پارس ناز پورتال

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

مجموعه : اخبار سینما
پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید 

سینما عرصه اي هست که همواره در آن حاشیه ها و رویدادها گوناگون رخ میدهد, امروز نگاهی داریم به غوغایی ترین فیلمهای ایران. سریال “بزرگوار” دو سال پیش کلید خورد و انتظار می رفت به سرعت وارد شبکه نمایش خانگی شود. هفته پیش سرانجام شاهد پوسترهای سریال در سوپرمارکت ها بودیم و کمی بعد اعلام شد “بزرگوار” سوم آبان می‌آید. در همین اثنا سام قریبیان,

 

کارگردان سریال پستی در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت که پر بود از گله. او از تاخیر در پخش, کیفیت آنونس و پوستر سریال شاکی هست و در نوشته اش به سلیقه تهیه کننده و پخش کننده کنایه زده.قریبیان به طور رسمی این موارد از سریال را به گردن نمیگیرد. کمی چشم براه میمانیم تا معلوم شود آیا قریبیان هم جزو کسانی هست

 

که میگویند “این فیلم مال من نیست.” در سینمای کشور ایران موارد زیادی می‌توان یافت که کارگردان از فیلم یا سریالی اعلام برائت کرده؛ سرنوشت 10 مورد شاخص انها را بازخوانی کرده ایم.

 

جعفرخان از فرنگ برگشته/ علی حاتمی؛ 1366
علی حاتمی براساس نمایشنامه جعفرخان از فرنگ آمده نوشته حسن مقدم, یک سناریو نوشت با عنوان “جعفرخان از فرنگ برگشته” و آن را با حضور عزت الله انتظامی, محمدعلی کشاورز, حسین سرشار, ایرج راد و ارحام صدر کارگردانی کرد. فیلم اولین کمدی بعد از انقلاب به حساب می‌آید اما ممیزی اجازه نداد حق مقاله به درستی ادا شود.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; اوایل انقلاب و سختگیری درمورد فیلمهای کمدی دوچندان. فیلم زنده یاد حاتمی 20 دقیقه ممیزی خورد؛ او حاضر به اصلاح نبود و زیر بار نمیرود. وزارت ارشاد ابتدا به دستیار حاتمی توصیه می‌دهد اما احمد بخشی قبول نمی‌کند. خودش گفته; “یدالله صمدی از ارشاد به من زنگ زد

 

و گفت روی دیوار یک برگه زده اند که رویش نوشته علی حاتمی به دلایل فلان و فلان تا آگاهی ثانوی ممنوع الکار هست. بعد از آن من را از ارشاد خواستند و گفتند این 20 دقیقه را شما بساز. گفتم من به فیلم علی دست نمیزنم.”

 

واکنش کارگردان; چند سال پیش احمد بخشی, دستیار زنده یاد حاتمی ماجرا را این طور روایت کرده بود; “بعد از پایان فرآوری “جعفرخان از فرنگ برگشته” ارشاد 20 دقیقه از فیلم را درآورد و به علی گفتند این 20 دقیقه را مجدد بگیر. علی زیر بار نرفت و به همین علت ممنوع الکار شد. داستان از این قرار بود که از ارشاد خارج می‌شود.” طبعا “جعفرخان از فرنگ برگشته” را نمی‌توان فیلم حاتمی دانست و خواست کارگردان هم جز این نبوده.

 

سرانجام چه شد; در نهایت محمد متوسلانی “جعفرخان از فرنگ برگشته” را کامل می‌کند. 20 دقیقه, زمان خیلی خیلی زیادی هست؛ اکنون اگر از حساسیت زنده یاد علی حاتمی آگاهی داشته باشیم خادم دستانه هست که فیلم را متعلق به او بدانیم. “جعفرخان از فرنگ برگشته”

 

توسط محمد متوسلانی کامل شده اما در برخی منابع رسمی مثل سوره سینما نام زنده یاد علی حاتمی بعنوان کارگردان آمده و در چند جا از عنوان کار گروهی بهره گیری شده هست. خود حاتمی هیچ وقت “جعفرخان از فرنگ برگشته” را متعلق به خود ندانست و بارها از آن برائت کرد.

