پارس ناز پورتال

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

مجموعه : آموزش آشپزی
شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

شام شب یلدا چی بپزیم؟ 

شام شب یلدا چی بپزیم؟ شب یلدا یکی از بهترین و مهم ترین ضیافت ها در کشورمان اسـت، در آخرین شب فصل پاییز میتوانیم یک دورهمی خاطره انگیز داشته باشیم و بـه استقبال ننه سرما و فصل زمستان برویم. می‌توانیم برای شام یلدا از خوراکی هاي مخصوص این شب استفاده کنیم و غذا هاي خوشمزه اي بپزیم. در ادامه این مطلب پیشنهادهایی جذاب را آورده ایم. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

انار پلو مجلسی برای شب یلدا

یکی از زیباترین و خوشمزه‌ترین غذا هاي اصلی شب یلدا، انار پلو مجلسی اسـت کـه علاوه بر طعم متفاوت و بی‌نظیری کـه بـه همراه دارد، رنگ‌بندی آن بدلیل تلفیق دانه‌هاي انار یاقوتی و سبزی خلال پسته و گشنیز، فوق‌العاده‌ و اشتهابرانگیز اسـت.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

اگر دوست دارید کـه غذای اصلی شب یلدای شـما تا مدت‌ها در خاطر مهمان‌هایتان بماند، در انتخاب انار پلو مجلسی شک نکنید. لازم بـه ذکر اسـت کـه این غذا طعمی ملس و ترش دارد و بهتر اسـت از سلیقه غذایی مهمانان خود دراین باره خاطرجمعی داشته باشید.

 

کلم‌ پلو شیرازی برای شب یلدا

کلم پلو یکی از غذا هاي سنتی و خوشمزه‌ شیرازی اسـت کـه اغلب در شب یلدا درست می کنند. این غذا کـه مواد اصلی آن کلم برگ، گوشت چرخ‌کرده و برنج اسـت بـه صورت تند، شیرین یا عادی تهیه می شود و گزینه بسیار مناسبی برای افرادی اسـت کـه تمایلی بـه خوردن غذا هاي ترش یا ملس ندارند.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

کلم‌ پلو بطور معمول با ترشی یا سالاد شیرازی سرو می شود. دستور تهیه این غذا بسیار ساده اسـت. تنها کافی اسـت کلم‌ برگ خرد شده را سرخ کنید و بـه مخلوط گوشت چرخ شده، پیاز و سبزی مخصوص کلم‌پلو اضافه نمایید و با برنج آبکشی شده مخلوط کرده و دم کنید.

 

مرصع پلو مجلسی برای شب یلدا

یکیدیگر از غذا هاي خوش آب و رنگ شب یلدا مرصع پلو یا همان جواهر پلوست. دلیل این کـه بـه این غذا جواهر پلو نیز گفته میشود این اسـت کـه مواد اولیه متنوعی مانند خلال‌ پسته، بادام، پوست پرتغال، کشمش و زرشک دارد کـه آنرا بسیار خوشمزه و معطر کرده و رنگ‌بندی زیبایی بـه غذای شـما می‌بخشد.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

بخش مهمی از زمان سرو این غذا را تزئین روی مرصع پلو میگیرد، اما ارزش آنرا دارد، زیرا غذا را بسیار زیبا کرده ودر عکس‌هاي یادگاری شب یلدا خوش می‌درخشد. دستور کلی تهیه این غذا بـه این صورت اسـت کـه فیله‌هاي مرغ پخته و سرخ شده رابا خلال‌ها و کشمش و زرشکی کـه بـه صورت جداگانه تفت داده شده مخلوط کرده و بر روی برنج زعفرانی کـه از قبل دم کرده‌ایم، می‌ریزیم و سرو می کنیم.

