پارس ناز پورتال

پتاسیم موز می تواند انسان را از مرگ نجات دهد

پتاسیم موز می تواند انسان را از مرگ نجات دهد

پتاسیم موز می تواند انسان را از مرگ نجات دهد 

موز بعنوان یک میوه خوب و بسیار نیروبخش همه ی وقت در رژیم هاي تقویتی مورد بهرهگیری قرار گرفته هست. امروز درمورد پتاسیم موز صحبت میکنیم. موز میوه اي سرشار از پتاسیم هست, که این ماده معدنی نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارد. کمبود پتاسیم سبب می‌شود شریان ها عملکردی مطابق با انچه انتظار می‌رود, نداشته باشند. اما آیا مصرف یک موز در روز میتواند از بیماری قلبی پیش گیری کند؟

 

قلب یک عضله هست و پتاسیم به تحریک این عضله برای انقباض و پمپاژ خون به سراسر بدن کمک می‌کند. پتاسیم به حفظ ریتم قلب و فشار خون دیاستولیک «فشاری که قلب برای پمپاژ خون توسط شریان ها ایجاد میکند» تندرست کمک می‌کند.همینطور, پتاسیم بعنوان یک رگ گشا عمل میکند,

 

و با ایجاد آرامش در رگ هاي خونی در سراسر بدن, به جریان آزادانه خون, با کاهش احتمال شکل‌گیری لخته هاي خون و انسدادهایی که به سکته مغزی منتهی میشوند, کمک می‌کند.
بتازگی نیز نتایج بعضی تحقیق ها نشان داده اند که بدون پتاسیم کافی, شریان هاي شما مقدور هست تبدیل به استخوان شوند.

 

برای شریان هاي تندرست موز مصرف کنید
شواهد نشان میدهند که پتاسیم در پیش گیری از سکته مغزی و حمله قلبی نقش مهمی اجرا می‌کند. مطالعه اي که درسال 2017 در دانشگاه آلاباما روی موش ها انجام شد, نشان داد, آنهایی که با یک رژیم خوراکی کم پتاسیم تغذیه شده بودند, سختی و سفتی بیشتری در شریان ها را سنجیدن کرده اند, در شرایطی که موش هاي تغذیه شده با یک رژیم خوراکی سرشار از پتاسیم کاهش دراین شرایط را نشان دادند.

 

زنان دقت داشته باشند: کاهش خطر سکته مغزی و فشار خون بالا
مطالعات گوناگونی در اساس اهمیت پتاسیم برای سلامت قلب و شریان ها صورت گرفته هست. بطور ناب, نتایج یک مطالعه فواید مهم این ماده معدنی برای زنان را نشان داده هست.طی این تحقیق پژوهشگران به مدت 11 سال 90 هزار زن در بازه سنی 50 تا 70 سال را مورد مطالعه قرار دادند. آن ها میزان پتاسیم مصرفی در رژیم خوراکی هر نفر و این‌که آیا طی دوره زمانی مطالعه سکته مغزی داشته اند یا خیر را مورد بررسی قرار دادند.

 

زنانی که بیشترین میزان پتاسیم را مصرف کرده بودند, 12 درصد احتمال کمتری داشت تا گریبانگیر سکته مغزی شوند و همینطور 16 درصد احتمال کمتری داشت که سکته مغزی ایسکمیک, رایج‌ترین نوع سکته مغزی, را سنجیدن کنند. سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می‌دهد که یک شریان مختوم به مغز مسدود میشود.

 

پیوند بین یک رژیم خوراکی سرشار از پتاسیم و کاهش خطر سکته مغزی در بین زنانی که فشار خون بالا نداشتند, قویتر بود. این نشان می‌دهد که پتاسیم مقدور هست در پیش گیری از فشار خون بالا و سکته مغزی پیش از بروز آن ها, موثرتر باشد.

 

فواید دیگر پتاسیم
جدا از اثرات مثبت روی سلامت قلب, پتاسیم فواید بسیار دیگری در اساس حفظ و ارتقا سلامت و عملکرد بدن دارد, که ازآن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:تثبیت قندخون. سطوح کافی پتاسیم از افت قندخون که سبب سردرد, لرز, و برای افراد مبتلا به دیابت افزایش و کاهش ناگهانی و ناسالم سطوح انسولین می‌شود, جلوگیري میکند.

 

پیش گیری از گرفتگی عضله. بیشتر گرفتگی هاي عضلانی در نتیجه سطوح پایین پتاسیم شکل میگیرند, که این شرایط به اسم هیپوکالمی شناخته میشود. مصرف یک شماره موز در روز میتواند به جلوگیري از این گرفتگی هاي عضلانی دردآور کمک کند.کاهش پريشاني و پريشاني. پتاسیم یک تنظیم کننده هورمون هست, از این رو در تنظیم پريشاني و پريشاني و آثار آن ها بر بدن نقش دارد.

 

چگونه پتاسیم بیشتری از رژیم خوراکی خود دریافت کنیم؟
آیا به مصرف موز بعنوان منبعی برای دریافت پتاسیم علاقمند نیستید؟ خوشبختانه, دریافت پتاسیم به میزان کافی از رژیم خوراکی کار عمده دشواری نیست. شمار زیادی از میوه ها, سبزیجات, و دیگر مواد خوراکی منابع خوبی برای این ماده معدنی میباشند, که ازآن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

* آووکادو
* سیب زمینی شیرین
* هندوانه
* اسفناج
* لوبیا سیاه
* ماهی سالمون
* ادامامه
* سس گوجه فرنگی
* ماست
* کدو گردویی

 

دقت:
با دقت به تنوع منابع خوراکی شامل پتاسیم, برترین انتخاب دریافت این ماده معدنی توسط رژیم خوراکی هست. اما بعضی داروها, به مخصوصاً داروهای قلب, میتوانند سطوح پتاسیم بدن رابه طور قابل توجهی کاهش دهند. از این رو, اگر فکر می‌کنید مقدور هست به مصرف مکمل نیاز داشته باشید با دکتر خود دراین اساس مشورت کنید.

 

بیماری هاي گوناگون, از جمله بیماری کلیه, می‌توانند سبب افزایش بیش از اندازه سطوح پتاسیم در بدن شوند که این شرایط به اسم هایپرکالمی شناخته می‌شود, که می‌تواند دشواری در تنفس و بی حسی را سبب شده و حتی به حمله قلبی منتهی شود.با گنجاندن میوه ها, سبزیجات و پروتئین هاي گوناگون در رژیم خوراکی خود میتوانید به میزان کافی پتاسیم دریافت کنید و قلب شما نیز سپاسگزار این شرایط خواهد بود.