 

جایگاه اثر; اگر علی حاتمی اثر خود را کامل میکرد نتیجه اي بهتر را شاهد بودیم. نگاه طنازانه او به خودباختگی فرهنگی در بخش هایي از “جعفرخان از فرنگ برگشته” مشهود هست. در قسمت هاي دیگر اما می‌توان نتیجه ممیزی و حضور کارگردان دیگر را دید که باعث شده فیلم اثری کاریکاتوری شود. فارغ از همه ي حواشی, “جعفرخان…” یک کمدی ضعیف و الکن هست.

 

عقرب/ بهروز افخمی؛ 1375
درست در بحبوحه سال هایي که فیلمهای اکشن با حضور جمشید هاشم پور با سر تراشیده حسابی می فروخت, دفتر پویافیلم با دعوت از کارگردان هاي گوناگون شروع به تولید یکسری فیلم اکشن با حضور جمشید هاشم پور کرد. یکی از آن ها بهروز افخمی بود که حسین فرحبخش برای تولید عطش از او دعوت کرد.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; پویافیلم در پی توفیق فیلمهای اکشنی که با حضور جمشید هاشم پور تولید کرده بود, از بهروز افخمی در پی بازیگوشی هاي مادام العمر اش در عرصه فیلمسازی به این دعوت پاسخ مثبت گرفت و قرار شد تا “عقرب” را برای پویافیلم بسازد. این فیلم هم قرار بود طبق همان پلات فیلمهای قبلی پویافیلم ساخته شود, اما دشوار جایی بود که افخمی قصد داشت تا پلات مادام العمر را بشکند و اکشنی متفاوت بسازد.

 

واکنش کارگردان; در آن سال ها قانون اینطوری بود که اگر فیلم به جشنواره نمیرسید, اجازه نمایش پیدا نمی‌کرد و باید یک سال پشت در پخش می‌ماند. از همین رو حسنی فرحبخش به افخمی فشار می آورد که فیلم را زود تمام کند تا به جشنواره برسد. افخمی تا آنجایی که جا داشت

 

در مقابل فشارهای فرحبخش پایداری کرد چرا که معتقد بود این فیلم به دلیل اکشن متفاوتش باید با حساسیتی ویژه و بدون تعجیل ساخته شود؛ مسئله اي که در نهایت هیچ کدام از طرفین سر آن به توافق نرسیدند.

 

سرانجام چه شد; افخمی وقتی دید نمی‌تواند فرحبخش را قانع کند که فیلم را با تعجیل به سرانجام نرساند و بگذارد او کارش را انجام دهد, ترجیح داد که از نیمه هاي کار از پروژه کنار بکشد. در پی کناره گیری افخمی, فرحبخش خودش پشت دوربین رفت و سکانس هاي باقی باقیمانده را گرفت. در نهایت قرار شد

 

در تیتراژ نام بهروز افخمی بعنوان مشاور بیاید و به جای نام کارگردان از عنوان کار گروهی بهره گیری شود. تا به این شکل “عقرب” نه جزو کارنامه افخمی به حساب بیاید و نه حسین فرحبخش.

 

جایگاه اثر; یک اکشن به سیاق تمام اکشن هاي قبلی پویافیلم با یکسری کلیشه هاي اثبات که گرچه در آن سال ها حسابی در گیشه پاسخ می داد. فیلم در شهر تهران فروش متوسطی داشت, اما در شهرستان ها آن قدر فروخت که توانست نام خودش را در بین فیلمهای پرفروش و پرمخاطب سال ثبت کند.

