پارس ناز پورتال

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

نکات مهم خرید شب عید 

در اینبخش نکات مهم خرید شب عید را مرور میکنیم. خریدهای عید از نیمه دوم اسفندماه آغاز شده و تا شب عید ادامه پیدا می‌کند. دراین مدت افراد ملزومات سال نو را خریداری می‌کنند تا بـه استقبال سال جدید بروند. تعداد خریدها اینقدر زیاد اسـت و بازارها بـه قدری متنوع و رنگارنگ هستند کـه گاهی فراموش می‌کنیم کـه واقعا بـه چـه چیزهای احتیاج داریم و چـه ملزوماتی در صدر فهرست قراردارند.

 

در خرید شب عید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اینروزها زمین و زمان و هوا زیباست.چند روز دیگر بـه نوروز مانده و همه ی در تکاپوی آماده شدن برای سال نو هستند. دراین موقع از سال، همه ی چیز زیبا و دوست داشتنی اسـت، بجز ترافیک اعصاب خورد کن شب عید و قیمت ها. البته شوق خرید و حضور دراین جریان همه ی گیر در ماه اسفند و روزهای قبل از عید رنگ و بوی خاصی دارد و با عنوان خرید شب عید از ابتدای سال دغدغه تعداد زیادی از خانواده هاست.

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

خیلی از افراد دراین روزهای مانده بـه سال نو مدت زمان زیادی را در مراکز خرید میگذرانند و درگیر تهیه کردن مقدمات لباس و تن پوش برای ایام نوروزند. در خرید شب عید اما همیشه دو نکته وجوددارد: یکی این کـه قیمت ها گاهی بیش تر از توان شماست و دیگر این کـه چیزی کـه دوست دارید بخرید را پیدا نمی‌کنید و با خستگی و سردرگمی بـه خانه بر می‌گردید.

 

راهنمای مهارت های خرید شب عید

گاهی هم برای دلداری بـه خودتان یا ازسر هیچی ندارم بپوشم توی عید دست بـه خرید می‌زنید کـه یکی از اصلی ترین اشتباهات خرید دراین موقع از سال اسـت. برای این کـه دچار چنین مشکلی نشویم بایستی مهارت خرید کردن درست و اصولی را بیاموزیم.

 

نیازهای ضروری خودرا بشناسیم

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

وقتی با مساله بحران اقتصادی روبه‌رو میشویم، باید ابتدا نیازهای ضروری خودرا بشناسیم. وقتی صحبت از ثروت و ثروتمند شدن بـه میان می‌آید، بـه معنای چگونه پول درآوردن نیست، بلکه چگونه هزینه کردن اسـت. خیلی از مـا حتی با آنکه درآمدمان بسیار بالاست، بـه قول خودمان هشتمان گروی نهمان اسـت.

 

علتش هم این اسـت کـه:

اصول صحیح مدیریت برای هزینه را نمیدانیم. بـه محض این کـه رئيس خانواده، حقوق خودرا دریافت میکند، خود یا همسرش بـه خرید می‌روند، آن هم بدون برنامه ریزی. طبق معمول نیمه دوم ماه هم با کمبود بودجه مواجه می‌شوند. این فشارهای مالی حتی باعث بروز اختلاف درخانواده هم می‌شود.

 

برنامه ریزی برای خریدهای عید

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

قبل از اقدام بـه خرید، عاقلانه تصمیم بگیرید و وسیله اي کـه در حال حاضر بـه آن نیاز دارید، تهیه کنید. مـا ایرانی ها، در آینده زندگی می‌کنیم و از گذشته درس نمی‌گیریم و بـه نوعی زندگی حال را تحت تاثیر این تفکرات قرار میدهیم. هر کدام از مـا از حالا بـه فکر تامین زندگی فرزندمان در آینده اي دور هستیم. در حالیکه در جوامع دیگر، کمتر امکان دارد مثلاً خانواده اي برای فرزند ۶ ماهه خود حساب پس انداز باز کند.

