پارس ناز پورتال

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

طرز تهیه انواع کیک و تنقلات شب یلدا 

در اینبخش با طرز تهیه انواع کیک و تنقلات شب یلدا آشنا میشویم. شـما میتوانید با استفاده از میوه هاي یلدایی کیک هاي خوشمزه خانگی بپزید و از میهمانان خود پذایرایی کنید. میوه هاي شب یلدا هرکدام نشان دهنده معنایی خاص هستند، مثلاً کدو تنبل سمبل خورشید و دانه هاي انار سمبل زایش اند، در ادامه بشما می آموزیم کـه چگونه با این میوه هاي یلدایی کیک ها و تنقلات خوشمزه درست کنید.

 

طرز تهیه کیک هندوانه برای شب یلدا

مواد لازم برای کیک بـه شکل هندوانه:

ژله هندوانه: ۱بسته

شکر: ۳ پیمانه

آرد: ۵ پیمانه

بیکینگ‌پودر: ۲ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

کره: ۲ پیمانه

تخم‌مرغ: ۸ شماره

شیر: ۲ پیمانه

وانیل: ۲ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه کیک بـه شکل هندوانه:

برای تهیه کیک هندوانه‌اي ابتدا فر رو با دمای ۱۸۰درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. آرد و بیکینگ‌پودر رو مخلوط کرده و ۲بار بـه خوبی الک کنید و بـه همراه پودر ژله، شکر و نمک بـه خوبی مخلوط کنید. کره رو در دمای اتاق نرم کنید و بـه مواد اضافه کرده و با همزن بـه خوبی مخلوط کنید.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

 

بیشتر بخوانید : انواع مدل کیک تولد | 141 مدل کیک های تولد زیبا برای خانم ها و آقایان

 

تخم‌مرغ، شیر و پوره هندوانه رو جداگانه باهم مخلوط کنید تا یکدست بشن سپس اونارو بـه مواد اضافه کرده و با همزن بـه خوبی یکدست کنید. مواد رو داخل قالب کـه با کاغذ روغنی پوشیده شده قرار داده و ۴۵دقیقه بپزید.

 


 

طرز تهیه کیک خرمالو برای شب یلدا

مواد لازم برای تهیه کیک خرمالو:

آرد: ۲ و ۱/۴ پیمانه

شکر: ۳/۴ پیمانه

تخم‌مرغ: ۳ شماره

گردو خرد شده: ۵۰ گرم

پوره خرمالو: ۱ و ۱/۲ پیمانه

روغن مایع: ۱ پیمانه سرخالی

بکینگ‌پودر: ۲ قاشق چای‌خوری

دارچین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

کیک هاي شب یلدا را در خانه بپزید

 

طرز تهیه کیک خرمالو:

تخم‌مرغ و شکر رو با همزن برقی بـه مدت ۵ دقیقه خوب میزنیم. بعد روغن مایع رو اضافه کرده و مجددا میزنیم تا یکدست بشه. پوره‌ي خرمالو رو هم اضافه کرده و هم میزنیم تا یکدست بشه. آرد و دارچین و بکینگ‌پودر رو باهم الک کرده و گردوی خرد شده رو باهاش مخلوط میکنیم.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

آرد را در چند مرحله اضافه کرده خوب هم میزنیم تا یکدست شود وبعد در قالبی کـه چرب کردیم ودر فری کـه از قبل با دمای ۱۸۰درجه گرم شده بـه مدت یک ساعت قرار میدهیم. بعد این زمان باز با خلال دندان چک میکنیم اگر مواد بـه خلال نچسبید کیک آماده اسـت، بعد ده دقیقه از قالب خارج کرده وتزیین می کنیم.

