پارس ناز پورتال

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

مجموعه : اخبار سینما
وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند 

شمار زیادی از مجریان ایرانی بوده اند که در سینما و تلویزیون در نقش بازیگر ظاهر شده اند و برعکس این قضیه هم بارها رخ داده هست. میان بازیگر بودن و مجری بودن تفاوت و فاصله عمده هست اما خیلی ها این فاصله را نادیده می‌گیرند و هر دو حیطه را تجربه می‌کنند. احتمالاً دیدنی ترین اظهارنظر در این اساس متعلق به همان بازیگری هست

 

که مجری شده بود و در حین اجرای برنامه اش می‌گفت: «من مجری نیستم. درواقع همین اکنون دارم نقش مجری را بازی می‌کنم.» در سینما و تلویزیون ایران تا امروز برخی از بازیگران نقش مجری را نقش بازی کرده اند و برخی از مجری ها هم به اجرای یک نقش سینمایی یا تلویزیونی پرداخته اند. برخی دیگر هم گرچه در هر دو حیطه توانمند و متخصص بوده اند. بیایید با برخی از این چهره ها آشنا شویم.

 

حسنی نگو یه دسته گل!

فرزاد حسنی

کسی درست یادش نیست که او اول مجری بود و بعداً بازیگر شد، یا برعکس. اولین خاطره اي که از فرزاد حسنی بازیگر داریم به سریال محبوب «مسافری از هند» بر می‌گردد و اولین تصویری که از فرزاد حسنی مجری در ذهن مان باقیمانده به اجراهای او در دو برنامه نوجوانانه «نیم رخ» و «کوله پشتی» بر می‌گردد که دومی بعدها از حالت نوجوانانه اش خارج شد و سر و صدای زیادی هم به پا کرد.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

حسنی با توسل به صراحت لهجه اش و سوالات تند و تیزی که از مسئولان می پرسید خیلی زود حسابش را از سایر مجری هاي تلویزیون جدا کرد و به شهرت رسید. برخورد حسنی با سردار رادان، رییس پلیس وقت شهر تهران از فرازهای دوران کاری او بود که به یکی از دلایل بالارفتن شهرت و محبوبیتش هم تبدیل شد.

 

چند سال بعد ازدواج این مجری- بازیگر با آزاده نامداری این دو را به یکی از پرسر و صداترین زوج هاي هنری تبدیل کرد والبته جدایی زودهنگام این زوج محبوبیت هر دو آن ها را تحت تاثیر قرار داد.ارتباط حسنی و تلویزیون ایران در سال هاي جدید شبیه طرح زوج و فرد شده هست! او معمولاً نصف سال را ممنوع الکار و ممنوع التصویر هست

 

اما نصف دیگر سال پول خوبی از تلویزیون میگیرد تا تدارک یک برنامه پرزرق و برق را برای لحظه تحویل سال ببیند. به هر حال این هم یک شکل جدیدی از حسنی بودن هست.

 

طلوع ماه و مالک اشتر

داریوش محترم

یکی از قدیمی ترین بازیگران سینما، تلویزیون و تئاتر که بعد از سال ها بازیگری روی صحنه و مقابل دوربین سرانجام هوس مجری شدن هم به سرش زد و برنامه «طلوع ماه» را در تلویزیون اجرا کرد. داریوش محترم وقتی به فکر اجرای یک برنامه تلویزیونی افتاد که پیش از آن مراحل پیشرفت را هم در سینما و هم در تلویزیون سپری کرده

 

و به بحبوحه رسیده بود. گرچه در آن زمان هنوز از حشمت فردوس خبری نبود اما محترم برای عامه مخاطبان با نقش مهم و به یادماندنی مالک اشتر شناخته می شد

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

او در برنامه «طلوع ماه» کار بسیار سختی داشت چون این برنامه با حضور بزرگ ترین استادان و دانشمندان ایران مباحث تخصصی، علمی و فرهنگی را دنبال میکرد. محترم که در سینما و تلویزیون تقریباً همۀ گونه نقشی را ایفا کرده و در تمامی آن ها هم پیروز بوده، از این امتحان هم تا حدود زیادی پیروز بیرون آمد.