 

خورشت فسنجان برای شب یلدا

خورشت فسنجان ازآن خورشت‌هاي مجلسی و خوشمزه‌اي اسـت کـه در میز شام خودنمایی میکند. اگر فوت و فن‌هاي این غذا رابه خوبی اجرا کنید خورشت جا افتاده‌اي خواهید داشت کـه میتواند شام شب یلدای شـما رابه شامی خوشمزه و خاطره‌انگیز تبدیل کند.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

برای تهیه این غذا ابتدا پیاز را سرخ کنید، سپس تکه‌هاي مرغ رابا مقداری آب بـه آن اضافه کرده و اجازه دهید تا نیمه‌پز شود. سپس گردوی آسیاب شده و مقداری رب انار اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم پخته شده و جا بیفتد. درصورت لزوم می توانید مقداری شکر نیز اضافه کنید تا طعم آن شیرین یا ملس شود. در هنگام سرو میتوانید از مقداری دانه‌ انار برای تزئین و رعایت تم شب یلدا استفاده کنید.

 

هویج پلو برای شب یلدا

یکیدیگر از غذا هاي شیرین‌مزه مناسب شب یلدا هویج پلوست. رنگ اصلی این غذا بدلیل وجود هویج، نارنجی اسـت کـه باعث میشود، اشتهای افراد بیشتر شود. این غذا مواد اولیه خاص زیادی ندارد و برای آماده شدن تنها بـه دو ساعت زمان نیاز دارید.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

هویج رنده شده را سرخ کرده، سپس یک لیوان آب و مقداری شکر را بر روی حرارت قرار بدهید تا اندکی غلیظ شود و آنرا بر روی هویج سرخ شده بریزید و اجازه دهید با یک دیگر چند جوش بزنند. تکه‌هاي مرغ را در مقداری آب و نمک و پیاز بپزید، سپس آن رابه مخلوط هویج و شکر اضافه کنید. برنج را آب کش کرده و مخلوط مرغ و هویج رابه آن در قابلمه‌اي اضافه و مخلوط کرده، سپس اجازه دهید دم بکشد.

 

ته‌ چین انار برای شب یلدا

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

این غذا بدلیل وجود انار در خود، یک غذای کاملا یلدایی محسوب میشود. طرز تهیه این ته‌چین شباهت بسیار زیادی با دیگر ته‌چین‌ها دارد. بـه این صورت کـه آب انار و مقداری عسل را بر روی حرارت قرار می دهیم تا غلیظ شود، سپس آنرا در مخلوط تخم‌مرغ زده شده و ماست چکیده می‌ریزیم ودر پایان برنج‌ آب کش شده رابه آن اضافه کرده ودر ته ظرف مناسب می‌ریزیم. سپس در فر قرار میدهیم تا بطور کامل پخته شود. 

 

خورش مرغ و انار برای شب یلدا

یکیدیگر از غذاهایی کـه با استفاده از انار می توان طعم و ظاهر جدیدی بـه آن داد خورش مرغ و انار اسـت. این غذا اصالتا شمالی اسـت و مزه‌اي ترش و ملس دارد، زیرا برای تهیه آن از دانه‌هاي انار و رب انار استفاده شده اسـت. طرز تهیه این خورش بسیار ساده و مشابه خورش مرغ اسـت.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

تنها کافی اسـت، پس از سرخ کردن مقداری پیاز و سیر، رب انار و ادویه رابه آن اضافه کرده و آن رابه تکه‌هاي مرغی کـه از قبل بطور جداگانه سرخ کرده اید، اضافه کنید. مقداری آب در داخل قابلمه بریزید تا بـه جوش آید. پس از گذشت بیست دقیقه دانه‌هاي انار را نیز اضافه کنید تا خورش بطور کامل پخته و جا بیفتد.