 


 

طرز تهیه کیک پرتقال برای شب یلدا

مواد لازم برای تهیه کیک پرتقالی:

آب پرتقال: صد گرم

آرد: ۲۵۰ گرم

وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری

پوست پرتقال رنده شده: یک قاشق غذاخوری

بیکینگ‌پودر: یک قاشق مربا خوری

تخم‌مرغ: چهار شماره

روغن مایع: صد گرم

پودر شکر: صد و پنجاه گرم

کیک هاي شب یلدا را در خانه بپزید

 

بیشتر بخوانید : مواد اصلی برای پختن یک کیک خوشمزه خانگی

 

طرز تهیه کیک پرتقالی:

چهار شماره تخم‌مرغ رو با یک چهارم قاشق چای خوری وانیل و هفت قاشق غذاخوری پودر شکر «۱۵۰ گرم» مخلوط کرده، با همزن برقی حدود ۵ دقیقه میزنیم تا غلیظ شده، حجم آن دو برابر شود.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

روغن رو اضافه کرده، هم میزنیم سپس آرد گندم «۲۵۰ گرم» و یک قاشق مرباخوری بیکینگ‌پودر رو باهم مخلوط کرده، نصف آن رو با یک الک بـه تخم‌مرغ‌هاي زده شده اضافه می کنیم و هم می زنیم. بعد آب پرتقال و پوست پرتقال رنده شده رو اضافه کرده هم می زنیم و بعد بقیه آرد رو اضافه کرده، هم می زنیم تا مایه کیک آماده شود.

 

 

فر رو از نیم ساعت قبل با شعله متوسط «۱۶۰ الی ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد» روشن می کنیم. قالب رو چرب کرده مایه کیک رو در آن‌ها می‌ریزیم. مایه کیک باید نصف قالب رو بگیرد تا جا برای پف کردن داشته باشد. قالب رو در طبقه وسط فر برای مدت ۴۰ دقیقه قرار میدهیم «تا زمانی کـه کیک پف کرده، روی آن کمی طلایی شود».

 


 

طرز تهیه کیک لبو برای شب یلدا

مواد لازم برای تهیه کیک لبو

تخم‌مرغ: ۳ شماره

شکر: ۲۱۰ گرم

وانیل: نصف قاشق چایی خوری

آرد: ۲۰۰ گرم

نمک: نوک انگشت

شیر: ۳ قاشق غذاخوری

روغن مایع: ۲۰۰ میلی لیتر

بکینگ‌پودر: ۲ قاشق چایی خوری

لبو رنده شده: ۱۶۰ گرم

کیک هاي شب یلدا را در خانه بپزید

 

بیشتر بخوانید : مدل کیک تولد دخترانه و پسرانه شیک + راهنمای انتخاب و خرید آسان

 

طرز تهیه کیک لبو:

فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید. قالب گرد ۲۰ سانتی رو انتخاب و با اسپری داخلش رو چرب و کف قالب رو کاغذ روغنی قرار دهید. سفیده و زرده تخم‌مرغ رو جدا کرده، سفیده رابا همزن بزنید تا فرم بگیرد. زرده تخم‌مرغ، وانیل، شکر، روغن را جدا با همزن خوب بزنید. شیر و چغندر «لبو» رو بـه مخلوط زرده اضافه کرده و با همزن بزنید.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

آرد، بیکینگ‌پودر و نمک رو باهم مخلوط و الک کنید و بـه مایع زرده اضافه کرده و با لیسک بـه صورت دورانی مخلوطش کنید. در آخر سفیده فرم گرفته تخم‌مرغ رو بـه مایع کیک افزوده و مجددا با لیسک همش بزنید. مواد مایع کیک رو داخل قالب ریخته و قالب رابه مدت تقریبی ۵۰دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد در فر قرار دهید. بعد از خاطرجمعی از پخت، کیک را از فر خارج و بعد از سرد شدن از قالب خارج کنید.

