پارس ناز پورتال

اصلاح شکل واژن خانم ها بعد از دوران یائسگی

مجموعه : بهداشت زنان
اصلاح شکل واژن خانم ها بعد از دوران یائسگی

اصلاح شکل واژن خانم ها بعد از دوران یائسگی 

واژن خانم ها بعد از دوران یائسگی معمولا با از دست دادن کلاژن ها روبرو می شود که میتوان با انجام کارهای خاصی این وضعیت را بهبود بخشید. زنان بعد از یائسگی دچار تغییراتی در ناحیه اندام تناسلی و واژن میشوند که گاهی روی کیفیت زندگی آن ها اثرگذار میشود. سازمان غذا و داروی کشور آمریکا روشی را برای اصلاح این عوارض تأیید کرده هست که به «مونالیزا تاچ» مشهور هست.

 

پیر شدن ناحیه واژن یا اندام تناسلی زنان معمولا در 40 درصد موارد در دوران یائسگی و پس از آن رخ می دهد. در این عارضه، دیواره‌هاي واژن نازک‌تر می شود و حالت ارتجاعی طبیعی و منبع خونی آن کاهش می‌یابد. کاهش مخاط محافظ واژن رطوبت داخلی آن را کاهش می دهد و ضخامت ایجاد شده باعث کم شدن نرمی و لیزی داخل واژن میشود.

 

تغییرات ایجاد شده در تعادل PH طبیعی محیط داخلی واژن اثرات مضری روی عملکرد و سلامت واژن میگذارد. معمولا با یائسگی، بروز بعضی تغییرات هورمونی، باعث کاهش ساخت هورمون استروژن در زنان میشود که خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد. این حالت با ضخیم شدن، خشکی و التهاب دیواره‌هاي واژن همراه هست

 

که خشکی و خارش واژینال؛ احساس سوزش و تحریک‌پذیری واژن؛ دشواری در دفع ادرار درد ناحیه واژن در حالت عادی و نیز احساس درد هنگام برقراری ارتباط جنسی از شایع‌ترین علائمی هست که معمولا زنان یائسه با آن ها دست به گریبان‌اند. این علائم ممکن هست مشکلاتی را برای اندام تناسلی زنان ایجاد میکند که عدم انجام اقدامات درمانی، میتواند این دوران را برای فرد آزاردهنده کند.

 

به طور کلی، علائم پیر شدن واژن اثرات جسمی و روانی به همراه دارد و با دقت به درد و سوزشی که ایجاد می کند، تأثیر مستقیمی روی برقراری روابط جنسی زوجین میگذارد. حدود 40 درصد زنان در سنین یائسگی و بعد از این دوران با این مشکل مواجه میشوند.

 

درمان‌هاي مرسوم

درمان‌هایي که در حال حاضر برای درمان پیری واژینال موجود هست و وضعیت ناحیه واژن را بهبود می‌بخشد، شامل بهره گیری از کرم‌هاي درمانی مثل کرم پیشگیری کننده بدون بود یا درمان جایگزین هورمونی هست. میزان اثربخشی این کرم‌ها اکثر بستگی به تمایل بیمار به بهره گیری مرتب از داروهای تجویزی دارد. اثرات درمان‌هاي موجود در طبیعت معمولا کوتاه‌مدت میباشند و مزایای آن در صورت قطع درمان، اثر آن خیلی زود از بین می رود.

 

درمان اخیر

چند سالی هست که روش درمانی خاصی موسوم به «مونالیزا تاچ» روانه بازار شده که مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات امریکا نیز قرار گرفته هست و میتواند اثرات مثبتی روی جوان‌سازی واژینال و از بین بردن علائم دوران یائسگی و پس از آن داشته باشد.در واقع، مونالیزا تاچ، نوعی درمان اخیر هست که در آن، دکتر سعی میکند با انرژی لیزر علائم

 

پیر شدن واژینال را درمان کند. این نوع لیزر جنبه درمانی دارد که انرژی نظارت‌شده‌اي از لیزر را به بافت واژینال می‌فرستد تا سلول‌ها تحریک شوند و کلاژن بیشتری بسازند.به گزارش «medicaldaily» این لیزردرمانی بدون درد و بیهوشی هست که داخل مطب متخصص و تنها در کم‌تر از ۵ دقیقه انجام میشود

 

که هر ۶ هفته یکبار باید آن را انجام داد. زنانی که تحت عمل مونالیزا تاچ قرار میگیرند بعد از اینکار میتوانند به فعالیت‌هاي عادی و روزمره خود بازگردند اما باید به مدت ۲ تا ۳ روز از انجام فعالیت‌هاي جنسی پرهیز کنند. دکتر در صورت لزوم از رژیم خوراکی نیز برای آن ها بهره گیری می کند.