پارس ناز پورتال

شایع ترین دردهای دوران بارداری زنان را بشناسید

شایع ترین دردهای دوران بارداری زنان را بشناسید

شایع ترین دردهای دوران بارداری زنان را بشناسید

خانم ها دردهای زیاد و متفاوتی را در دوران بارداری تجربه می کنند, از درد عضلات رحم گرفته تا درد کمر که هرکدام باید مورد توجه قرار گیرند. درد حس و تجربه ناخوشایند و از همه ی ي ي مهمتر هشدار دهنده ای است. در واقع مانند زنگ خطر برای بدن عمل میکند تا فرد بـه دنبال خاطر و درمان آن باشد. این نشانه در دوران بارداری هم بسیار مهم است

 

در واقع هر نوع درد در خانم باردار باید جدی گرفته شود. در این پست, بـه 10 درد شایع و مهم که ممکن است هر خانم بارداری آن را تجربه کند, اشاره می کنیم.

 

1. درد زیر شکم

شایع‌ترین دردی که اغلب خانم هـای آبستن از آن شکایت می کنند دردهای زیر شکم است. درد شکم در بارداری ممکن است ناشی از بزرگ شدن رحم باشد. رحم عضوی عضلانی و کوچک داخل لگن است که با بافتی نگهدارنده بـه نام «لیگامان» بـه صورت ثابت در فضای لگنی باقی می‌ماند.

 

هر چه سن بارداری بیشتر و وزن جنین سنگین تر میشود, لیگامان ها نیز کشیده تر می‌شوند. کشیدگی لیگامان اعصاب لگنی را تحریک میکند و درد ایجاد میشود. اما دردهای لگنی در اوایل بارداری باید از یک بیماری مهم شایع یعنی عفونت بارداری افتراق داده شود.

 

بعضی از خانم هـای آبستن در طول دوران بارداری دچار عفونت ادراری میشوند. عفونت معمولاً با تکرر و سوزش ادرار همراه است, اما روش تشخیص اصلی آزمایش یا کشت ادرار است.

 

2. درد بـه خاطر سقط جنین

خطری که ممکن است در ابتدای بارداری و قبل از هفته 20-18 بارداری را تهدید کند, سقط جنین است. یکی از علائم شایع سقط جنین خونریزی و درد زیر شکم است که تا حدود زیادی بـه دردهای عادت ماهانه شباهت دارد. البته دردهای ثابت زیر شکم بدون لکه بینی و خونریزی زیاد نگران کننده نیستند و خانم آبستن فقط تحت نظر گرفته میشود.

 

3. درد بـه خاطر مسمومیت بارداری

دردهای شکمی اواخر بارداری علائم دیگری دارند. نکته ای که باید بـه خانم هـای باردار آموزش داده شود, نوع و مکان درد است. اگر مکان درد بالای شکم باشد, نشانه درد «اپی گاستر» است. این درد نشانه خطر است و همه ی ي خانم هـای باردار باید در مورد آن اطلاع داشته باشند.

 

درد در ناحیه اپی گاستر یا ناحیه بالای شکم و سمت راست ممکن است نشانه شروع مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی باشد. در مسمومیت بارداری فشار خون بالا میرود و پروتئین در ادرار دیده میشود.پزشک در این مواقع برای اطمینان آزمایش خون و ادرار درخواست میکند. فشار خون بیمار نیز باید اندازه گرفته شود.

 

در مسمومیت بارداری سردرد هم بـه خاطر افزایش فشار خون وجود دارد. گاهی خانم آبستن درد اپی گاستر را با درد معده اشتباه می گیرد و خوددرمانی میکند.تاخیر در درمان پره اکلامپسی بسیار خطرناک است و ممکن است بـه مرحله شدیدتر یعنی اکلامپسی منجر شود که در این مرحله بیمار دچار ناهوشیاری و کما می شود و حتی ممکن است فوت کند.

 

4. دردهای انقباض رحم

انقباضات «براکستون هیکس» دردهای خفیف و منظمی هستند که همه ی ي ي خانم ها آن را در طول بارداری تجربه می کنند. اما بـه تدریج و در اواخر بارداری بـه دردهای واقعی تبدیل میشوند. دردهایی که بـه صورت انقباضی هستند؛ یعنی شکم سفت میشود و درد از ناحیه بالا بـه پایین حرکت میکند می‌تواند نشانه شروع زایمان زودرس در 3 ماهه اتمام بارداری باشد.

 

همچنین دردهای زایمانی با استراحت بهتر نمی‌شوند و حالت شدت یابنده دارند و بـه تدریج فواصل بین دردها نیز کمتر میشود. زمانی که خانم هـای باردار دچار درد شکمی میشوند حتما باید بـه پزشک مراجعه کنند. پزشک بـه تفکیک این دو درد از هم کمک میکند.

 

5. درد بـه خاطر کنده شدن زودرس جفت

این مشکل بـه دلایل مختلفی مانند فشار خون بالای مادر, ضربه بـه شکم, سقوط از ارتفاع, افزایش مایع آمنیوتیک, کوتاه بودن بند ناف و … ممکن است رخ دهد. دکولمان عارضه خطرناکی در بارداری محسوب میشود. نوع دکولمان جفت برای تشخیص و اقدامات بعدی پزشکی مهم است.

 

6. درد اندام ها, ناشی از گرفتگی عضلانی

با ترشح هورمون هـای زنانه مانند استروژن و بـه خصوص پروژسترون در طول بارداری افزایش می یابد. این عامل باعث تغییر در سطح الکترولیت بدن میشود. حجم خون در خانم هـای باردار و در اواسط بارداری حدود 3 برابر میشود و روی سطح منیزیم, کلسیم و … نیز تاثیر می‌گذارد.