 

خوراک مرغ با سس انار برای شب یلدا

اگر از تهیه خورش برای مهمانی‌هاي خود خسته شده‌اید و دوست دارید غذایی متفاوت داشته باشید، خوراک مرغ با سس انار انتخاب بسیار مناسبی اسـت. این خوراک با نان خورده میشود و نیازی بـه پختن برنج برای آن ندارید. برای تزیین و خوشمزه‌تر شدن این خوراک از سس انار و دانه‌هاي آن نیز استفاده می گردد و طعم ترش انار استفاده شدن در آن نیز مرغ را بسیار لذیذ، ترد و معطر می کند.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

بهمین دلیل این غذا گزینه خوبی برای شام شب یلدا محسوب می شود. دستور تهیه این خوراک بسیار ساده و سریع اسـت تنها کافی اسـت تکه‌هاي مرغ راکه از قبل مزه‌دار کرده اید، در تابه با مقداری روغن سرخ کنید، سپس مقداری آب انار بـه آن اضافه کرده و اجازه دهید برای مدت سی دقیقه در خود جوش بخورد و کاملا پخته شود. مرغ را در بشقابی سرو کنید و بر روی آن سس انار ، جعفری خرد شده و مقداری دانه انار بریزید.

 

مانی پلوی مجلسی با مرغ برای شب یلدا

یکیدیگر از غذا هاي خوش‌رنگ و خوشمزه مناسب شب یلدا مانی پلو با مرغ اسـت کـه علت نام‌گذاری خودرا نیز از رنگ‌بندی زیبایش دارد، زیرا انسان رابه یاد نقاشی‌هاي مانی نقاش می‌اندازد. برای تهیه این غذای محلی ابتدا تکه‌هاي مرغ را سرخ کرده و آن رابا مقداری پیاز داغ سرخ شده تفت دهید.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

سپس مقداری آب افزوده و اجازه دهید تا با حرارت ملایم پخته شود. در قابلمه‌اي دیگر برنج را در آب جوش بریزید و سه دقیقه قبل از آب کش کردن برنج لپه پخته شده و رشته‌ پلویی رابه آن اضافه کنید. مرغ را در لابه لای برنج آب کش شده بریزید ودر هنگام سرو با کشمش و زرشک تفت داده شده تزئین کنید.

 

سبزی پلو با ماهیچه برای شب یلدا

شاید فکر کنید سبزی پلو با ماهیچه غذای شب عید بـه حساب می آید، اما تعداد زیادی از افراد دوست دارند این غذای خوشمزه را در شب یلدای خود نیز تهیه کنند و تا شب عید خوردن آن رابه تاخیر نیاندازند. ازآن جاییکه این غذا بسیار خوشمزه و خاطره‌انگیز اسـت میتوانید مطمئن باشید کـه با استقبال خوب مهمان‌هاي شـما مواجه خواهد شد. شاید فکر کنید کـه تهیه این غذا کاری سخت و طاقت‌فرساست.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

اما اشتباه می کنید زیرا چیزی کـه سبزی پلو با ماهیچه بـه آن نیاز دارد، تنها مقداری صبر و حوصله اسـت. ابتدا مقداری پیاز خرد شده را تفت دهید تا سرخ شود، سپس ماهیچه گوسفندی رابه آن اضافه کنید تا آن هم کمی سرخ شود. ادویه‌ها رابه ماهیچه اضافه کنید و یک پیمانه آب جوش بر روی آن بریزید تا در مدت دو ساعت بپزد. در قابلمه‌اي دیگر برنج آب کش شده و سبزی پلو را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید دم بکشد.

 


 

طرز تهیه آش انار برای شب یلدا

آش انار یکی از سوپ‌هاي خوشمزه ایرانی اسـت کـه بسیار هم خواهان دارد. این آش خوشمزه و پر خاصیت کـه بعنوان سوپ انار هم شناخته میشود یکی از جالب‌ترین سوپ‌ها و یا آش‌هایي اسـت کـه هر شخصی میتواند آنرا درست کند. این غذا با همین نام آش انار در سراسر دنیا معروف شده اسـت و دستورالعمل‌هاي مختلفی هم برای آن وجوددارد کـه هر کس بنابر سبک تغذیه خود میتواند ازآن‌ها بهره گیرد.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

آش انار مثل تعداد زیادی از غذا‌هاي ایرانی مـن جمله فسنجان، طعم ترش و شیرینی دارد کـه ترشی رب انار ترش و شیرینی لبو را توامان دارد. مقداری برنج این سوپ را غلیظ میدهد ودر نهایت غلظتی همانند خورش خواهد داشت بنابر این اگر جایی بجای آش انار اسم خورش انار را شنیدید تعجب نکنید. این غذا با مقداری نان گرم سرو می شود تا شـما را کاملا سیر کند.