 

تعداد زیادی از والدین امروز:

فیش حقوقی شان را صفر میکنند تا در ۲۰ سال آینده برای کودکشان وام مسکن بگیرند! در کشور هـای توسعه یافته، مردم برای گذراندن امور زندگی شان، هفتگی برنامه ریزی می‌کنند، یعنی در اواخر هفته، درصدی از حقوقشان را برای خرید پوشاک و خوراک و درصدی را برای پس انداز و تفریح یا امور خیریه خود درنظر میگیرند. اما مـا انجام تمام کارهایمان رابه آخر سال موکول می‌کنیم.

 

لیست خرید شب عید آماده کنید

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

نخستین قدم برای خرید شب عید این اسـت کـه با آرامش و بـه دور از فشار کارهای آخر سال سری بـه کمدتان بزنید و ببینید واقعا برای نوروز چـه چیزهایی لازم دارید. در واقع بـه واسطه سنت خانه تکانی شـما یک‌بار کاملا لباس هایتان را زیر و رو میکنید و متوجه میشوید کـه چـه چیزهایی دارید و نیاز اسـت چـه اقلامی را بخرید. با فهرست نوشتن، دیگر دچار تنش و استرس برای خرید کردن نمی‌شوید.

 

چراباید فهرست خرید آماده کنیم؟

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

زیرا کـه یک راست بـه سراغ چیزهایی میروید کـه لازم دارید و برایش از قبل فهرست تهیه کرده‌اید و بـه این ترتیب در وقت و هزینه شـما صرفه جویی میشود. علاوه بر وقت و هزینه، یکیدیگر از مهم‌ترین فوائد فهرست نوشتن مقابله با احساسی خرید کردن شـما اسـت. این عادت فهرست نوشتن را در همه ی خرید هاي فصلی و سالانه بکار ببندید و نتیجه آن رابا بدون فهرست خرید رفتن مقایسه کنید.

 

ست بندی خریدهای عید نوروز

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

برای بیشتر افراد و خانواده ها نوروز زمان دید و بازدید و حضور در مهمانی ها اسـت. عده اي هم ایام نوروز در سفرند. ابتدا مشخص کنید کـه برنامه نوروزی امسال شـما قرار اسـت چگونه باشد. سپس برای خریدتان فهرست بنویسید و براساس آن بودجه بندی کنید. در واقع میتوانید با بررسی کمدتان لیستی تهیه و چند ست مشخص برای خودتان بچینید.

 

چگونه فهرست خرید لباس آماده کنیم؟

بر حسب این کـه استایل شـما کلاسیک، شیک، کژوال، بوهو و یا سایر استایل ها باشد دقیقا متوجه می‌شوید کـه چند تکه لباس نیاز دارید. اگر از افرادی هستید کـه ترند ها و مد روز برایتان مهم اسـت، مواردی کـه قرار اسـت بخرید رابا توجه بـه مد روز تهیه کنید.

 

نکته مهم 1:

نکته مهم دیگری کـه در خرید شب عید نباید ازآن غافل باشید:

درنظر گرفتن بلاتکلیفی هوا اسـت.

شب هاي سرد و بارش ها را درنظر داشته باشید.

در خریدهایتان یک بارانی را هم لحاظ کنید.

این سبک کت ها علاوه بر نوروز:

در بهار و پائیز حسابی بـه کارتان می‌آید.

 

شب عید خرید احساسی نکنید

جلوی خودتان را بگیرید! بله بهمین سادگی. در هنگام خرید کردن مقداری خویشتن داری و حوصله داشته باشید ودر مورد خریدتان کمی فکر کنید. بـه این شکل کـه شـما لباس یا کفشی را می‌بینید کـه دل تان را برده و پول کافی هم برای خرید آن دارید. کمی مکث کنید، یک دور بزنید و با خودتان مرور کنید کـه آیا واقعا این لباس یا کفش را لازم دارم یا دچار وسوسه خرید کردن شده ام؟

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

با کدام یک از لباس هایي کـه دارم ست میشود؟ اگر دچار سندرم خرید احساسی نباشید و منطقی عمل کنید در تعداد زیادی از موارد ممکن اسـت از خرید منصرف شوید. خصوصا در روزهای شلوغی خرید شب عید و جو روانی کـه در بازار وجوددارد ممکن اسـت بیشتر با این حالت مواجه شوید. اما اگر هنوز دل تان پشت ویترین جامانده بـه خودتان یک روز وقت بدهید و دوباره در خانه در موردش فکر کنید و سپس برای خرید تصمیم بگیرید.

