پارس ناز پورتال

معرفی رژیم غذایی مفید روزه داری متناوب

مجموعه : رژیم و تغذیه
معرفی رژیم غذایی مفید روزه داری متناوب

معرفی رژیم غذایی مفید روزه داری متناوب 

روزه گرفتن،رژیم غذایی بسیار مفید و کاربردی اسـت کـه پزشکان هم فواید آنرا همیشه بیان کرده اند. درباره رژیم غذایی روزه داری متناوب برای شـما اطلاعات جالبی داریم. پدیده‌ایی موسوم بـه روزه‌ي متناوب طبق معمول در زمره محبوب‌ترین گرایشات در زمینه‌ي سلامتی و تندرستی اسـت.این پدیده شامل چرخه‌ایی متناوب از روزه‌داری و خوردن اسـت.

 

تعداد زیادی از مطالعات دال بر آن اسـت کـه روزه‌ي متناوب منجر بـه کاهش وزن، التیام عملکرد سوخت و ساز، پیشگیری از عده اي از بیماری‌ها و احتمالا طول عمر بیشتر می شود.

 

دراین مقاله بـه توصیف روزه‌ي متناوب و اهمیت آن پرداخته می شود.

 

روزه‌ي متناوب چیست؟

روزه‌ي متناوب، الگوی خوردن با وقفه‌ایی در خوردن و روزه‌داریست.دراین نوع روزه بحثی درباره‌ي نوع مواد غذایی کـه میتوان خورد، بـه میان نمی آید بلکه موضوع درباره‌ي زمان خوردن مواد غذاییست.انواع مختلفی از روزه‌هاي متناوب وجوددارد، کـه روز یا هفته را بین خوردن و یا روزه‌داری تقسیم می کند.

 

اکثر مردم بطور معمول، شب هنگام کـه در خواب بـه سر میبرند، روزه هستند. روزه‌ي متناوب برهمین منوال، یعی ادامه‌ي روزه‌داری شب‌هنگام اسـت، اما کمی طولانی‌تر.بدین منظور میتوان از وعده‌ي صبحانه صرف نظر نمود، نخستین وعده‌ي غذایی را در نیمروز میل نمود و آخرین وعده را ساعت ۸ شب صرف کرد.

 

بدین ترتیب اصطلاحا ۱۶ ساعت از روز را روزه بوده و دریچه‌ي خوردن خود رابه ۸ ساعت محدود نموده‌اید. این نمونه از روزه‌‌ي متناوب در زمره محبوب‌ترین نمونه‌هاي روزه‌داری جای دارد و بـه روش ۱۶/۸ موسوم میباشد.علی‌الرغم آنچه تصور میکنید، پیروی از روزه‌ي متناوب حقیقتا آسان اسـت. بـه گزارش اکثر افرادی کـه روزه‌داری متناوب را تجربه نموده‌اید، در طول مدت روزه‌داری نه تنها حس بهتری داشته‌اند، بلکه از انرژی بالاتری نیز برخوردار بوده‌اند.

 

احساس گرسنگی طبق معمول مسئله‌ي چندان حادی نیست، اگرچه در ابتدا کمی مشکل‌ساز می شود اما بـه مرور بدن بـه نخوردن عادت میکند.در طول روزه‌داری خوردن هیچ ماده‌ي غذایی جایز نیست اما نوشیدن آب، قهوه، چای و دیگر نوشیدنی‌هاي غیر الکلی بلا مانع اسـت.

 

در عده اي از انواع روزه‌ي متناوب، خوردن مقدار کمی غذای کم کالری در طول مدت روزه‌داری مجاز اسـت.هم چنین مصرف مکمل‌ها در طول روزه‌داری اغلب بلا مانع اسـت زیرا فاقد کالری هستند.

 

چرا روزه بگیریم؟
در واقع هزاران سال اسـت کـه بشر روزه می گیرد.گاهی روزه‌داری بدلیل عدم وجود هرگونه مواد غذاییِ در معرض، بـه بشر تحمیل می ‌شد.در موارد دیگر نیز بـه دلایل مذهبی افراد روزه میگیرند. در مذاهب مختلف از جمله اسلام، مسیحیت و بودائیسم احکامی مبنی بر روزه‌داری وجوددارد.بشر و دیگر حیوانات نیز اغلب در مواقع بیماری بـه روزه‌ي متناوب روی می‌آورند.

