پارس ناز پورتال

چرا زنان خیانت می کنند؟ نشانه های خیانت زن ها چیست؟

چرا زنان خیانت می کنند؟ نشانه های خیانت زن ها چیست؟

چرا زنان خیانت می کنند؟ 

چرا زنان خیانت می کنند؟ نشانه هاي خیانت زنها چیست؟ یک تحقیق نشان داده کـه نرخ خیانت در زنان بیشتر از مردان اسـت. جمعیت زنان در هر کشوری بسیار بیشتر از مردان اسـت ودر هر کشوری هم از خیانت هاي زنان صحبت می شود. اما آیا مردان بیشتر خیانت می کنند یا زنان؟ تحقیقات و علم چـه نظری دارد؟ در ادامه با مـا همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

 

براساس یک تصور اشتباه، فقط مردان بـه شریک زندگی‌شان خیانت می کنند و زن‌ها همیشه وفادارند. حقیقت این اسـت کـه زنان هم شاید بـه اندازه مردان خیانت می کنند. پژوهش‌ها نشان می دهند کـه ۱۰ تا ۲۰ درصد زنان و مردان متأهل بـه شریک زندگی‌شان خیانت می کنند. مـا در ادامه این مقاله می خواهیم ببینیم چرا زنها خیانت می کنند.

 

شاید وقتی صحبت از خیانت در رابطه‌ي عاطفی پیش آید، نخستین احتمال، خیانت یک مرد بـه ذهن شـما خطور کند. اما ظاهرا درسال هاي اخیر ورق برگشته اسـت و آمارها نشان می دهند این باور کـه مردان بیشتر خیانت می کنند، یک کلیشه نادرست اسـت. تحقیقات جدید نشان می دهد کـه زنان مخصوصا دریک سن خاص، بیشتر احتمال دارد کـه خیانت کنند.

 

مهم:

آمارهای مطرح شده دراین مقاله بر اساس نظرسنجی اي اسـت کـه توسط پلتفرم دوستیابی آلمانی Elitepartner، از 5600 نفر گرفته شده اسـت.

 

بیشتر بخوانید: خیانت زن و شوهر در کدام کشورها بیشتر است؟

 

مردان بیشتر خیانت می کنند یا زنان؟

نتیجه این نظرسنجی نشان می دهد کـه زنان بـه ویژه درسال ۲۰۲۰ نسبت بـه ۸ سال پیش کـه این برنامه دوستیابی چنین نظرسنجی را انجام داد، بیشتر احتمال دارد خیانت کنند. تقریبا هر ۱ نفر از سه زن «۳۱ درصد» در مطالعه حاضر اظهار داشتند کـه خیانت کرده اند. درسال ۲۰۱۲، این رقم تنها حدود یک نفر از هر پنج زن «۱۹ درصد» بود.

مردان بیشتر خیانت می کنند یا زنان؟

بیشتر زنان در ۳۰ سالگی خیانت می کنند

۳۹ درصد از زنانی کـه دراین نظرسنجی شرکت کرده اند، در ۳۰ سالگی بـه شریک زندگی خود خیانت کرده اند. زنان ۳۰ ساله و مردان ۶۰ تا ۶۹ ساله، گروه هاي سنی هستند کـه بیشترین احتمال خیانت را دارند.

 

افزایش اعتماد بـه نفس زنان حتی در مورد خیانت

لیزا فیشباخ، روان شناس می گوید: «زنان در چند دهه گذشته تغییرات زیادی در جامعه ایجاد کرده اند. پس از چندین دهه سکوت، اعتماد بـه نفس زنان حتی در مورد رابطه جنسی، افزایش یافته اسـت. بنابر این زنان بیشتر از قبل بـه رابطه جنسی اهمیت می دهند.

