کارائیب: اتمام دنیا» «Pirates of the Caribbean: At World’s End» در سینماهای سراسر دنیا به فروشی معادل ۹۶۳ میلیون دلار دست یافته و پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۰۷ لقب گرفت. این قسمت حتی با به حساب آوردن تورم نیز دومین دنباله ي پرهزینه ي فرانچایز

 

«دزدان دریایی کارائیب» بود و به نظر می‌رسد که بخش زیادی از این خرج سرسام آور صرف چیزهای بی اعتبار و عجیب‌وغریب مثل اسنک شده هست. جک داونپورت که در این فیلم نقش ناخدا جیمز نورینگتون را نقش بازی کرده هست در صحبت با هالیوود ریپورتر گفته هست که وقتی با یکی از اعضای تیم تدارکات

 

در مورد بودجه ي فیلم صحبت کرده و از او پرسیده که خرج تولید فیلم چقدر بوده، فرد مذکور به او خیره شده و گفته که نمیداند اما دستکم دو میلیون دلار تنها براس اسنک خرج شده هست.

 

۳- کلئوپاترا- خرج فرآوری: ۳۳۴ میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

فیلم «کلئوپاترا» «Cleopatra» ساخته سال ۱۹۶۳ با بازی الیزابت تیلور در نقش ملکه کلئوپاترای مصر به دلیل خرج هاي بی پیشینه اش در آن زمان سرشناس شد. خرج فرآوری این فیلم در آن زمان ۴۴ میلیون دلار برآورد شد که ارزش آن با دقت به گذشت زمان و تورم در حال حاضر بیش از ۳۳۴ میلیون دلار هست.

 

این فیلم در سینماهای داخلی ایالات متحده ۵۷٫۷ میلیون دلار فروش داشت که با فروشی ۴۵۱ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۶ برابری می‌کند. اگر چه این فیلم بعنوان پرفروش ترین فیلم سال ۱۹۶۳ شناخته می‌شود اما با دقت به بودجه ي سرسام آورش یک شکست تجاری محسوب می شد. این فیلم هم‌چنین نقدهای متفاوتی را دریافت کرد اما در نهایت در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد و ۴ اسکار را با خود به منزل برد.

 

۴- تایتانیک- خرج تولید: ۲۹۸ میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

فیلم «تایتانیک» «Titanic» که در سال ۱۹۹۷ توزیع شد تا آن زمان پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینما انگاشته می شد. جیمز کامرون در ابتدا برای فرآوری این فیلم ۸۰ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته بود اما خیلی زود متوجه شد که این خرج برای فرآوری فیلم کافی نخواهد بود. برای فراهم سازی خرج ي

 

اضافی فیلم وی تصمیم گرفت که جایزه خود را ببخشد و در ازای آن بخشی از سود فروش فیلم را طلب کند که گرچه مشخص شد انتخاب بسیار مفید و هوشمندانه اي بوده هست. بخش زیادی از این خرج صرف تولید همانند اي تقریبا هم اندازه با کشتی افسانه اي تایتانیک شد.

 

تولید فیلم اکثر از آنچه که تصور می شد زمان برده و خرج هاي پیش تولید نیز بسیار بالا بود. حتی کمپانی فاکس مجبور شد برای فراهم سازی خرج هاي فرآوری این فیلم مشارکت پارامونت در پروژه را بپذیرد. در نهایت تلاش ها و سرمایه گذاری هاي کامرون و استودیوهای مذکور پاسخ داده و فیلم در سطح جهانی بیش از ۲٫۱۸ میلیارد دلار فروش داشت.

 

۵- مرد عنکبوتی ۳- خرج تولید: ۲۹۸ میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

فیلم «مرد عنکبوتی ۳» «Spider-Man 3» در سراسر دنیا ۸۹۰٫۹ میلیون دلار فروش داشت و نشان داد که ارزش آن همۀ خرج را داشته هست. این قسمت نسبت به دو قسمت پیشین فرانچایز «مرد عنکبوتی» موفقیت بیشتری داشت. نخستین قسمت از این آلبوم که در سال ۲۰۰۲ توزیع شد بعنوان پرهزینه ترین فیلم ابرقهرمانی دوران خود شناخته می‌شود

 

اما سود چندان حاصل از فروش آن باعث گردید که کمپانی سازنده مشکلی در تزریق مقدار بیشتری پول در پروژه ي فرآوری قسمت هاي بعدی نداشته باشد. این خرج ها عموماً صرف خرج هاي جلوه هاي ویژه بصری، جایزه بالای بازیگران و بازاریابی فیلم شد.

 

قسمت سوم این آلبوم سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۰ لقب گرفت و با فروش ۱۰۴ میلیون دلاری در روز اول توزیع خود رکوردی در این اساس به اسم خود ثبت کرد. از همۀ دیدنی تر اینکه این رکورد در روز دوم توزیع با ۱۱۷٫۷ میلیون دلار بار دیگر شکسته شد.

