پارس ناز پورتال

طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و عالی

مجموعه : آموزش آشپزی
طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و عالی

طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه و عالی 

تعليم درست کردن استانبولی پلوی خوشمزه را برای شما داریم که می توانید به عنوان وعده ناهار درست کنید و ازآن لذت ببرید. وجه تسمیه استانبولی پلو به درستی مشخص نیست. اصولا ترک هاي تركیه، برنج رابه صورت پلو، یعنی آمیخته با گوشت، سبزیجات و موادی از این قبیل تهیه می‌كنند، پس شاید این پلوی خوشمزه و ساده، یک غذای وارداتی باشد.

 

استانبولی پلو، خوراکی هست راحت كه تقریباً همه ی تهیه آنرا بلد میباشند، اما هر غذای اسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد كه با رعایت انها، خوشمزه تر می شود.

 

مواد ضروری برای تهیه استانبولی‌ پلو 4 نفر:
برنج 3 پیمانه، 300 گرم
پیاز متوسط ساطوری شده یک شماره
گوجه فرنگی متوسط رنده شده 2 تا 3 شماره
سیب زمینی متوسط نگینی 2 شماره
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
نمك و فلفل قرمز به میزان ضروری
روغن مایع 8 قاشق غذاخوری

 

روش تهیه استانبولی‌ پلو :
4 قاشق غذاخوری روغن را در یك قابلمه روی شعله متوسط داغ كرده و پیاز را 6 دقیقه در آن تفت دهید تا كمی رنگ بگیرد.

 

رب گوجه فرنگی را افزون كرده و تفت دادن را 2 دقیقه دیگر ادامه دهید. پوره گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را افزون كرده و آمیخته كنید تا به جوش آید.

 

برنج را داخل قابلمه بریزید، آنوقت به آن آب جوش افزون كنید، به اندازه‌اي كه تا نصف بند انگشت روی برنج را بگیرد. شعله را چندان كنید و نمك و فلفل آنرا اندازه كنید.

 

هنگامی كه آب پلو بخار شد و روی آن سوراخ‌هاي ریزی ایجاد شد، شعله را كم كرده ودرِ قابلمه را ببندید تا دم بكشد. پس از اینكه پلو پخت، روغن باقی مانده را روی پلو و اطراف آن بدهید و پس از 3 تا 4 دقیقه آنرا بكشید.

 

انواع استانبولی پلو:
1- برخی استانبولی پلو را فقط با برنج و گوجه فرنگی درست می كنند. این غذا در حقایق گوجه‌پلوست و از زمینه با استانبولی‌پلو متمایز هست. ولی ما آنرا جزء خانواده استانبولی پلو قلمداد می كنیم.

 

2- افزون كردن گوشت چرخ كرده به استانبولی پلو از ضروریات نیست، اما بدیهی هست كه باوجود گوشت غذا خوشمزه‌تر و پر و پیمان‌تر میشود. اگر در استانبولی‌پلو گوشت چرخ‌كرده می‌ریزید، پیاز را كمتر تفت دهید و گوشت را گذشته از رب افزون كرده و آن قدر سرخ كنید تا رنگش عوض شده و آبش تبخیر شود.

 

3- افزون كردن پیاز در استانبولی پلو اختیاری هست، اما به اعتقاد بیشماری مزه بهتری به غذا میدهد.

 

4- از عجیب‌‌ترین استانبولی‌هایي كه تا حالا خورده‌ام استانبولی‌‌پلویی بود كه در آن از كشمش تفت داده شده بهرهگیری شده بودو با اینكه میانه خوبی با غذا هاي شیرین ندارم، اما الحق خوشمزه بود. در استانبولی دیگری بجای گوشت چرخ‌كرده از گوشت تكه‌اي بهرهگیری شده بود، اما گوشت رابا كارد ساطوری یا به اصطلاح كاردی كرده بودند كه آن مورد هم بسیار خوشمزه و فراموش‌نشدنی بود.

 

نکاتی برای تهیه استانبولی پلو :
نكاتی كه در ادامه می‌آید كاملا سلیقه‌اي هست و شما میتوانید به میل خودتان مقادیر آنرا تغییر داده و كم و چندان كنید.

 

* اگر از قابلمه تفلون یا شعله اکران كن بهرهگیری كنید، ته‌دیگ خوبی به دست می‌آورید، در غیر این صورت رب گوجه فرنگی می‌‌سوزد و ته‌دیگ سیاه و بدمزه میشود.

 

* بهرهگیری از ادویه پلویی یا دارچین عطر خوبی به غذا می دهد.

 

* می توانید سیب زمینی ها را جداگانه سرخ كرده و موقعمیل لابه‌لای پلو بریزید.

 

* اگر فقط از گوجه فرنگی بهرهگیری كنید، غذایتان كمرنگ می شود و احتمال شفته‌شدن آن چندان هست. بنابر این حتماً رب گوجه فرنگی رابه غذا افزون كنید، اما آنرا تفت دهید تا مزه خوبی بگیرد.

 

* بدیهی هست كه بهرهگیری از زعفران غذا را خوشمزه‌تر می‌كند.

 

* كارتان كمی سخت میشود، اما اگر گوجه‌فرنگی‌ها را ابتدا كبابی كنید و بعد پوره كنید، سنجیدن جالبی خواهید داشت.

 

* اگر اهل فلفل‌دلمه‌اي هستید، نصف فلفل‌دلمه‌اي سبز یا قرمز را نگینی كرده و با پیاز تفت دهید. تاثیری در مزه ندارد اما شكل و شمایل غذا را بهتر می‌كند.

 

* افزون كردن یكی، دو شماره گوجه‌فرنگی متوسط پوست‌كنده 8 قاچ، استانبولی‌پلو را خوشمزه‌تر می‌كند.

 

* نصف پیمانه شیره تمبرهندی همراه آب‌جوش، استانبولی‌پلو را ترش می‌كند.

 

* اگر نصف پیمانه برنج دودی به غذایتان افزون كنید، عطر و مزه آن بی‌امثال میشود. این كار به‌خصوص برای كسانی كه با بوی گوشت در پلو مشكل دارند، بسیار كارساز هست.

 

* با اینكه بهرهگیری از برنج ایرانی در پختن پلو دشوارتر از برنج‌هاي وارداتی هست و امكان شفته شدن دارد، اما مطمئنا مزه بهتری خواهد داشت. اگر نگران این موضوع هستید، دو نكته را رعایت كنید: یكی اینكه از برنجی بهرهگیری كنید كه قبلا سنجیدن پخت آنرا داشته‌اید. دوم اینكه میتوانید مقدار كمتری آب جوش در برنج بریزید ودر صورت نیاز بعداً كمی آب افزون كنید یا كمی زودتر در قابلمه را ببندید.

 

* اگر در قابلمه‌اي كه بهرهگیری می‌كنید مفید بسته و چفت می شود و سوراخ دارد، از دم‌كنی بهرهگیری نكنید. دراین صورت پلو خوش‌قیافه‌تر میشود و احتمال ریسك كمتر هست، این نكته‌را در مورد انواع پلو و چلو رعایت كنید.

 

مخلفات استانبولی چیست؟
استانبولی پلو ازآن دسته غذاهایی هست كه با همه مخلفات از شور و زیتون گرفته تا انواع سالاد و ترشی قابل میل هست، اما پیشنهاد می شود آن رابا ماست یا ماست وخیار و سبزی خوردن سر میز بیاورید.