پارس ناز پورتال

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

مجموعه : اخبار سینما
چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

به بررسی چهره های این ماه سینمای ایران که در فیلم های در حال اکران و روی پرده حضور دارند یا کسانی که خبرساز بوده اند می پردازیم و همچنین نکات مثبت و منفی را بیان می کنیم.

 

بازیگری برای تمام کارگردان ها

شهاب حسینی

محمد پرویزی اولین کارگردانی است که شهاب حسینی بعد از دریافت جایزه جشنواره کن، جلوی دوربین او می ایستد. محمد پرویزی فیلم قبلی اش «سمفونی تولد» را با بازی صابر ابر و حمیدرضا آذرنگ ساخته بود و حالا برای دومین فیلمش «لابی» علاوه بر شهاب حسینی، سراغ ساره بیات، سحر دولتشاهی، مصطفی زمانی و پگاه آهنگرانی رفته است.

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکسقصه «لابی» در تهران می گذرد و در خلاصه داستانش هم آمده که این فیلم «روایت آدم هایی است که آمده اند چند صباحی بمانند و بروند، گاهی از کنار هم بی تفاوت می گذرند، و گاهی می مانند… هر مسافر قصه ای دارد». فیلمنامه «لابی» را خود محمد پرویزی نوشته و بعد از پروانه ساخت، روزهای پیش تولید را خیلی سریع پشت سر گذاشت.

 

پرویزی همه تالشش را کرد که در روزهای ابتدایی تابستان فیلمبردار را کلید بزند. تا اینجای کار که طبق برنامه ریزی پیش رفته است. احتمالا اولین نمایش «لابی» در جشنواره فجر امسال خواهدبود.

 

پدری که روس ها دوستش داشتند

فرهاد اصلانی

فرهاد اصلانی اولین جایزه بین المللی بازیگری اش را برای بازی در فیلم «دختر» از جشنواره مسکو دریافت کرد. جایزه ای که اواسط تیرماه در غیاب او و در حضور رضا میرکریمی به اصلانی اهدا شد.

 

داستان «دختر» درباره پدر میان سالی به نام عزیزی است که در پالایشگاه آبادان در بخش تعمیر و نگهداری قطعات کار می کند. او مرد آرامی است و زندگی به ظاهر آرامی هم دارد. اما همه چیز در روز خواستگاری دختر بزرگش به هم می ریزد.

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

ستاره دختر کوچک تر خانواده عزیزی، با وجود مخالفت پدرش راهی تهران می شود. حالا اصلانی پدری است که می خواهد سر در بیاورد دخترش کجای شهر درندشت تهران است و چرا با وجود مخالفت هایش این قدر به رفتن به این سفر اصرار داشته.

 

پیدا کردن جواب این سوال ها باعث می شود تا اصلانی پدری عصبی، نگران و تا حدی هم درمانده به نظر برسد. پدری که با سلیقه روس ها خوب جور درآمد و جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین المللی فیلمشان را به فرهاد اصلانی دادند.

 

روس ها اما با سینمای میرکریمی ناآشنا نیستند. قبل از فیلم «دختر» هم میرکریمی برای فیلم «به همین سادگی» جایزه بهترین فیلم این جشنواره را دریافت کرده بود. فیلم های «امروز» و «یه حبه قند» هم قبل از آن به زبان روسی ترجمه و در این کشور نمایش داده شده است.

 

فرهاد اصلانی با بازی در دو فیلم میرکریمی چهره ناآشنایی برای روس ها به حساب نمی آید. حالا سال ها از زمانی که فرهاد اصلانی برای اولین بار جلوی دوربین ایستاد می گذرد.

 

اصلانی کار تصویری اش را با تلویزیون و سریال های «امام علی (ع)» داوود میرباقری و «همسایه ها»ی حسن فتحی شروع کرد. با بازی در «روسری آبی» و «سفر به چزابه» راهی سینما شد و این روزها به یکی از شناخته شده ترین بازیگرهای سینمای ایران تبدیل شده است.

