پارس ناز پورتال

فواید بازی کودکان در محیط باز و فضای سبز

فواید بازی کودکان در محیط باز و فضای سبز

فواید بازی کودکان در محیط باز و فضای سبز 

اگر بگذارید کودکان در فضای باز و محیط سبز به بازی کردن مشغول شوند برای سلامت و روحیه آنان بسیار مفید و بینظیر خواهد بود. امروزه خانواده ها به زندگی ماشینی در شهرهای بزرگ روی آورده اند و اغلب آن ها در آپارتمان زندگی میکنند. والدین ساعات کمتری کنار فرزندان میباشند و آدم ها تنهاتر شده اند.

 

این تنهایی به کودکان هم رسیده و آن ها کمتر با رفقا و همسالان همسایه رابطه برقرار می‌کنند. از سوی دیگر والدین تمایلی ندارند فرزندان شان را مثل قدیم به کوچه و خیابان بفرستند. بازی هایي مثل تیله بازی, قایم باشک و .. تقریباً دیگر وجود ندارند. به طور کلی, بازی هاي کودکانه شکل دیگری گرفته اند اما باید این نکته را بازگو کنیم که هیچ چیز مثل بازی کودکان در فضای باز نمیتواند باعث رشد باعث رشد شناختی, جسمی, روانی و … انها شود.

 

تاثیر بازی در فضای باز روی طفل
احتمالاً والدین فکر کنند که وقتی طفل مشغول بازی کامپیوتر اي یا تبلت و … هست, بازی می‌کند اما اهداف عمیق تری از بازی کودکان انتظار میرود. بازی باید تعریف شود؛ اینکه چه خصوصیت هایي دارد و چه زمانی می‌توان گفت که بازی انجام شده هست. در بازی باید دنبال تغییر رفتارها و پرورش هوش طفل بود

 

و درهمان حین مفهوم ها نیز به طفل تعلیم داده شود. هر چقدر بازی کودکان تنوع بیشتری داشته باشد, تغییرات رفتار, هوش و شناخت مشهودتر و مفیدتر خواهد بود. هدف از بازی فقط وقت گذرانی و پر کردن اوقات فراغت نیست.

 

کودکان را به پارک ببرید
تقریباً در همۀ شهرهای بزرگ در هر چند صدقدمی یک پارک وجود دارد. بردن طفل به فضای سبز و پارک ها مهمترین پیشنهاد به والدین هست. اینکار دست کم یک‌بار در هفته باید انجام شود. گرچه اگر والدین وقت دارند هر روز هم میتوانند طفل را به پارک ببرند ولی بهتر هست هر زمان طفل به یک پارک خاص برده شود. پارک هاي متنوع اسباب بازی هاي گوناگون و فضاهای خاص خود را دارند و اینکار شناخت طفل را از محیط پیرامون خود اکثر میکند.

 

کوشش کنید هر زمان طفل را به سوی بازی جدیدی سوق دهید و اجازه ندهید در یک فضا بماند. فضاهای قبلی باید شکسته شود. تنوع در اسباب بازی و تغییر محل بازی و پارک و … نگاه طفل را به دنیای پیرامون عوض میکند. یکی از وظایف والدین تربیت طفل خلاق هست. تربیت طفل خلاق وقتی رخ می‌دهد که شیوه فرزندپروری طفل خلاقانه باشد.

 

به همبازی ها و نوع وسیله انتخابی طفل دقت کنید
والدین نباید طفل را در پارک به حال خود رها کنند. آن ها باید مراقب وضعیت باشند و به همبازی هاي طفل و نوع بازی دقت کنند. حتی وسایلی راکه طفل قصد بازی با آن ها را دارد از نظر تناسب با سن و امن بودن بررسی کنند.باید کودکان را به بازی هاي گروهی تشویق کرد. امروزه اغلب کودکان تک فرزند میباشند و همبازی ندارند.

 

مشغله کاری هم باعث می‌شود والدین نتوانند وقت کافی برای بازی با طفل بگذارند. از طرفی, نوع بازی بزرگسالان, همزبان و همجنس طفل نیست. به همین علت والدین همه ي وقت باید تلاش کنند در پارک ها, مهمانی ها, شهر بازی و … کودکان را به بازی هاي گروهی هدایت کنند. وقتی طفل در محیط بازی قرار می‌گیرد,

 

با همسالان اطرافش تعامل پیدا میکند و ارتباطات شکل می‌گیرد. بهتر هست خانواده ها بازی هاي قدیمی مثل لي لي, زوو, قایم باشک و … را مجدد زنده کنند زیرا این بازی ها گروهی میباشند.

 

حین بازی, خلاقیت طفل را تقویت کنید
برای اینکه حین بازی خلاقیت طفل را تقویت کنید, باید هنگام رفتن به پارک یا خریدن اسباب بازی به نخستین نکته اي که دقت می‌کنید, سلیقه و علاقه طفل باشد. گاهی مادر به یک اسباب بازی علاقه مند هست و همان را برای طفل تهیه می‌کند. بهتر هست انتخاب را بر عهده طفل بگذارید.

 

هم‌چنین دقت کنید که در یک بازی چطور می‌توان برای طفل بحران ایجاد کرد تا خلاقیت که مثل جرقه ذهنی هست, فرصت بروز پیدا کند. خلاقیت در آدم ها وجود دارد و جرقه هاي ذهنی طفل باید کاربردی شود.

 

اطلاعات طفل را در مورد موجودات زنده در طبیعت بالا ببرید
بازی در پارک و فضای باز حواس پنجگانه طفل را تقویت می‌کند. او با موجودات زنده اخیر آشنا می‌شود و پرندگان و صداهای گوناگون را می شناسد. گردش در پارک میتواند تعلیم خوشحال و زیبا برای کسب اطلاعات اکثر طفل باشد.

 

استقلال طلبی و رعایت دستمزد دیگران حین بازی تعلیم داده میشود

 

هنگام بازی طفل وارد فضای باز وسیعی میشود و تعاملات اجتماعی باعث می‌شود نسبت به خود و دوستانش شناخت پیدا کند. او یاد می‌گیرد نوبت دیگری را رعایت کند, ناشناس ها را تجربه می‌کند, حس کنحکاوی اش تحریک میشود, استقلال خود را حفظ می‌کند و رفتارهای فردی و اجتماعی را می آموزد.

 

نکته: اگر بخواهیم سنجش اي بین بازی کودکانه در محیط باز و بسته داشته باشیم, باید بگوییم قطعا محیط هاي باز تاثیر بیشتری در شناخت روانی طفل خواهد داشت. گرچه این بدان معنا نیست که بازی در محیط بسته تاثیری در طفل ندارد. بازی هاي فکری و ذهنی مفیدی وجود دارند که می‌توانند مثل همان محیط خانه, ذهن و خلاقیت طفل را تقویت کنند.