پارس ناز پورتال

چند نکته مهم در مقابل افراد عصبی چه کنیم

چند نکته مهم در مقابل افراد عصبی چه کنیم

چند نکته مهم در مقابل افراد عصبی چه کنیم

فریاد زدن به ارتباط صدمه میرساند و عواقبِ مثبتی ندارد. بعضی افراد در برابر فریاد زننده تسلیم میشوند تا متوقف شود اما وقتی همۀ چیز به حالتِ نرمال برمی گردد مجدد به همان حالت برمی گردند چون ذهن او تغییری طولانی مدت نکرده هست.

 

بعنوان مثال مادری که با فریاد زدن به طفل می‌گوید اسباب بازی هایش را جمع کند طفل همان لحظه اینکار را انجام می‌دهد.اما ذهنیتش تغییر نمیکند که باید همۀ وقت} وسایل خودش را جمع کند. بچه ها معمولاً با سیستم حقوق یا مجازات یاد می‌گیرند که باید اینکار را انجام دهند چون به اهمیت موضوع پی می‌برند.

 

برای همۀ ما پیش آمده که هنگام عصبانیت صدای خود را بالا ببریم و تنها چیزی که در ارتباطِ با این موضوع باید بدانیم این هست که چه واکنشی در برابر فریاد زننده نشان دهیم تا وی را آرام کند نه اینکه صدایش را بالاتر ببرد.

 

فریاد زدن به روابط صدمه می‌رساند و مطمئنا روش خوبی برای مواجه شدن با دشواری های نیست. اما با این وجود همۀ ما هنگام مواجه با دشواری های فریاد میزنیم. باید بدانیم که چرا بعضی افراد اکثر از دیگران فریاد میزنند و چطور باید با چنین افرادی رو به رو شد.

 

هنگامی که شخصی دائما سر شما فریاد میزند میخواهد تسلط خودش را به شما نشان دهد و شما را تحت بازرسی خود بگیرد. احتمالاً این عمل موقتی باشد اما عواقب و تنایج آن دائمی هست و باعث می‌شود صمیمیت در ارتباط از بین برود.

چند نکته مهم در مقابل افراد عصبی چه کنیم

مهارت هاي رویارویی اي ضعیف

بعضی افراد هنگام عصبانیت فریاد می‌زنند چون مکانیسم رویاروییِ انها به همین شکل هست انها یاد گرفته اند که اینگونه با فریاد زدن رویارویی کنند. اینگونه افراد نیاز دارند که روشهای بهتری را برای مبارزه گزینه کنند.

 

از دست دادن بازرسی

بعضی افراد در اثر افکار و احساسات سردرگم میشوند و احساس میکنند که قدرتِ بازرسی اوضاع فعلی را ندارند. پس فریاد میزنند تا بتوانند بازرسی شرایط را در دست بگیرند. احتمالا با فریاد زدن این احساس به شما دست بدهد اما کاملا موقتی هست و در واقع هیچ چیزی برای همه ي وقت رفع نخواهد شد.

 

حس تهدید

انسان هایي که هنگام عصبانیت فریاد میزنند روحیه دلنازک و عاطفی دارند بنابراین فریاد می‌زنند تا این روحیه دلنازک را حفظ کنند. هر بار که احساس کنند روحیه حساسشان ضربه میخورد واکنش نشان می‌دهند. در واقع فریاد زدن تنها واکنشی هست که هنگام تهدید به کار میبرند.

 

رشته هاي تهاجمی

بعضی آدم ها ذاتا تهاجمی میباشند و زد و بندهای فیزیکی را با یک دعوا شروع میکنند. همان طور که میدانید همۀ دعواها با یک فریاد شروع میشوند. در برابر این افراد رفتار خشونت آمیز از خودتان نشان ندهید چون به دعوا شدت بیشتری می‌دهید.

