پارس ناز پورتال

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید

 

در اینبخش با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا می‌شویم. ریش گذاشتن فقط جنبه ظاهری ندارد و میتواند برای آقایان فواید بسیاری داشته باشد، همچنین مدل ریش هر فردی نکات زیادی درباره وضعیت سلامتی وی را آشکار می کند. در ادامه این مطلب فواید ریش گذاشتن را مرور می‌کنیم ودر آخر بـه بررسی تاثیر ریش گذاشتن بر جذابیت مردان می‌پردازیم. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

ریش از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند

در پژوهشی کـه در دانشگاه ساوثرن کویینزلند استرالیا صورت گرفت معلوم شد ریش مردان مانع از رسیدن ۹۰ تا ۹۵ درصد اشعه هاي فرابنفش نور خورشید بـه پوست صورت می شود. بـه این ترتیب فرآیند پیری کند می شود و خطر ابتلا بـه سرطان پوست کاهش مییابد.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

پزشک نیک لو یک متخصص پوست بریتانیایی میگوید بطور کلی مو محافظ مناسبی در برابر نور خورشید اسـت: «مو عملکردی شبیه بـه فاکتور SPF دارد. هرچه میزان و ضخامت موها بیشتر باشد، بـه نوعی می توان گفت درجه ي SPF بالاتر اسـت».

 

ریش علائم آسم و آلرژی را کاهش می دهد

تعداد زیادی از پژوهش ها بیان می کند در مورد مردانی کـه گرده ي گیاهان یا گرد و غبار باعث آلرژی یا آسم در انها می شود، مو هاي صورت شان کـه در نزدیکی بینی قرار دارد مانند نوعی فیلتر عمل می کند و قبل از آنکه ذرات آلرژی زا وارد بدن شوند جلوی آنها را میگیرد.

 

ریش نشانه های پیری را کم می کند

علاوه بر جلوگیري از نور خورشید و کاهش علائم پیری ناشی ازآن، موی صورت با مرطوب نگه داشتن پوست صورت علائم پیری را کم می کند. ریش از پوست صورت در برابر باد و هوای سرد کـه باعث خشکی پوست می شوند محافظت می کند.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

همچنین استفاده از مرطوب کننده ها بر روی پوستی کـه ریش دارد در مقایسه با پوستی کـه در دسترس مستقیم هوا اسـت و مرطوب کننده بـه اسانی از روی آن پاک می شود مؤثرتر خواهد بود.

 

ریش از بیمار شدن جلوگیری می کند

کارول واکر متخصص سلامت مو میگوید ریشی کـه زیر چانه و گردن رشد می کند دمای گردن را بالا میبرد و می‌تواند از ابتلا بـه سرماخوردگی جلوگیري کند. او دراین خصوص بیان می کند: «مو عایقی برای حفظ گرمای بدن اسـت. ریش بلند و پرپشت مانع از سرمای هوا می شود و دمای گردن را افزایش می دهد.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

بـه این ترتیب زمانی کـه در دسترس هوای بیرون باشید یک مزیت محسوب می شود». پزشک فیلیکس چوآ متخصص بیماری هاي تنفسی هم می‌گوید موی صورت مانند یک مانع فیزیکی در برابر هوای سرد عمل می کند: «مو هاي اطراف چانه و گردن یک لایه ي محافظ ایجاد می کند».

 

ریش عفونت را کاهش می دهد

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

پزشک مارتین وید متخصص پوست میگوید داشتن ریش و سبیل بـه معنای آن اسـت کـه موی صورت اصلاح نشده؛ مسأله اي کـه عامل اصلی عفونت هاي باکتریایی در ناحیه ي ریش اسـت: «اصلاح صورت با تیغ باعث ایجاد جوش، مو هاي زیرپوستی و فولیکولیتیس «التهاب و عفونت فولیکول هاي مو» می شود، بنابر این مردان می‌توانند از مزایای داشتن ریش استفاده کنند».

 

اهمیت ریش در اسلام

ریش گذاشتن و پیرایش سبیل هردو طبق سنت اسلام واجب هستند. بـه روایت عبدلله بن عمر در حدیث ۷۸۱ از کتاب ۷۲ صحیح البخاری آمده اسـت: «خداوند فرمود سبیل را کوتاه کنید و ریش را «همان طور کـه هست» بحال خود رها کنید». طبق نظر و معیار اسلام، ریش باید از استخوان‌هاي گونه و همتراز با مجرای گوش‌ها شروع شود و از گونه‌ها تا انتهای چانه پایین بیاید.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

موی گردن بخشی از ریش محسوب نمیشود و میتوان کلا آنرا تراشید. پس بطور خلاصه، گذاشتن ریش و سبیل در اکثر مکاتب اهل تسنن اسلام اجباری اسـت، هرچند در مکاتب فکری اسلامی مدرن کم کم این را پذیرفته‌اند کـه می توان ریش را پیراست یا این‌کـه کلا از ته تراشید.

