پارس ناز پورتال

درباره مصرف نوشیدنی الکلی در دوران بارداری

درباره مصرف نوشیدنی الکلی در دوران بارداری

درباره مصرف نوشیدنی الکلی در دوران بارداری 

الکل در دوران بارداری می تواند تاثیرات بسیار بدی را روی جنین داشته باشد و مادران بهتر است این نوشیدنی ها را تا 9 ماه کاملا کنار بگذارند. در سال ۲۰۰۵ وزارت بهداشت امریکا در بیانیه‌ای از کلیه زنان باردار و آنهایی که می‌خواهند باردار شوند خواست که جهت حفظ سلامتی جنین، از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنند.

 

 به گزارش پارس ناز مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز آن را تایید کرده و عنوان کرد که هیچ مقدار مصرف ایمن از الکل برای زنان باردار وجود ندارد.همنین قیقا دیگری وسط محققان فنلاندی و در دانشگاه هلسینکیمصرف نشان داد که مصر الکل در ۴-۳ هفته اول بارداری یعنی زمانی که خیلی از زنان نمیدانند که آبستن هستند میتواند موجب تغییراتی در مغز جنین شود که آسیب های دائمی را در مغز نوزاد به دنبال خواهد داشت.

 

این مطالعه که نتایج آن در مجله منتشر شده است نشان داده که مصرف الکل در این دوران در عملکرد ژن ها در بافت های دیگر بدن نیز تغییراتی را موجب میشود.این مطالعه در فاز حیوانی بر روی موش ها صورت گرفته و نشان داده است که مصرف الکل در یک هفته اول بارداری موش که معادل ۴-۳ هفته اول در انسان است

 

میتواند بر روی قسمت هیپوکامپ مغز که مسئول حافظه و یادگیری است تاثیر بگذارد. محققان به توسط ام آر آی (MRI) مغز این موش ها موقعی که بالغ شدند را بررسی کرده و متوجه تغییراتی در قسمت های هیپوکامپ و بطن های مغز شدند.مطالعات قبلی همچنین نشان داده است که مصرف الکل در دوران بارداری میتواند موجب نقائص مادرزادر در قلب نوزاد شود.

 

شاید پزشک متخصص زنان و زایمان به شما بگوید مصرف یک مقدار کم گاهگاهی اشکالی نداشته باشد اما بد نیست بدانید که: الکل بلافاصله از جفت عبور می‌کند؛ یعنی وقتی شما می‌نوشید، فرزندتان هم می‌نوشد.زنانی که مداوم الکل مصرف می‌کنند، فرزندشان را در معرض اختلال جنین الکلی قرار می‌دهند که موجب ناتوانی‌های یادگیری متوسط تا شدید، ناهنجاری‌های فیزیکی و اختلالات مربوط به سیستم عصبی مرکزی بدن قرار می‌دهد.

 

در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، مشخص گردید که بچه‌هایی که مادرشان در طول بارداری الکل مصرف کرده بود، بعدها در دوران کودکی دچار مشکلات رفتاری و اخلاقی می‌شوند.جهت سلامت جنین و به دنیا آمدن نوزادی سالم و شاداب، مادران باید قبل از باردار شدن مصرف الکل و سیگار را قطع کنند. زیرا هیچ سطح بی ‏خطری از مصرف الکل در دوران بارداری شناخته و ری نشده است.