 

اگرچه دیدگاه ها و نظرات در مورد نتیجه کار او بسیار متفاوت بود اما او در قامت یک مجری از خیلی از بینندگان و کارشناسان تلویزیون نمره قبولی گرفت.

 

آقای تاک شو

رضا رشیدپور

رضا رشیدپور اولین بار با اجرای برنامه صبحگاهی شبکه 3 در تلویزیون دیده شد و هم اکنون هم بعد از چندین سال هم چنان در برنامه صبحگاهی همان شبکه آماده هست. اما در فاصله این دو برنامه و این سال ها او فعالیت هاي گوناگونی داشته و حاشیه هاي بسیاری را هم پشت سر گذاشته هست.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

رشیدپور بعد از این که با اجرای برنامه هاي صبحگاهی چهره اش را نزد بینندگان تلویزیون تثبیت کرد، وارد حیطه پرمخاطب تری شد و چند برنامه ستاره محور را اجرا کرد که به گفت و گو هایي بی پرده و مردم پسند با ستاره هاي سینما و تلویزیون ایران اختصاص داشتند.

 

«شب شیشه اي»، «مثلث شیشه اي» و چند جنس شیشه اي دیگر، «تاک شو»هایي بودند که او در تلویزیون و اغلب در شبکه 5 اجرا کرد و به پشتوانه همین برنامه هاي محبوب، برند خود را تثبیت کرد.

 

ورود رشیدپور به دنیای بازیگری و سینما توسط حمید نعمت الله و با فیلم «بی پولی» کلید خورد. او بعداً در «سوپراستار»، «شیش و بش»، «در امتداد شهر» و چند فیلم نمونه دیگر هم بازی کرد اما در مجموع بازیگری را به اندازه اجرا جدی نگرفت. رشیدپور هم مثل خیلی از مجری هاي تلویزیون مدتی در صدا و سیما ممنوع الکار شد

 

و به شبکه هاي اینترنتی روی آورد. اما مدتی هست مجدد به تلویزیون برگشته تا باز هم بینندگان سحرخیز شبکه 3، روزشان را با عکس و صدای او نخست کنند.

 

مثل یه نور کوچولو اومدی ستاره شدي و…

شهاب الدین حسینی

این یکی از قدیمی ترین و مطرح ترین افراد مشهور هست که از اجرای یک برنامه تلویزیونی شروع کرد و تا ستاره شدن در سینما و جوایز بین المللی در بازیگری پیش رفت. عکس شهاب حسینی سال 1377 برای اولین بار در تلویزیون دیده شد. یعنی زمانی که او 25 سال داشت و بعنوان مجری در برنامه جوانانه «اکسیژن» مقابل دوربین قرار گرفت.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

18 سال بعد وقتی شهاب حسینی پاداش ارزشمند بازیگری را از جشنواره کن فرانسه گرفت، عکسهای کوتاهی از همان برنامه اکسیژن در کانال هاي مجازی و تلفن هاي همراه دست به دست می شد تا نقطه شروع کارهای هنری توسط این برنده نخل طلا را به همۀ تذکر کند.

 

در بین تمام افراد مشهور که بعنوان مجری کارشان را شروع کرده و بعداً به حیطه هاي دیگر و درجات بالاتری رسیده اند، قطعا شهاب حسینی امروز بالاترین جایگاه را دارد. او اضافه بر یک کارنامه پیروز بازیگری در سینما، تجربه فیلمسازی و کارگردانی را هم با «ساکن طبقه وسط» به دست آورده و اکنون هم در حال اجرای نمایش «اعتراف» روی صحنه تئاتر هست. نمایشی که اسم وی را بعنوان کارگردان و بازیگر بر پیشانی خود دارد.