 

مواد لازم:

ماش: ۱۵۰ گرم

روغن آفتابگردان یا زیتون سبک: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ شماره متوسط، خیلی ریز خرد شده

سیر: ۴ حبه، ریز خرد شده

دانه زیره: ۱ قاشق چای‌خوری

زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری

آب: ۴ پیمانه

برنج سفید دانه کوتاه: ۵۵ گرم

لبو: ۱ شماره، پوست گرفته و رنده شده «چغندر»

رب انار بدون شیره: ۱/۴ پیمانه

آب مرغ یا سبزیجات: ۳ پیمانه

نمک دریا: ۱ قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

برگ جعفری تازه: ۳۰ گرم

برگ نعناع تازه: ۲۰ گرم

برگ گشنیز تازه: ۴۰ گرم «همه ی سبزیجات ساطوری شود»

روغن زیتون فوق بکر: ۳ قاشق غذاخوری

 

مواد تزئین

سیر: ۱ حبه خرد شده

ماست چکیده: ۱۰۰ گرم

گشنیز تازه: ۱۵ گرم خرد شده

گردو: ۵۰ گرم، خرد شده

دانه انار: ۳ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه:

ماش را شسته و داخل کاسه‌اي بزرگ بگذارید بـه مدت ۱۵ دقیقه خیس بخورد. روغن را داخل قابلمه‌اي بزرگ گرم کنید. پیاز را اضافه کرده و روی حرارت کم بـه مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنید «بدون درب». وقتی کـه پیاز نرم شد، سیر را اضافه کرده و بـه مدت ۲ دقیقه دیگر سرخ کنید. دانه زیره را هم در ماهیتابه‌اي کوچک روی حرارت کم بـه مدت ۱ دقیقه بو بدهید.

 

دانه‌هاي بوداده را آسیاب کنید و بـه پیاز همراه با زردچوبه، ماش خیسانده و آب اضافه کنید. درب قابلمه را گذاشته و بـه مدت ۳۵ دقیقه بگذارید گرم شود. برنج، چغندر رنده شده، رب انار، آب سبزیجات، نمک و فلفل را افزوده و بـه مدت ۲۰ دقیقه بپزید. سبزیجات و روغن زیتون را اضافه کنید و بـه مدت ۱۰ دقیقه دیگر بپزید. اگر می بینید آش غلیظ اسـت، کمی آب گرم اضافه کنید.

 

آنرا مزه کنید ودر صورت دلخواه آنرا مزه‌دار کنید. وقتی سوپ آماده شده، مواد تزئین را آماده کنید. در کاسه‌اي کوچک، سیر، ماست و تخم گشنیز را مخلوط کنید. گردو‌ها را در ماهیتابه‌اي کوچک کمی تفت دهید تا بوداده شوند؛ فقط ۱ دقیقه کافی اسـت. روی آش یک قاشق بزرگ از مخلوط ماست و سبزیجات را بریزید ودر انتها با گردوی بوداده و دانه انار تزئین کنید.

 


 

طرز تهیه آش انار و کوفته قلقلی برای شب یلدا

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

آش انار خودش بـه تنهایی خوشمزه اسـت، اما اگر بخواهید آنرا بیشتر مقوی و پر پروتئین بسازید، میتوانید مقداری کوفته گوشت بـه آن اضافه کنید. برای گوشت توصیه میشود از گوشت بره استفاده کنید، اما گوشت گوساله هم مانعی ندارد. طعم این آش هم همانند آش قبلی ترش و شیرین خواهد بود.

