پارس ناز پورتال

نقد و بررسی شبکه ایاس

نقد و بررسی شبکه ایاس

ایاس یکی از ارزهای نوظهور در بازار کریپتوکارنسی‌هاست که توانسته است در زمانی اندک، نظر فعالان این بازار را به خود جلب کند. همان طور که در مقاله کیف پول‌های مناسب ایاس توضیح داده شد، این ارز (ایاس) با حجم بازار 8 میلیارد دلار و ارزش معاملات 6 میلیارد دلار در روز، در بین بیست ارز برتر بازار قرار دارد، به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم تاریخچهٔ آن، نحوهٔ عملکرد و چگونگی خرید eos را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تاریخچهٔ ارز EOS

 

این ارز فعالیت رسمی خود را در بازار از سال 2018 آغاز کرد، اما عرضهٔ اولیهٔ آن از یک سال قبل یعنی اوایل سال 2017 آغاز شد. هدف تیم توسعه‌دهنده از این عرضهٔ اولیه، فراهم‌کردن فرصت برای تمام علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری روی این پروژه بود. نتیجهٔ این عرضهٔ طولانی‌مدت، جذب سرمایهٔ یک‌میلیارددلاری و شروع طوفانی در بازار ارزهای دیجیتال بود.

 

هدف این پروژه، ساخت شبکه‌ای بود که توان پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را داشته باشد تا مشکل سایر شبکه‌ها نظیر اتریوم را برطرف کند. اتریوم علی‌رغم محبوبیت فراوان، ظرفیت محدودی دارد و نمی‌تواند بیش از 25 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

 

یکی از نقاط قوت این پروژه، حضور دنیل لامیر به‌عنوان بنیان‌گذار آن است. این شخص سابقهٔ فعالیت در پروژه‌هایی نظیر Bitshare و Steem را دارد که در حال حاضر چندین میلیارد دلار ارزش دارند. حضور لامیر موجب شد تا کمپانی بلاک، سرمایهٔ اولیه برای راه‌اندازی و اجرا این پروژه را تأمین کند.

 

در حال حاضر این پروژه به افراد علاقه‌مند به حوزهٔ بازارهای مالی غیرمتمرکز کمک می‌کند تا قراردادهای هوشمند خود را بر بستر آن راه‌اندازی کنند.

 

اهمیت قدرت تراکنش ایاس

 

قدرت تراکنش این شبکه به‌دلیل استفادهٔ میلیون‌ها کاربر از خدمات مالی غیرمتمرکز اهمیت دارد. فرض کنید 100 هزار نفر قصد استفادهٔ هم‌زمان از خدمات را داشته باشند. اگر قدرت پردازش پایین باشد، بخش زیادی از کاربران نمی‌توانند از خدمات استفاده کنند یا مجبور هستند برای انجام سریع‌تر تراکنش‌ها، هزینهٔ بیشتری پرداخت کنند.

 

باید بدانید که پروژه‌های دیگری نظیر استیم نیز موفق به ایجاد شبکه‌هایی پرقدرت شده‌اند، اما ایاس نسبت‌به آن‌ها دو برتری دارد:

 

1- توان پردازش Steem، 100 هزار تراکنش در ثانیه است، درحالی‌که EOS می‌تواند میلیون‌ها تراکنش را در یک ثانیه پردازش کند.

 

2- در EOS کاربر می‌تواند به‌راحتی اکانت خود را بازیابی کند، اما این امکان در Steem وجود ندارد.به دلایل گفته‌شده، کاربران زیادی خرید ایاس را به استیم ترجیح می‌دهند.

نقد و بررسی شبکه ایاس

بررسی چگونگی عملکرد

 

ایاس که به قاتل اتریوم نیز معروف است، از الگوریتم اثبات سهام برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کند. الگوریتمی که با استفاده از آن می‌توان میلیون‌ها تراکنش را در ثانیه پردازش کرد. درحالی‌که اتریوم و بیت‌کوین که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند، فقط قادر به پردازش 15 تا 25 تراکنش در ثانیه هستند.

 

الگوریتم اثبات کار دو مشکل اساسی دارد:

 

1. به‌دلیل استفادهٔ زیاد از انرژی و حرارتی که تولید می‌کند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌شود.

 

2. تعداد تراکنش‌های محدود موجب افزایش هزینه می‌شود.

 

در مقابل، الگوریتم اثبات سهام آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کند و هزینهٔ انجام تراکنش نیز بسیار ناچیز است.

 

معرفی الگوریتم اثبات سهام

 

در این روش کاربر به‌جای اشتراک‌گذاری سخت‌افزار، دارایی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد تا با استفاده از آن، مراحل تأیید تراکنش‌ها انجام شود. به‌عنوان‌مثال، فرض کنید در شبکه برای تأیید تراکنش به 100 تأییدیه نیاز باشد. سرمایه‌گذاران می‌توانند براساس میزان دارایی خود، به هر تراکنش رأی دهند تا تأیید شود. هرچه دارایی بیشتر باشد، حق رأی بیشتری خواهید داشت.