 

استندآپ بازیگر

رامبد جوان

رامبد دیگر نیاز چندانی به معرفی ندارد، چون هم در قامت بازیگر شناخته شده هست و هم در قامت مجری و برنامه ساز، یکی از پرطرفدارهای تلویزیون محسوب میشود. رامبد جوان با «همسران» و «منزل سبز» شروع کرد و تقریباً دو دهه بعد از آن ورود پرسر و صدا و مملو از جست و خیز، اکنون به جایی رسیده که نویسندگی، کارگردانی و بازیگری را در هر دو مدیوم سینما و تلویزیون تجربه کرده هست.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

او بعنوان کارگردان، هم سریال پربیننده تلویزیونی را در کارنامه اش دارد و هم فیلم سینمایی پرفروش و پیروز. بعنوان بازیگر هم کارنامه اي پر از نقش هاي گوناگون از او به جا باقیمانده و اکنون هم چند سالی هست که بعنوان تهیه کننده، مجری و همۀ کاره برنامه «خندوانه» یکی از پربیننده ترین برنامه هاي تلویزیونی این سال ها را می سازد و اکنون برنامه دنبال دارش را به فصل چهارم هم رسانده هست.

 

رامبد جوان گرچه تجربه اجرای تلویزیونی را سال ها گذشته از اجرای خندوانه با برنامه «منزل اي با طرح نو» در سال 86 به دست آورده بود که این برنامه را به همراه اشکان خطیبی اجرا میکرد. این دو بعدها با برنامه «گپ» این تجربه را به شکل دیگری ادامه دادند و گرچه در «گپ» سحر دولتشاهی هم در کنار رامبد و اشکان خطیبی حضور داشت.

 

جشنواره‌ي احسان

احسان کرمی

احسان کرمی از آن دسته مجریانی هست که با تیم منصور ضابطیان و رادیو هفتی ها در تلویزیون مطرح شد. بنابراین او هم مثل همه ي اعضای آن تیم و آن برنامه از تشخص خاصی در کارش برخوردار هست. کرمی به موازات اجراهایش در برنامه «رادیو هفت» در شبکه بازار هم فعالیت داشت و معمولاً برنامه هایي اجرا میکرد

 

که سطح کیفی انها همۀ وقت} بالاتر از متوسط بود. کرمی که کارش را در رادیو شروع کرده بود، تدریجی جای پایش را در تلویزیون محکم کرد و طی دو، سه سال جدید سرانجام پایش به صحنه تئاتر هم رسید. او گرچه در اساس بازیگری بدون پشتوانه هم نبود و تعلیم هاي لازم در اساس بدن و بیان را نزد میکاییل شهرستانی گذرانده بود.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

کرمی اولین بار با نمایش «P2» در تالار حافظ روی صحنه رفت و در این نمایش با آزاده صمدی همبازی بود. بعد از آن دو، سه تئاتر دیگر با بازی او روی صحنه رفت و مهم ترین کارگردانی که کرمی فرصت کار با وی را پیدا کرد، محمد رحمانیان بود.

 

کرمی همین 4 ماه گذشته با نمایش «مانوس» در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه بود که آخرین اجرای صحنه اي این بازیگر- مجری محسوب می‌شود. او در کنار فعالیت هاي بازیگری اش کار اجرا را نیز هم چنان با جدیت ادامه می‌دهد و اجرای برنامه هاي مهمی از قبیل اختتامیه جشنواره فجر و… در سال هاي جدید به او سپرده شده هست.