 

مواد لازم برای سوپ

روغن مایع: ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری

پیاز زرد: ۱ شماره متوسط، ریز شده

سیر: ۵ حبه، ریز شده

زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری

پودر زیره: ۲ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری

لپه: ۱ و ۱/۲ پیمانه

آب مرغ: ۸ پیمانه

رب انار: ۲/۳ پیمانه

 

کوفته گوشت

پیاز: ۱ شماره، ریز شده

سیر: ۳ حبه ریز شده

گوشت بره یا گوساله: ۷۰۰ گرم

جعفری: ۱/۴ پیمانه ریز خرد شده

گشنیز: ۱/۴ پیمانه ریز خرد شده

نعناع: ۱/۴ پیمانه

نمک: ۲ قاشق چای‌خوری

 

برای تزئین

دانه انار: از ۱ شماره انار

ماست چکیده: ۱ پیمانه

جعفری و گشنیز خرد شده

 

طرز تهیه:

روغن را در قابلمه‌اي بزرگ و ضخیم روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز رابا مقداری نمک بـه آن اضافه کنید. گاهی بهم بزنید و بگذارید کاراملی شود. وقتی کـه قهوه‌اي طلایی شدند، سیر را اضافه کنید. هم چنین در صورتی کـه پیاز‌ها خشک شده و بهم چسبیدند، ۱ پیمانه آب اضافه کنید. بعد از حدود ۱۵ دقیقه کـه پیاز‌ها کاراملی شدند، زردچوبه و زیره را اضافه کنید. بهم بزنید و بگذارید ۳۰ تا ۶۰ ثانیه تفت بخورند.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

سپس لپه و آب مرغ را اضافه کنید، بگذارید آب قابلمه بـه جوش برسد، درب قابلمه را گذاشته و شعله را کم کنید تا آرم قل بخورد. حدود ۱ ساعت بگذارید سوپ خیلی آرام و با شعله کم قل بخورد. در حالیکه سوپ در حال قل خوردن اسـت، کوفته گوشت را درست کنید. مواد کوفته را داخل ظرفی ریخته و با دستان‌تان بهم بزنید تا مواد بـه هم بچسبند.

 

اینکار بـه منظور چسبیدن مواد بهم صورت میگیرد، اما نباید زیاد اینکار را انجام دهید. با استفاده از دستان خیس، کوفته‌هایي بـه اندازه گردو درست کنید. کوفته‌ها را در ماهیتابه چدنی یا ماهیتابه نچسب روی شعله متوسط بگذارید. هردو طرف کوفته‌ها را برشته کنید و از داخل ماهیتابه خارج کرده توی بشقاب گذارید.

 

وقتی کـه سوپ برای ۱ ساعت قل خورد، رب انار را اضافه کنید سپس بادقت کوفته‌ها را داخل آن بریزید. دوباره بگذارید قبل بخورد و سپس درب آنرا گذاشته و بـه مدت ۲۰ یا تا زمانی کـه کوفته‌ها بطور کامل پخته شوند، بگذارید قل بخورند. آنرا مزه کنید و نمک و فلفل بزنید. آنرا گرم با ماست، گشنیز و جعفری تازه خرد شده و دانه انار سرو کنید.

 


 

طرز تهیه انار پلو و سبزیجات برای شب یلدا

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

قبلا بشما گفتیم کـه انار پلو با دستورالعمل‌هاي مختلفی درست میشود. این یکی هم زرد و خوش رنگ اسـت و هم همراه با سبزیجات آماده میشود. بادمجان نقش مهمی در حجم دهندگی و ایجاد بافت گوشتی در پلو دارد و پرتقال و انار هم طعم خوب و شیرینی بـه آن می دهند.

