پارس ناز پورتال

وقتی حوصله کودکان سر می رود چه کنیم؟

وقتی حوصله کودکان سر می رود چه کنیم؟

وقتی حوصله کودکان سر می رود چه کنیم؟ 

بارها شده که کودکتان به شما رجوع کرده و از اینکه حوصله اش سر رفته گلایه می‌کند، شما در این هنگام به کودک چه می‌گویید؟ «مامان، بابا، من حوصله‌م سررفته!!» اگر همۀ وقت} از شنیدن این جمله میترسید، پس حتماً این مقاله را بخوانید. بچه‌ها به راحتی حوصله‌شان سرمی‌رود و خیلی زود کسل میشوند

 

و گرچه، به جنب و جوش‌هاي چندان هم نیاز دارند. سرگرم نگه داشتن بچه‌ها واقعا بحران برانگیز هست، مخصوصا اگر مشغله و مسئولیت‌هاي دیگری هم داشته باشید.احتمالاً هم وسوسه شوید انها را جلوی تلویزیون بنشانید اما این راهکاری نیست که در بلندمدت کمکی به شما بکند. طفل شما می تواند یاد بگیرید که خودش را سرگرم کند،

 

گرچه با یک کمک کوچک از طرف شما. راههایی را به شما توصیه می کنیم که با کمک انها، بچه‌هاي‌تان کمتر از حوصله سررفتگی و یکنواختی گله کنند و به شما هم فرصتی برای آرامش داشتن بدهند.

 

وقتی فرزندتان به راحتی حوصله‌اش سر میرود، ورزش کنید

آیا طفل‌تان معمولاً زمان‌هاي خاصی از روز یا در شرایطی مشنخص، کسل و بی‌حوصله می شود؟ احتمالاً وقتی زمان زیادی را در ماشین نشسته یا وقتی که به ملاقات بزرگ‌ترهای فامیل می روید، حوصله‌اش سر می رود. کوشش کنید این شرایط را شناسایی کنید تا مشاهده نمایید برای بهبود وضعیت چه میتوانید بکنید. مثلاً کوشش کنید در ساعات پرترافیک شهری، تردد نکنید یا تا حد ممکن، زمان ماشین‌ سواری‌تان را کاهش دهید.

 

اگر راهی برای بهتر کردن شرایط تان ندارید، کوشش کنید فعالیت‌هایي را برنامه ریزی کنید تا فرزندتان سرگرم باشد. مثلاً، اگر همه ي وقت در منزل‌ي مادربزرگ، حوصله‌ي فرزندتان سر می رود، حتماً چند اسباب بازی همراه خود داشته باشید. حاضر بودن و پیش بینی کردن، نخستین قدم به سمت غلبه بر حوصله سررفتگی فرزندتان هست.

 

برنامه‌هاي روزمره‌ي طفل‌تان را مفرح‌تر کنید

اگر به نظر میرسد که حوصله سررفتگی، پای اثبات هر روز ِ فرزندتان شده، به جای اینکه هر زمان بنشینید و فکر کنید چکار باید بکنید، بهتر هست دنبال راههایی باشید که فعالیت‌هاي روزمره‌اش را مفرح‌تر کنید. چند همانند به شما ارائه میدهیم:

 

. برای سریع‌تر بلند شدن از رختخواب و لباس عوض کردن و … تایم بگیرید و این فعالیت‌هاي هر روزه را تبدیل به یک رقابت کنید.

 

. هنگام انجام کارهای منزل، موزیک اکران کنید و با فرزندتان برقصید.

 

. در حمام بازیهای آبی برایش تدارک مشاهده نمایید.

 

. در موقعیت‌هایي که امکانش هست، گزینه‌ها را به عهده‌ي او بگذارید، مثلاً اینکه صبحانه چه بخورد یا چه لباسی بپوشد.

 

این دیگر بستگی به خودتان دارد که چگونه کارهای تکراری و روزمره‌تان را شادتر و مفرح‌تر کنید تا هم شما خسته و کلافه نشوید و هم فرزندتان از بودن در کنار شما و لذت بردن از لحظات، کمتر احساس بی‌حوصلگی کند، ضمنا مشارکت با شما را هم یاد می گیرد و همین هم برایش سرگرم‌ کننده هست.

