پارس ناز پورتال

ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهران

ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهران

ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهران 

خرید لباس هایي که همۀ برندهای خارجی میباشند و اندازه یک پراید بیا پژو قیمت آنها هست! اینها خریدهای بچه پولدارهای بالای شهر شهر تهران هست. زندگی لاکچری | اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستیدکه برای پیدا کردن لباسی با چند هزار تومان قیمت کمتر چندین مغازه را زیر و رو مي کنیداین گزارش کوتاه برایتان عجیب هست

 

چرا که تعداد زیادی از افراد با یک کلیک روی گوشی شخصی شان سفارش یک شلوارک گل گلی مي دهندکه کاربردش تنها در خانه و هنگام تماشای فوتبال استو گرچه برای آن سر کیسه را شل مي کنند و دو میلیون تومان ناقابل مي پردازند. “لاکچری” حالا کلیدواژه اي هست که نمودش نه صرفا در شبکه هاي اجتماعی که در متن زندگی تعداد زیادی از افراد وارد شده استو آفتی هست برای خودشان و دیگران.

 

“سبک زندگی لوکس” ترجمه راحت تری از این واژه فرانسوی هست.زندگی که بسیاری را حتی وادار مي کند تا خودروی زیرپایشان را بفروشند تا بتوانند یک کفش معمولی بخرند!

 

لاکچری چگونه مد شد؟

همین چند سال پیش صفحه اي در شبکه اینستاگرام به راه افتادبا عنوان ” بچه پولدارهای استان تهران” ـ «rich kids of Tehran » که تصویر هاي منتشر شده در آن حکایت از زندگی شاهانه بعضی از افراد در پایتخت داشت.خیلی زود بچه پولدارهای دیگر شهرها هم با تاسیس چنین صفحاتی سعی کردنداز حیثیت زندگی شاهانه در شهرشان دفاع کنندو به دیگران فخر بفروشند.

 

گرچه صفحه “بچه پولدارهای تهران” بسته شدولی گسترش شکاف طبقاتی درایران و نابرابری در توزیع درآمدها و منابع واقعیت هایي هستندکه دیگر کسی زحمت انکار یا حتی حمله به آنها را به خود نمی‌دهد. دیدنی اینکه پیش از بسته شدناین صفحه یکی از گردانندگان آن در یادداشتی از شهروندان درخواست کرد که “آنها را درک کنند” او نوشت:

 

لطفا ما را درک کنید! هر کشوری در دنیا غنی و فقیر دارد.مي‌دانم شاید این عکس هاي از نظر احساسی برای افرادی که از داشتن چنین زندگی‌هایي که ما در تصویر‌هایمان نشان مي‌دهیممحروم میباشند، خوشایند نباشد بنابراین نیازی نیست ما را دنبال نمایید.ما فقط جوانانی هستیم که کاری برای سرگرمی‌مان انجام مي‌دهیم.هر موضوعی را جدی نگیرید!

 

اما این قصه چند سال پیش بود چرا که حالا دیگر مشاهده جلوه هاي ثروت و تجمل در شهرهای ایران عادی شده هست.قاب تصویر ایرانی این روزها شامل دور دور کردن خودرو هاي آخرین سیستمدر خیابان ایران زمین و کافی شاپ هایي استکه منوی آنها از کافه هاي شهر پاریس و نیویورک گران تر هستندو مراکز خرید لوکس پر از مغازه هایي استکه مشتریان آنها بدون خم آوردن به ابرو، از چند صدهزار تا چند ده میلیون تومان در یک نوبت خرج مي کنند.

 

از جنون دیده شدن تا افسردگی لاکچریفاصله طبقاتی متهم ردیف اول هست. آن طور که امان الله قرایی مقدم به جام جم آنلاین مي گویددر جامعه بیمار وقتی فرد در برابر زحمت بسیارش مزد کمی مي بیندو در کنارش افرادی را مي بیندکه بی زحمت چند صد برابر او درآمد دارند چنین پدیده هایي شیوع پیدا مي کند.

 

این جامعه شناس معتقد استاین یک جنون هست که تعداد زیادی از افراد جامعه به آن مبتلا شده اندو برای تفاخر و رسیدن به مرحله دیده شدن دست به هر کاری مي زنند.او حتی پرونده دکتر تبریزی را مثال مي زندکه شاید او هم برای دیده شدن حتی دست به جنایت زده باشد.مجید ابهری، رفتارشناس اجتماعی هم با اشاره به چرایی نفوذ سبک زندگی مصرف‌گرایی در بین مردم و نمایش آن در شبکه‌هاي اجتماعی، مي گوید:

 

سبک زندگی مردم هر جامعه تعیین کننده مسیر نگاه مصرفی آنها سلیقه فرهنگی اقتصادی و اجتماعی آنهاست متاسفانه در سال‌هاي جدید با گسترش شبکه‌هاي ماهواره‌اي و فضای مجازی سبک زندگی اصیل اسلامی ایرانی مردم جامعه ما مسیر خودرا به سبک زندگی مصرف‌زده و اشرافی‌گری تغییر داده هست.