 

یه جوک بگم؟

بهنوش بختیاری

بهنوش بختیاری هم یک ناخنک کوچکی به دنیای اجرا زده و بعنوان مجری در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شده هست. بختیاری که اولین تجربه هاي بازیگری اش هم در تلویزیون رخداد افتاد و بعدها به سینما رسید، در اولین روزهای افتتاح شبکه نسیم برنامه اي را در این شبکه اجرا می‌کرد. بختیاری زمانی به کار اجرا روی آورد

 

که پیش از آن در 28 تله فیلم سینمایی و نزدیک به 20 سریال تلویزیونی نقش بازی کرده بود. درواقع او بعنوان یکی از شناخته شده ترین چهره هاي کمدی برای اجرای این برنامه انتخاب شد.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

این برنامه موضوعی طنزآمیز داشت و مجری برنامه باید برای بینندگان تلویزیون لطیفه و جوک تعریف میکرد. لطیفه هایي که اغلب آن ها از شبکه هاي مجازی و کانال هاي مجازی به دست می آمدند و لحن بهنوش بختیاری برای اجرا و تعریف کردن آن ها مناسب به نظر میرسید. این برنامه که «آبرنگ» اسم داشت ها بعد از مدتی با روی غلطک افتادن برنامه هاي شبکه نسیم تعطیل شد و جای خود را به برنامه هاي جدیدتری داد.

 

بلیت رفت و برگشتِ تلویزیون- سینما

پژمان بازغی

او یکی از افراد این فهرست بود که مسیر را تقریباً برعکس سایرین پیمود و از بازیگری به اجرا رسید. گرچه فعالیت بازغی بعنوان مجری تلویزیونی عمده هم گسترده نیست و به چند برنامه مناسبتی و گهگاهی محدود می‌شود. اما او با چهره مفید و فن بیان مناسبش در این اساس هم مثل بازیگری پیروز عمل کرد و کارنامه خوبی از خود به جا گذاشت.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

بازغی اخیرا با اظهارنظری در مورد محمدرضا گلزار که در یک برنامه تلویزیونی عنوان شد، بسیار خبرساز شده هست. او این جملات را وقتی میهمان یک برنامه تلویزیونی بود به زبان آورد و زمانی که مجری بود کمتر از این اظهارنظرها میکرد.

 

دانشگاه تربیت مدرس!

امیرحسین مدرس

او هم یکی از قدیمی ترین چهره هاي این حوزه هست که کار اجرا را از سال هاي خیلی دور و کار بازیگری را هم چند سال بعد از آن نخست کرد. امیرحسین مدرس، متولد شهریورماه سال 1349 در شهر تهران در عرصه هاي دیگری هم فعال بوده و اکنون دیگر بعنوان مجری، خواننده، شاعر، نویسنده و بازیگر شناخته میشود.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

شروع فعالیت او با برنامه «نیم رخ» بود که از برنامه هاي مجری محور صدا و سیما محسوب می شد و تقریباً تمام افرادی که در این برنامه بعنوان مجری کار کردند بعدها توانستند در اینکار سری بین سرها در بیاورند.

 

مدرس اضافه بر «نیمرخ» در مسابقه «هوش برتر» نیز بعنوان مجری حضور داشته و در سریالهای «راستش را بگو»، «یوسف پیامبر»، «تذکر»، و… نقش بازی کرده هست. او در سینما هم پیشینه بازیگری در چند فیلم از جمله «نرگس مست»، «در امتداد شهر»، «ما همۀ گناهکاریم» و «گرگ و میش» را در کارنامه دارد. مجموعه هاي موسیقی «ماه نی»، «خورشید» و «روز رستاخیز» هم از آثار او در حوزه موسیقی میباشند.

 

مدرس برخلاف دیگر مجریان جوان تلویزیون از جمله فرزاد حسنی، علی ضیاء، احسان علیخانی و.. در تمام این سال بدون سر و صدا فعالیت کرده و حاشیه خاصی نداشته هست. احتمالا او تنها مجری صدا و سیما محسوب می‌شود که حتی یک روز هم در این سازمان ممنوع الفعالیت نبوده هست!

