پارس ناز پورتال

مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را فراموش نکنید

مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را فراموش نکنید

مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را فراموش نکنید 

زینک یا روی ماده معدنی هست که برای بدن ضروری میباشد, زینک را در فصل پاییز باید به طور مداوم مصرف نمایید. افراد گیاهخوار از جمله افرادی میباشند که اکثر از دیگران در معرض کمبود مواد معدنی در بدنشان قرار دارند به همین جهت مصرف برخی خوراکی‌ها در فصل‌هاي سرد به این افراد پیشنهاد می شود.

 

زینک «Zinc» ماده‌اي هست که کمبود آن در بدن علامت‌هایي را ایجاد می کند.زینک پس از عنصر آهن از جمله ضروری‌ترین مواد برای حفظ سلامت و کارکرد مناسب اعضای بدن هست. روی بر سلامتی پوست, مو, دندان و ناخن ها اثر می گذارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

 

براساس تحقیق‌ها زینک بر فعالیت بیش از 300 آنزیم بدن کارساز هست که این آنزیم‌ها باعث ایجاد واکنش‌هاي بیوشیمیایی در بدن می شوند.آمار‌هاي سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد بیش از 31 درصد از مردم در سراسر دنیا دچار کمبود زینک میباشند که به خصوص در مادران حامله می تواند سبب ابتلای جنین به انواع مریضی ها, نقص مادرزادی و زایمان زودرس شود.

 

گیاهخواران از جمله افرادی میباشند که اکثر از دیگران در معرض کمبود ماده معدنی زینک در بدنشان قرار دارند, زیرا به علت تنوع خوراکی خاص خود دارای میزان بالای اسید فیتیک «phytic acid» دربدن خود میباشند که مانع جذب زینک می شود؛ فیتیت در خوراکی هایي هم چون گندم کامل, حبوبات و دانه‌هاي روغنی وجود دارد.

 

برخی مریضی‌ها از جمله اگزما و پسوریازیس هم با افزایش گردش خون سلولی سبب کمبود زینک در بدن میشوند, مصرف نکردن و یا کمبود مصرف غذا‌هاي حاوی گوشت قرمز نیز می تواند باعث کاهش زینک در بدن شود, زیرا جایگزین‌هاي گوشت قرمز حاوی مقدار بسیار کمی زینک میباشند.کمبود زینک همین طور سبب سرماخوردگی, دیر مفید شدن زخم ها, خستگی و حتی ناباروری در افراد میشود.

 

از جمله علامت‌هاي کمبود زینک در بدن می توان موارد زیر را اسم برد.

 

ریزش و کم پشتی مو‌هاي سر, وجود نقطه‌هاي سفید بر روی ناخن ها, وجود آکنه و جوش صورت در محل چانه, کدر شدن رنگ دندان ها, سفید شدن پوشش روی زبان, بوی دهان نامطبوع, التهاب لثه, بروز زخم در دهان و لثه ها, تب خال, پوکی و نرمی استخوان از مهم‌ترین این علامت‌ها هست.

 

بر این زمینه کارشناسان به افراد پیشنهاد میکنند مواد خوراکی به خصوص پروتئین حیوانی شامل گوشت گاو, گوسفند, مرغ و ماهی هاي روغنی در رژیم خوراکی هرروز خود داشته باشند.از جمله دیگر خوراکی هاي حاوی زینک می توان قارچ, پنیر, بادام, اسفناج و سیر را می توان اسم برد.براساس تحقیق‌ها زنان در سنین باروری دست کم باید روزی 40 گرم گوشت قرمز مصرف کنند تا دچار کم خونی و کمبود زینک نشوند.

 

کارشناسان مهم ترین منبع فراهم سازی زینک به جز مواد خوراکی طبیعی را در مکمل‌هاي تغذیه‌اي می دانند که با بازرسی دکتر و انجام آزمایش خون میتواند برای رفع نیاز بدن به این ماده ضروری مورد بهره گیری قرار گیرد.