پارس ناز پورتال

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل 

ایرانی ها برای تحصیل کشورهای اروپایی را گزینه می‌کنند, چرا که برترین دانشگاه ها در این قاره میباشند و به ایران نیز نزدیک تر می باشند. ایرانیان از قدیم الایام, کشورهای اروپایی را بعنوان مقصد مهم و اول برای ادامه تحصیل انتخاب میکردند و این موضوع به دوران قاجار باز می‌گردد. امروز هم که بیش از 90 سال از اولین اعزام دانشجویان ایرانی به فرنگ «فرانسه» می گذرد, باز ایرانی هاي زیادی مشتاق به تحصیل در قاره سبز میباشند.

 

اگر چه کانادا, امریکا و حتی استرالیا در سه دهه جدید, با پیشباز گسترده دانشجویان ایرانی همراه شده هست, اما سهولت اخذ روادید و نزدیکی مسافتی کشورهای اروپایی با ایران, یکی از مهم‌ترین دلایل پیشباز ایرانیان به تحصیل در قاره سبز به شمار میرود.

 

صد ها هزار ایرانی تا کنون در کشورهای اروپایی تحصیل کرده و در رشته ها و دانشگاه هاي گوناگون, فارغ التحصیل شده اند. برخی ها به کشور بازگشته اند و برخی هم, جلای میهن کرده و کار و زندگی برای خود دست و پا کرده اند. اما, مطرح ترین مقصدهای تحصیلی ایرانیان در اروپا کجاست؟ کدام کشورها و به چه دلایلی, با پیشباز بیش تر متقاضیان ایرانی تحصیل در بیرون از کشور مواجه شده هست؟

 

بررسی ها نشان می‌دهد که کشورهایی هم چون, روسیه, سوئد, نروژ, فنلاند, کشور آلمان, فرانسه, مجارستان, ایتالیا و در سال هاي جدید, لیتوانی و بلاروس, بعنوان مقصدهای مهم دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در قاره سبز تلقی میشود و همه ي ساله, شمار قابل توجهی از جامعه ایرانیان مشتاق تحصیل در آنسوی آب ها, این کشورها را برای ادامه تحصیل در اولویت هاي گزینشی خود قرار میدهند.

 

سوئد: گذشته از ۲۰۱۱ و بعد از ۲۰۱۱

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل

سوئد, پایتخت اسکاندیناوی و از سرزمین هاي سرد شمالی, محفل بسیار مهمی برای دانشجویان ایران در قاره سبز به شمار می‌رود. تا پیش از سال 2011 میلادی که تحصیل دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در دانشگاههای این کشور رایگان بود, سالانه هزاران دانشجوی ایرانی در ده ها دانشگاه سوئد مشغول به تحصیل بودند.

 

تا پیش از سال 2011, دانشگاه هاي این کشور مملو از دانشجویان ایرانی در گرایش هاي گوناگون فنی و مهندسی بود که سوئد و زیر فرآوری هاي آکادمیک آن را, محفل خوبی برای ارتقای گنجایش هاي خود, انتخاب کردند. دانشگاه هایي چون چالمرش, دانشگاه سلطنتی استکهلم, دانشگاه اوپسالا و دانشگاه گوتنبرگ, یکی از برجسته ترین مراکز علمی سوئد بودند که با پیشباز شدید ایرانیان در ۳ دهه جدید مواجه گشتند.

 

از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد, با لغو سیستم Tuition free برای دانشجویان خارج اتحادیه اروپا, از پیشباز ایرانیان برای مراجعه به دانشگاه هاي این کشور برای ادامه تحصیل به شدت کاسته شد به گونه اي که این فرمایش, در شمار روادید صادر شده توسط سفارت سوئد در شهر تهران نیز نمود عینی پیدا کرد.

 

خرج هاي بالای تحصیل در سوئد سبب شد تا دانشجویانی که پس از سال ۲۰۱۱ به این کشور برای تحصیل سفر میکنند, سالانه بیش از ۱۰ هزار دلار شهریه دانشگاه را پرداخت کنند که برای بسیاری, رقم هنفگتی به شمار میرود.با وجود کمرنگ شدن حضور دانشجویان ایرانی در سوئد پس از سال ۲۰۱۱ میلادی, هم چنان برخی از ایرانیان متمول, تحصیل در این کشور گران را به دیگر کشورهای اروپایی ترجیح میدهند. گرچه, برخی از دانشجویان

 

ایرانی که سوئد را برای تحصیل انتخاب میکنند, گرایش هاي دکترا و پسا دکترای دانشگاه هاي این کشور را در اولویت انتخاب خود قرار میدهند. رشته هایي که معمولاً با بورسیه تحصیلی ماهانه ۲۰ هزار کرون سوئد همراه میشود.سفیر سوئد در شهر تهران, چند سال پیش خبر از راه اندازی انجمن علمی فارغ التحصیلان ایرانی سوئد در استان تهران داده بود که به نظر میرسد, بتواند ده ها هزار عضو را به سمت خود جذب کند.

