پارس ناز پورتال

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوبات در فیلترهای ممبران صنعتی یک عنصر جدایی ناپذیر از سیستم های تصفیه آب صنعتی است که، از زمان نصب و راه اندازی دستگاه باید واحد تزریق آنتی اسکالانت در پیش تصفیه دستگاه نصب شود.

 

با تزریق دوز مشخص آنتی اسکالانت مطابق با آن چه طراح سیستم در نظر گرفته است، رسوبات و املاح به ساختار آنتی اسکالانت چسبیده و اجازه ته نشین شدن پیدا نمی کنند. به این ترتیب از ایجاد رسوب و گرفتگی در فیلتر ممبران جلوگیری می شود.

 

اما از نظر فرمول و ترکیبات شیمیایی، آنتی اسکالانت ها دارای انواع مختلفی هستند که، در ادامه به آنها می پردازیم. خواص و نحوه عملکرد آنتی اسکالانت به فرمول شیمیایی آن بستگی دارد، به همین دلیل شناخت انواع ترکیبات و فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت در انتخاب و خرید آنتی اسکالانت مناسب اهمیت زیادی دارد.

 

ترکیبات مختلف آنتی اسکالانت ها

 

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

بازدارنده های رسوب و آنتی اسکالانت ها دارای گروه های عاملی اسید کربوکسیلیک و یا ساختار مولکولی فسفات می باشند. با این ترکیب و فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت در جلوگیری از تشکیل رسوبات سولفات و کربنات و افزایش طول عمر فیلترهای ممبران صنعتی نقش تعیین کننده ای دارد. بر مبنای فرمول شیمیایی انواع آنتی اسکالانت به صورت زیر دسته بندی می شوند:

 

1- هگزا متا فسفات سدیم یکی دیگر از ترکیبات آنتی اسکالانت می باشد، قدرت بازدارندگی آن را افزایش می دهد. عیب هگزا متا فسفات سدیم این است که باعث ناپایداری و کاهش انحلال پذیری آن در آب می شود.

 

اگر این ماده در آنتی اسکالانت بیش از سه روز از آخرین بار هم زدنش گذشته باشد، به فسفات هیدرولیز می شود و اگر PH خنثی باشد در ترکیب با کلسیم، فسفات را ایجاد می کند. این مسئله می تواند موجب گرفتگی منافذ غشا و ایجاد اختلال در فرایند فیلتراسیون شود.

 

آنتی اسکالانت هایی با فرمول شیمیایی هگزا متا فسفات روش نگهداری سخت و پایداری کمی دارند، به همین دلیل در دستگاه های تصفیه آب صنعتی معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرند.

 

2- دسته بعدی آنتی اسکالانت هایی با فرمول شیمیایی فارگانو فسفونات ها هستند که، پایداری بیشتری نسبت به آنتی اسکالانت هایی با مواد تشکیل دهنده سدیم هگزا متا فسفات دارند. این دو نوع آنتی اسکالانت از نظر خاصیت بازدارندگی مشابه هم هستند، اما پایداری آنتی اسکالانت های بر پایه فارگانو فسفونات ها بیش تر است.

 

3- آنتی اسکالانت پلی اکریل نوع دیگری از فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت هستند که، جرم مولکولی و تاثیر بالایی در پراکنده سازی دارند. فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت به پلی اکریل های سنگین در مقایسه با نوع پلی اکریل سبک خاصیت بازدارندگی کمتری دارند.

 

مزیت ها و معایب فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت هایی که از آنها نام برده شد، باعث تولید آنتی اسکالانت به صورت ترکیبی شد. طبق ویژگی های گفته شده در مورد انواع آنتی اسکالانت، استفاده از آنتی اسکالانت های ترکیبی با پلی اکریل هایی با جرم موکلولی سبک و سنگین بهترین انتخاب است.

 

در این صورت آنتی اسکالانت تولیدی هم دارای خاصیت بازدارندگی است و هم پراکنده سازی.آنتی اسکالانت های ارگانوفسفات اکریلات، به دلیل جرم مولکولی سبکی که دارند دارای تمام ویژگی های لازم برای تولید یک آنتی اسکالانت مطلوب می باشند.

 

عوامل موثر در میزان تزریق آنتی اسکالانت در تصفیه آب صنعتی

 

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

همان طور که در ابتدای متن نیز گفته شد، میزان دوز تزریق مناسب آنتی اسکالانت متناسب با نوع آلاینده ها آب اهمیت زیادی دارد. در این بخش عوامل موثر بر میزان تزریق آنتی اسکالانت را با هم بررسی می کنیم، تا برای استفاده از آن نیز دچار مشکل نشوید.

 

1- آنالیز دقیق آب خام ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی (توسط آزمایشگاه های معتبر)

 

2- میزان جریان آب ورودی

3- میزان TDS آب ورودی

4- دما

5- PH

6- هدف از تصفیه آب (آب تصفیه شده برای چه مصارفی قرار است استفاده شود؟)

 

آنتی اسکالانت های مختلف طبق دیتاشیت ارائه شده توسط شرکت سازنده بازه دوز تزریق آنتی اسکالانت را برای مدل های مختلف ارائه می دهند. البته به این نکته توجه کنید که میزان تزریق آنتی اسکالانت، با توجه به عوامل گفته شده در زمان طراحی دستگاه محاسبه می شود.

 

بهترین مکان برای تزریق آنتی اسکالانت بعد از فیلترهای شنی و کربنی و قبل از فیلترهای کارتریجی الیافی می باشد تا بهترین اثر بخشی را داشته باشد. برخی از برندهای تولید کننده آنتی اسکالانت دارای نرم افزار تخصصی برای محاسبه میزان دوز تزریق محصولات شان هستند، که نشان دهنده اهمیت دوز تزریق آنتی اسکالانت در سیستم می باشد.

 

قیمت و دریافت مشاوره رایگان برای خرید آنتی اسکالانت

 

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

قیمت انواع آنتی اسکالانت با توجه به وارداتی بودن برندهای مختلف به قیمت ارز بستگی دارد و به صورت به روز اعلام می شود. هم چنین فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت باعث تولید آنتی اسکالانت هایی با خواص و کاربردهای متفاوت می شود. علاوه بر این، استفاده از آنتی اسکالانت نامناسب یا نامرغوب می تواند باعث خرابی بخش های مختلف سیستم و فیلترهای ممبران آن شود.

 

بنابراین اگر قصد خرید آنتی اسکالانت را دارید، می توانید برای انتخاب آنتی اسکالانت مناسب و دریافت مشاوره رایگان در این زمینه از طریق شماره های 021-22228116 با کارشناسان تصفیه آب در ارتباط باشید. استفاده از فرصت مشاوره هم در انتخاب محصول مناسب و هم در مدیریت هزینه های سیستم تصفیه آب صنعتی کمک زیادی به شما کمک می کند.