 


 

طرز تهیه کیک سیب و دارچین برای شب یلدا

مواد لازم برای کیک سیب و دارچین:

آرد: ۱ پیمانه

شکر: نصف پیمانه

شیر: نصف پیمانه

تخم‌مرغ: ۲ شماره

کره: ۷۵ گرم

بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق مربا خوری

وانیل: نوک قاشق چایی خوری

دارچین: ۱ قاشق مربا خوری

سیب بزرگ: ۲ شماره

کشمش: ۱ قاشق سوپ خوری

گردوی خرد شده: ۱ قاشق سوپ خوری

روغن مایع: بـه میزان لازم

 

طرز تهیه کیک سیب و دارچین:

سیب‌ها رو بـه شکل خلال یا مکعب خرد کنید. تابه‌اي رو روی حرارت قرار دهید و کره رو درون آن بیندازید. سیب‌هایي کـه خرد کرده اید رابه کره اضافه کنید و آن‌ها رو کمی باهم تفت دهید.

 

بیشتر بخوانید : مدل کیک تولد | زیباترین مدل های کیک جشن تولد با کیفیت بالا برای آقایان و خانم ها

 

سپس کشمش و گردو رو نیز بـه آن‌ها اضافه کنید. فر رو روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار بدید و اجازه بدید تا گرم بشه. قالبتان رو با کاغذ روغنی بپوشانید یا بـه کمک برس آشپزخانه سطح آن رو با روغن چرب کنید.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

کره‌اي کـه بـه دمای اتاق رسیده اسـت رو درون یک ظرف بیندازید. شکر رو بـه آن اضافه کنید. کره و شکر رو با همزن برقی خوب هم بزنید تا یک مخلوط سفید و کاملا پف کرده بشه. تخم‌مرغ‌ها رو بـه این مخلوط اضافه کنید وبه هم زدن ادامه دهید. در حین هم زدن، وانیل، بیکینگ‌پودر و دارچین رو هم بـه اونا اضافه کنید.

 

در مرحله آخر شیر رو بـه آن بیفزایید و سپس آرد رو کم کم روی آن‌ها بریزید. حین اضافه کردن آرد حتماً مخلوطتان رو هم بزنید و برای هم زدن از لیسک استفاده کنید. موادی کـه آماده کرده اید رو درون قالب بریزید سپس مایه کیک رو بـه اون اضافه کنید. قالب رو برای مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار بدید. بعد از این کـه کیک پخت اجازه دهید کمی در قالب بماند و خنک شود سپس اونو از قالب خارج سرو کنید.

 


 

طرز تهیه کیک کدو حلوایی برای شب یلدا

مواد لازم برای کیک کدو حلوایی:

کدو حلوایی پوست کنده شده و خرد شده ۴۰۰ گرم

آرد: ۳ پیمانه

شکر: ۱/۵ پیمانه

تخم‌مرغ: ۴ شماره «اگه همه ی تخم‌مرغ‌ها بزرگ هستن ۴ تا وگرن ۵ تا»

ماست: ۷/۵ قاشق غذاخوری

گردو خرد شده: ۱ پیمانه سرخالی

روغن مایع: ۱/۵ پیمانه

بیکینگ‌پودر: ۳ قاشق مرباخوری

دارچین: دو سوم قاشق مرباخوری

وانیل: نوک چاقو

 

طرز پخت کیک کدو حلوایی:

ابتدا کدو‌هاي خرد شده رو بخار پز می کنیم. مـن کدو‌ها رو داخل آب کش فلزی ریختم. پیمانه آب در قابلمه ریخته و آب کش رو توی قابلمه طوری‌كه توی آب نره قرار دادم. در قابلمه رو گذاشته و روی حرارت کم کاملا بخار پز کردم.

