پارس ناز پورتال

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردند

مجموعه : اخبار سینما
نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردند

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردند 

بعضی از نقش ها بوده اند که بازیگران و ستاره هاي سینما را تا مرز جنون روانی پیش برده اند که اکثرا مرتبط به فیلم های ترسناک میشوند. فیلمهای ترسناک همه ی وقت چیزی برای ترساندن و غافلگیر کردن بیننده دارند اما شاید شما هم نیز بعنوان علاقمندان این ژانر از سینما، بعد از تماشای یک فیلم ترسناک بارها با خود فکر کرده‌اید

 

که بازیگران چگونه توانسته اند با چنین نقش هاي اذيت دهنده ي دراین فیلم کنار آمده و این نقش ها را بازی کنند. در حالی‌که شمار زیادی از بازیگران آنقدر هنر داشته و به بازیگری مسلط میباشند که میتوانند سلامت شخصی و روحی خودرا در هنگام ایفای نقش هاي ترسناک و شرورانه حفظ کنند اما بعضی دیگر دراین مهم عملکرد خوبی ندارند.

 

از کار با کارگردانان بدرفتار و شکنجه گر تا متد اکتینگی که درست پیش نرفته، در ادامه میخواهیم شما رابا نقش هایي در فیلمهای ترسناک آشنا کنیم که بطور جدی بر سلامت روحی و روانی بازیگران تاثیر منفی گذاشت.

 

۱- مالکوم مک داول در فیلم پرتقال کوکی «۱۹۷۱»

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردندفیلم «پرتقال کوکی» «A Clockwork Orange» غوغایی ترین ساخته ي استنلی کوبریک به اندازه ي کافی صحنه هاي ترسناک و غمگین کننده دارد که بی شک تماشاگر را تحت تاثیر قرار خواهد اما این تاثیر روانی برای بازیگری که دراین فیلم نقش بازی کرده بسیار بیشتر بوده هست.

 

برای صحنه ي مشهور شست و شوی مغزی فیلم، بازیگر نقش اصلی فیلم، به کارگردان اجازه داد که دستیاران او برای هر برداشت چشمهایش رابه طرز وحشتناکی باز کنند. متاسفانه مک داول نتوانست از این صحنه بدون آسيب عبور کند و پس از پایان فیلمبرداری برای مدتی با کوری موقت و شکاف در قرنیه مواجه شد. بی شک شکنجه ي روحی که مک داول دراین فیلم متحمل شد بسیار بیشتر و دردآور تر از شکنجه ي جسمی بود.

 

۲- تیپی هدرن در فیلم پرندگان «۱۹۶۳»

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردنددر موقعفیلمبرداری صحنه هاي فیلم «پرندگان» «The Birds» ساخته آلفرد هیچکاک، وی به شدت تیپی هدرن، بازیگر نقش اول فیلم، را چه در صحنه هاي فیلمبرداری و چه خارج ازآن مورد اذيت و اذیت قرار داد. بحبوحه این بدرفتاری ها زمانی بود که هیچکاک به وی گفت از پرنده هاي مصنوعی برای تولید صحنه ي مشهور فیلم بهرهگیری خواهد کرد

 

اما در فیلمبرداری صحنه ي مشهور فیلم از پرندگان حقیقی که به سوی او پرت میشدند بهرهگیری میشود و این حالات یک هفته تمام ادامه داشت. وقتی که فیلمبرداری این صحنه به پایان رسید، هدرن با صورتی مجروح، بدنی خونین و روحیه اي بسیار بد صحنه را ترک کرد و مدتی را تحت نظر دکتر بود.

 

۳- لیندا بلر در فیلم جن گیر «۱۹۷۳»

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردندلیندا بلر، بعنوان کودکی که در یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین فیلمهای ترسناک تاریخ سینما نقش بازی کرده هست، گفته هست که هنوز زخم هاي روحی که از بازی در فیلم «جن گیر» «The Exorcist» خورده بهبود نیافته اند. وی که در دوران تولید این فیلم تنها ۱۳ سال سن داشته می‌گوید که واقعاً نمی دانسته

 

حکايت فیلم چیست ودر اطرافش چه اتفاقاتی در حال رخ دادن هست. برای او بازی دراین فیلم در ابتدا ساده بود اما کابوس وی پس از توزيع فیلم آغاز شد. در واقع بعد از توزيع فیلم درسال ۱۹۷۳ همواره سوال هایي تکراری در مورد جن گیری، ایمان و مذهب کاتولیک از وی پرسیده می شد که وی نه پاسخ را میدانست و نه برای پاسخگویی آمادگی داشت.