 

رفتار آموخته شده

بعضیها فریاد میزنند چون در منزل اي بزرگ شده اند که بزرگترها با فریاد زدن مشکلاتشان را حل می‌کردند. آنها یاد گرفته اند که وقتی درگیری بالا می‌گیرد صدا هم باید بالا بگیرد. انها رفتارهای رویارویی اي درست را یاد نگرفته اند.واکنش هایي که باید در برابر فریادهای عصبانی نشان دهیم

 

آرام باشید و عصبانیتشان را اکثر نکنید

یادتان باشد کسی که فریاد می‌زند دشوار از شما نیست بلکه از اوست. علت فریاد زدن او هر چه که باشد به شما هیچ ارتباطی ندارد. پس با واکنش نشان دادن فقط اوضاع را بدتر می‌کنید. پس حتی اگر از درون عصبانی هستید ظاهرتان را آرام نشان دهید. در غیر اینصورت اوضاع بدتر میشود و هیچ مشکلی با فریاد زدن حل نمیشود. دشواری های با صدای آرام آسان تر حل می‌شود.

 

عقب بکشید و اوضاع را بررسی کنید

گذشته از هر واکنشی ذهن تان را متوقف کنید و اوضاع را بررسی کنید. در این صورت تشخیص میدهید که آیا ادامه دادن بحث اکثر می ارزد یا ترک کردن موقعیت. اگر خیلی تصادفی مورد فریاد شخصی قرار گرفتید و برای شما اهمیت چندانی نداشت خودتان را کنار بکشید.

 

نیاز نیست به توهین ها و بدرفتاری هاي شخصی که اهمیتی در زندگی شما ندارد واکنش نشان بدهید. اگر فریاد زننده رئیستان هست و می‌دانید که با واکنش نشان دادن کارتان را از دست میدهید برترین کار این هست که کنار بکشید. احتمالا بهتر باشد که بعداً در ارتباط با این موضوع با رئیس گفتگو کنید و از تاثیر بد رفتار او در کارتان بگویید.

 

تسلیمشان نشوید چون آنها را تشویق به فریاد زدن می‌کنید

اگر در برابر فریاد زننده تسلیم شوید و همان کاری را انجام دهید که او می‌خواهد انها را تشویق به فریاد زدن می‌کنید و همه ي وقت برای رسیدن به هدفشان این رفتار را تکرار میکنند. پس از این طریق برای آرام کردن او بهره گیری نکنید چون در آینده به خودتان ضربه میزنید و دائم مورد عصبانیت ها و فریادهای او قرار میگیرید.

 

وی را با آرامش مورد خطاب قرار دهید

در اکثر موارد وقتی فردی سرتان فریاد میزند احساس تان تحریک میشود و احساس می‌کنید که باید شما هم واکنش نشان دهید. واکنش نشان دادن با فریاد زدن، انتقاد کردن یا هر جواب منفی دیگر اوضاع را بدتر می‌کند.

 

باید هر کاری برای آرام کردن ذهن تان انجام دهید تا بتوانید به دشوار اصلی که از سوی فریادزننده هست رسیدگی کنید. به او بفهمانید که نمیخواهید سرتان فریاد بکشید. این را خیلی آرام به او بگویید. در این صورت جواب مثبتی از او دریافت می‌کنید مانند عذرخواهی یا دست کم به او فهمانده اید که دوست ندارید فریاد بکشد. بعضی افراد خودشان هم متوجه این رفتارشان نیستند

 

وقتی احساس میکنید آرام شده اید و میدانید که چطور وی را خطاب قرار دهید میتوانید برگردید و با او گفتگو کنید

به خودتان زمان بدهید و اوضاع را ارزیابی کنید. چه چیزهایی گفته شده و چه جواب هایي باید بدهید. در بعضی شرایط اینکار کمی زمان می‌برد چون زمان زیادی طول میکشد تا دو طرف کاملا آرام شوند.

 

اما اگر او رئیس تان هست باید از شگرد هاي فوری بهره گیری کنید مثلاً نفس عمیق بکشید یا در ذهن تان روش هایي را برای پیمودن شرایط تجسم کنید بنابراین خیلی زودتر می‌توانید همان کاری را انجام دهید که درست هست.فریاد زدن به روابط صدمه می‌رساند پس کوشش نکنید با مدارا کردن به دنباله دار شدن این صدمه ها کمک کنید.