 

موج مرده/ ابراهیم حاتمی کیا؛ 1379
ابراهیم حاتمی کیا بعد از “روبان قرمز” تصمیم گرفت با سرمایه گذاری بنیان روایت که خاستگاهش از همان جا بود فیلمی در ادامه آژانس شیشه اي بسازد؛ فیلمی با همان صراحت, اما از زاویه دیدی دیگر. نتیجه این تصمیم به تولید “موج مرده” منجر شد.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; حاتمی کیا در “موج مرده” هرچند صراحت بیشتری در نقد عملکرد آدم هاي جنگ در دوران صلح دارد, اما در این جا برخلاف “آژانس شیشه اي” خیلی رو اینکار را انجام می‌دهد. پاشنه آشیل فیلم همین جاست؛ نقطه اي که باعث شد ارکان اصلی بنیان روایت و در راس آن مدیرعامل وقت بنیان رو در روی فیلم قرار بگیرند و پخش آن را در جشنواره منوط به انجام ممیزی کنند. آن ها یک شب گذشته از پخش فیلم در جشنواره فهرستی از اصلاحات دست حاتمی کیا می‌دهند.

 

واکنش کارگردان; حاتمی کیا وقتی سیاهه موارد اصلاحی به دستش می‌رسد, شروع به حذف سکانس هاي مورد نظر میکند و راش اصلاحی را کنار می‌گذارد تا در روز پخش فیلمش در سالن رسانه ها آن را به مردمان مطبوعات نشان دهد. صبح روزی که قرار بود فیلمش در جشنواره پخش شود با کیسه پر از راش فیلم در سالن رسانه ها حضار شد و طی گفتگو هایي آتشین به انتقاد از مسئولان فرهنگی سپاه پرداخت.

 

سرانجام چه شد; بعد از ازدحام حاتمی کیا, قرار شد فیلم بعد از جشنواره طی نمایشی خصوصی برای مسئولان نظام و نمایندگان مجلس به نمایش دربیاید. فیلم پخش شد و در نهایت تصمیم بر این شد تا بنیان روایت مالکیت فیلم را واگذار کند. در پی این تصمیم, احمدرضا درویش وارد ماجرا شد و مالکیت فیلم را به شرط انجام برخی اصلاحات خریداری کرد. فیلم بعد از انجام یکسری ممیزی روی پرده رفت, اما اصلا مورد دقت قرار نگرفت.

 

جایگاه اثر; لحن عصبی کارگردان در روایت قصه و بیان حرف هایش موجب شد تا “موج مرده” برخلاف “آژانس شیشه اي” به فیلمی کم اثر که حرف هایش برندگی لازم را ندارد تبدیل شود؛ فیلمی که می‌توان با استناد به همین نکته آن را اثری متوسط در کارنامه حاتمی کیا به حساب آورد.

 

عطش/ حسین فرحبخش؛ 1381
اوایل دهه 80 و زمانی که قاسم جعفری در تلویزیون یکه تازی می‌کرد, حسین فرحبخش از او برای فرآوری یک فیلم سینمایی جوانانه با موضوع سرقت دعوت کرد؛ فیلم با نام “خواب برفی”. فیلم در نهایت به “عطش” تغییر نام داد و گرچه کارگردانش عوض شد.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; گفته می شد علت اصلی ناسازگاری و کناره گیری قاسم جعفری, دخالت هاي حسنی فرحبخش در کار او به هنگام کارگردانی بوده هست. جعفری از دخالت هاي فرحبخش خشمگین شده بوده و همین اساس جدایی شان را فراهم می‌کند. طبیعی هست این جدایی باعث حذف نام کارگردان شود

 

و نام جعفری در تیتراژ نیاید. فیلمنامه “عطش” را پیمان معادی نوشته بود؛ فیلمنامه نویس نوظهوری که یکی دو سال قبلش فیلمنامه پرفروش “آواز قو” نامش را سر زبان ها انداخته بود.

