پارس ناز پورتال

پیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

پیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

پیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند 

عده ای از پیشگویی ها و پیش بینی ها بودند کـه در سال 2016 بـه واقعیت تبدیل شدند و ما لیست انها را در زیر برای شما آورده ایم. یک سال دیگر هم گذشت و این یعنی یک قدم دیگر بـه فردای آرزوهایمان نزدیک‌تر شدیم. در سال 2016 هم مانند سال‌هـای دیگر، پیش بینی ‌هـای علمی زیادی بـه حقیقت پیوستند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا از جذاب‌ترین پیشرفت‌هـای این سال مطلع شوید.

 

شکست استاد بزرگ از هوش مصنوعی در بازی Go

یکی از معروف‌ترین رقابت‌هـای بین هوش مصنوعی و انسان در سال 1996 اتفاق افتاد. زمانی کـه ابرکامپیوتر آبی عمیق «Deep Blue» برای اولین بار توانست استاد بزرگ شطرنج –گری کاسپاروف- را شکست دهد. این ابرکامپیوتر در سال 2011 هم موفق شد قهرمان مسابقه اطلاعات عمومی Jeopardy را مغلوب کند.

 

در سال 2016، هوش مصنوعی گوگل بـه نام آلفاگو «AlphaGo» کـه برای بازی تخته‌ای گو «Go» طراحی‌شده است توانست در 5 مسابقه،4 بار استاد بزرگ این بازی یعنی لی سدول را شکست دهد. زمانی کـه گوگل تصمیم گرفت این مسابقه را انجام دهد، تعداد زیادی با قاطعیت پیش بینی می کردند کـه هوش مصنوعی در برابر چنین فرد باهوشی هیچ شانسی نخواهد داشت.

پیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

بعد از مغلوب شدن در مقابل هوش مصنوعی، سدول اعلام کرد: «بعد از این شکست، شک زیادی بـه روش‌هـای خودم پیداکرده‌ام.باید مطالعات بیشتری انجام دهم.» این شکست یادآوری دیگری بود کـه هوش مصنوعی روزبه‌روز بـه هوش انسان نزدیک‌تر میشود.

 

خودرو‌هـای خودران Uber بـه واقعیت تبدیل شدند

ما می دانستیم کـه عرضه‌ تاکسی‌هـای خودران پدیده‌ای غیرقابل‌اجتناب خواهند بود؛ اما زمانی کـه شرکت اوبر «Uber» در ماه اکتبر اعلام کرد کـه تعدادی از خودرو‌هـای خودران این شرکت را روانه خیابان‌ها کرده است، همه ی ی شوکه شدند. لحظه‌ای کـه می‌توان گفت آغاز دوران جدیدی برای صنعت حمل‌ونقل خواهد بود.

 

این یکی از پیش بینی ‌هـای علمی بود کـه در سال 2016 بـه حقیقت پیوست و مسیر جدیدی را د صنعت حمل و نقل جهان رقم زد.پیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

البته این خودرو‌ها چندان بدون نقص نیستند و در بسیاری از نواحی هنوز قانونی نشده‌اند. اما همین مقدار پیشرفت هم بـه‌گونه‌ای باورنکردنی سریع‌تر از آن‌چیزی است کـه انتظارش را داشته‌ایم.

 

تولد اولین کودک با 3 والدپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

یکی از پیش بینی ‌هـای علمی کـه در سال 2016 بـه حقیقت پیوست، تولد یک نوزاد از 3 والد بود. برای اولین بار، کودکی با ژن سه والد بـه شیوه انتقال میتوکندری متولد شد. در میتوکندری‌ سلول‌هـای مادر این نوزاد پسر، یک نقص ژنتیکی وجود داشت کـه سبب میشد فرزندش بـه یک بیماری شدید

 

سیستم عصبی مبتلا شود. دو فرزند قبلی این زن و شوهر اردنی بـه علت همین بیماری درگذشته بودند و پزشکان آمریکایی با استفاده از روش انتقال میتوکندری این کار را در کشور کشور مکزیک انجام دادند چون این کار هنوز در کشور کشور آمریکا مجوز قانونی ندارد.

