پارس ناز پورتال

عکس فرشته کریمی | همراه با فرشته کریمی که لقب مسی فوتبال ایران را دارد

عکس فرشته کریمی | همراه با فرشته کریمی که لقب مسی فوتبال ایران را دارد

همراه با فرشته کریمی که لقب مسی فوتبال ایران را دارد 

امروز همراه می‌شویم با فوتبال بانوان ایرانی و بهترین فوتبالیست زن ایران به نام فرشته کریمی رابه شما معرفی خواهیم نمود. افسون حضرتی، فرشاد عباسی هرچه اوضاع فوتبال زنان رو به راه نیست، فوتسال بدلیل قدمت بیشتر شرایط بهتری را تجربه می‌کند. در حالیکه علاقه و تقاضا برای فوتبال در میان زنان بیشتر است

 

اما فوتبال هنوز نتوانسته مسیر درستی برای پیشرفت پیدا کند. تیم ملی فوتسال زنان که دو سال قبل موفق شد به مقام قهرمانی آسیا برسد، به دنبال کسب دومین مقام قهرمانی اش در قاره کهن است.فرشته کریمی گلزن برتر تیم ملی که از سوی سایت فوتسال “پلنت” درسال 2013 جزو 10 بازیکن برتر دنیا بود، سودای یک قهرمانی دیگر را در سر می پروراند. گفت‌وگو با فرشته کریمی را از دست ندهید.

عکس فرشته کریمی | همراه با فرشته کریمی که لقب مسی فوتبال ایران را دارد

چطور شد که فوتسال زنان را جدی گرفتید؟

 

اصلا نمی‌دانستم که فوتسال زنان در کشور داریم. در مدرسه با هر توپی، فوتبال بازی میکردم. این مسئله برای بقیه بچه ها عجیب بودو معلم ورزشم همیشه دعوا میکرد که «توپ والیبال» را خراب میکنی! یکی از دوستانم باشگاه شریعتی نازی آباد رابه من معرفی کرد.

 

رفتیم در باشگاه فوتسال ثبت نام کردیم. سال بعد که راهنمایی می رفتم در مسابقات دانش آموزی که شروع شده بود جزو بهترین بازیکنان فوتبال شدم. ناظران بازی و داورانی که از طرف فدراسیون آمده بودند مرا برای تیم ملی انتخاب کردند. اولین دوره مسابقات تیم ملی سال 84 بود که ازآن زمان عضو تیم ملی هستم.

 

حقوق هم می‌گرفتید؟

 

بله!

 

اولین حقوق تان چقدر بود؟

 

سال 84 اولین سالی بود که قرارداد بستم و ماهی 20 هزار تومان حقوق می‌گرفتم. آن زمان هم رقم کمی بود.

 

خانواده تان راضی بودند؟

 

اولین بار که برای تیم ملی کشورم بازی کردم 16 ساله بودم و قرار بود برای یک دوره مسابقات بيرون از کشور اعزام شویم. به خاطر سن کم و درس و مدرسه خانواده ام نگران بودند ولی خوشبختانه یکی از عموهایم با پدرم صحبت کردند تا ایشان راضی شوند که من همراه تیم اعزام شوم.

 

و اگر راضی نمی شدند سرنوشت دیگری داشتید!

 

بله! دقیقا، شاید یک زن خانه دار می‌شدم. «خنده»

 

سال 96 برای فوتسال زنان فقط یک نایب قهرمانی در بازی هاي داخل سالن ترکمنستان رابه همراه داشت. عملکرد تیم ملی فوتسال را در سالی که رو به اتمام است، چطور محاسبه میکنید؟

 

اردیبهشت امسال دریک تورنمنت چهار جانبه در روسیه شرکت کردیم و با تیم هاي اسپانیا، چک و روسیه مسابقه دادیم و توانستیم خودمان را محک جدی بزنیم. تیم هاي قوی اي از فوتسال اروپا آمده بودند و روسیه هم که میزبان بازی هاي جام جهانی 2018 است.

 

از این تورنمنت برای آمادگی بازی هاي داخل سالن ترکمنستان استفاده کردیم. در رقابت هاي ترکمنستان هم در فینال باوجود تمام تلاش هایي که کردیم نتوانستیم ژاپن را شکست دهیم و نایب قهرمان شدیم. ولی سال جدید مسابقات جام ملت هاي آسیا را دوباره در پیش داریم و امیدواریم که با قدرت تمام دراین دوره از بازی ها حاضر شویم و بتوانیم از عنوان قهرمانی مان دفاع کنیم.