 

ریش از شما در برابر سرما محافظت می‌کند

هزاران سال پیش، غارنشینان برای محافظت از خودشان در برابر سرما ریش می‌گذاشتند. این رسم ازآن زمان بـه تمدن‌هاي باستانی مانند چین باستان، یونان باستان، و روم باستان منتقل شد. عملکرد ریش بعنوان عایق سرما ازآن زمان بـه بعد تغییری نکرده اسـت.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

تعداد زیادی از مردها در کشور هـای سردتر تصمیم می گیرند کـه ریش بگذارند نه فقط برای محافظت از خودشان در برابر سرما، بلکه برای پیشگیری از سرخ و پوسته پوسته شدن پوست صورت‌شان. با انجام اینکار بـه صورت خودکار در تلاش و هزینه‌هاي خود برای مراقبت از پوست‌تان صرفه‌جویی خواهد شد.

 

ریش بر هویت شما به عنوان یک مرد تاکید می‌کند

از ریش همچنین برای تاکید بر هویت یک مرد نیز استفاده شده اسـت، و بـه راستی هم یک مرد با ریش مردتر و بالغ بنظر می رسد بـه خصوص اگر صورتی بچه‌گانه داشته باشد، فک او ظریف یا پوستش بیش از حد لطیف باشد.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

اینکار احتمال جذاب بودن یک مرد برای دختران را بیشتر خواهد کرد. مطالعات انجام شده اثبات کرده‌اند مردانی کـه ریش می گذراند در مقایسه با مردانی کـه ریش‌شان را از ته می‌تراشند ظاهری مردانه‌تر، نافذتر ودر عین حال بالغ‌تر دارند.

 

ریش باعث می‌شود در نظر زنان جذاب‌ تر جلوه کنید

سوای این‌کـه بدون شک ظاهری مردانه‌تر خواهید داشت، زنان نیز مردان دارای ریش را بیشتر دوست دارند چون ریش چشم‌ها را پر رنگ‌تر جلوه می دهد و ویژگی‌هاي «نابالغ» بودن موجود درصورت مثل فک یا چانه‌ي کوچک و ظریف را محو میکند یا پوشش میدهد.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

بـه غیر از این، زنان از این‌کـه یک مرد ریش دار را شوهر آینده‌ي خود بدانند بیشتر احساس خاطرجمعی می کنند چون این مردها درنظر زنان پدران بهتری خواهند بود. زنان جذاب‌ترین اشکال ریش را ته‌ریش کوتاه یا ریش‌هایي با اندازه‌ي «طول» متوسط می دانند.

 

ریش همچنین هویتی مشخص و متمایز برای شما فراهم می‌آورد

 

ریش اغلب نسبت بـه سایر ویژگی‌هاي صورت بیشتر بـه چشم می آید، اما این همان چیزی اسـت کـه هویتی مشخص و متمایز بشما می‌بخشد. اگر ریش داشته باشید آدم‌ها شـما را بهتر و بیشتر تشخیص خواهند داد.

 

ریش در واقع پوست شما را جوانتر می‌سازد

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

ریش بخاطر حفاظتی کـه از پوست فراهم می‌آورد سلامت و جوانی آنرا التیام می‌بخشد؛ از محافظت در برابر لکه‌هاي پوستی گرفته، تا جوش، رنگ‌باختگی پوست، چین و چروک و تعداد زیادی از چیزهای دیگر. نه تنها ریش از قسمت بیرونی بدن تان محافظت میکند بلکه با فیلتر کردن آلاینده‌ها برای این‌کـه پاک‌ترین هوا را استنشاق کنید و بهترین شرایط را از نظر سلامتی داشته باشید.