 

برای خرید عید بودجه تعیین کنید

برای خودتان سقف بودجه مشخصی معین کنید.

از سقف بودجه خودتان تخلف نکنید.

ممکن اسـت هنگام خرید خیلی چیزها را ببنید.

ولی بـه تعهد بودجه اي با خودتان پایبند باشید.

اینکار بشما کمک می‌کند:

خرید بهینه داشته باشید.

و دچار غصه و ناراحتی بعد از خرید نشوید.

 

تنهایی خرید کنید

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

گاهی اوقات خرید رفتن با دوستان، فامیل و آشنایان ممکن اسـت شـما رابه سمت خرید بیشتر از فهرست و بودجه تان بکشاند. اگر از افرادی هستید کـه خرید با دیگران شـما را وسوسه بـه خریدهای غیر ضروی و جوگیرانه میکند، تنهایی خرید کنید. امروزه با استفاده از شبکه هاي اجتماعی و تلفن همراهتان می‌توانید بـه صورت آنلاین ودر جا از دیگران در مورد انچه قرار اسـت بخرید نظر سنجی کنید.

 

نکات خرید اینترنتی برای شب عید

ماه اسفند شلوغی اسـت. اگر برنامه خریدتان را قرار اسـت دراین ماه پر از ترافیک و فرصت کم انجام بدهید سراغ خرید اینترنتی بروید. یکی از مهمترین مزیت هاي خرید اینترنتی داشتن زمان مناسب برای خرید و هم چنین بررسی قیمت ها و مقایسه انواع مدل ها اسـت. در خرید اینترنتی میتوانید بهتر در مورد احساسی خرید نکردن تصمیم بگیرید.

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

با توجه بـه زمانی کـه دارید مدت زمان بیشتری را صرف بررسی محصول و تصمیم‌گیری برای خرید کنید و قبل از نهایی کردن سبد خرید مدتی بـه خودتان زمان بدهید و سپس خرید را قطعی کنید. برای بهتر بودن خرید هاي اینترنتی از فروشگاه هاي آنلاین بهتر اسـت بـه این نکات دقت داشته باشید:

 

سایز دقیق خودتان را بدانید

تا دچار مشکل تعویض یا مشکل انتخاب سایز مناسب نشوید.

 

از فروشگاهی خرید کنید کـه:

امکان بازگشت و تعویض کالا دارد.

 

بـه فهرست خریدتان متعهد باشید

برای خرید بیشتر وسوسه نشوید.

 

خریدهای خودرا فصل بـه فصل انجام دهیم

نکات مهم خرید شب عید ( شب عید چی بخریم؟ )

هر خانواده حکم یک دولت را دارد، بنابر این از همان ابتدا اصول تقسیم بودجه را یاد بگیرید و برنامه ریزی مالی داشته باشید. این اقدام باعث می‌شود تمام اعضا در مورد هزینه ها و دخل و خرج باهم تصمیم بگیرند و از درآمد خانواده مطلع باشند. در چنین خانواده هایي کسری ها با کمک اعضای خانواده برطرف می‌شود.

 

ابتدای هر فصل برنامه ریزی کنید

در گذشته رسم بود در نوروز:

همه ی خرید می رفتند.

اما اگر با برنامه ریزی از ۳ ماه قبل

یا حتی بعد از عید، اقدام بـه خرید کنیم:

مهارت در مدیریت خرید و هزینه اسـت.