 

حکم دادگاه برای منجمد کردن جسد دختر 14 سالهپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

یکی از پیش بینی ‌هـای علمی کـه سال ها در مورد آن صحبت می شد، انجماد زنده انسان هـای بیمار بـه امید کشف در مان بیماری انها در آینده بود. در سال 2016، دادگاهی در بریتانیا رای داد کـه باتوجه بـه خواست یک دختر چهارده‌ساله برای انجماد جسدش پس از مرگ و بازگرداندن آن بـه حیات،

 

مانعی وجود ندارد. این دختر چهارده‌ساله کـه بـه نوع نادری از سرطان مبتلا بود پیش از مرگ خواسته بود تا جنازه او بـه روش علمی منجمد شود تا شاید طبق پیش ‌بینی ‌ها با پیشرفت علم در آینده، بازگرداندن حیات بـه او امکان‌پذیر گردد و بتواند بار دیگر بـه زندگی خود ادامه دهد. والدین این دختر از هم جداشده‌اند

 

و درحالی‌کـه مادر او با این درخواست موافق بود، پدرش برای جلوگیري از اجرای این خواست بـه دادگاه مراجعه کرد. درنهایت قاضی دادگاه تصمیم گرفت با توجه بـه تصمیم مادر دختر حکم صادر کند. جسد این دختر پس از مرگ بـه ایالات امریکا انتقال یافت و یک شرکت تجاری با هزینه‌ای حدود چهل هزار دلار، آن را برای همیشه در دمای پائین منجمد کرده است.

 

خلق زندگی مصنوعی با استفاده از 473 ژنپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

پنج سال پس از خلق اولین سلول باکتریایی زنده در محیط آزمایشگاه، پژوهشگران زیست‌فناوری انستیتو وانتر با بررسی این باکتری کوچک دریافته‌اند کـه دوره زندگی این موجود دارای حیات مصنوعی میتواند با داشتن تنها 473 ژن تکمیل شود. تعداد ژن‌هـای این باکتری کوچک‌تر از ژن‌هـای

 

هر موجود دیگری در طبیعت است. این باکتری کـه JCVI-syn3.0 نام دارد، پیش بینی میشود کـه بتواند قدم اولیه برای تولید داروهای جدید باشد.

 

بهبود زندگی انسان از طریق دست‌کاری ژن CRISPR

پیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

پیرامون دستکاری ژنتیکی موجودات زنده، پیش بینی ‌هـای علمی بسیاری صورت گرفته است. در سال 2015، گروهی از دانشمندان چینی توانستند با استفاده از تکنیک ویرایش ژن CRISPR، ژن‌هـای معیوب و مشکوک بـه سرطان را از باقی ژن‌ها جدا کنند. اما در ماه آوریل امسال،

 

گروهی دیگر از دانشمندان چینی با این تکنیک کار خارق‌العاده‌ی دیگری انجام دادند. آن‌ها توانستند با استفاده از روش CRISPR، ویروس HIV را از سلول‌هـای ایمنی بدن جدا کنند. باوجود این کـه چنین تکنیکی هنوز در ابتدای راه است؛ اما پیش بینی میشود کـه در آینده مورد استفاده همه ی ی قرار گیرد

 

و بسیاری از بیماری‌ها درمان شوند. در جدید‌ترین خبر در این رابطه، دانشمندان چینی دانشگاه سیچوان توانستند با استفاده از همین روش، سلول‌هـای مقاوم نسبت بـه سرطان ریه را وارد بدن یک بیمار کنند. این اولی باری است کـه چنین روشی بـه‌ صورت موفقیت‌آمیز بر بدن یک انسان زنده انجام میشود.

 

پیشرفت فناوری‌هـای عصبیپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

محققان دانشگاه دوک موفق شدند مغز یک میمون را بـه یک ویلچر روباتیک متصل‌کنند بـه‌طوری‌کـه میمون بتواند تنها با فکرش ویلچر را بـه هر جهتی کـه می‌خواهد حرکت دهد. در این سیستم الکترودهایی درون مغز میمون کار گذاشته‌شده کـه سیگنال‌هـای الکتریکی را از حدود 300 سلول عصبی مغز کـه مسئول حرکت دادن

 

اندام‌ها هستند دریافت میکند. دانشمندانی در هلند هم موفق شدند با استفاده از این فناوری برای افراد مبتلا بـه بیماری ALS امکانی فراهم کنند کـه از طریق فکرشان، بتوانند با سرعت 2 کلمه در دقیقه ارتباط برقرار کنند. گروهی دیگر از محققان هم توانستند کاری کنند کـه یک فرد فلج فقط با استفاده از فکرش، گیتار هیرو «Guitar Hero» بازی کند.

 

 بـه حقیقت پیوستن پیش بینی واقعیت مجازی همه ی ی‌جانبهپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

بالاخره در سال جاری شاهد عرضه هدست‌هـای واقعیت مجازی همه ی ی‌جانبه بودیم. باوجود این کـه قیمت این هدست‌ها بسیار بالا است اما توانستند همه ی ی انتظارات را برآورده کنند. هدست‌هـای آکیولس ریفت «Oculus Rift» و اچ‌تی‌سی وایو «HTC Vive» علی‌رغم قیمت بسیار بالا، تجربه‌ی هیجان‌انگیزی را بـه خریداران هدیه می‌دهند.