 

دختر، مسکو، استعفا و داستان های دیگر

رضا میرکریمی

«پسرم اصلا کن نیامده بود چه برسد به این که با پول کسی ببرمش! وقتی رضا میرکریمی به خانه سینما آمده یعنی پیه همه اینها را به تنش مالیده است». این حرف های رضا میرکریمی در روزهای اول تیرماه است.

 

روزهایی که خبر استعفای مکتوبش را به رسانه ها داد و گفت که قبل از این هم استعفای شفاهی داده بود و حالا بعد از استعفای کتبی منتظر است جانشینی برای مدیرعاملی خانه سینما مشخص شود تا کارها را به او واگذار کند.

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

میرکریمی گفته بود که در هنگام پذیرش این مسئولیت دو شرط برای هیئت مدیره گذاشته بوده است: اولی این که مدتی این مسئولیت را قبول می کند و بعد آن را به فرد دیگری واگذار می کند؛ و دوم این که بتواند در همین دوره فیلمش را بسازد.

 

شرط دوم میرکریمی که عملی شد و او امسال «دختر» را ساخت. این طور که پیداست نوبت عملی شدن شرط اول است. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه کسی روی صندلی مدیرعاملی خانه سینما می نشیند.

 

مرد عصبانی مراسم ترحیم

داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی در مجلس ترحیم عباس کیارستمی که در شب 23 تیرماه در کانون پرورش فکری برگزار شد، همه تاسف هایی را که یک هنرمند می توانست بر اثر مرگ عباس کیارستمی داشته باشد فریاد زد. در این مراسم هنرمندان درباره کیارستمی صحبت کردند.

 

بهمن فرمان آرا با غم فراوان بخشی از یکی از شعرهای کیارستمی را خواند و رخشان بنی اعتماد، مهناز افشار، نیکی کریمی و بسیاری دیگر درباره او صحبت کردند.

 

در بین آنها داریوش مهرجویی اما از همه عصبانی تر بود و به نحوه درمان کیارستمی و تیم پزشکی اعتراض های زیادی داشت و آنها را با القابی خطاب کرد که باعث شد تنها چند ساعت بعد از پایان مراسم تعدادی از پزشکان به صحبت های او واکنش نشان بدهند.

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

پرونده پزشکی عباس کیارستمی در دست بررسی است و فعلا معلوم نیست سرانجام این پرونده چه می شود و پاسخی برای ابهام ها در روند درمان کیارستمی وجود دارد یا خیر.

 

یک شورای تازه

علی جنتی

بعد از ابزار نارضایتی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از صدور پروانه نمایش برای بعضی از فیلم ها و اظهارنظرهای حاشیه ساز محمدحسین لطیفی و ضیاءالدین دری درباره «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» تازه ترین فیلم کاهانی، حجت الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، خبر از تغییرات در اعضای شورای پروانه نمایش داد.

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

ایوبی بعد از مدتی سکوت درباره اظهارنظرهای لطیفی و دری درباره فیلم کاهانی، از این دو کارگردان تشکر کرد و گفت: «حضور در شورای پروانه نمایش وقت زیادی می خواهد و من از این دو نفر بسیار متشکرم که در شورا حضور داشتند».

 

بعد از آن گفت که قرار بود اعضای شورای پروانه نمایش بعد از جشنواره فیلم فجر تغییر کنند که به دلیل مسائل کاری و اکران نوروزی این اتفاق تا به امروز به تعویق افتاده است.

 

علی جنتی هم چند روز بعد اعضای جدید شورا را اعلام کرد. رسول صدرعاملی، مجید رضابالا، و فرشته طائرپور افرادی هستند که نامشان در فهرست جدید شورای پروانه ساخت دیده می شود.

 

قاتل اهلی راه افتاد

مسعود کیمیایی

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان فیلمبرداری «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی در آخر تیرماه شروع شد. پیوستن پرویز پرستویی به آخرین فیلم کیمیایی و نامه ای که کیمیایی بعد از آن منتشر کرد، باعث شد تا نام این فیلم و خبر شروع فیلمبرداری اش برای چندمین بار سر زبان ها بیفتد.