 

وی دراین باره گفته هست:” برای من، فیلم جن گیر یک افسانه بود، من در آن موقع نمی‌دانستم که این موضوع با حقیقت ارتباطی دارد و بهمین خاطر وقتی رسانه ها آغاز به پرسیدن سوال هاي تکراری از من در مورد کارهای شیطان کردند، این موضوع بر فشاری که بر من وارد می شد افزود، و این موضوع برای یک نوجوان بسیار سخت و غیر قابل تحمل بود”.

 

۴- میا فارو در فیلم بچه رزماری «۱۹۶۸»

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردندمیا فارو در هنگام بازی در نخستین فیلم هالیوودی رومن پولانسکی با اسم «بچه رزماری» «Rosemary’s Baby» تجارب روحی دردناکی را تحمل کرد. فارو که یک گیاهخوار به تمام معنا بود از طرف پولانسکی وادار شد که کبد خام مرغ بخورد و وی برای برداشت هاي متوالی وادار شد بارها و بارها اینکار را تکرار کند.

 

بدتر این‌که در موقعفیلمبرداری این فیلم، میا فارو وادار شد که اسناد قانونی مرتبط به طلاقش از فرانک سیناترا را خوانده و امضا نماید و اینکار را باید در مقابل چشمان تمام عوامل فیلم انجام می داد. بی شک ترکیب این همه ی سنجیدن ي وخیم برای فارو سخت بوده و روحیه وی را خدشه دار کرده هست.

 

۵- جنت لَي در فیلم روانی «۱۹۶۰»

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردندباز وحشت و خشونت و سوء بهرهگیری و باز فیلمی کلاسیک از آلفرد هیچکاک. جنت لَي پس از بازی در نقش ماریون کرَین در فیلم «روانی» «Psycho» دیگر هیچوقت آن آدم سابق نشد. وی که از مشاهده چهره ي خود در صحنه ي مشهور دوش گرفتن به شدت ترسیده بود دیگر از ان به بعد هرگز از دوش بهرهگیری نمی‌کرد

 

و تنها از وان حمام بهرهگیری می نمود. فیلم «روانی» که بعنوان یکی از تاریک ترین و ترسناک ترین فیلمهای تاریخ شناخته می‌شود نه تنها لَي بلکه دیگر عوامل فیلم و حتی خود هیچکاک را نیز تحت تاثیر قرار داد.

 

۶- کایلی ریچاردز در فیلم «هالووین»

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردندشاید امروز کایلی ریچاردز رابه خاطر بازی در سریال « زنان منزل دار حقیقی بورلی هیلز» «The Real Housewives of Beverly Hills» بعنوان یک زن منزل دار بشناسید اما گذشته از این‌که وی به ستاره ي دنیای تلویزیون تبدیل شود همه ی وی را با بازی در فیلم «هالووین» «Halloween» ساخته جان کارپنتر در سنین کودکی می شناختند.

 

ریچاردز بعد از مشاهده این فیلم چنان وحشت زده شد که تا سن ۱۵ سالگی در رخت خواب همراه مادرش می‌خوابید و همه ی وقت تصور می‌کرد که کسی پشت پرده یا زیر تخت او قایم شده هست و می‌خواهد به او آسيب برساند. ریچاردز بعد از این سنجیدن ي ترسناک دیگر هیچ گاه در فیلمهای ترسناک بازی نکرد.

 

۷- بازیگران فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس «۱۹۷۴»

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردندباید توبی هوپر را انسان بسیار بسیار بی رحمی دانست. وی افزون بر این‌که بعنوان نویسنده و کارگردان فیلم «کشتار با اره برقی در تگزاس» «The Texas Chain Saw Massacre» باعث غش کردن و وحشت بیشماری در سینماها شد، بلکه با پنهان نگه داشتن ظاهر ترسناک بازیگر نقش مرد صورت چرمی از دیگر بازیگران انها رابه یکباره وحشت زده کرد.

 

وی پوست روی صورت شخصیت ترسناک و قاتل فیلم را تا لحظه اي که دوربین ها آغاز به فیلم گرفتن کردند از دیگر بازیگران پنهان کرد تا واکنش انها بعد از مشاهده صورت چرمی طبیعی باشد و البته به این مهم نیز دست یافت. گونار هانسن «بازیگر نقش صورت چرمی» گفته هست که شکنجه روحی شخصیت سالی «با بازی ماریلین برنز» در سر میز شام برای او نیز دردآور بوده هست.