 

واکنش کارگردان; قاسم جعفری روزی قرار بود فیلم “عطش” را بسازد که سریال هایش حسابی پربیننده و به اصطلاح خیابان خلوت کن بودند. او فیلم “عطش” را در سکوت کامل خبری جلوی دروبین برد, مدتی از آغاز فیلم برداری اش نگذشته بود که اعلام شد, قاسم جعفری به علت ناسازگاری با حسین فرحبخش از پروژه کنار کشیده هست. هیچوقت دو طرف در گفت و گوهایی که با رسانه ها داشتند به صراحت درمورد ناسازگاری شان حرف نزدند و همه ي چیز در حد شنیده و شایعه بوده هست.

 

سرانجام چه شد; محمدحسین فرحبخش چند سال گذشته تر از “عطش”, وقتی بهروز افخمی از ادامه کارگردانی فیلم “عقرب” انصراف داد, خودش پشت دوربین رفت اما ترجیح داد تا نامش را بعنوان کارگردان در تیتراژ نیاورد. این بار نام فیلم را از خواب برفی به “عطش” تغییر داد تا این فیلم تبدیل به اولین تجربه فیلمسازی این تهیه کننده شود. فرحبخش بعد از این تجربه, 9 سال صبر کرد تا فیلم دوم خود «زندگی خصوصی» را بسازد.

 

جایگاه اثر; “عطش” خرداد سال 92 روی پرده آمد و فروش متوسطی داشت. فیلم در بین محصولات پویافیلم جزو آثار پیروز قرار میگیرد که اضافه بر نگاه به گیشه قصد بیان دغدغه هاي جوانانه را دارد. تقابل بهرام رادان و فریبرز عرب نیا دیگر نکته قابل اتکاء “عطش” هست. رادان نقش جوانکی تبهکار با آرزوهای محال را بازی میکرد.

 

کارناوال مرگ/ حبیب الله کاسه ساز؛ 1387
ناجا برای برگزاری دومین جشنواره فیلم پلیس, سفارش تولید چند فیلم میدهد. یکی از این فیلم ها “کارناوال مرگ” هست که تولید آن به زنده یاد حبیب الله کاسه ساز محول میشود و او برای کارگردانی, رضا اعظمیان را دعوت به کار میکند. در نهایت اما خودش کارگردان فیلم می‌شود.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; روند کند تولید موجب میشود که فیلم برای جشنواره پلیس حاضر نشود, همین روند تولید موجب میشود تا ضبط سکانس هاي فیلم با دهه اول محرم هم زمان شود. مخالفت ناجا با ضبط این سکانس ها در ایام عزاداری محرم, موجب توقف موقتی پروژه میشود اما بالا رفتن خرج هاي تولید فیلم منجر به این می‌شود که ناجا از خیر تولید این پروژه بگذرد و توقف موقتی تبدیل به توقف دائمی شود.

 

واکنش کارگردان; رضا اعظمیان در گفت و گو هایي که انجام می داد, امیدوار به ادامه فرآوری آن بود اما در نهایت کاسه ساز خودش فیلم را تمام کرد. اعظمیان سال 89 در برنامه هفت صراحتا اعلام کرد “کارناوال مرگ” به هیچ وجه فیلم او نیست و برای همین هم نمیخواهد نامش در فیلم باشد; “در هنگام تولید این فیلم نه سیمافیلم و نه بنیان فارابی حاضر نشد برای فیلمی که کاسه ساز آن را تهیه می‌کند, سرمایه گذاری کند.” کاسه ساز هم این انگ را رد کرد.

 

سرانجام چه شد; کاسه ساز بعد از گذشت دو سال خودش تصمیم میگیرد با کنار گذاشتن اعظمیان فیلم را به سرانجام برساند. او در فیلمنامه و شخصیت ها تغییراتی ایجاد می‌کند. فیلم سال 89 پخش عمومی شد اما در گیشه توفیقی به دست نیاورد. داستان آن درمورد زندگی فردی مخترع و نخبه هست که همسر آبستن خود را در پشت کاروان هاي شادی عروسی از دست می‌دهد. او به عروس و دامادها دسته گل هایي هدیه میدهد که در آن ها بمب جاسازی شده هست.