 

یکی از شایع‌ترین دردها کرامپ عضلانی اندام تحتانی است که بـه خاطر نوسان در سطح منیزیم رخ میدهد. کرامپ همان گرفتگی عضلانی دردناک است که موقت است و از بین میرود, ولی ممکن است تکرار شونده باشد.برای از بین بردن کرامپ یا پیشگیري از آن بهتر است خانم هـای باردار از کیسه آب گرم در ناحیه استفاده کنند

شایع ترین دردهای دوران بارداری زنان را بشناسید

یا ناحیه را ماساژ بدهند. بـه این خانم ها باید اطمینان داد این موضوع اختلالی برای جنین و خودشان ایجاد نمیکند. همین طور در مواقعی که کرامپ هـای عضلانی زیاد هستند میتوان برای مادر پودر منیزیم تجویز کرد.

 

7. سردرد

سردرد نیز بسیار شایع است. خانم هـای بارداری که سابقه سردردهای میگرنی و عصبی دارند, ممکن است در طول دوران بارداری بـه خاطر نوسانات هورمونی بـه خصوص افزایش هورمون پروژسترون دچار تشدید سردرد شوند. برای تسکین سردرد می توان از داروهای ضد درد بی خطر استفاده کرد ولی مصرف مسکن هـای شایع مانند دیکلوفناک,

 

ایبوپروفن و … که قبل از بارداری برای سردرد استفاده می شدند ممنوع است چون این داروها از راه خون مادر وارد گردش خون جنین و مادر میشوند و مضر هستند.

 

8. کمردرد

کمردرد در خانم هـای باردار شایع است. البته خانم هایی که قبل از بارداری سابقه درد ستون فقرات را داشتند در بارداری معمولاً با تشدید کمردرد مواجه هستند اما خاطر اصلی کمردرد فشاری است که بـه خاطر بزرگ شدن شکم بـه کمر وارد میشود. افزایش حجم شکم و وزن مادر باعث تغییر در گرانیگاه بدن میشود و فشار بـه ناحیه ستون فقرات را زیاد میکند و درد ایجاد میشود.

 

اولین توصیه برای تسکین درد پوشیدن کفش راحت است. کفش باید پاشنه 3 سانتی متری و اسپرت باشد. وضعیت مادر هنگام خوابیدن نیز بسیار مهم است. خانم هـای باردار نباید طاقباز بخوابند و بهتر است بـه پهلوی چپ بخوابند و بالش هایی بـه عنوان کمک کننده تهیه کنند و در نقاط مختلف بدن بـه خصوص قسمت هایی که گودی دارد, قرار دهند. پاها باید کمی خمیده و نزدیک بـه شکم باشد.

 

خانم هـای آبستن باید از ایستادن طولانی مدت و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند و هنگام فعالیت حتما زمانی را بـه استراحت اختصاص دهند. وقتی مجبورند مدتی بایستند, بهتر است از زیرپایی استفاده کنند و هر از گاهی یکی از پاها را بـه نوبت روی چهارپایه قرار دهند.

 

در مواقعی که کمردرد شدید است, با مصرف داروی استامینوفن و درمان هـای حمایتی مانند ماساژ دادن, استفاده از حوله گرم و رفتن بـه حمام میتوان تا حدودی درد را کاهش داد. مطمئن ترین و بی خطرترین مسکن همان استامینوفن است.

 

9. درد سمت راست شکم

آپاندیسیت در بارداری زیاد شایع نیست, ولی گاهی این مورد نیز دیده می شود. حتی پزشک مجبور است برای نجات جان مادر آپاندیس را با جراحی خارج کند, اما علائم آپاندیسیت در بارداری برای بیمار و حتی پزشک گمراه کننده است. در اواخر بارداری و با بزرگ شدن شکم ناحیه آپاندیس تغییر می کند و ممکن است بـه پایین یا بالاتر از مکان اصلی خود حرکت کند.

 

بهترین روش برای تشخیص بستری کردن خانم باردار, سی تی اسکن و سونوگرافی است. حتی گاهی پزشک با وجود این‌که از وجود آپاندیسیت مطمئن نیست, مجبور است جراحی انجام دهد. آپاندیسیت با درد شدید شکمی و تهوع و استفراغ همراه است. در معاینه شکم بسیار حساس و دردناک است.

 

10. شکم درد بـه خاطر یبوست

حرکات روده در دوران بارداری بـه خاطر تاثیر پروژسترون روی روده کندتر میشود «البته خانم هـای آبستن علائم گوارشی دیگری مانند ریفلاکس, درد معده و … هم دارند». نتیجه کاهش حرکات روده بزرگ یبوست است. یبوست باعث درد زیر شکم و در مواقع شدید بواسیر میشود.

 

بهترین توصیه بـه خانم هایی که دچار یبوست هستند فعالیت طبیعی روزانه مانند پیاده روی و حرکات ورزشی نرم است. توصیه میشود خانم هـای باردار غذا هـای نرم و خوراکی هایی مانند انجیر, آلو خشک, مایعات زیاد و … استفاده کنند.اگر بهبود در تغذیه تغییری در وضعیت مادر ایجاد نکند, میتوان دارو تجویز کرد. داروهای مختلف گیاهی و … وجود دارند که برای خانم آبستن بی خطر هستند و بـه بهبود حرکات روده و تخلیه آن کمک می کنند.