 

به هر حال, سوئد, بعنوان پایتخت فرهنگی ایرانیان در شمال اروپا, حتی با پولی شدن دانشگاه هاي خود نیز نمی‌تواند از پاتوق بودنش برای ایرانی ها صرفه نظر کند و هم چنان این کشور, یک پاتوق اصلی برای ایرانیان مشتاق علم و پژوهش در گرایش هاي گوناگون باقی باقیمانده هست.گفتنی هست, بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی در سوئد زندگی میکنند که بیشتر آنها در شهر هاي استکهلم و گوتنبرگ ساکن میباشند.

 

نروژ: پاتوق پول دارها

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل

نروژ, کشور متمول دیگری از سرزمین هاي سرد شمالی, پس از انقلاب, یکی از پاتوق هاي اصلی دانشجویان ایرانی علاقمند به تحصیل در گرایش هاي نفت, گاز و پتروشیمی شد. نروژ, یکی از خاص ترین کشورهای جهان از نظر تحصیل و زندگی برای دانشجویان خارجیست.

 

کشور نفت خیز و ثروتمند نروژ, همه ي مقاطع تحصیلی خود را برای دانشجویان خارجی, مجانی ارائه کرده هست و همۀ متقاضیان تحصیل در دانشگاه هاي متنوع این کشور, قادر خواهند بود تا با رعایت شرایط پذیرش «admission’s requirements» برای پذیرش «admission» در دانشگاه هاي این کشور اقدام «apply»‌ کنند.

 

با وجود آن که دانشگاه هاي نروژ, بدون شهریه هست و معمولاً سیستم پذیرش سخت هم ندارد, اما خرج زندگی در شهرهای گوناگون این کشور به ویژه اسلو, بسیار گران هست به گونه اي که برای اجاره اتاقی چند متری, می بایست بیش از ۳ میلیون تومان در ماه بپردازید. به هر حال, پس از پولی شدن

 

دانشگاه هاي سوئد, متقاضیان ایرانی تحصیل در سوئد, به نروژ که همسایه این کشور محسوب می‌شود, تمایل بیش تری نشان دادند. گرچه ناگفته پیداست که شمار دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی نروژ در سنجش با سوئد, بسیار پایین هست.نروژ, پاتوق پول دارها باقی می‌ماند, اما اگر خواهان تحصیل با بورسیه هاي مفید و چندان در گرایش هاي فنی و مهندسی در این کشور نفت خیز هستید, این کشور را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

فنلاند: پاتوق جدید

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل

پولی شدن سیستم آموزشی در سوئد, توپولوژی دانشجویان ایرانی در قاره سبز را تغییر داد و بسیاری را به سمت مقصدهای تحصیلی ارزان تر سوق داد. فنلاند, همسایه شرقی سوئد, امروزه به علت سیستم آموزشی با کیفیت و رایگان برای ایرانی ها, یکی از پاتوق هاي قابل ملاحظه دانشجویان در شمال اروپا محسوب می‌شود.

 

شمار زیادی از گرایش هاي دانشگاهی در این کشور, به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا, به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و سیستم پذیرش این کشور, سختیهای زیادی را فرا روی دانشجویان ایرانی قرار نمی‌دهد. متقاضیان حتی با آیلتس ۶ آکادمیک هم می‌توانند در گرایش هاي گوناگون دانشگاه هاي متعدد فنلاند, پذیرفته شوند.

 

شهر هلسینگی, پایتخت این کشور و دانشگاه هاي حومه آن, از پاتوق هاي اصلی دانشجویان ایرانی در کشور سرد سرزمین هاي شمالی به شمار می‌آید.برای اقدام جهت تحصیل در فنلاند, همۀ ساله} تا اواسط ژانویه مهلت دارید تا مدارک خود را به سیستم مرکزی پذیرش دانشگاه هاي فنلاند ارسال کنید. معمولاً نتایج پذیرش, تا اواخر فروردین ماه به داوطلبان اعلام میشود.