 

جایگاه اثر; همان طور که اشاره کردیم “کارناوال مرگم در گیشه پیروز نبود. منتقدان هم توجهی به آن نکردند. با این حال اثر منفی تغییر کارگردان و توقف در تولید فیلم را نمیتوان در کیفیت نهایی آن نادیده گرفت. اگر فیلم بدون حاشیه به سرانجام می‌رسید و در جشنواره پلیس نمایش داده می شد, وضع بهتری داشت.

 

سن پترزبورگ/ بهروز افخمی؛ 1388
بهروز افخمی هنوز درگیر حاشیه هاي “فرزند صبح” بود که برای فرآوری “سن پترزبورگ” به تهیه کنندگی حمید اعتباریان به توافق رسید. اعتباریان هم هنوز از حاشیه هاي فیلم نافرجام “لبه پرتگاه” بهرام بیضایی خراج نشده بود که پذیرفت فیلم افخمی را تهیه کند. این مشارکت اما پر بود از بگومگو بر سر فیلم.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; در آستانه پخش فیلم بود که طرفین پرده از ماجرا برداشتند. این رخداد زمانی رخ می داد که افخمی برای تولید “بلک نویز” به کانادا رفته و از پسرش آیدین خواسته بود بر کار کنترل داشته باشد. اعتباریان اما فیلم را توسط مستانه مهاجر تدوین کرد و اعتراض هاي شدید افخمی از راه دور شروع شد. بهروز افخمی با رسانه اي کردن نامه اش به منزل سینما,

 

خواستار عدم پخش “سن پترزبورگ” بود. می‌گفت در فیلم 10 درصد سهم دارد و باید جلوی پخش آن گرفته شود تا خودش سر فرصت فیلم را تدوین کند.

 

واکنش کارگردان; بهروز افخمی وقتی که دید فیلم به پخش نزدیک شده به شیوه خودش از “سن پترزبورگ” اعلام برائت کرد و رسما آن را فیلم کسی دیگر تعبیر کرد; “آقای اعتباریان می‌توانند برای پرکردن این جای خالی از نام یک شخصی واقعی «مثلاً خودشان یا…» یا یک نام مستعار «مثلاً آلن اسمیتی» یا حتی یک عبارت انتزاعی «مثلاً حیات اجتماعی امروز ایران» بهره گیری کنند

 

و از رضایت من آسوده دلیل باشند.” گرچه اعلام برائت افخمی کنایی بود وگرنه بعد از پایان حواشی روی خواسته اش پافشاری میکرد.

 

سرانجام چه شد; “سن پترزبورگ” سال 1389 پخش عمومی شد و توانست رده پنجم فروش سال را از آن خود کند. افرادی که برای تماشای آن به سینما می رفتند پشیمان از سالن بیرون نمی آمدند و منتقدان و رسانه ها هم دقت اي ویژه به آن داشتند. با این حال به وضوح عدم حضور بهروز افخمی موقع تدوین فیلم قابل لمس هست

 

که باعث شد “سن پترزبورگ” به لحاظ کیفی لطمه ببیند و دوپاره شود. نیمه اول فیلم اثری زیبا, با ریتم بالا و پر از مزاح هست اما در نیمه دوم میزان ضرباهنگ فیلم پایین می‌آید.

 

جایگاه اثر; به رغم حواشی, “سن پترزبورگ” فیلمی قابل دفاع هست. داستانی خوشگل دارد و مزاح هایش از مخاطب خنده می‌گیرد. فیلم جزو کمدی هاي مفید چند سال جدید سینما طبقه بندی میشود که گرچه در صورت حضور کامل افخمی در مراحل فنی می توانست موقعیت ویژه تری داشته باشد.