 

۶- گیسو کمند- خرج تولید: ۲۸۶ میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

یکی از دلایل اینکه فرآوری انیمیشن «گیسو کمند» یا «ژولیده» «Tangled» چنین خرج غیر قابل یقین را در برداشت این بود که فرآوری و پرداخت آن بیش از یک دهه زمان برد. مدت زمان زیادی طول کشید تا حکایت فیلم حاضر شود و همین طور تلاش شد که شخصیت هاي حکایت این انیمیشن کاملاً به شیوه ي کلاسیک و با دست کشیده شوند.

 

این فیلم در نهایت در سطح بین المللی ۵۹۱ میلیون دلار فروش داشت که علی رغم خرج ي تولید سرسام آورش مقدار قابل توجهی نیز سود نصیب استودیو والت دیزنی کرد.

 

۷- انتقام جویان: عصر اولتران- خرج فرآوری: ۲۸۳ میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

در سال ۲۰۱۵، فیلم «انتقام جویان: عصر اولتران» «Avengers: Age Of Ultron» بعد از فیلمهای آواتار و تایتانیک در رتبه ي سوم پرفروش ترین فیلمهای تاریخ سینما قرار گرفت. یکی از خرج هاي اصلی این فیلم جایزه بازیگران بود که تهدید کرده بودند در صورت دریافت نکردن جایزه عادلانه «جایزه ۵ میلیون دلاری برای هر قسمت و درصدی نیز از سود فیلم»

 

از ادامه ي بازی در این فرانچایز سر باز خواهند زد. هم‌چنین خرج زیادی نیز صرف جلوه هاي ویژه، فیلمبرداری در مکان هاي مهم و همین طور بهره گیری از پهپادهای متنوع شد. اما فروش ۱٫۴ میلیارد دلاری فیلم توانست تمامی این خرج ها را جبران کند. این فیلم در نهایت چهارمین فیلم پرفروش سال لقب گرفته و دنباله هایي از آن در سال هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز توزیع خواهد شد.

 

۸- هری پاتر و پرنس ي دورگه- خرج تولید: ۲۷۹ میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

در بین تمامی قسمت هاي آلبوم فیلم «هری پاتر»، «هری پاتر و پرنس دو رگه» «Harry Potter and the Half-Blood Prince» پرهزینه ترین بود اما در کمال ناباوری کمترین پیشباز را از سوی تماشاگران و منتقدان نسبت به قسمت هاي دیگر دریافت کرد. دیوید ییتس کارگران این فیلم کارهای جالبی

 

در این فیلم انجام داده بود اما در نهایت پس از اتمام فیلمبرداری و در نتیجه ي فشار تهیه کنندگان و به منظور خوشنود نگه داشتن طرفداران سرسخت هری پاتر مجبور شد در مرحله ي پس از تولید تغییراتی را در فیلم ایجاد کند. مهم تر از آن با توزیع فیلم در سال ۲۰۰۹ بازیگران تقاضای دستمزدهای بالاتری کردند.

 

اما در نهایت مشخص شد که سرمایه گذاری ها هوشمندانه بوده و فیلم توانست ۹۳۴ میلیون دلار در کل دنیا فروش داشته باشد که آن را به هشتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما تبدیل می‌کند.

 

۹- جان کارتر- خرج فرآوری: ۲۷۵ میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

فیلم «جان کارتر» «John Carter» از آن دسته سرمایه گذاری هایي بود که به شکستی محض تبدیل شد. این فیلم به اصطلاح «بمب باکس آفیس» لقب گرفت و شکست تجاری آن در حدی بود که تنها یک ماه پس از توزیع آن، ریک راس، رییس استودیوهای والت دیزنی مجبور به کناره گیری شد.

 

دشواری های فراوان در مرحله پس از تولید باعث شد که اندرو استانتون، کارگردان فیلم، مجبور شود بخش اعظم فیلم را مجدد فیلمبرداری کند که باعث شد خرج ي تولید فیلم به شدت افزایش پیدا کند. این فیلم در نهایت در سطح بین الملل تنها ۲۸۴ میلیون دلار فروش داشت که برای بیرون کشیدن آن از باتلاق ضرر کافی نبود.

 

۱۰-دنیای آبی- خرج تولید: ۲۷۰ میلیون دلار

سودآورترین فیلم های پرهزینه سینمای هالیوود را بشناسید

فیلم «دنیای آبی» «Waterworld» در زمان توزیع خود در سال ۱۹۹۵ پرهزینه ترین فیلم تاریخ شناخته می شد. کوین کاستنر، بازیگر نقش اول فیلم حتی بیش از ۲۰ میلیون از سرمایه شخصی خود را برای فرآوری این فیلم خرج کرد. این فیلم در جزایر هاوایی و در جزایر مرجانی بزرگی که تنها برای

 

این فیلم ساخته شده بودند فیلمبرداری شد. لوکیشن اصلی فیلم بسیار بزرگ بوده و از هلی کوپترها و قایق هاي بزرگ متعددی در تعقیب و گریزهای فیلم بهره گیری شد. بدی آب و هوا نیز سهم زیادی در بالا رفتن خرج هاي فرآوری این فیلم داشت. با این وجود فیلم «دنیای آبی» در سینماهای داخلی ایالات متحده تنها ۸۸ میلیون دلار و در کل دنیا ۲۶۴ میلیون دلار فروش داشت.