 

بعد از قطعی شدن بازی پرویز پرستویی، پگاه آهنگرانی و حمیدرضا آذرنگ، امیر جدید، لعیا زنگنه و رضا رشیدپور در این فیلم بازی خواهندکرد.

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

رشیدپور ظاهرا نقش خودش، یک مجری را بازی کند و لعیا زنگنه هم جزو آخرین بازیگرانی بود که حضورش در «قاتل اهلی» قطعی شد. او تجربه همکاری با مسعود کیمیایی را داشته و در فیلم های «جرم» و «رییس» جلوی دوربین او بازی کرده است. اما نکته جالب «قاتل اهلی» انتخاب احتمالی امیر جدیدی به جای پولاد کیمیایی است.

 

کیمیایی از اواسط دهه 80 نقش جوان اول فیلم هایش را برای پولاد کنار می گذاشت، اما این بار قرار است امیر جدیدی به عنوان یکی از نقش های اصلی جلوی دوربین کیمیایی بایستد. «قاتل اهلی» بیست و هشتمین فیلم مسعود کیمیایی است.

 

کیمیایی در یادداشتی نوشته بود که «در 75 سالگی فیلم «قاتل اهلی» که نگاهِ آمده از تجربه های سخت کشیده امروز من است ساخته می شود». تجربه های یکه باعث شده تا کیمیایی 75 ساله دوباره کنار دوربین بایستد و روزهای سخت و پرکار فیلمبرداری را به جان بخرد.

 

این برف خون می خواهد

فاطمه معتمدآریا

فاطمه معتمد آریا برای پنجاهمین فیلم سینمایی اش جلوی دوربین بهرام توکلی خواهد ایستاد. «برف سرخ» هشتمین فیلم بلند توکلی است که بعد دو سال آن را جلوی دوربین می برد.

 

معتمدآریا در «برف سرخ» نقش زنی اهل سردشت به نام خورشید را بازی می کند و برای این که بداند چقدر دیگر زنده است به تهران می آید. اما در بیمارستان اتفاق هایی می افتند که دیگر مدت زنده بودنش برایش چندان اهمیت ندارد.

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

«برف سرخ» یک درام اجتماعی است که نمونه اش در کارنامه توکلی کمتر دیده شده است. توکلی دو سال پیش من «دیه گو مارادونا هستم» را ساخت و برای کارگردانی این فیلم کمدی اجتماعی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از جشنواره سی و سوم فجر دریافت کرد. این دو قبل تر در فیلم «اینجا بدون من» همکاری کرده بودند؛ فیلمی که فروش بسیار خوبی هم داشت.

 

پایانی برای یک بازیگر

بهمن زرین پور

بهمن زرین پور یکی از پیش کسوت های سینمای ایران در اواسط تیرماه بعد از یک دوره طولانی بیماری درگذشت. زرین پور را خیلی ها با نقش پوری در سریال تلویزیونی «دایی جان ناپلئون» می شناسند. اما او نویسنده و کارگردان سریال های مشهوری مثل «عطر گل یاس» و «آوای فاخته» هم بود که در زمان نمایش بسیار محبوب بودند. آخرین کار تلویزیونی او سریال «هفت سنگ» بود که در سال 93 پخش می شد.

چهره های این ماه در سینمای ایران +عکس

شروع کار سینما برای بهمن زرین پور در سال 1351 و بازی در فیلم «ستارخان» به کارگردانی علی حاتمی بود. زرین پور بیش از چهل سال سابقه کار بازیگری، کارگردانی و نویسندگی در سینما و تئاتر داشت و در فیلم های سینمایی ای مانند «حکایت عاشقی»، «پاداش» و «دختری با کفش های کتانی» بازی کرده بود.

 

او مدتی بود که از بیماری ریه رنج می برد و درست در روزهایی که مرگ عباس کیارستمی همه را شوکه کرده بود، خبر رسید که او هم جان باخته است.