 

انچه مسلم اسـت، روزه‌داری ابدا برخلاف طبیعت بشر نیست، بدن مـا کاملا از عهده‌ي نخوردن در فواصل زمانی بر می آید و از تجهیزات لازم جهت نظارت و چیرگی بر حس گرسنگی برخوردار اسـت.هنگامیکه چیزی نمیخوریم تمام فرایندهای بدن دستخوش تغییر میشود تا در مواقع گرسنگی شدید و قحطی غذا بر سختی‌ها فائق شود. فائق شدن بر گرسنگی و قحطی بـه کمک فرایندهای اصلاحی از سوی هورمون‌ها، ژن‌ها و سلول‌هاي مهم صورت می‌پذیرد.

 

در حین روزه‌داری، علاوه بر این کـه شاخص قندخون و میزان ترشح انسولین تا حد قابل توجهی کاهش می یابد، موجب افزایش ترشح هورمون رشد در انسان میشود.برخی افراد بـه روزه‌ي متناوب روی می‌آورند تا وزن خودرا کاهش دهند، زیرا این روزه روشی ساده و البته موثر در محدود نمودن کالری‌هاي مصرفی و سوزاندن چربی‌هاست.

 

برخی دیگر نیز از فواید این روزه در جهت افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش عوامل خطرزا و التیام سلامت بهره می‌جویند.شواهدی دال بر این کـه روزه‌ي متناوب موجب افزایش طول عمر می گردد، وجوددارد. مطالعات انجام شده بر روی جانوران نشان می دهد کـه روزه‌داری متناوب هم در افزایش طول عمر و هم در کاهش جذب کالری موثر اسـت .

 

برخی مطالعات نیز حاکی ازآن اسـت کـه روزه‌ي متناوب از ابتلا بـه برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌هاي قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان، آلزایمر و دیگر بیماری‌ها جلوگیري می کند.برخی افراد نیز بـه آسانی روزه‌ي متناوب علاقمندند.روزه‌ي متناوب علاوه بر این کـه زندگی را برایتان آسان می کند، وضع سلامتتان را نیز التیام می‌بخشد. از آنجایی کـه وعده‌هاي کم‌تری میل می کنید، برنامه ریزی کم‌تری برای طبخ غذا کرده و زندگی آسان‌تری خواهید داشت.

 

وعده‌هاي کم‌تر منهای آماده‌سازی و تمیزکاری مساویست با صرفه‌جویی در زمان. آن هم بـه مقدار زیاد.

 

انواع روزه‌ي متناوب

روزه‌ي متناوب در چندین سال اخیر بسیار رواج یافته و انواع بسیار متنوعی ازآن بـه چشم می خورد.

 

در این جا بـه رایج ‌ترین شیوه‌ها اشاره می کنیم:

 

شیوه‌ي ۱۶/۸: روزه‌داری بـه مدت ۱۶ساعت در روز، بعنوان مثال، فقط بین ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب میتوان غذا خورد.

 

خوردن، روزه، خوردن: یک‌بار یا دوبار در هفته، بین شام امشب تا شام روزبعد هیچ‌چیز خورده نشود.

 

رژیم ۵:۲: دو روز در هفته فقط بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری غذا میل شود.

 

و انواع دیگری از این روزه نیز وجوددارد.

 

مـن بـه شخصه از طرفداران روزه‌ي متناوب هستم، زیرا بـه اعتقاده مـن پیروی ازآن بسیار ساده و سهل اسـت.

 

در واقع، اینروزها بیش از پیش در تلاشم تا از مواد غذایی طبیعی استفاده کنم. طبق معمول تا صبح چندان احساس گرسنه نمیکنم پس وادار نمی شوم تا ساعت ۱ بعدازظهر غذا بخورم.

 

بنابر این آخرین وعده‌ي غذایی را بین ساعت ۶ تا ۹ شب میخورم ودر نتیجه بین ۱۶ تا ۱۹ ساعت در روز، روزه هستم.

 

مادامی کـه غذا هاي سالم مصرف می کنید، دریچه‌ي غذایی خودرا محدود میکنید و هر از گاهی روز میگیرید، میتوانید از مزایای فوق‌العاده شگفت‌انگیز آن‌ها بهره‌مند شوید.