 


 

چگونه از ریش های خود مراقبت کنیم؟

بگذارید ریش‌تان بلند شود، خارش ابتدایی را تحمل کنید.در ابتدای بلند کردن ریش هنگامی ته‌ریشی دارید، خارش ممکن اسـت شـما را ناراحت کنند اما اگر تحمل داشته باشید بعد از چند هفته این خارش برطرف میشود. چند ماهی بـه ریش‌تان فرصت دهید. پیش از این‌کـه سعی کنید بـه ریش‌تان شکل دهید، چند ماهی را باید منتظر بمانید حتی اگر قصد داشته باشید ریش‌تان را کوتاه و نزدیک بـه صورت نگاه دارید.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

شکل دادن و کوتاه کردن بیش از حد زودهنگام ریش یک خطای رایج جوان‌هاي تازه‌کار اسـت- اشتباهی کـه تصحیح کردن آن ممکن اسـت هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. بنابر این در ابتدا بدون دستکاری باید بگذارید ریش‌تان بلند شود و بـه اندازه دستکم 2.5 تا 3 سانتی‌متر برسد، تا بتوان شروع بـه شکل دادن آن کرد.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

باید بدانید کی بلند کردن ریش را باید رها کرد. حقیقت تلخ این اسـت کـه همه مردان نمی توانند ریش بلند بگذارند. این مسئله فقط بـه ژنتیک مربوط اسـت. بنابر این اگر دو سه ماهی گذاشت و ریش‌تان تنک و تکه‌تکه‌ باقی ماند، کاری برای بهتر شدن آن نمیتوان کرد. اکنون کـه ریش‌تان بلند شده اسـت. چـه کارهایی‌هایي را برای مراقبت ازآن باید انجام دهید:

 

از شامپو استفاده کنید:

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

خیلی از مردان ریش‌هاي‌شان را نمی‌شویند- یا اگر اینکار را انجام دهند از صابون‌هاي قالبی استفاده می کنند. این شیوه شستن درست نیست. با اینکار ریش‌تان و پوست زیر آن خشک خواهد شد. بجای اینکار، دستکم چندباری در هفته ریش‌تان را شامپو کنید. از یک شامپوی مرطوب‌کننده استفاده کنند تا مانع از شکننده شدن مو هاي ریش‌تان شود.

 

از حالت‌ دهنده «کاندیشنر» استفاده کنید:

استفاده از یک حالت‌دهنده یا کاندیشنر غلیظ و پردوام استفاده کنید تا مانع بیش از حد زبر شدن مو هاي‌ ریش‌تان شود. باید برای مدتی کاندیشنر را روی مو باقی بگذارید و زود آنرا نشویید. همچنین می توانید از کاندیشنرهای استفاده کنید کـه روی مو باقی گذاشته میشوند و نیاز بـه آبکشی ندارند.

 

درصورت تمایل از فراورده‌هاي پوستی استفاده کنید

هر چـه بـه ریش‌هاي‌تان بمالید نهایتا بـه پوست‌تان هم خواهد رسید. بنابر این از کرم‌هایي استفاده کنید کـه “کومدون”، جوش‌هایي کـه ناشی از بسته شدن منافذ پوستی بـه وجود می آیند، ایجاد نکنند.

 

ریش‌ تان را مرتب کنید

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

حتی اگر بخواهید ریش درازی داشته باشید، باید آنرا مرتب کنید. توصیه کلی مرتب کردن ریش هردو ماه یکبار اسـت. اینکار مانند خلاص شدن مو هاي شکسته در سر اسـت. اگر میخواهید ریش‌تان را کوتاه نگهدارید، هر چند هفته یکبار باید ریش تان را کوتاه کنید.

 

از ابزار مناسب استفاده کنید

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

استفاده از موزن‌هاي برقی برای ایجاد خط ریش مناسب اسـت. اما برای شکل دادن بـه توده ریش بهتر از اسـت قیچی و شانه استفاده کنید؛ بـه این ترتیب احتمال این‌کـه مقدار بیش از حدی از ریش را کوتاه کنید، کمتر می شود.

 

غذای سالم بخورید

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

غذای خاصی وچود ندارد کـه بـه رشد ریش کمک کند. اما مصرف یک رژیم غذایی متعادل و سالم بطور کلی برای موی و پوست شـما مفید اسـت. آیا باید مکمل‌هاي غذایی خاصی را مصرف کرد؟ برخی میگویند بیوتین، یک ویتامین از گروه ویتامین‌هاي B، موها را تقویت میکنند. اما شواهد قطعی درباره این تاثیر وجود ندارد. همیشه پیش از مصرف مکمل‌ها با دکترتان مشورت کنید.

 

خوب بخوابید

یک بررسی نشان داده اسـت کـه کمخوابی رشد ریش را آهسته می کند. بنابر این اگر می خواهید ریش پرپشتی داشته باشید، مراقب برنامه خواب‌تان باشید.

 

موقع غذا خوردن مراقب باشید

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

چطور باید ناهارتان را از ریش‌تان دور نگهدارید؟ توصیه این اسـت کـه لقمه‌هاي کوچک بردارید، و هر چند وقت یکبار صورتان را پاک کنید. بنابر این در رستوران تقاضای دستمال سفره اضافی بکنید. در نهایت باید گفت شاید عده اي از این توصیه‌ها بـه رسیدن بـه ریش‌تان بـه نظرتان غیرضروری و وسواسی و متناقص با مردانگی بنظر برسد.