 

تکالیف یا کارهایی راکه باید انجام دهد، به بخش‌هاي کوچک‌تر تقسیم کنید

اگر کارهایی هست که فرزندتان از انجام‌ آن ها واقعا لذت نمیبرد اما مجبور به انجام‌شان هست، کوشش کنید انها را به چند قسمت کوچک‌تر تقسیم کنید. در ازای انجام هر قسمت، به او وعده‌ي حقوق بدهید و مجبورش نکنید به یک‌باره همۀ‌‌ي انها را کامل کند. بهتر هست برنامه‌اي با حقوق‌ها کوچک اما مشخص، ترتیب دهید،

 

مثلاً: انجام کار اول؛ یک شکلات، انجام سه کار؛ رفتن به پارک، انجام پنج کار؛ یک ساعت بازی مورد علاقه. اگر بچه‌ها به دنبال به دست آوردن چیزی باشند، انگیزه‌ي خیلی بیشتری برای انجام کاری خواهند داشت، و تقسیم کردن کارها به بخش‌هاي کوچک‌تر، باعث میشود گیج و خسته نشوند و با کامل‌ کردن کارشان، اعتماد بنفس هم پیدا کنند.

 

فهرستی از فعالیت‌هایي که برای رفع حوصله سررفتگی خوبند تهیه کنید

وقتی طفل‌تان حوصله‌اش سررفته، این مهم هست که بداند چگونه خودش حالش را مفید کند. قبل از این ها، شما همۀ وقت} کنارش نیستید تا سرگرمش کنید، بنابراین باید مهارت ِ بهره گیری از وقت را یاد بگیرد، که مهارتی ارزشمند در زندگیست. اما این بدین معنا نیست که شما نمی توانید کمکی به او بکنید.

 

با هم بنشینید و فهرستی بلند و بالا از فعالیت‌هایي تهیه کنید که هردوی شما معتقدید برای برطرف کردن بی‌حوصلگی مفیدند، سپس هر کدام را روی یک تکه کاغذ بنویسید و در یک بطری یا جعبه بریزید، از طفل‌تان بخواهید هر زمان که حوصله‌اش سر رفت، یکی از کاغذها را درآورده و همان کار را انجام دهد.

 

چند ایده: نقاشی بکش، در حیاط بازی کن، یک حکایت بنویس، با حباب‌ سازت بازی کن، جدول حل کن، با لگوهایت بازی کن، برقص، ترانه و آهنگ بخوان. این فهرست میتواند پُر از فعالیت‌هاي خاصی باشد که فرزندتان دوست دارد. هر چند وقت یک بار هم فعالیت‌هاي جدیدی به این فهرست اضافه کنید تا همه ي وقت تازه و دیدنی و مهیج بماند.

بررسی کنید که حوصله سررفتگی و بیحالی فرزندتان ناشی از افسردگی نباشد

حوصله سررفتگی به طور کلی، زیان آور نیست اما گاهی اوقات می تواند علامتی از افسردگی باشد. اما از کجا بدانید و چگونه این دو را ازهم تشخیص دهید؟ بچه‌اي که حوصله‌اش سررفته معمولاً با شرکت در یک فعالیت اخیر یا با انجام یک بازی مهیج، سر شوق می آید و خوشحال می شود، یعنی به زودی حالت طبیعی خود

 

را مجددا به دست می‌آورد. اما از آن طرف، کودکی که افسرده هست، حتی با چیزهایی که معمولاً دوست دارد هم خوشحال و خوشنود نمی شود و با شرکت در فعالیت‌هاي اخیر هم، حوصله سررفتگی و احساس کسل بودنش ادامه دارد.اگر نگران هستید که چرا حوصله سررفتگی‌هاي فرزندتان، مدام و با فواصل کم تکرار می شود یا با هیچ کار و سرگرمی، حالش را نمی توانید مفید کنید، حتماً به یک متخصص مراجعه کنید تا او بررسی‌هاي لازم را انجام دهد.