 

بیشتر بخوانید: خیانت زن شوهردار و دوست پسرش زیر تختخواب

 

آمار مردان خیانتکار چه تغییری کرده است؟

اما در مقایسه با نظرسنجی این پلتفرم درسال ۲۰۱۲، مردان بیشتر خیانت می‌کردند، حداقل این چیزی اسـت کـه بیشتر آن ها در نظرسنجی گفته اند. با این حال، آمار خیانت مردان بـه شدت زنان افزایش نیافته اسـت. ۸ سال پیش، ۲۳ درصد از مردان بـه خیانت خود اعتراف کردند کـه اکنون بـه ۲۷ درصد رسیده اسـت. در حال حاضر مردان بـه همان نسبت گذشته، یعنی حدود یک چهارمشان خیانت می کنند.

 

خیانت بخش جدایی ناپذیر روابط اسـت!

مردان بیشتر از زنان وسوسه می شوند کـه خیانت کنند، حتی اگر بـه دنبال آن نباشند. وقتی از مردان پرسیده شد: «آیا تا بحال دریک رابطه متعهدانه خیانت کرده‌اید؟» تقریبا یک پنجم از مردان پاسخ دادند: «نه، اما وسوسه شده ام». بنظر می‌رسد دفعات خیانت مردان دریک رابطه بیشتر از زنان اسـت. آن ها بیشتر از زنان بـه افراد مختلف بطور هم زمان خیانت می کنند.

آمار مردان خیانتکار چه تغییری کرده است؟

از سوی دیگر:

زنان بیشتر احتمال دارد یک‌بار خیانت کنند. اگر چـه همه ی مـا خیانتکاران را محکوم می کنیم، لیزا فیشباخ روان‌شناس می گوید: «خیانت همیشه بخشی جدایی ناپذیر از عشق خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: مشهورترین افراد هالیوود که به همسر خود خیانت کردند

 

زنان بیشتر بـه دلایل عاطفی بـه شریک زندگی خود خیانت می کنند

شایع‍‌ترین دلیل خیانت زنان کـه ۵۲ درصد آن ها مطرح کرده اند این بود کـه «از رابطه خود ناراضی بودم»، ۳۳ در صد دیگر گفتند کـه «در رابطه ام خیلی کم بـه مـن توجه می شد» و بقیه بـه سادگی اعتراف کردند کـه «عاشق شده بودم».

 

سه دلیل اصلی خیانت مردان

بر اساس این نظرسنجی، سه دلیل اصلی خیانت مردان «جذابیت جدیدی داشت»: ۳۸ درصد، «از نظر جنسی مجذوب شدم»: ۳۲ درصد و سومین دلیل: «فرصتی خودبه‌خودی بـه وجود آمد». بسیار کلیشه اي، اما ظاهرا درست اسـت: زنان بـه دلایل احساسی تمایل بـه خیانت دارند. مردان، بـه این دلیل کـه اغلب بـه صورت بسیار کوتاه مدت تسلیم تمایلات فیزیکی می شوند.

سه دلیل اصلی خیانت مردان

فیشباخ هردو را تایید می کند. او می گوید: «احتمالاً بهمین دلیل اسـت کـه فرصت‌هاي خودبه‌خودی برای خیانت، یکی از انگیزه‌هاي اصلی مردان برای لغزش هاي مکرر اسـت کـه بیشتر یک انگیزه اسـت تا یک راه حل. وقتی صحبت از خیانت بـه میان می آید، زنان بیشتر در روابطی قرار می گیرند کـه در آن عاشق میشوند، احساس می کنند مورد علاقه هستند و از توجه لذت میبرند.»

 

بیشتر بخوانید: ندا شوهرش را با زن دیگری روی تخت دید

 

آیا ممکن اسـت پس از خیانت رابطه اي ادامه یابد؟

لیزا فیشباخ می گوید: «پس از خیانت، تمایل چندانی بـه بازگشت بـه رابطه قدیمی وجود ندارد، زیرا سایه خیانت بر آن رابطه افتاده اسـت. بهتر اسـت درنظر داشته باشید کـه آیا می‌خواهید با طرف مقابل وارد یک رابطه جدید شوید و دقیقاً چگونه باید باشد.»