 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه کیک ساده و خوشمزه + چند ترفند جذاب

 

بعد اینک کدو‌ها پخت آن‌ها رو پوره کردم. این مقدار ۱/۵ پیمانه پوره کدوه حلوایی میده کـه مقدار مورد نیاز واسه این کیک هست. آرد و بیکینگ‌پودر و دارچین رو ترکیب کرده ۳ بار الک می کنیم.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

سپس تخم‌مرغ‌ها و شکر رو با همزن برقی بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست بشه. روغن و ماست رو هم اضافه کنید و خوب بزنید تا یکدست شود. درحدی میزنیم تا کاملا مخلوط شوند. سپس پوره کدو رو نیز اضافه کنید و خوب مخلوط نمائید. بعد مخلوط آرد رو کم کم اضافه کنید و با دور کم همرن مخلوط میکنیم. کمی کـه مخلوط شد، گردو‌هاي خرد شده رو اضافه کرده و کاملا مخلوط می کنیم.

 

اگه قالبتون مدل داره حتماً قالب کیک رو چرب کنید. مقداری آردپاشی کرده و اضافی آرد رو خارج کنید. اگه قالبتون مدل دار نیست ته قالب کاغذ روغنی پهن کنید و سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید. قالب رو داخل فر ۱۸۰ درجه از قبل گرم شده بـه مدت ۴۰ دقیقه قرار میدهیم تا کیک پخته شود.

 


 

طرز تهیه ژله هندوانه برای شب یلدا

ژله هندوانه را می توان بـه صورت دسر انار با نشاسته یا بـه شکل قاچ‌هاي زیبای هندوانه درست کرد. تهیه این ژله بسیار ساده و آسان اسـت و با صرف یک ساعت وقت میتوان یک دسر خوشمزه و خوش آب و رنگ برای شب یلدا آماده کرد.

 

مواد لازم:

پودر ژله قرمز مانند آلبالو 1 بسته

پودر ژله آلوئه ورا 1 بسته

خامه 100 گرم

رنگ خوراکی سبز بـه میزان لازم

شکلات چیپسی بـه میزان لازم

 

دستور تهیه:

ژله آلبالو را در ۱/۵ لیوان آب جوش حل کنید. ۱ قاشق مرباخوری خامه رابا ۲ قاشق غذاخوری از ژله حل شده در آب مخلوط کنید و سپس آن رابه ژله آلبالو اضافه کنید. ژله را در یخچال قرار دهید تا نیم بند شود، سپس آنرا هم بزنید و شکلات چیپسی رابه آن اضافه کنید. ژله را دریک قالب ناودانی بریزید ودر یخچال قرار دهید تا ببندد. پودر ژله آلوئه ورا را در ۱ لیوان آب جوش حل کنید.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

پس از این کـه خنک شد، خامه رابه آن اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شوند. نیمی از مخلوط فوق را بعنوان لایه دوم، پس از بستن لایه اول، در قالب بریزید. پس از بستن لایه دوم، چوب‌هاي بستنی رابه فاصله ۴-۳ سانتیمتر از یک دیگر در ژله فرو کنید. رنگ سبز رابه نیم دیگر مخلوط ژله آلوئه ورا و خامه اضافه کنید و بعنوان لایه سوم، پس از بستن لایه دوم در قالب بریزید.

 

بیشتر بخوانید : آموزش تهیه کیک اسفنجی به سبک ایتالیا

 


 

طرز تهیه باسلوق انار برای شب یلدا

یکی از انواع تنقلات شب یلدا باسلوق اسـت کـه اگر با انار درست شود مناسبت آن با شب یلدا بیشتر خواهد شد.