 

او معتقد هست تحت تأثیر شبکه‌هاي فضای مجازی شاهد ظهور «بچه‌ پولدارها» هستیمکه در مورد قیمت گوشی‌هاي تلفن همراه یا ساعت خود گفت و گو مي‌دهندو آن را بعنوان زندگی «لاکچری» معرفی مي‌کنند. همین طور به نمایش گذاشتن رفتن به ورزش‌هاي گران‌قیمت و همین سفرهای خارجی نمایش خودروها،

 

از چند میلیارد به بالا نمایش مهمانی‌ها و کفش‌ها در اینگونه صفحات باعث شده کسانی که توانایی اقتصادی ندارنددچار افسردگی مي‌شوند و خود را به آب و آتش بزنند تا بتوانند آنها هم بخشی از زندگی لاکچری را برای خود تهیه کنند.

 

پولدار یا قربانیان پول

سالار اجتهد کارشناس مطالعات فرهنگی اما نکته دیدنی توجهی درمورد این افراد دارد. او معتقد هست که اتفاقا طبقه اي که میل به نمایش دادن ثروت خود دارند معمولا از طبقه ثروتمند جامعه نیستند.گرچه او تحلیلش را مستثنی مي کند و به جام جم آنلاین مي گوید تعداد زیادی از این افراد ثروتشان را از راه هاي غیر معمول به دست آورده اند ثروت هایي که با رانت هاي غیرقانونی تحصیل شده هست یا دارای پدرانی بوده اند

 

که توانسته اند با نفوذشان در قدرت به چنین ثروتی دست یابند که مشابه هایش هم کم نیست و دیدنی اینکه حتی در این مورد هم این افراد در شبکه هاي اجتماعی فخر مي فروشند.به گفته او اما نکته غم انگیز این داستان در جایی هست که تعداد زیادی از این افراد قربانی رویای زندگی لاکچری میباشند. به این مفهوم که برای رسیدن به این رده حاضرند خودروی زیرپایشان را بفروشند و وام بگیرند تا بتوانند یک تی شرت 7 میلیون تومانی به تن کنند.

 

پیژامه دو میلیونی و دمپایی 17 میلیونی

در شهری که آدم ها کلیه شان را با قیمت 15 میلیون تومان روی دیوارهای شهر حراج مي کنند 8 هزار نفر عضو کانالی در تلگرام هستندکه در آن دمپایی 17 میلیون تومان و ساعت 108 میلیون تومان معامله مي شود.این در حالی هست که این کانال یکی از هزاران کانال و سایتی هست که بی پروا سبک زندگی لاکچری را ترویج مي کند.وگرنه در برابر تعداد زیادی از قیمت ها شاید این رقم ها محلی از اعراب نداشته باشد.

 

کافی هست سری به خیابان هاي شمال استان تهران بزنید و بد تر اینکه جرات کنیددر پاساژهای این مناطق قیمت لباس و کفش بگیرید تا متوجه شوید که به پا کردن یک شلوارک معمولی دو میلیون تومانی عمده زندگی لاکچری هم نیست.

ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهران

ـ ساعت با بند چرمی «Louis Vuitton» همراه با بند اضافه. ضد آب تا عمق 30 متر . 2 سال گارانتی. قیمت: 108 میلیون و 350 هزار تومان
ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهرانـ کمربند مردانه از چرم کروکودیل . تولید ایتالیا .قیمت: 13 میلیون و 950 هزار تومان
ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهرانـ کالج جیر مردانه . قیمت: 17 میلیون و 280 هزار تومان
ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهرانـ مایو شنا مردانه . قیمت: 2 میلیون و 106 هزار تومان
ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهرانگردنبند طلا و برلیان 18 عیار زنانه. قیمت : 279 میلیون و 396 هزار تومان
ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهراناسلیپر چرم زنانه «دمپایی راحتی» قیمت معمول : 7 میلیون و 171 هزارتومان
ولخرجی به سبک بچه پولدارهای شمال شهر تهرانروسری پشمی و ابریشمی. قیمت: 4 میلیون و 407 هزارتومان

 

آرایشگاه 500 هزار تومانی و باشگاه 70 میلیونی

 

دستمزد عادی یک آرایشگاه مردانه برای اصلاح سر حدود 30 هزار تومان هست.چراکه نیازهای پیرایشی آقایان بیش از این هم نیست.با این حال شاید باورتان نشوددر آرایشگاه‌هایي در همین نزدیکی دستمزد یک پیرایش مردانه بین 500 تا 800 هزار تومان هست.

 

اگر مي خواهید باشگاه هم بروید باشگاه هاي لاکچری فراوان هست.در یکی از این باشگاه‌هاي نمونهه نام الف حق عضویت سالانه 70 میلیون تومان یعنی هر ماه حدود 6 میلیون و 700 هزار تومان هست.تازه مقررات باشگاه طوری هست که عضویت ماهانه یا چند ماهه ندارد. عضویت فقط سالانه و با پرداخت کامل وجه به طور یکجا امکان پذیر هست.

 

جام جم