 

دو پیش نیاز برای این تصمیم وجوددارد کـه فیشباخ آنرا ضروری می‌داند. اول این کـه شخص خیانتکار باید مسئولیت خیانت خودرا بپذیرد و صمیمانه عذرخواهی کند. ثانیاً، فرد خیانت شده باید حاضر باشد کـه در آینده خودرا قربانی نبیند و شریک زندگی خودرا ببخشد. این روان شناس تاکید می کند کـه این دو پیش نیاز درصورت اتفاق افتادن تاثیر گذار هستند.

 

تعریف خیانت به همسر چیست؟

همان‌ طور کـه در بالا گفتیم، پژوهش‌ها آمار خیانت در ازدواج را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تخمین زده‌اند؛ اما احتمال دارد میزان واقعی خیانت خیلی بیشتر از این باشد، زیرا در عصر دیجیتال شاید هنوز معیار دقیقی از خیانت نداریم. برای نمونه، آیا دل‌ربایی در شبکه هاي اجتماعی خیانت محسوب میشود؟ آیا داشتن پروفایل در سایت‌هاي همسر‌یابی، حتی اگر بـه رابطه عاطفی ختم نشود، خیانت اسـت؟

تعریف خیانت به همسر چیست؟

برای این کـه آسان‌تر بـه این پرسش‌ها پاسخ دهیم، خیانت را این‌طور تعریف میکنیم: بی‌وفایی یا خیانت نوعی ازبین‌رفتن اعتماد اسـت و زمانی رخ می دهد کـه شـما راز‌هاي مهمی را از شریک زندگیتان مخفی کنید. این تعریف بـه ۴ دلیل مناسب اسـت:

 

بیشتر بخوانید: زنی که به دنبال افشای خیانت همسرش بود

 

1. از بین رفتن اعتماد

در چنین مواردی، چیزی کـه حتی بیشتر از رابطه‌داشتن با فردی دیگر، شریک زندگی شـما را ناراحت و دل‌شکسته میکند، دروغ‌گویی و پنهان‌کردن رابطه اسـت.

 

2. میکرو خیانت ها

رابطه آنلاین یا هر نوع رابطه‌ رمانتیک یا جنسی با فردی دیگر نیز خیانت محسوب میشوند، حتی اگر این رابطه‌ها در حد بوسیدن یا دل‌ربایی باشند کـه بـه‌اصطلاح بـه انها «میکرو خیانت» «Microcheating» می گویند.

 

3. روابط خارج از ازدواج

برای نمونه، شاید بعضی از زوج‌ها رابطه‌هاي کوچک خارج از ازدواج رابه‌شرطی‌کـه با آگاهی شریک زندگی‌شان باشد، خیانت ندانند.

 

4. مخفی کردن خطا

این تعریف بـه فرد خیانت‌کار نشان میدهد مشکل از زمانی آغاز میشود کـه او برای پنهان‌کردن خطایش بـه شریکش دروغ می گوید. شریک زندگی او از شنیدن خبر خیانت دل‌شکسته نمیشود، بلکه از پنهان‌کاری ناراحت می شود.

 

بیشتر بخوانید: آیا بخشش همسر خیانتکار کار درستی است؟

 

چرا زنان متاهل خیانت می کنند؟

این کـه چرا زنها خیانت می کنند میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. زنان طبق معمول بـه یک یا چند دلیل زیر خیانت می کنند:

چرا زنان متاهل خیانت می کنند؟

1. زمانی کـه نادیده گرفته می شوند

گاهی زنان احساس می کنند کـه بیشتر مسئول نگه داری خانه و فرزندان یا تأمین‌کننده مالی هستند تا همسر. در چنین شرایطی اسـت کـه بـه‌دنبال فردی میگردند کـه آن ها رابه‌خاطر خودشان بخواهد نه بـه‌خاطر خدماتی کـه در خانه ارائه می دهند.

 

2. بـه‌دنبال همدم میگردند

داشتن رابطه‌ عاطفی با شریک زندگی برای زنان بیشتر از رابطه جنسی اهمیت دارد. انها دوست دارند با شریکشان صحبت کنند، خوش بگذرانند و آشیانه و زندگی اجتماعی بسازند و… . وقتی انها حس می کنند کـه با همسرشان چنین رابطه‌اي ندارند، جای دیگری دنبال آن میگردند.