 


 

جذابیت بیشتر آقایان با داشتن ریش

جذابیت بیشتر با داشتن ریش! این کلام بیهوده اي نیست. نتایج مطالعاتی کـه بر روی جامعۀ آماری ۱۰۰۰ مرد در نیویورک انجام شده، ۵۵٪ از این مردان دارای ریش بودند و اعتقاد داشتند کـه ریش داشتن آنها را جذابتر نشان می دهد و۴۱٪ این عده نیز معتقد بودند کـه نگه‌داری و آرایش ریش، حس اعتماد بـه نفس را در آنان تقویت می کند.

 

همه مـا می‌دانیم کـه اصلاح روزانۀ صورت پیش از خروج از منزل یا قبل از آمدن مهمانان، می‌تواند کاری کسل کننده و وقت گیر و یکنواخت باشد. در مقابل، با ریش گذاشتن، هزینه هایي کـه شـما برای تراشیدن ریش و خرید مواد آرایشی و بهداشتی برای حفاظت از پوست صورتتان میکنید، در جیبتان خواهد ماند. فقط کافیست هرروز ریش خودرا شستشو کنید کـه البته فرایند بسیار ساده اي اسـت.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

شاید کمی عجیب باشد اگر بدانید مردانی کـه ریش دارند، جوان تر، موقر تر، و جذابتر از دیگران دیده می شوند. داشتن ریش، شـما را جوان تر از آنچه کـه هستید نشان می دهد؛ در عین حال، بـه چهرۀ شـما اعتبار و جذبه می بخشد. هورمون تستوسترون نقش مهمی در رشد موها در بدن مرد بازی می کند و ریش، از علائم مردانگی و قدرت جنس مذکر بـه شمار میرود.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

در واقع ریش مرد، علت افزایش هورمون تستوسترون در بدن اوست. برخی مطالعات نشان داده اند کـه ریش بیشتر در مرد باعث جذب شدن بیشتر زن بـه او می شود. در واقع می توان گفت ریش نقش مهمی در جذابیت چهرۀ و استایل مردان بر عهده دارد کـه البته رسیدن بـه این جذابیت، منوط بـه نگه‌داری و نظافت و آرایش مناسب ریش اسـت.

 


 

رابطه تراشیدن ریش با جوش های روی صورت

در حقیقت، در دهه هاي اخیر مطالعات بسیاری دراین زمینه انجام شده اسـت تا نشان دهد کـه تراشیدن ریش، می‌تواند مرد رابا تعداد زیادی از خطرات و بیماری ها مواجه کند، در حالی‌کـه نگه داری ریش میتواند زمینۀ حفاظت وی را در برابر تعداد زیادی از بیماری هاي مختلف فراهم کند.

 

مطالعات انجام شده توسط چندین مرکز تحقیقاتی نشان داده اسـت کـه ۹۵٪ اشعه ماوراء بنفش تولید شده توسط خورشید میتواند توسط ریش انسان مسدود شود ودر واقع، ریش می‌تواند از رسیدن آنها بـه پوست پیشگیری کند این پژوهش همچنین نشان می دهد کـه اشعه هاي UV بعنوان علل سرطان محسوب می شوند.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

بهمین دلیل با تراشیدن ریش ها این خاصیت آنها نیز از بین میرود. تراشیدن ریش ها در طولانی مدت می‌تواند مرد را در دسترس ابتلا بـه سرطان پوست قرار دهد. همچنین تراشیدن ریش ها مرد را در دسترس ورود باکتری هاي عفونی کـه می‌توانند از طریق دهان یا از طریق منافذ ریز موجود روی سطح پوست یا زخم هاي کوچک حاصل از تراشیدن صورت وارد بدن وی شوند، قرار می دهد.

با فواید ریش گذاشتن برای سلامتی مردان آشنا شوید!

ممکن اسـت سن شـما دیگر از مرحلۀ نوجوانی و بروز جوش هاي غرور و آکنه گذشته باشد اما گاهی بـه شکل غیرمترقبه با این جوش ها در صورتتان روبه‌رو میشوید! برخی پژوهش ها حاکی از ارتباط میان تراشیدن ریش با بروز این پدیده هستند. بر اساس این مطالعات، اصلاح ریش ارتباط نزدیکی با ظهور عفونت هاي پوستی دارد کـه باعث بروز آکنه، جوش و سایر بیماری هاي پوستی می شود.