 

مواد لازم

آب انار 1 پیمانه

پودر ژلاتین 1 قاشق چایخوری

نشاسته 50 گرم

پودر نارگیل 2 پیمانه

گلاب 1/2 پیمانه

روغن مایع 1 قاشق چایخوری

شکر 1/2 پیمانه

دانه انار 1/4 پیمانه

 

دستور تهیه:

نشاسته را در آب انار بریزید و هم بزنید تا کاملا حل شود، سپس گلاب و شکر رابه آن اضافه کنید. مواد را روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود، سپس از روی حرارت بردارید. پودر ژلاتین را در ۲ قاشق غذاخوری آب انار ریخته و روی بخار آب قرار دهید، مرتب هم بزنید تا ژلاتین در آب انار حل شود. سپس از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

پس از خنک شدن ژلاتین، آن رابه مخلوط نشاسته اضافه کرده و هم بزنید. روی سطح صافی یک تکه فویل پهن کنید و روی آن پودر نارگیل بپاشید. مایه باسلوق را روی فویل ریخته، دست خودرا چرب کنید و مایه را رول کنید تا بـه شکل لوله‌اي درآید. سپس مقداری دانه انار روی آن بپاشید و فویل را دور آن بپیچید. باسلوق را یک ساعت در فریزر و ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود، سپس از فویل جدا کرده و برش بزنید.

 


 

طرز تهیه شیرینی هویج برای شب یلدا

یکی از انواع تنقلات شب یلدا شیرینی‌هایي هستند کـه یا مانند کوکی هندوانه بـه شکل میوه تهیه میشوند و یا مانند شیرینی هویج در آن‌ها میوه‌هاي خوشرنگ و خوشمزه بکار میرود. شیرینی هویج یکی از ساده ترین شیرینی‌هایي اسـت کـه بـه اسانی درست میشود.

 

مواد لازم

هویج متوسط 3 شماره

شکر 3 پیمانه

آب 2 پیمانه

پودر نارگیل بـه میزان لازم

فندق درسته 1 پیمانه

 

دستور تهیه:

هویج را رنده کنید، ۲ پیمانه آب و ۳ پیمانه شکر بـه آن اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید تا بـه جوش آید، سپس حرارت را کم کنید و حدود ۲ ساعت صبر کنید تا هویج پخته و آب آن غلیظ شود. حرارت را خاموش کرده و پس از سرد شدن، آنرا در غذاساز یا مخلوط کن بریزید تا بـه شکل خمیر درآید.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

فندق رابه خمیر هویج اضافه کرده و هم بزنید. کف سینی رابا یک تکه کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر هویج را روی آن پهن کنید.
روی خمیر رابا پشت قاشق صاف کنید و ۸-۷ ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شود. سپس روی آن پودر نارگیل بپاشید و با استفاده از یک چاقوی خیس برش بزنید. تکه‌هاي شیرینی را برگردانید و طرف دیگر را نیز پودر نارگیل بپاشید.

 

بیتشر بخوانید : طرز تهیه کیک شکلاتی کلاسیک

 


 

اموزش درست کردن چیپس کدو حلوایی برای شب یلدا

چیپس کدو حلوایی ترد و برشته بسیار سالمتر از چیپس‌هاي سیب زمینی موجود در بازار اسـت. اگر طعم کدو را دوست داشته باشید این چیپس یک جای گزین عالی برای چیپس سیب زمینی اسـت. این چیپس بـه خاطر استفاده از ادویه‌ها حسابی طعم‌دار شده و از این جهت مزه بهتری نسبت بـه کدوی طبیعی دارد.

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

برای این کـه چیپس کدو تهیه کنید باید آن رابا رنده مخصوص ورقه کردن سبزیجات، آن رابه صورت ورقه‌هاي نازک درآورید سپس با استفاده از کاتر بیسکویت یا کلوچه آنرا گرد برش بزنید. توجه کنید کـه این چیپس‌ها موقع پختن جمع شده و کوچک میشوند بنابر این آنرا زیاد کوچک برش نزنید. در این جا بجای سرخ کردن در روغن از روش پختن در فر استفاده میشود کـه در نتیجه چیپس سالم‌تر و رژیمی‌تر خواهد بود.

