پارس ناز پورتال

ویژگی های یک مرطوب کننده پوست ایده آل

ویژگی های یک مرطوب کننده پوست ایده آل

ویژگی های یک مرطوب کننده پوست ایده آل 

اگر قصد خرید مرطوب کننده پوست بینظیر را دارید می‌توانید از نکته هاي زیر در خرید کرم هاي مرطوب کننده بهره گیری کنید تا همه ي وقت پوستی نرم و مرطوب داشته باشید. آیا شما هم بعد از مراجعه به داروخانه برای خریدن مرطوب‌کننده پوست کاملا گیج می شوید و نمی دانید که باید کدام محصول را انتخاب کنید؟ این روزها ده‌ها محصول متفاوت در داروخانه‌ها به فروش میرسند و هر کدام نیز ادعا میکنند که بهتر از انواع مشابهند.

 

اما با این که انتخاب مرطوب‌کننده مناسب برای پوست واقعا گیج‌کننده به نظر میرسد، پیروی از چند راهنمایی ساده می تواند این انتخاب را به کار بسیار راحتی تبدیل کند. به‌گفته دکتر مونیکا هالم، یکی از متخصصان سرشناس پوست در نیویورک، نخستین راهنمای شما این هست: «بیش از حد برای مرطوب‌کننده، پول خرج نکنید!» پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها، مهم ترین محصولات برای مراقبت از پوست میباشند و اهمیت ویژه‌اي برای نرم‌ کردن پوست خشک دارند.

 

شیوه عملکرد مرطوب‌کننده پوست به این ترتیب هست که رطوبت را در لایه بیرونی پوست نگه‌می‌دارد و رطوبت موجود در لایه‌هاي درونی پوست را به لایه بیرونی می‌کشاند. مهم ترین عناصری که در ساخت مرطوب‌کننده‌ها بهره گیری میشوند، وازلین، روغن مینرال، لانولین و دایمتیکون میباشند. عناصر مهمی مثل گلیسیرین،

 

پروپیلن گلیکول، اوره و انواع ویتامین‌ها، به جذب آب در لایه بیرونی پوست کمک میکنند. به‌گفته دکتر فرانچسکا فوسکو، یکی از متخصصان پوست در شهر نیویورک و سخنگوی بنیاد سرطان پوست، بعضی از مرطوب‌کننده‌هاي پوست نیز حاوی آلفا هیدروکسی اسید«AHA» میباشند که لایه‌برداری سلول‌هاي مرده پوستی را انجام میدهد. محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید، یکی از برترین گزینش‌ها برای افرادی میباشند که پوست خیلی خشک دارند.

ویژگی های یک مرطوب کننده پوست ایده آل

1. به پنج عنصر اصلی تشکیل‌دهنده محصول دقت کنید

پیدا کردن مرطوب‌کننده مناسب برای پوست، به چند بار آزمون و خطا نیاز دارد. پس صبور باشید و با دقت به راهنماهای زیر به خرید بروید. اگر هم به نتیجه دلخواه و مناسب دست پیدا نکردید، دفعه بعدی یک محصول اخیر انتخاب کنید. در گام اول باید به 5 عنصر تشکیل‌دهنده اول دقت کنید. لیست عناصر تشکیل‌دهنده

 

محصول را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که عناصر فعال و مهم مثل لانولین، گلیسیرین و وازلین در آن وجود دارد. گلیسیرین کمتر از لانولین باعث برانگیختگی واکنش‌هاي آلرژیک میشود. متخصصان پوست معمولا تاکید میکنند که محصولات شرکت‌هاي معتبر و دارای تاییدیه‌هاي لازم را تهیه کنید.

 

2. مرطوب‌کننده‌هاي حاوی ضدآفتاب را انتخاب کنید

محافظت از پوست در مقابل آسیب‌هاي ناشی از نور خورشید، یکی از مهم ترین کارها برای حفظ جوانی پوست هست بنابراین مرطوب‌کننده‌اي بخرید که حاوی عناصر ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر باشد. شاید لازم باشد کمی برای پیدا کردن این نوعاز محصولات جستجو کنید، اما امروزه تعداد زیادی از مرطوب‌کننده‌هاي پوست و بدن حاوی مواد ضدآفتاب نیز میباشند.

 

3. مرطوب‌کننده‌اي متناسب با نوع پوست خودتان تهیه کنید

پوست روی صورت واقعا نازک‌تر و حساس‌تر از بخش‌هاي دیگر بدن هست. پس بهره گیری از مرطوب‌کننده‌هاي مجزا برای صورت و بدن، میتواند ایده خوبی باشد. متخصصان، خریدن محصولاتی را توصیه میکنند که قابلیت non-comedogenic داشته باشند، یعنی باعث انسداد منافذ پوستی نشوند و به اصطلاح کومدون‌زا نباشد. در غیر این صورت منجر به ایجاد التهاب و جوش میشوند.