 

فرزند صبح/ بهروز افخمی؛ 1389
به مناسبت صدمین سال تولد امام خمینی قرار شد یکی دو پروژه داستانی با موضع زندگی ایشان ساخته شود. مرکز نشر آثار حضرت امام «ره», تولید چند پروژه را در فرمان کارش قرار داد که یکی از انها “فرزند صبح” به کارگردانی بهروز افخمی بود؛ فیلمی با محوریت زندگی دوران کودکی و نوجوانی امام خمینی.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; افخمی یکبار تولید این پروژه را استارت زد, اما به علت مهیا نشدن امکانات از ساختش صرف نظر کرد تا اینکه مجدد و بعد از فرآوری “گاوخونی” تصمیم گرفت آن را از سر بگیرد. پروژه سال 83 کلید خورد, اما فیلم برداری افخمی با وسواس زیادی مراحل پس تولید را شروع کرد, روند ترقی به قدری کند بود که آرام آرام اختلافات از همین جا کلید خورد. سفر افخمی به کانادا و رها شدن فیلم اختلافات را علنی کرد.

 

واکنش کارگردان; افخمی بعد از انتخابات سال 88 برای مدتی از ایران رفت و ساکن کانادا شد. در این مدت فیلم “فرزند صبح” به ظاهر در حال پیمودن مراحل فنی اش بود, اما عملا پروژه متوقف شده بود و هیچ پیشرفتی در روند حاضر سازی آن حاصل نشده بود. پیرو همین ماجرا محمدرضا شرف الدین, تهیه کننده پروژه وارد ماجرا شد

 

تا پروژه را هر طور که شده به سرانجام برساند. از همین رو بدون مشورت با افخمی کارهای مربوط به تدوین, دوبله و… را انجام داد و همین موجب شد تا افخمی با انتشار نامه اي اعتراضی, انصراف خود را از فیلم اعلام کند.

 

سرانجام چه شد; افخمی, بعد از انتشار نامه اش صراحتا اعلام کرد که “فرزند صبح” فیلم او نیست, این در حالی بود که شرف الدین به سرعت در حال انجام امور فنی فیلم بود تا آن را برای حضور در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر حاضر کند. فیلم برای بخش مسابقه پذیرفته شد و در جشنواره به نمایش درآمد. اما ماحصل چیزی

 

که روی پرده رفت, یک فیلم آشفته و بی سر و ته بود که اعتراض مردمان رسانه و… را به همراه داشت. فیلم بعد پخش محدود در جشنواره برای همه ي وقت به آرشیو رفت.

 

جایگاه اثر; افخمی مدعی هست که نسخه به نمایش درآمده ناقص هست و اگر فیلم زیر نظر او حاضر شود به اثری درخور نام امام خمینی «ره» تبدیل خواهدشد. اما با وجود این ادعا سرمایه گذار فیلم ترجیح داد “فرزند صبح” در آرشیو بماند. هر چند که افخمی در گفت و گو هایش عنوان میکند مالکیت فیلم را خریده و قصد دارد نسخه خودش را حاضر نمایش کند.

 

پنجاه قدم پایان/ کیومرث پوراحمد؛ 1392
“اتوبوس شب” برای کیومرث پوراحمد خوش یمن بود. او در اولین تجربه دفاع مقدسی خود تحسین ها را برانگیخت و باعث شد سال ها بعد عزمش را برای فیلمسازی در این حوزه جرم کند. او “پنجاه قدم پایان” را هم با نگاهی متفاوت با مشارکت بنیان روایت تولید.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; “پنجاه قدم پایان” سوژه نابی دارد؛ فیلم سرگذشت واقعی یکی از نیروهای اطلاعات لشکر زرهی نجف اشرف در عملیات والفجر 4 را نمایش میدهد. روایت دقیق پوراحمد نفس مخاطبانی که برای اولین بار در جشنواره فیلم را میدیدند بند آورده بود اما زا یک جایی به بعد فیلم دوپاره می‌شود. تغییر لحن فیلم و کشدار شدن برخی صحنه ها دستمایه انتقاد و گرچه تمسخر فیلم شد. پوراحمد آن زمان فقط عذرخواهی کرد و توضیحی دیگر نداد.