 

* شبکه به‌ازای تأیید تراکنش به سرمایه‌گذاران پاداش می‌دهد.

 

* در صورت مشاهدهٔ رفتار مخرب، سرمایه‌گذار از شبکه اخراج شده و فرد دیگری جایگزین او می‌شود.

 

* شبکه برای جلوگیری از ایجاد اختلال و مشکلات امنیتی، به‌نوبت تأییدکننده‌ها را تغییر می‌دهد، به همین دلیل همهٔ سرمایه‌گذاران می‌توانند از شبکه پاداش دریافت کنند. این مزیت موجب می‌شود بسیاری از فعالان به خرید eos علاقه نشان دهند.

 

* هرچه تعداد سهام‌دارانی که از این شبکه استفاده می‌کنند بیشتر شود، سرعت تأیید تراکنش افزایش‌یافته و هزینهٔ آن کاهش پیدا می‌کند.

نقد و بررسی شبکه ایاس

کیف‌پول‌های ایاس

 

به‌طورکلی کیف‌پول‌های این ارز را می‌توان به دو دستهٔ آنلاین (کیف‌پول گرم) و آفلاین (کیف‌پول سرد) تقسیم‌بندی کرد. در ادامه برخی از این کیف‌پول‌ها را معرفی می‌کنیم:

 

* کیف‌پول آنلاین یا گرم

بسیاری از کاربران پس از خرید ایاس، ارز خود را در کیف‌پول‌های آنلاین نگه‌داری می‌کنند. شما می‌توانید به‌راحتی به سایت یا نرم‌افزارهای طراحی‌شده از طرف شرکت سازندهٔ کیف‌پول مراجعه کنید و حساب خود را افتتاح کنید. کاربر می‌تواند به‌راحتی میزان موجودی خود و قیمت eos خریداری‌شده را به‌صورت لحظه‌ای بررسی کند.

 

توصیهٔ ما به شما استفاده از کیف‌پول اکسدوس و سیف پل است. البته در هنگام افتتاح حساب، باید از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید، زیرا کاربران ایرانی به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، نمی‌توانند از خدمات این کیف‌ها استفاده کنند.برای ذخیره‌کردن دارایی خود، می‌توانید از کیف اتمیک و فری ولت نیز استفاده کنید، اما افتتاح حساب کاربری در آن‌ها کمی پیچیده است.

 

* کیف‌پول آفلاین یا سرد

بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند پس از خرید eso، دارایی خود را در کیف‌پول‌های آفلاین یا سرد نگه‌داری کنند، زیرا امنیت بیشتری نسبت‌به کیف‌پول آنلاین دارند. بهترین کیف‌پول‌هایی که می‌توانید برای نگه‌داری ایاس از آن‌ها استفاده کنید، لجر نانو اس، لجر نانو ایکس و تزور است.

 

برای مدیریت دارایی‌های خود و مشاهدهٔ قیمت ایاس‌های خریداری‌شده در کیف‌پول لجر، باید از کیف‌پول‌های همکار مانند Blocks.io و Fairy-wallet استفاده کنید، زیرا در لجر لایو امکان مدیریت EOS وجود ندارد.

 

خریدوفروش در والکس

 

ازآنجایی‌که پیداکردن صرافی معتبر برای بررسی قیمت eos و خرید آن همواره یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران است، در این بخش تصمیم گرفتیم نحوهٔ معامله در صرافی والکس که از اعتبار بالایی برخوردار است را به شما نشان دهیم.

 

کافی است وارد سایت صرافی ارز دیجیتال والکس شوید. در قسمت بالای صفحه روی گزینهٔ ثبت‌نام کلیک کنید و اطلاعات خواسته‌شده را در اختیار صرافی قرار داده و مراحل احراز هویت مشخص‌شده را طی کنید.

 

بعدازاین کار می‌توانید به بخش معاملات مراجعه کرده و یکی از روش‌های خریدوفروش آنی یا معامله پیشرفته را انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال، ما در اینجا خریدوفروش آنی را انتخاب می‌کنیم. در این بخش، قیمت ایاس و میزان سرمایه‌گذاری را مشخص و روی گزینهٔ خرید/ فروش کلیک می‌کنید.

 

جمع‌بندی

 

ایاس به‌دلیل استفاده از الگوریتم اثبات سهام، قادر است میلیون‌ها تراکنش را در ثانیه تأیید کند، به همین دلیل می‌توان آیندهٔ این ارز را روشن دانست. این ارز رقیبی جدی برای اتریوم و بیت‌کوین به‌شمار می‌رود که از الگوریتم اثبات کار برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت می‌زنند.