 

مواد لازم:

کدوی شکری: ۱/۲ یک شماره

نمک دریا: بـه اندازه لازم

پودر دارچین: اختیاری

 

طرز تهیه:

۱. فر رابا حرارت ۱۰۵ درجه سلسیوس روشن کنید. ۲ شماره سینی فر را کاغذ بگیرید. کدو تنبل رابا استفاده از رنده ورقه کن بـه صورت ورقه‌هاي بزرگ بـه اندازه رنده برش بزنید. پوست آنرا از قبل جدا کنید. با استفاده از نازک‌ترین تیغه اینکار را انجام دهید تا برش‌هایي نازک داشته باشید. درصورت دلخواه دایره‌ها رابا کاتر بیسکویت یا کلوچه برش بزنید.

 

توجه کنید کـه قطر چیس دو برابر بزرگ تر از اندازه نهایی باشد کـه درنظر دارید، چون موقع پختن جمع خواهند شد. آن‌ها رابه صورت یک لایه داخل سینی پخش کنید. آن‌ها رابه مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزید «زمان پخت بـه میزان زیادی بستگی بـه اندازه چیپس دارد» یا تا زمانی کـه چیپس شروع بـه جمع شدن کرده، لبه‌ها موقع لمس کردن برشته احساس شوند و شروع بـه قهوه‌اي شدن کنند.

 

فر را خاموش کنید و بگذارید چیپس‌ها داخل فر بمانند تا بطور کامل خنک شوند. این باعث می شود کـه رطوبت باقی مانده آن‌ها جذب شود. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه «و وقتی فر دیگر گرم نیست»، چیپس کدو تنبل باید بطور کامل ترد و کرانچی باشد. روی چیپس نمک و دارچین بپاشید. چیپس پس از مدت زمانی تردی خودرا از دست خواهد داد و بیشتر نرم خواهد شد و بعد از روز اول نرمتر خواهد بود.

 


 

طرز تهیه تخمه کدو شب یلدایی

تخمه کدو با افزودن طعم دهنده‌ هایي بـه تخم کدو حلوایی درست میشود و برای سرگرمی و دورهمی گزینه بسیار مناسبی اسـت.

 

مواد لازم

تخم کدو 1.5 پیمانه

کره آب شده 2 قاشق چایخوری

نمک، فلفل و پودر سیر بـه میزان لازم

ادویه کاجون 1/2 قاشق چایخوری

 

دستور تهیه:

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

فر را روی حرارت ۱۴۸ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. تخمه‌هاي کدو را در کاسه‌اي ریخته، کره، نمک، فلفل، پودر سیر و ادویه رابه آن اضافه کرده و مخلوط کنید. تخمه‌ها را در سینی فر پهن کرده و سینی را در فر قرار دهید. حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید تا تخمه‌ها طلایی شوند ودر این فاصله گاهی آنرا هم بزنید تا بـه صورت یکنواخت بوداده شوند.

 


 

گندمک برای شب یلدا

گندمک همان دانه‌هاي بوداده‌ گندم اسـت کـه می توان بـه اسانی در منزل تهیه کرد و بعنوان یکی از تنقلات خانگی مورد استفاده قرار داد.

 

مواد لازم

گندم 1 پیمانه

آب 3 پیمانه

روغن سرخ کردنی بـه میزان لازم

نمک یا شکر بـه میزان لازم

 

دستور تهیه:

طرز تهیه انواع کیک و شیرینی و تنقلات شب یلدا

گندم را همراه با آب بـه مدت ۴۵ دقیقه بپزید تا نرم شود. سپس آنرا آب کش کرده و با آب سرد بشویید. دانه‌هاي گندم را روی یک پارچه نخی پهن کنید تا کاملا خشک شوند. پس از خشک شدن دانه‌هاي گندم، آن‌ها را دریک صافی دسته دار ریخته ودر روغن داغ غوطه ور کنید تا پف کنند، ولی مراقب باشید تغییر رنگ ندهند. در انتها کمی نمک یا شکر روی آن‌ها بپاشید تا مزه دار شوند.