 

3. برآوردن نیازهای دیگران زنان را خسته میکند

پژوهش‌هاي جدید روی زنان بی‌وفا نشان می دهند: خیلی از زن‌ها باوجود این کـه همسر و کار و زندگی‌شان را دوست دارند، خیانت می کنند. این زنان اغلب بیان میکنند کـه از این کـه مجبورند همواره پشتوانه‌اي احساسی برای دیگران باشند، خسته شده‌اند.

 

4. احساس تنهایی میکنند

تنهایی یکی از دلایل خیانت زنها اسـت. دلایل زیادی وجوددارد کـه باعث میشود زنان احساس تنهایی در رابطه کنند. شاید همسرشان ساعات کاری طولانی دارند و یا بـه‌طور منظم بـه سفر هـای کاری میرود یا شاید از نظر احساسی از همسرشان دور هستند. این زنان برای پرکردن خلأ تنهایی بـه‌دنبال رابطهٔ خارج از ازدواج میگردند.

 

5.از رابطه‌شان بیش از اندازه انتظار دارند

بعضی زنان، انتظارات غیر قابل‌توجیهی از شریک زندگی‌شان دارند. آن ها میخواهند فردی کـه دوستش دارند ۲۴ساعته در خدمت‌شان باشد و وقتی چنین اتفاقی نمی‌افتد، جای دیگری بـه‌دنبال توجه می گردند.

 

بیشتر بخوانید: اگر فهمیدیم که همسرمان خیانت کرده چه کنیم؟

 

دیگر دلایل خیانت زنان به مردان چیست؟

گاهی زنانی کـه در کودکی‌ «یا بزرگ‌سالی» دچار آسیب‌هاي روحی و جسمی، بـه‌ویژه آسیب‌هاي جنسی شده‌اند، بـه‌دنبال راهی برای بازسازی آن آسیب‌ها میگردند تا بتوانند اینبار انها را نظارت کنند یا بر انها مسلط شوند. بـه علاوه مسائل جنسی هم دراین امر دخیل هستند. این برداشت اشتباه در جامعه وجوددارد کـه فقط مردان باید از رابطهٔ جنسی راضی باشند و ازآن لذت ببرند.

دیگر دلایل خیانت زنان به مردان چیست؟

اما زنان بسیاری نیز هستند کـه این رابطه برایشان لذت‌بخش اسـت و اگر رابطهٔ جنسی با همسرشان، بـه‌ هر دلیلی، برایشان لذت‌بخش نباشد، جای دیگری بـه‌دنبال آن میگردند. آلیسیا واکر دکترای جامعه‌ شناسی و استاد دانشگاه میسوری اسـت. او بـه‌ هدف تحقیق برای کتابش، «اسرار زندگی زن خیانتکار»، یکسال با زنانی گفتگو کرد کـه رابطه خارج از ازدواج داشتند.

 

او می گوید «مـن متوجه شدم زنان بـه‌ این دلیل کـه می خواهند زندگی‌شان رابا همسرشان حفظ کنند، با فرد دیگری رابطه برقرار می کنند؛ زیرا اعتقاد دارند اگر نیازهای جنسی‌شان برآورده نشود، وادار بـه جدایی از همسرشان خواهند شد. تصمیم بـه خیانت بـه همسر برای هیچ‌کدام از زنان گفت‌وگو‌شونده آسان نبود. اما بعد از این کـه متوجه شدند ناکام مانده اند، تصمیم گرفتند بـه‌دنبال رابطه دیگری بگردند.

 

اغلب این‌گونه زنان مشکلی دارند کـه در روان‌شناسی بـه آن «دلبستگی ناایمن» گفته میشود. آن ها احساس ناامنی میکنند و برای خاطرجمعی از این کـه آسیب احساسی نمیبینند ودر امان هستند، بـه‌دنبال دریافت توجه از فرد دیگری میگردند. برای نمونه، وقتی در خانه دعوا میکنند یا بـه‌ هر دلیلی احساس ناامنی بـه انها تلقین میشود، برای جبران این حس بـه‌دنبال فردی میگردند.