 

مجری با زیرپوش رکابی

نوید محمدزاده

نوید محمدزاده با درخشش دو، سه سال جدید در سینما و جوایز متوالی اش چشم ها را خیره کرده و طرفداران سینه چاک زیادی هم دارد. او اکنون آنقدر مشهور و محبوب هست که وقتی حمید گودرزی میگوید سینما افتاده دست کاراکترهای کثیفی با زیرپوش رکابی، همه ي یاد نوید می افتند. اما احتمالاً خیلی ها نمی‌دانند او گذشته از بازیگری مقابل دوربین، در یک برنامه تلویزیونی مجری بوده هست.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

نوید محمدزاده، متولد فروردین ماه 1365 در ایلام، تعلیم هاي بازیگری را ابتدا در یک موسسه بازیگری در کرج نخست کرد. او بعد از پیمودن این دوره بازیگری، تدریجی وارد دنیای تئاتر شد اما از سوی دیگر در برنامه «رفقا» در شبکه جام جم هم مدتی به کار اجرا مشغول بود. این برنامه تلویزیونی که مخاطبانی در رده سنی نوجوان داشت، چند مجری جوان هم تربیت کرد که رخداد برخی از آن ها بعدها به بازیگران خوبی تبدیل شدند.

 

از جمع مجریان آن برنامه در حال آماده نوید محمدزاده، سارا رسول زاده، کیوان ساکت اف، میثم نوروزی و… در تئاتر و سینما و تلویزیون به بازیگری مشغول اند. نوید اما خیلی زودتر از بقیه مطرح شد. او در تئاتر بسیار درخشید، در سینما با همان دو، سه کار اول، میخ خودش را محکم کوبید و در جشنواره هاي داخلی هم که دائما برای دریافت پاداش روی سن می رفت.

 

 به گزارش پارس ناز او اکنون جوان اول این سینما هست. گزینه اول همۀ کارگردان ها برای بازی در نقش جوان هاي عاصی و عصبی. جوان هایي که حتی اگر در فیلمنامه و روی کاغذ هم عصبی نباشند، در هنگام خلق شدن توسط این بازیگر کمی عصبی می‌شوند!

 

پدرخوانده 5

مهران مدیری

تقریباً از زمانی که نشستن پای تلویزیون را یاد گرفتیم مهران مدیری هم همه ي وقت در یکی از شبکه ها مشغول خنداندن مان بوده هست! او نه تنها خودش می‌تواند یکی از مهم ترین چهره هاي پرونده مجری- بازیگرها باشد بلکه شاگردان زیادی هم تربیت کرده و بازیگران بزرگی زیر دستش به شهرت رسیده اند که اکنون خودشان میتوانند جایی در این مقاله داشته باشند.

وقتی بازیگران و مجری ها در حوزه هم کار می کنند

به طور مثال مهران غفوریان و جواد رضویان که اخیرا در برنامه «سه شو» در شبکه 3 بعنوان مجری روی صندلی نشستند؛ می‌توانند در این جای داشته باشند. اما بزرگ تر همۀ آن ها یعنی مهران مدیری تقریباً ربع قرن پیش در تلویزیون اینکار را شروع کرده و بعدها در شبکه نمایش خانگی به اینکار ادامه داده هست. او در اجرای برنامه سبک جدیدی را ابداع کرد و توانست در صمیمیت با مخاطبان برنامه اش از همۀ مجری هاي گذشته از خودش سبقت بگیرد.

 

همانطور که در بازیگری، نگاه کردن به دوربین را اولین بار مدیری ابداع کرد و جا انداخت، در اجرا هم امضاهای خاص این کمدین آنقدر برای مخاطبان دلچسب بوده که بعدها دیگران هم از آن ها بهره گیری کرده اند. او اخیرا با برنامه دورهمی کاملا در قالب یک مجری فرورفته و حتی گفت و گو هایش از تاک شوهای خیلی از مجریان قدیمی این حوزه بهتر و دیدنی تر از کار درآمده اند.