عکس فرشته کریمی | همراه با فرشته کریمی که لقب مسی فوتبال ایران را دارد

اردوها بعد از بازی هاي داخل سالن ترکمنستان ادامه داشت؟

 

بله! اردوها همیشه تشکیل میشدند و برنامه هاي تیم ملی هم پابرجا بودند. هم در تورنمنت روسیه شرکت کردیم و هم اردوهای متعدد داشتیم. خوشبختانه لیگ برتر فوتسال زنان هم خیلی پویاست. تعداد تیم هاي لیگ برتر زیاد است و همین مسئله باعث شده که فشردگی رقابت ها افزایش یابد.

 

دراین فاصله که لیگ پیگیری می‌شود طبیعی است که اردو نداشته باشیم. ولی بعد از اتمام بازی هاي لیگ دوباره اردوها شروع می‌شود. درواقع بازیکنان هیچ استراحتی ندارند ولی برای یک بازیکن حرفه اي این مسئله نمیتواند بازدارنده باشد.

 

ما هدف داریم و می‌خواهیم بار دیگر از عنوان قهرمانی مان دفاع کنیم. متاسفانه در بازی فینال بازی هاي داخل سالن ترکمنستان نتوانستیم ژاپن را شکست دهیم. هر چقدر تلاش کردیم نتوانستیم گل بزنیم. فوتبال و فوتسال ضرب المثلی رایج است که توپ گرد است و گاهی، به شکلی که میخواهی نمیچرخد. با این حال برای بازی هاي جام ملت هاي آسیا حتماً موفق میشویم؛ چون تیم یکدست و متحدی هستیم. واقعا هدف مان تکرار قهرمانی در آسیاست.

 

فوتسال هم با مشکلاتی که فوتبال زنان دارد، مواجه است؛ مثل انحلال تیم ها، کمبود بودجه و…؟

 

بله! فوتسال همچنین مشکلاتی دارد. سال هاي گذشته اینگونه مسائل خیلی بیشتر بود اما امسال بحث انحلال تیم ها کمتر شده است. به این مسئله فدراسیون فوتبال باید رسیدگی کند؛ مثلاً براساس قانونی که هست باشگاه هاي لیگ برتر مردان اگر دربخش زنان هم تیم داری کنند، وادار نیستند پنج درصد مالیات شان رابه فدراسیون بدهند و باید آنرا برای فوتبال یا فوتسال زنان خرج کنند. این‌که باشگاه ها اینکار را انجام دهند به همت خودشان بستگی دارد.

 

برای این‌که فوتسال زنان ایران بتواند در رقابت هاي آسیایی حضور داشته باشد، باید لیگ پویایی داشته باشد. ایران در آسیا تنها کشوری است که لیگ فوتسال زنانش با 12 تیم برگزار می‌شود. کشورهایی مثل ژاپن و تایلند که اتفاق از حریفان اصلی ما هستند بعد تیم هاي لیگ شان به این اندازه نیست. خیلی از باشگاه ها تیم داری را آغاز می‌کنند اما زمانی که می‌بینند باید هزینه کنند، حقوق و پاداش بدهند؛ چون توان مالی اینکار را ندارند، انصراف میدهند.

عکس فرشته کریمی | همراه با فرشته کریمی که لقب مسی فوتبال ایران را دارد

با شما قرارداد رسمی می بندند؟

 

بله! هر سال قرارداد امضا می‌کنیم و چهار نسخه مالی داریم که یکی در اختیار باشگاه است، یکی از نسخه ها رابه بازیکن میدهند و دو نسخه دیگر هم به هیات فوتبال استان و فدراسیون فوتبال داده میشود. ولی اگر روزی بازیکنان مشکلی داشته باشند باوجود این چهار نسخه دست شان به جایی بند نیست.

 

سقف قراردادهای بازیکنان فوتسال زنان چقدر است؟

 

فکر میکنم 40 تا 50 میلیون تومان باشد.

 

امکانات فوتسال زنان استانداردهای لازم را دارد؟

 

تعدادی از تیم ها که از لحاظ باشگاه داری منسجم هستند و تشکیلات لازم را دارند، امکانات شان هم خوب است. به نظرم داشتن سالن خوب، رختکن مناسب که بازیکنان بتوانند بعد از مسابقه از امکانات آن استفاده کنند، برای یک تیم ضروری است و گذشته از این، نشان دهنده شأن و شخصیت یک باشگاه است. در بعضی از شهرها که برای مسابقات رفته بودیم امکانات رختکن و حتی وضعیت سالن ها اصلا مناسب نبود.