 

وی دراین باره گفته هست:” تمامی صحنه ي شام در ذهن من حک شده هست و فکر میکنم که این موضوع تنها به خاطر دردناکی آن بوده هست. در آن لحظه همه ی ما واقعاً در حال فروپاشی روحی بودیم. و ماریلین نیز به من گفت که این صحنه چه میزان برای او ترسناک و غیر قابل تحمل بوده هست.

 

این‌که به یک صندلی بسته شده بودو این‌که اینچنین مردانی اطراف وی را گرفته باشند به گفته ي او برایش غیر قابل تحمل و جانکاه بوده هست. بنظر من تمام آن صحنه بدترین صحنه ي تمام فیلم بودو به نظرم همه ی ي ما ازآن به بعد گریبانگیر کمی دیوانگی شده ایم. برنز بعد ها به هانسن گفته بود:” من فکر می‌کردم که تو واقعاً می‌خواهی به من آسيب بزنی. تو نمی توانستی از پشت ماسک مسخره ات چیزی را ببینی”.

 

۸- جنیفر کارپنتر در فیلم جن گیری امیلی رُز «۲۰۰۵»

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردندشاید جنیفر کارپنتر با تمامی عمل هاي جراحی که در سریال ترسناک «دکستر» «Dexter» مشکل چندانی نداشته باشد اما بی شک در مورد فیلم «جن گیری امیلی رُز» «The Exorcism of Emily Rose» نظر وی دقیقاً متمایز خواهد بود. وی گفته که پس از بازی دراین تریلر مذهبی رويدادها عجیبی برای وی رخ داده هست

 

برای مثال این‌که رادیو او چند وقت یک‌بار در طول شب به یکباره روشن می شد. وی دراین باره گفته هست:” دو یا سه بار که داشتم به خواب می رفتم ناگهان رادیو خودبه خود روشن شد و تنها یک‌بار که صدایش خیلی بلند بود مرا به شدت ترساند”. وی تنها کسی نبود که در طول تولید این فیلم با رويدادها فراطبیعی مواجه می شد زیرا لارا لینی، همبازی کارپنتر دراین فیلم، نیز گفته بود که در طول فیلمبرداری، تلویزیون منزل او در شب بارها خود بخود روشن شده هست.

 

۹- جوبث ویلیامز در فیلم ارواح خبیثه «۱۹۸۲»

نقش هایی که بازیگران را تا مرز جنون پیش بردندفیلم «ارواح خبیثه» «Poltergeist» بعنوان لعنت شده ترین فیلم تاریخ سینما شناخته می‌شود. در بین رويدادها وحشتناکی که در سر صحنه فیلمبرداری این فیلم به وقوع پيوست میتوان به این حکايت اشاره کرد که الوور رابینز نزدیک بود جان خودرا از دست بدهد. هیثر اوروک، بازیگر جوان این فیلم، چندین سال پس از توزيع این فیلم به علت بیماری روده اي درمان نشده درگذشت

 

ودر انتها نیز دومینیک دان، یکیدیگر از بازیگران فیلم، نیز مدتی بعد از توزيع این فیلم از طریق نامزد سابقش در ورودی منزل اش به قتل رسید.جوبث ویلیامز که دراین فیلم نقش مادر بچه ها ر بازی می‌کند وقتی که شنید استیون اسپیلبرگ نیت دارد از اسکلت حقیقی انسان برای صحنه هاي ترسناک فیلم بهرهگیری کند به شدت گریبانگیر وحشت شده و اتفاقاتیکه بعد ها در منزل اش به وقوع پيوست نیز بر این ترس افزود.

 

وی گفته وقتی که شبها خسته از فیلمبرداری به آپارتمان اجاره ایش در لس آنجلس بری گشته فکر می کرده که تابلوهای روی دیوار شکلک در می آورند یا کج شده اند و این موضوع به این خاطر بوده که بازیگران فیلم در سر صحنه آنقدر ترسانده میشدند که دیگر به همه ی چیز حساس شده بودند.

 

حتی ویلیامز بارها این تصویر ها را از حالت کج درآورده و روزبعد باز متوجه شده بود که تصویر ها بار دیگر کج شده اند. وی بعد ها فهمید که وقتی موقعخروج از منزل در رابا شدت می بندد قاب هاي درون منزل در اثر فشار باد کج میشوند اما در آن دوران وی متوجه این موضوع نشده و به شدت می‌ترسید.