 

مواد لازم:

پیاز: ۳ شماره

هویج: ۲ شماره

بادمجان: ۲ شماره

فلفل دلمه‌اي قرمز: ۱ شماره

کلم کیل: ۱۰۰ گرم

سیر: ۳ حبه

پرتقال: ۱ شماره

فلفل چیلی: ۱ شماره

زردچوبه: ۲ قاشق چای‌خوری

ادویه گرم ماسالا: ۱ قاشق چای‌خوری

ادویه مخلوط: ۲ قاشق چای‌خوری

برنج دانه بلند: ۵۰۰ گرم

قرص استاک سبزیجات: ۱ شماره 

انار: ۱ شماره

نمک دریا: بـه میزان لازم

فلفل سیاه تازه آسیاب شده: بـه میزان لازم

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

آب جوش: ۱ لیتر «جای گزین: ۱ لیتر آب سبزیجات و قرص استاک حذف شود.

 

طرز تهیه:

پیاز را پوست گرفته و خلال کنید. هویچ را هم پوست گرفته و بـه قطعات کوچک خرید کنید. سر بادمجان‌ها را جدا کرده و آن‌ها را قطعه قطعه کنید. یک برش عمودی سپس بـه صورت افقی برش بزنید. فلفل را دو نیم کرده و دانه‌هاي آنرا جدا کنید. فلفل را ریز خرد کنید. برگ‌هاي کیل را از شاخه جدا کرده و فقط برگ‌ها را خرد کنید.

 

حبه‌هاي سیر را پوست بگیرید و آن‌ها را ریز خرد کنید یا رنده کنید. پوست پرتقال را ریز رنده کنید. فلفل چیلی را دو نیم کرده و دانه‌ها و اجزای داخل آنرا جدا کنید. فلفل چیلی را هم ریز خرد کنید. فلفل برای تند کردن پلو بکار میرود اگر تندی دوست ندارید، آنرا حذف کنید. ۱ قاشق غذاخوری روغن را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط گرم کنید.

شام شب یلدا چی بپزیم؟ بهترین ایده ها برای شام شب یلدا

پیاز‌هاي خلال شده را ریخته و کمی نمک و فلفل روی آن‌ها بپاشید. بـه مدت ۱۰ دقیقه بهم بزنید تا پیاز طلایی و نرم شود. هویج، چیلی، بادمجان، فلفل، سیر و رنده پوست پرتقال را داخل پیاز بریزید. ۲ قاشق چای‌خوری از هر کدام از ادویه‌هاي زردچوبه و ادویه میکس و ۱ قاشق چای‌خوری گرم ماسالا را اضافه کنید. بـه مدت ۷ تا ۸ دقیقه دیگر بپزید و مرتب بهم بزنید تا زمانی کـه سبزیجات نرم شوند.

 

اگر مواد خیلی خشک بنظر میرسد، ۲ قاشق غذاخوری آب سرد اضافه کنید. قرص استاک سبزیجات را داخل یک ظرف با ۱ لیتر آب جوش حل کنید. کیل و برنج را داخل سبزیجات بریزید و روی آن آب استاک داغ را بریزید. بگذارید بجوشد، سپس درب قابلمه را گذاشته و حرارت را کاهش دهید تا قل بخورد. بـه مدت ۱۰ دقیقه بپزید سپس از روی گاز برداشته و بگذارید بـه مدت ۸ دقیقه بخار کند.

 

انار را دو نیم کنید. ۱ نیمه را در کف دست بگذارید. روی کاسه نگه دارید و با یک قاشق چوبی بـه پشت انار بزنید تا دانه‌ها داخل کاسه بریزند. اینکار را برای نیمه دیگر انار هم تکرار کنید. دانه‌هاي سرسختی راکه جدا نشدند با انگشت از پوست جدا کرده و داخل کاسه بریزید. برنج و سبزیجات را داخل ظرف بریزید. دانه‌هاي انار را روی آن بپاشید و پرتقال را روی برنج فشار داده و آب آنرا داخل برنج بریزید.