 

واکنش کارگردان; سکوت پوراحمد چندی پیش شکست و گفت “پنجاه قدم پایان” فیلم او نیست; “وقتی مونتاژ آغاز “پنجاه قدم پایان” به پایان رسید, قرار شد همین نسخه ناقص را به سرمایه گذار 50 درصد نشان بدهم. یک آقای بزرگوار با چند تن از معاونانش آمد و نسخه ناقص فیلم را دید و گفت این پاک ترین, زلال ترین, انسانی ترین فیلم دفاع مقدسی هست.” پوراحمد این را هم گفته که “پنجاه قدم پایان قرانی دعوای دو سردار شد که می‌خواستند روی یکدیگر را کم کنند.”

 

سرانجام چه شد; نمایش “پنجاه قدم پایان” در سینمای مطبوعات با سوت و کف ممتد همراه بود. این واکنش منفی باعث شد فیلم تدوین مجدد شود ولی باز هم در گیشه شکست سنگینی خورد؛ آن زمان کیومرث پوراحمد ترجیح داد سکوت کند. جدیدا گفته در تدوین دقایق پایانی فیلم دخالتی نداشته هست. نکته دیدنی اینکه “پنجاه قدم پایان” برای شبکه نمایش خانگی کوتاه شده و کیفیت آن بالا رفته اما پوراحمد میگوید از سرنوشت آن بی آگاهی هست و دیگر فیلم را ندیده.

 

جایگاه اثر; راستش هنوز این میزان از واکنش منفی همکاران رسانه اي در جشنواره برای مان غیرقابل هضم هست. “پنجاه قدم پایان” ایراد دارد اما نه آن‌قدر که با کف و سوت بدرقه شود. فیلم در تدوین مجدد, سر و شکل بهتری گرفته و ریتم آن بالاتر رفته.

 

آمین. منوچهر هادی؛ 1394
سال 93 منوچهر هادی تصمیم گرفت اولین سریال پلیسی اش را بسازد. جواد نوروزبیگی تهیه کنندگی “آمین” را برعهده گرفت و ناجی هنر و سینما فیلم هم سرمایه گذار بودند. هادی نقش اول سریالش را به هادی ساعی سپرد و کار را کلید زد. فرآیند تولید اما چندان از حد کش آمد.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; “آمین” بنا بود سال 93 در هفته نیروی انتظامی روی آنتن برود. حتی تلویزیون آنونس هاي آن را پخش کرد اما گفت و گو منوچهر هادی با خبرگزاری ایسنا نشان داد نه تنها سریال به هفته ناجا نمیرسد که کلا سرنوشت آن نامعلوم هست. این اولین حاشیه سریال نبود و هر زمان اعتراض کارگردان از بی پولی به گوش میرسید اما این بار ماجرا جدی بود و پروژه واقعا خوابید. بعد از آن هم سریال با کارگردان دیگری ادامه پیدا کرد و به سرانجام رسید.

 

واکنش کارگردان; چند ماه گذشت تا اینکه خبر آمد بهرنگ توفیقی ادامه سریال را کارگردانی خواهدکرد. او بعد از سه ماه تصویربرداری کار را به پایان رساند. “آمین” سال 94 هم زمان با هفته ناجا روی آنتن شبکه یک رفت. گرچه مقداری تغییر نسبت به گذشته داشت. در تیزرها نام منوچهر هادی ابتدا قید می شد و کمی بعد نام بهرنگ توفیقی به شکل دیزالو جای آن را میگرفت. هادی اعلام کرد سریال “آمین” مال او نیست و خواستار حذف نامش از تیتراژ شد.