 

انتخاب محصول متناسب و سازگار با نوع پوست نیز از اهمیت خاصی برخوردار هست. اگر پوست حساسی دارید، سراغ مرطوب‌کننده‌هایي بروید که ضدحساسیت باشند. معمولا روی انها «مناسب برای پوست‌هاي حساس» قید شده هست. افراد دارای پوست چرب نیز بهتر هست مرطوب‌کننده‌هاي بدون چربی و سبک «light» انتخاب کنند،

 

درست برخلاف افراد دارای پوست خشک که به مرطوب‌کننده‌هاي قوی‌تر نیاز دارند. اگر پوست شما از نوع ترکیبی هست، ابتدا از مرطوب‌کننده سبک برای تمام صورت بهره گیری کنید و در ادامه، از کرم‌هاي غلیظ‌تر برای مرطوب‌ کردن قسمت‌هاي خشک‌تر صورت کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که اکثر افراد معمولا در فصل تابستان به لوسیون‌هاي سبک‌تر و در فصل زمستان به کرم‌ها یا پمادها نیاز پیدا میکنند.

 

4. از مرطوب‌کننده‌هاي حاوی رتینول گذشته از خواب شبانه بهره گیری کنید

رتینول‌ همان ویتامین A متناسب برای پوست هست. این ماده مهم، سرعت ساخت مجدد سلول‌هاي پوستی را افزایش میدهد. محصولات حاوی رتینول به دو گروه بدون نسخه و تجویزی تقسیم میشوند. با این‌حال، در بهره گیری از همۀ آن ها باید با احتیاط عمل کنید، چون این ماده می تواند باعث التهاب، قرمز شدن یا خشکی پوست شود.

 

5. شاید مرطوب‌کننده‌هاي ساختنی برای پوست شما مناسب‌تر باشند

اگر پوست شما خیلی خشک هست، حتما به دکتر مراجعه کنید، چون به مرطوب‌کننده‌هاي ساختنی که دکتر تجویز می‌‌کند، نیاز دارید. مرطوب‌کننده‌هاي تجویزی حاوی اسیدلاکتیک AHA میباشند که لایه فوقانی پوست را نرم می کند و می تواند بهتر از انواع بدون نسخه عمل کند. گرچه انواع خاصی از آلفا هیدروکسی اسیدها «AHAs» مثل

 

اسیدلاکتیک و اسیدگلیکولیک می توانند واکنش‌هاي آلرژیک را در بعضی از افراد برانگیخته کنند بنابراین در صورت مواجه شدن با حالت‌هایي مثل سوزش، التهاب، قرمزی پوست، خارش یا بثورات پوستی، حتما این مساله را به دکتر اطلاع بدهید.گزینش تجویزی دیگر، کرم مرطوب‌کننده محافظ «Barrier» هست که عناصر جاذب رطوبت دارد.

 

این عناصر مهم، رطوبت را برای مدت‌زمان طولانی‌تری در پوست حفظ میکنند. معمولا این‌طور گفته می شود که این کرم‌ها کمی اکثر از مرطوب‌کننده‌هاي معمولی در پوست نفوذ می کنند.

 

6. در موقع مناسب و به شیوه‌اي مناسب از مرطوب‌کننده بهره گیری کنید

بعد از این که محصول مناسب برای خودتان را پیدا کردید، باید هر روز از مرطوب‌کننده بهره گیری کنید، چون راه درازی را برای پیشگیري از خشکی پوست و حتی مخفی کردن چین‌وچروک‌ها در پیش دارید. گرچه مرطوب‌کننده‌ها نمیتوانند چین‌وچروک‌ها را از بین ببرند، چون به‌خاطر از بین رفتن کلاژن ایجاد میشوند.

 

با این‌حال، این محصولات می توانند حجم‌دهنده و سفت‌کننده خوبی برای پوست باشند و درنتیجه کاری کنند که چین‌وچروک‌ها کمتر به چشم خود ما و دیگران بیایند.یکی از ترفندهای مهم برای تقویت اثربخشی مرطوب‌کننده‌ها، بهره گیری از این محصولات بعد از خیس کردن نسبی پوست هست.

 

برای این که اهمیت این نکته را بهتر درک کنید، یک اسفنج بسیار خشک و یک اسفنج نمناک را در نظر بگیرید. اگر مرطوب‌کننده را روی اسفنج خشک بریزید، اصلا به درون آن نفوذ نمی کند اما اگر اول اسفنج را کمی خیس کنید و بعد مرطوب‌کننده را روی آن بریزید، روند جذب سریع را دیدن می کنید. پوست ما انسان‌ها نیز براساس همین قاعده عمل می کند پس چرا با کمک گرفتن از یک ترفند ساده، به سلامت بهتر پوست خود ما کمک نکنیم؟