 

سالی که در پیش داریم بازی هاي جام ملت هاي زنان در تایلند برگزار میشود. فکر میکنید حفظ قهرمانی که دو سال پیش کسب کردید، سخت تر شده باشد؟

 

راستش را بخواهید امسال شرایط خیلی فرق کرده؛ تیم هاي مالزی و اندونزی و حتی ازبکستان مدتی است که روند رو به رشدشان را آغاز کرده اند و بنظر من این سه تیم غیر قابل پیشبینی هستند. اما رقبای اصلی ما در آسیا، ژاپن و تایلند هستند

 

که هردو سابقه قهرمانی در آسیا را دارند. بدون تردید قهرمانی ایرانی در قیاس با حریفانش ارزشمندتر است؛ چون ما قهرمان جام ملت هاي آسیا شدیم ولی ژاپن قهرمانی بازی هاي داخل سالن را کسب کرد. البته منظورم این نیست که قهرمانی ژاپن ارزشمند نیست ولی ما دست بکار بزرگی زدیم و توانستیم قهرمانی آسیا رابه خود اختصاص دهیم.

 

فدراسیون تدارکات لازم را فراهم کرده است؟

 

بله! ما دو بازی دوستانه با تیم ملی ایتالیا داشتیم. قبل از اعزام فروردین ماه هم با اوکراین و چین بازی داریم. به نظرم تیم هایي که برای بازی دوستانه درنظر گرفته شده اند، هم آسیایی هستند و هم اروپایی و تیم به خوبی محک می‌خورد. اینگونه هم نقاط ضعف مان را متوجه می‌شویم و هم نقاط قوت مان را تقویت خواهیم کرد.

عکس فرشته کریمی | همراه با فرشته کریمی که لقب مسی فوتبال ایران را دارد

لیگ برتر فوتسال زنان پویایی لازم را دارد تا جای گزین هاي مناسبی برای تیم ملی فراهم کند؟

 

بله! خوشبختانه تیم ملی زیر 20 سال فعال است و تعداد زیادی از بازیکنانی هم که همین حالا در لیگ برتر بازی می‌کنند، از طرف سرمربی و مربیان تیم ملی نادیده گرفته نشده اند؛ مثلاً از دل همین لیگ ما توانستیم چند بازیکن مستعد و کارآمد از کرمان و ایذه خوزستان شناسایی کنیم که در آینده می‌توانند از مهره هاي ارزشمند تیم ملی باشند. به هرحال لیگ فوتسال شرایط خوبی دارد، هم از نظر کمی که تعداد تیم ها مناسب است و هم از نظر کیفی که سطح رقابت ها بالاست.

 

پیشنهادی ازکشورهای خارجی برای بازی در لیگ آن ها داشته اید؟

 

بله! پیشنهادهایی داشتم ولی انها قبول نمیکردند که با حجاب بازی کنم.

 

نگاه و رویکرد رسانه ها مخصوصا بعد از قهرمانی شما در آسیا تغییر کرد؟

 

بله! اتفاق خیلی خوبی برای فوتسال زنان بود. همیشه عکس هاي بازیکنان مردی که مقام به دست آورده بودند، در سالن ها بود ولی خوشبختانه اینروزها تصاویر ما زنان در سالن ها بیشتر است. قهرمانی ما بازخورد خیلی خوبی داشت. رییس جمهور، کارلوس کی روش، علی دایی، علی کریمی و خیلی از بزرگان دیگر به ما تبریک گفتند که برای مان بسیار ارزشمند بودو در عین حال مسئولیت ما را سنگین تر کرد تا بار دیگر این قهرمانی را تکرار کنیم.

 

ایده آل ترین اتفاقی که دوست دارید در دوران ورزشی تان رخ دهد چیست؟

 

اول از همه ی دلم میـــخواهد لژیونر شوم؛ چون سکوی پرتابی برای موفقیت هاي بیشتر است. بعد دوست دارم دوباره قهرمان آسیا بشوم. و بهترین بازیکنان آسیا از ایران باشند ودر نهایت هم آرزو میکنم که تیم ملی فوتسال زنان ایران جزو سه تیم اول دنیا باشد. آرزوها را باید به هدف تبدیل کنیم و برای شان تلاش کنیم تا به انها برسیم.