 

انتظار می‌رود, شمار دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل رایگان در اروپا, هم چنان روند صعودی به خود بگیرد و فنلاند, پاتوق جدیدی برای عاشقان به تحصیل در قاره سبز شود.

 

ایتالیا: پاتوق قدیمی عاشقان هنر

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل

هر وقت گفتگو از ایتالیا می‌شود, به یاد شهر رویایی ونیز و موزه بدون سقف فلورانس می افتیم. به یاد معماری محسور کننده و بنای کلوزئوم و برجی کج به اسم پیزا می افتیم. ایتالیا, از قدیم الایام, پایتخت هنر ایرانیان در اروپا بوده و هم چنان نیز در کنار فرانسه, یکی از مقصدهای اصلی تحصیل و سفر ایرانیان

 

در اروپا به شمار میرود. دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در سراسر قاره سبز, بعید هست که در مدت تحصیل در این قاره, یکی از شهرهای ایتالیا را مورد بازدید قرار ندهند.برای دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی گرایش هاي هنر و معماری و طراحی و امثالهم, ایتالیا و تحصیل در دانشگاه هاي آن, یک آرزوی دست یافتنی

 

هست که هم در گذشته و هم بعد از انقلاب, ادامه دار بوده هست. مدرسه ایتالیایی هاي شهر تهران نیز هم چنان شلوغ و مشغول تحصیل زبان ایتالیایی به علاقمندان ایرانی مشتاق به تحصیل در دانشگاه هاي این کشور به شمار میرود. ایتالیا, هم چنان از پاتوق هاي مهم ایرانیان در اروپا محسوب می‌شود و روابط سیاسی و فرهنگی مفید دو کشور نیز, در ترغیب دانشجویان و محققان ایرانی برای تحصیل در مهد هنر و معماری قاره سبز, تاثیرگذار بوده هست.

 

به هر حال, اگر ایتالیا را برای ادامه تحصیل درنظر دارید, باید به این موضوع دقت کنید که زبان ایتالیایی و فراگیری آٖن, فقط در ایتالیا و بعضا سوئیس کاربرد دارد و برای تحصیل در گرایش هاي پزشکی و مهندسی, کشورهای بهتری را می‌توان در نظر داشت.

 

فرانسه و کشور آلمان: پاتوق هاي دائمی

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل

برای خیلی از ایرانی ها, فارغ از دانشجو, صنعتگر یا توریست بودن, اروپا در فرانسه و کشور آلمان خلاصه شده هست. علت این فرمایش را باید در ریشه هاي تاریخی روابط ایران با این دو کشور متمول شمال اروپا جست و جو کرد. دو کشور صنعتی و تاثیرگذار اروپا و جهان, همواره روابط پر فراز و نشیبی با ایران داشته اند و همین فرمایش, جذابیت هاي تحصیلی و تعاملاتی تجاری با انها را برای ایرانیان افزایش داده هست.

 

دانشگاه هاي معتبر کشور آلمان و فرانسه بیش از نیم قرن هست که با پیشباز گسترده دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل در اروپا همراه شده و این اوضاع هم چنان ادامه دارد.یکی از مهم‌ترین علت پاتوق شدن کشور آلمان و فرانسه برای دانشجویان ایرانی در اروپا, زبان این دو کشور و خرج هاي پایین تحصیل و زندگی در آنجاست که شرایط را برای دانشجویان, راحت و قابل بردباری میکند. گرچه, نباید از کیفیت فوق العاده تحصیل و پژوهش در این دو کشور صنعتی قاره سبز نیز غافل شد.

 

شمار زیادی از مهندسان برجسته حال آماده ایران, از فارغ التحصیلان دانشگاه هاي ممتاز این دو کشور به شمار می‌روند. به هر حال, فرانسه و کشور آلمان, به واسطه گنجایش هاي علمی و اقتصادی و مطرح بودن زبان ملی خود, هم چنان دائمی بودن خود را بعنوان پاتوق دانشجویان ایرانی در اروپا حفظ خواهند کرد.