 

برنامه‌ دانشمندان برای ساخت انسان مصنوعیپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

در سال گذشته، حدود 100 دانشمند، وکیل و کارآفرین جلسه‌ای مخفی برگزار کردند تا درباره امکان ساخت رشته‌هـای مصنوعی دی‌ ان ای «DNA» انسان بحث و گفت‌و‌گو کنند. این جلسه کـه بدون حضور هیچ خبرنگاری و در پشت درهای بسته برگزار شد، بحث‌هـای زیادی را بـه راه انداخت.

 

درنهایت جرج چرچ، استاد دانشگاه هاروارد، اعلام کرد کـه هدف اصلی جلسه برای امکان بـه وجود آوردن انسان بـه‌ صورت مصنوعی در 10 سال آینده بوده است.محققان امیدوارند و پیش‌ بینی میکنند، در آینده‌ای نزدیک بـه تکنولوژی می‌رسند کـه بتوانند رشته‌هـای متعدد دی ان ای را کـه بـه‌ صورت مصنوعی ساخته‌شده‌اند، بـه هم متصل کنند. سپس آن‌ها بتوانند از این راه موجودات زنده و ازجمله انسان را بـه وجود بیاورند.

 

افزایش رشد تولید انرژی‌هـای تجدید پذیرپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

در ماه اکتبر، سازمان جهانی انرژی در گزارشی اعلام کرد، میزان برق تولیدشده از منابع تجدید پذیر در سال گذشته بـه 153 گیگاوات رسیده کـه این برق بیشتر از طریق توربین‌هـای بادی و صفحه‌هـای خورشیدی تولیدشده است. این مقدار رشد فراتر از پیش بینی ها بوده و احتمالا در سال جاری این درصد افزایش پیدا کند.

 

مقصر شناختن یک الگوریتم برای کاهش ارزش پوندپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

روز چهارشنبه 5 اکتبر، ارزش پوند انگلیس در بازارهای آسیایی در عرض دو دقیقه حدود 6 درصد سقوط کرد. یکی از مقصران این کاهش بی‌سابقه، یکی از الگوریتم‌هـای بازار بود کـه بـه‌صورت خودکار نسبت بـه اخبار واکنش نشان میدهند. در این رابطه هم رئیس‌جمهوری فرانسه موضع سختی در برابر خرج بریتانیا از اتحادیه اروپا اتخاذ کرده بود.

 

این گزارش در حدود ساعت هفت و هفت دقیقه صبح سنگاپور توسط فایننشال تایمز منتشر شد. بسیاری از الگوریتم‌هـای تجاری برای خبر هـای دست اول بـه وب‌سایت‌ها مراجعه میکنند، بنابراین ممکن است کـه این مطلب توسط یکی از الگوریتم‌ها بـه‌عنوان پیش بینی خطرات پوند انتخاب‌شده و بعد بـه شکل اطلاعات مؤثر در معاملات مدنظر قرارگرفته باشد.

 

کشف روش جدید برای حفظ مغز بعد از مرگپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

در این روش ابتدا مغز خرگوش را در یک ماده شیمیایی مخصوص گذاشته و سپس آن را تا حد نزدیک بـه دمای نیتروژن سرد میکنند. با استفاده از این راه پیش بینی می‌شود ساختار‌هـای اصلی مغز برای مدت طولانی بعد از مرگ سالم باقی بماند. این تکنیک بـه دانشمندان کمک میکند

 

کـه بعد از مرگ بیمار بـه‌صورت دقیق بـه مطالعه بافت‌هـای مغز بپردازند. البته این روش هم درنهایت مغز را تبدیل بـه تکه‌ای پلاستیک خواهد کرد. بـه همین دلیل نگرانی‌هـای زیادی در رابطه با استفاده از این روش وجود دارد.

 

پیشرفت بزرگ در زمینه‌ همجوشی هسته‌ایپیشگویی هایی که در 2016 به حقیقت پیوستند

آخرین مورد از پیش بینی ‌هـای علمی کـه در سال 2016 بـه حقیقت پیوست، پیشرفت بزرگ بشر در زمینه همجوشی هسته ای بود. دانشمندان آلمانی در سال جاری توانستند 2 مگاوات انرژی حاصل انفجار گاز هیدروژن را بـه هیدروژن پلاسمای با چگالی کم تبدیل کنند. البته این انتقال فقط در کسری از ثانیه اتفاق افتاد اما در همین زمان هم پلاسما بـه دمای 80 میلیون درجه رسید. کم‌وبیش بـه‌اندازه دمای خورشید.

 

زمان زیادی طول خواهد کشید کـه طبق پیش بینی ها بتوانیم از چنین فناوری بـه‌ صورت امن و پایدار استفاده کنیم. اما این قدم اول بسیار مهمی محسوب می‌شد.