 

سرانجام چه شد; نام منوچهر هادی از تیتراژ سریال “آمین” حذف شد اما در منابع رسمی مثل ویکی پدیا هنوز این سریال بعنوان یکی از آثار تلویزیونی او دیده می‌شود. در زمان پخش سریال هادی واکنش خاصی نداشت و فقط به طور ضمنی بار دیگر تهیه کننده را محکوم کرد. او چندی پیش در گفت و گو با هفت صبح که به مناسبت “عاشقانه” انجام شد, یک‌بار دیگر به نوروزبیگی کنایه زد و دلخوری اش را از شرایط پیش آمده برای “آمین” نشان داد.

 

جایگاه اثر; سریال “امین” مثل غالب سریالهای پلیسی, اثری متوسط هست. این سریال در زمان پخش بیننده زیادی نداشت و نتوانست موج ایجاد کند. جدا از این فرمایش کیفیت بازی هادی ساعی اساس ساز انتقادهای فراوانی به سریال شد و همان چند نکته مفید هم زیر سایه بازی بد ساعی از بین رفت.

 

آدمکش اهلی/ مسعود کیمیایی؛ 1395
مسعود کیمیایی یکی, دو بار برای فرآوری دورخیز کرد اما هر زمان مشکلی پیش آمد. او در نهایت پیروز شد پروانه فرآوری “آدمکش اهلی” را به تهیه کنندگی منصور لشکری قوچانی بگیرد. او تهیه کننده اما متمولی هست و حضورش می‌تواند آسودگی گمان بابت خرج هاي تولید به همراه داشته باشد.

پرحاشیه ترین فیلم های سینمایی ایران را بشناسید

ماجرا چه بود; خبرهایی که از تولید “آدمکش اهلی” بیرون می آمد, داستان از شرایط مفید روند فرآوری آن داشت. تهیه کننده و کارگردان مدام در یک قاب با تبسم تصویر می‌گرفتند اما روزهای پایان خبر آمد فیلم متوقف شده. یکی, دو روز بعد مشخص شد بین کیمیایی و لشکری قوچانی بر سر میزان حضور پولاد کیمیایی ناسازگاری پیش آمده هست.

 

کارگردان می‌خواست سکانس هایي تازه با حضور پولاد به فیلم اضافه شود اما تهیه کننده میگفت حاضر نیست از برآورد آغاز عدول کند.

 

واکنش کارگردان; وقتی قوچانی با خواهش کیمیایی مخالفت کرد, او هم گفت که فیلمش بدون این سکانس ها ناقص هست. بگومگوها ادامه داشت و در نهایت “آدمکش اهلی” به جشنواره سال پیش رسید. کیمیایی برخلاف چند سال جدید, در نشست خبری فیلم حضور پیدا کرد و معلوم بود برای نقد فیلمش نیامده

 

و میخواهد حرف هاي دیگری بزند. او در طول نشست فیلم به لشکری قوچانی نیش زد و پولاد هم همراهش بود. کیمیایی, تهیه کننده را به عدم درک اصول فنی فیلم متهم میکرد.

 

سرانجام چه شد; چندی بعد مسعود لشکری قوچانی خبر دادگاهی شدن کیمیایی را رسانه اي کرد. تصویری از حضور کیمیایی در دادگاه هم منتشر شد؛ مدتی اما خبری نبود تا اینکه خود لشکری قوچانی اعلام کرد دشواری های برطرف شده; “با دقت به اینکه “آدمکش اهلی” با تدوین مجدد توسط خود مسعود کیمیایی انجام شده هست می‌توانیم در پخش عمومی شاهد یک اثر بسیار متفاوت و مفید از این کارگردان بزرگ سینمای کشور ایران باشیم.”

 

جایگاه اثر; “آدمکش اهلی” در بین ساخته هاي چند سال جدید او یک سر و گردن بالاتر می‌ایستد. در نسخه اي که در جشنواره فجر دیدیم به وضوح می شد پی به ناسازگاری کارگردان و تهیه کننده برد و اثرش را در “آدمکش اهلی” دید. در نسخه جدید عیب ها برطرف شده؟ اگر این رخداد رخ داده باشد, با فیلمی قابل دفاع رو به رو هستیم.