 

وقتی سر هر کوی و برزنی در کشورمون, آموزشگاه هاي تعلیم زبان فرانسوی و آلمانی برپاست, به نظر می‌رسد, شوق و علاقه ایرانیان برای تحصیل و پژوهش در این دو کشور, بدون تغییر تا سالیان دور, باقی بماند. اگر چه فی نفسه, یادگیری زبان هاي زنده جهان برای ایرانیان کار نامطلوبی نیست, اما دقت به فرهنگ و زبان کهن ایرانیان نیز باید در فرمان کار مردم و دولت مردان قرار بگیرد تا شاهد آموزشگاه هاي تعلیم زبان فارسی در برلین و پاریس و فرانکفورت باشیم.

 

انگلستان: پاتوق خاص

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل

انگلستان از روزگارهای قدیم, پاتوق خاصی برای دانشجویان ایرانی علاقمند به تحصیل در اروپا بود. مکانی خاص برای آدم هاي خاص. برترین دانشگاه هاي جهان در این کشور قرار دارد و مامن و محفل زبان انگلیسی و سیاست در جهان هست. دانشجویان ایرانی که همین اکنون به قصد تحصیل جلای میهن کرده و انگلیس را برای ادامه تحصیل گزینه میکنند, در صورتی که بدون بورس داخلی و بین المللی به این کشور سفر کنند, خرج هاي تحصیل بالایی را باید پرداخت نمایند.

 

خرج هایي که احتمالاً بر عهده درصدی کمی از جامعه امروز کشور برآید. با همۀ اوصاف, ایرانیان زیادی از دانشگاه هاي انگلستان فارغ التحصیل شده اند و هزاران دانشجوی ایرانی دیگر نیز همین اکنون در این کشور مشغول به تحصیل و پژوهش میباشند.انگلستان را باید پاتوق دانشجویانی با فرهنگ و نگاه خاص دانست که اوضاع آنان با پاتوق هاي دیگر ایرانیان در اروپا متفاوت هست.

 

اسپانیا, پرتغال و بلوک شرق: پاتوق هاي نوظهور

کشورهای اروپایی مورد علاقه ایرانی ها برای تحصیل

 به گزارش پارس ناز عشق خارج ها, برای رفتن از کشور و تحصیل در آنسوی آب ها, از هر ترفندی بهره گیری میکنند. مخصوصا عاشقان اروپا, برایشان بین فرانسه و کشور آلمان و دانمارک با اسپانیا و لیتوانی, تفاوت چندانی نیست. به هر حال, کشورهای جنوبی اروپا مثل اسپانیا و پرتغال که زبان خاص خود را دارند و از هوای بهتری به نسبت مناطق شمالی قاره سبز برخوردار میباشند, مدت مدیدی هست که پاتوق اقلیت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این قاره شدند.

 

شمار زیادی از دانشگاه هاي این دو کشور, به زبان انگلیسی تدریس میکنند اما زبان غالب, اسپانیولی و پرتغالی به شمار می‌رود. سهولت در دریافت پذیرش و روادید, یکی از دلایل زیاد پیشباز ایرانی ها به تحصیل در این کشورها هست که در سنجش با خرج هاي زندگی در شمال اروپا نیز, اوضاع قابل بردباری تری را فرا روی سبد اقتصادی دانشجویان ایرانی قرار می‌دهند.

 

کشورهای بلوک شرق اروپا مثل لهستان, جمهوی چگ, لیتوانی, اسلواکی و بلاروس نیز, از پاتوق هاي نوظهور برای ایرانیان مشتاق به تحصیل در این قاره به شمار می‌رود. پاتوق هایي که بیش تر, با پیشباز علاقمندان به تحصیل در گرایش هاي پزشکی و به ویژه دندان پزشکی مواجه شده هست

 

و به نظر میرسد به نسبت خرج هاي پایین تحصیل و در اختیار داشتن معیارهای حداقلی برای این دسته از متقاضیان, هم چنان پاتوق نوظهوری برای ایرانیان مشتاق به تحصیل و زندگی در قاره سبز باشند.باید اضافه کنیم که کشورهایی هم چون روسیه, ترکیه, اتریش و حتی مجارستان, اگر چه با پیشباز دانشجویان ایرانی

 

همواره همراه بوده هست, اما هیچ گاه نتوانسته اند تا پاتوقی برای شمار زیادی از دانشجویان ایرانی در قاره سبز باشند. برای گرایش هاي هوا فضا و پزشکی, هم چنان کشورهای فوق الاشاره, با پیشباز دانشجویان ایرانی همراه هست. استقبالی که به نظر نمیرسد شرایط اقتصادی و زندگی در کشورهایی که زبان مطرحی در دنیای علم ندارند, تاثیری در رویکرد ایرانیان به این کشورها داشته باشد.